Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny moduł zapłonowy MZ ETZ 250

22 Lip 2009 22:02 120974 155
  • #121
    motoholica
    Poziom 9  
    Witam kolegów fachowców. Potrzebuję pomocy w tym temacie. Chodzi nie tylko o sam moduł do ETZ 250. Sprawa ma się tak: mam własnej roboty napęd paralotniowy na bazie silnika ETZ 250. Kupiłem na allegro od robinsona80 moduł, który miał być rewelacyjny. Układ zapłonowy jest na hallotronie. W głowicy sa dwie świece i dwie różne cewki zapłonowe: jedna biegunowa, druga klasyczna. Całą elektrykę robił koleś mający w tym temacie pojęcie. Ma gaźnik walbro 37. Silnik jest nowiutki (bebechy kupowałem sukcesywnie w sklepie przez pół roku). W związku z tym musiał być docierany. Od początku silnik pracował nie równo. Wypalił na dotarciu na wolnych obrotach 4 litry paliwa i zdechł. Być może akumulator padł, lecz taka krótka zabawa z napędem paralotniowym raczej mnie mało interesuje. Czy mógłbym prosić o pomoc w tej kwestii? może trzeba coś wywalić, cos dołożyć, idę na wszystko.
    motoholica(malpa)poczta.onet.pl
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #122
    Uszol 1990
    Poziom 29  
    Rabbbit napisał:
    Witam Was koledzy. Posiadam Aprilię Rx 80/50. Aprilka jest odpalana z kopa i tyle wiem o jej zaplonie :D i pytanie do Was czy przez ten modul motor będzie zapalal bez kopania czy poprostu wspomaga iskrę by moto lepiej się wkręcalo na obroty??

    Kolego to nie jest rozrusznik! Tylko moduł zapłonowy i przy zapłonie stykowym wspomaga iskrę
    pozdrawiam
  • #123
    Rabbbit
    Poziom 14  
    Aha czyli przez ten modul moto będzie lepiej palić, ponieważ iskra będzie mocniejsza, można powiedzieć, że zapali za pierwszym kopem, a do tego lepiej się będzie wkręcać na obroty, dobrze myśle? Przepraszam, że takie banalne pytania, ale chcialbym to wiedzieć :)
  • #124
    Jacek31
    Warunkowo odblokowany
    Wątpię, ale w przypadku 6V może lepiej byłoby zastąpić MOSFETa tranzystorem Darlingiem NPN mocy lub lepiej IGBT.
    Wynika to z tego że niektóre MOSFET do poprawnego włączenia się potrzebują czasami ponad 4V co w tym układzie może czasami być kłopotliwe. Co prawda są MOSFETy do tego przystosowane, ale są drogie i kłopotliwe w zdobyciu. No i w ukąłdzie jest jeden burak, który powoduje czasami że się MOSFy palą, brak a właściwie źle włączona dioda ochronna.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #125
    Reich
    Poziom 12  
    Złożyłem moduł i podpiąłem go na próbę ale nie widzę żadnej różnicy a na dodatek irf strasznie się grzeje. Podejrzewałem, że źle podłączyłem irf ale wygląda na to, że jest dobrze. Bardzo proszę o sprawdzenie czy dobrze wszystko polutowałem. Rezystor 470 ohm jest mniejszej mocy niż powinien być ale akurat tylko taki miałem pod ręką więc na próbę wstawiłem go i nie jest spalony.

    Elektroniczny moduł zapłonowy MZ ETZ 250 Elektroniczny moduł zapłonowy MZ ETZ 250
  • #126
    Jacek31
    Warunkowo odblokowany
    Dobre. "proszę sprawdzić czy wszystko OK" Raczej ciężka sprawa, to tak jak z lekarzem przez telefon. Na tranzystor będzie się grzał to normalne, spokojnie może osiągnąć 40-50 stopni. Natomiast warto sobie zwiększyć wartość R1 z 300Om na np. 10K. wtedy nie będzie się tak grzał, no i przy zwartych stykach przerywacza, popłynie tam znacznie mniejszy prąd. Po co wysysać akumulator :?:
  • #127
    Reich
    Poziom 12  
    Jacek31 napisał:
    Dobre. "proszę sprawdzić czy wszystko OK" Raczej ciężka sprawa, to tak jak z lekarzem przez telefon.

    chodziło mi o to, czy dobrze wlutowałem elementy, dlatego załączyłem zdjęcia.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Jacek31 napisał:
    Na tranzystor będzie się grzał to normalne, spokojnie może osiągnąć 40-50 stopni.


    od pierwszych sekund nagrzewał się tak, że nie dało się go w ręce utrzymać
  • #128
    Jacek31
    Warunkowo odblokowany
    No 50 stopni C. już ciężkawo utrzymać w ręce. No ale pytanie do czego miałeś podłączony ten tranzystor? bo jak zwierałeś nim zasilanie, to normalka. Podczas pracy impulsowej z silnikiem nie powinno być tak źle.
  • #129
    Luckskywalker
    Poziom 21  
    Witam,mam takie pytanko,czy faktycznie daja cos dwie swiece zamontowane w głowicy??Jak to jest przerobione?Mozesz wrzucic jakies foty?
  • #130
    gruchacz94
    Poziom 1  
    Czesc. Mugłbyś dac wiecejl fotek do tego modułu. Daj zdiecia zrobione od spodu bo chce widziec jak to tam podłączyłes.
  • #131
    OsteR9019
    Poziom 9  
    Witam. Chciałbym zamontować taki moduł w ETZ251 niestety któryś z poprzednich właścicieli pozbył się impulsatora i modułu więc to dlatego.
    Przeczytałem cały temat i widziałem wypowiedzi że niektóre elementy nie są potrzebne, czy istnieje taki okrojony z niepotrzebnych elementów, najlepszy, schemat?
    Posiadam też oryginalną mapę zapłonową do tego silnika (EM250), można z niej odczytać że te 2,5+0,5mm przed ZZ to jest właśnie dla biegu jałowego (1300-1500obr\min), czyli wyprzedzenie przy 1300obr jest 2,5mm, a przy 1500obr 3mm, a maksymalne wyprzedzenie to prawie 4mm. Myślałem nad wgraniem tej mapy tak że ustawiamy zapłon na 4mm i modułem opóźniamy, a w miarę zmiany obrotów opóźniamy o odpowiednio mniejszą wartość. Czy jest możliwość na takie coś, czy ktoś by mógł pomóc.
    Za wszelką pomoc z góry dziękuje.
  • #132
    nowakus
    Poziom 19  
    Tak że buduję ten moduł. Nie wiem jak to jest w MZ, ale może można by było wkleić gdzieś odśrodkowy regulator wyprzedzenia zapłonu? I po zabawie. Nie znam się na budowie silnika MZ i może być to w ogóle nierealne.
  • #133
    adrianek53
    Poziom 10  
    A można zastosować IRF740 zamiast IRF840 ?
  • #135
    Tutmosis
    Poziom 12  
    MZ ki nie mają żadnej mapy zapłonu, najlepiej ustawićna 3mm i tyle jak będze więcej niż 3 to będzie większy kop ale wał korbowy traci na żywotności. jak będzie późniejszy to będzie się grzała. Zapłon działa mi super w iżu49 na 6V. W mz powinno działć super. Na szczęście moja 251 ma halotron. Poprzednia fura etz250 miała platyny i jak tylko łożyska złapały luz to zapłon latał tu i tam
  • #136
    OsteR9019
    Poziom 9  
    MZ ki w prawdzie fabrycznie nie miały mapy zapłonowej czyli zapłon statyczny ale mapa jest stworzona. 3mm jest dobre dla 1500obr ale już dla obrotów użytkowych jest zdecydowanie za późno. No ale lepiej jeśli sie grzeje niż by miał kop odbijać i miało być spalanie stukowe.
  • #137
    Tutmosis
    Poziom 12  
    Oster jeśli MZ powącha zapłonu wcześniej niż 3mm przeg GMP to wał korbowy wytrzyma do 1000km będzie mocna i wzrośnie moc bo się wyżej wkręci, ale kosztem remontu dolnego łożyska. Po tyś kilometrów zacznie byćsłyszalne stukanie które się będzie nasilało. Znam temat z autopsji, nie raz walczyłem z wałem korbowym bo zapłon był usawiony na katowanie. W motocyklach dwusówowych generalnie zapłon jest stały, tylko w iżu mam przyśpieszacz, ale to technika z lat 30 tych
  • #138
    OsteR9019
    Poziom 9  
    Tutmosis tak zgadzam się jak najbardziej, ale tylko wtedy gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Przy zbyt wczesnym zapłonie mamy spalanie stukowe i to nam po prostu rozsadza silnik tym bardziej na wolnych obrotach.
    Ale gdy mamy już 2500obr to zapłon powinien być już ponad 30' przed ZZ nie wiem ile to mm bo wartość nie rośnie proporcjonalnie, dla biegu jałowego wyprzedzenie wynosi nieco więcej niż 22' czyli różnica znaczna.
    To co ustawiamy jest dobre tylko do odpalania dalej już zapłon jest zdecydowanie za późny, dlatego chcę coś w tym temacie zrobić.
  • #139
    Tutmosis
    Poziom 12  
    tak jeśli mówimy o czterotakcie, ale żaden dwusów tego nie zniesie. spalanie stukowe to inna bajka, jest wtedy kiedy warunki spalania powodują, że płomień w silniku nie pali się równomiernie, tylko jest obszar w głowicy gdzie mieszanka zostaje sprężona i jej zapłon powoduje spalanie detonacyjne(szybkość około kilku kmh). Dlatego w starszych konstrukcjach stosowano zawirowywacze i deflektory. Ale obecnie mamy niezłe paliwa więc nie grozi to w normalnych warunkach i dobrze ustawionego gaźnika. W czterosówach są czujniki stukowego spalania (opóźniają zapłon), w dwusówie jeszcze żadnym nie widziałem, bo nie ma czego opóźniać. Jeśli ktoś zna jakiś 2takt który ma zmienny zapłon (współczesny) to proszęmnie wyprowadzićz błędu.
    Najwyższe ciśnienie w głowicy ma być 15 stopni przed gmp to dotyczy czterosówów, wtedy mamy najlepsze osiągi.
    O tym można by pisać i pisać
  • #140
    OsteR9019
    Poziom 9  
    Zgadza sie można by pisać i pisać, i też prawda że 2T mają zapłon statyczny, mi chodzi o usprawnienie.
    A co z tymi 15 stopniami przed GMP, mnie uczyli że najwyższe ciśnienie ma być zaraz po ZZ czy jak kto woli GMP? Jakby było przed to wał by "odbijał"
  • #141
    M.B.
    Poziom 15  
    Witam,
    Skonstruowałem ten układ i mam taki problem że gdy przerywacz jest zetknięty to jest iskra, a gdy rozwarty to iskra znika.
    A oryginalnie powinno być na odwrót, czego to może być wina :?:
    MZ 250
    pozdr
  • #142
    jacu1234567890
    Poziom 12  
    sory że odsmażam kotleta ale czy do tego modułu jest potrzebny akumulator ??
  • #143
    M.B.
    Poziom 15  
    jacu1234567890 napisał:
    sory że odsmażam kotleta ale czy do tego modułu jest potrzebny akumulator ??

    Tak
  • #144
    jacu1234567890
    Poziom 12  
    a jakby podłączyć zamiast do aku to do cewki świetlnej ?? co będzie potrzebne żeby podłączyć się do cewki układ prostujący i coś jeszcze ?? a znacie jakieś moduły zapłonowe bez aku ??
  • #145
    Reich
    Poziom 12  
    "Zapłon elektroniczny typu D - produkt firmy Vape, dostępny jako układ współpracujący z fabrycznym alternatorem lub też z w postaci nowego generatora prądotwórczego z magnesami trwałymi. W obu przypadkach jest to zapłon oparty na czujniku magneto-indukcyjnym z tym, że w drugim wypadku może działać bez akumulatora - zapłon CDI.
    Montowany w późniejszych modelach Kanuni. "


    zapraszam do:
    http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=3949
  • #146
    lukasik021
    Poziom 1  
    Jestem posiadaczem jawy 350. Czy ten modulł zaplonowy mógł bym do niej założyż? Czy tylko jest przeznaczony do motocykli z jednym cylindrem?
  • #147
    bartosz789
    Poziom 30  
    Będziesz mógł założyć, lecz potrzebne będą dwa.
  • #148
    sentriozan
    Poziom 9  
    Elektroniczny moduł zapłonowy MZ ETZ 250

    Witam mam kilka pytań co do silnika 023 i schematu powyżej.

    Na cewkach od światłem pisze że jest napięcie 6V i 20W (dwie podłączone w szereg), czy w praktyce nie ma to większej wydajności ?? bo u mnie jak silnik pracuje na największych obrotach to jest ok 38V AC a na wolnych obrotach ok 8V AC czy można by to wyprostować na prąd stały i wystabilizować na 12V ?? i dało by się na wolnych obrotach uzyskać 12V DC ?? może zastosować jakąś przetwornice ??
    Do tego układu chciałbym tylko podpiąć cewkę butelkową a światła będą podpięte normalnie. Schemat który pokazał janik_89 rozumiem żeby się nadawał i do silnika rometowskiego.

    i ile u was cewka zewnętrzna butelkowa pobiera prądu ??

    Podpiąłem pod mostek prostowniczy i jest 8V na wolnych obrotach i 50V na maksymalnych.
  • #149
    Syzyf123
    Poziom 12  
    Cewki butelkowe mają różne rezystancje uzwojenia pierwotnego i to głównie od tego parametru zależy prąd cewki.
    Aby ograniczyć prąd, musiałbyś użyć cewki o dużej rezystancji uzwojenia pierwotnego - powyżej 3 omów. Np. u mnie w Simsonie S51 cewka (do zapłonu z przerywaczem) ma 4 omy, co przy napięciu zasilającym 12V i uwzględnieniu min. rezystancji MOSFET-a (0,85 oma) da prąd ok. 2,5A.
    Prąd ten płynie przez cewkę w sposób narastający wykładniczo, więc można przyjąć średnio 2A.
    Wydaje mi się, że dużo prostszym wyjściem niż przetwornice podwyższające napięcie, kondensatory itp. jest kupno nawet niewielkiego akumulatora żelowego (12V/2Ah) i zrobienie dobrego układu ładowania z cewką bezmasową i mostkiem prostowniczym.
    Tutaj jest opisany na tutejszym Forum prosty układ ładowania, który ja używam w Simsonie.

    Odnośnie użycia kondensatorów zamiast akumulatora...
    Napięcie z cewki z iskrownika zmienia się w bardzo szerokich granicach (u mnie od 7V do ponad 90V bez obciążenia), tym niemniej gdybyś chciał użyć kondensatorów zamiast akumulatora, to trzeba przyjąć napięcie minimalne ok. 8V podczas "kopnięcia" starterem. To musiałoby wystarczyć do wytworzenia iskry. Można przyjąć, że układ pracowałby poprawnie podczas rozładowania kondensatorów od 8V do 6V i policzyć pojemność potrzebną do zapewnienia prądu 2A i spadku napięcia o 2V. Czas zwarcia styków przerywacza podczas startu (ok. 600 obr/min) wynosi ok. 50ms. Przy takich danych, pojemność można oczacować z wzoru C=I*dt/dU, czyli C=2*0,05/2=50000uF
    Nawet gdyby podczas startu napięcie wyniosło 12V (dU=6V), to i tak C=2*0,05/6=16000uF
    Biorąc pod uwagę elektrolity na napięcie 25V, bateria kondensatorów będzie objętościowo porównywalna do wspomnianego akumulatora ;)
    Trzeba też pamiętać, że kondensatory trzeba wcześniej szybko naładować do tych 8V...
  • #150
    sentriozan
    Poziom 9  
    zrobię w najbliższym czasie ten układzik i go zamontuję a zasilał będę na razie z zasilacza zobaczę jak silnik pracuję. Na cewkach od świateł na wyjście dałem rezystor 800Ohm i napięcie spadło do 30V dam jeszcze większy aż do 12V i zobaczę czy układ będzie pracował i jaki będzie miał spadek napięcia.