Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewki świetlne WSK 125

lolu89 20 Mar 2008 21:52 12141 13
  • #1 20 Mar 2008 21:52
    lolu89
    Poziom 15  

    Witam !!

    Ostatnio zająłem się renowacją WSK którą przed laty jeździł mój ojciec.

    Jedyna rzecz przy której już dokumentnie straciłem głowę to dwie cewki świetlne które podają napięcie żeby były światła.
    Nie wiem co im dolega raz światła są a raz nie. Jak sprawdzam napięcie jakie dają miernikiem to przeważnie jest 0 V.
    Kolejna sprawa to czy cewki powinny być odizolowane od masy silnika ?
    Może to właśnie jest przyczyną ?

    Już sam zgłupiałem:|:|

    2 13
  • #2 20 Mar 2008 21:56
    Sowizdrzał
    Poziom 14  

    Cewki są podłączone do masy silnika, podają tylko plus do stacyjki, przez przełącznik do żarówek. Przyczyną prawdopodobnie jest właśnie stacyjka(przełącznik), lub inne połączenia przewodów. Posprawdzaj też połączenia w lampie z masą, może po kilku latach coś już nie łączy.

    -1
  • #3 20 Mar 2008 22:07
    lolu89
    Poziom 15  

    Generalnie instalację przerobiłem na 12V i właśnie cewki świetlne zrobiłem jako ładujące bo z tego co wiem one dają napięcie 12V. Jeszcze co zrobiłem to dozwoiłem każdą z nich po 15 zwoji. Sam już nie wiem co może być. Zawsze bez akumulatora światła były bo instalację tak skonstruowałem że akumulator jest tylko jako hmm..... taki stabilizator napięcia. Oczywiście zamontowałem także mostek prostowniczy i światła miałem bez aku nawet.

    0
  • #4 21 Mar 2008 08:23
    lolu89
    Poziom 15  

    Sprawdziłem dziś ten plus co odchodzi od cewek i ma on jakieś przebicie. Jak dotknę do niego i do masy miernik piszczy oznajmując że jest przejście.
    Czy tak powinno być czy plus z cewek powinien być odizolowany i nie mieć połączenia z masą ??

    0
  • #5 21 Mar 2008 11:28
    mczapski
    Poziom 38  

    A czemu nie miałby piszczeć skoro jego oporność wynosi zapewne 0,5 Ohma? Trochę ciekawe, że podjąłeś przeróbki twietrdząc , że jest lepiej i pytasz na forum dlaczego nie działa. W zamyśle twórców było iż jeden koniec cwek do korpusu silnika a drugi do stacyjki i instalacji. Skoro do obwodu włączyłeś prostownik (nie wiemy jaki) to raczej przy nim szukaj przyczyny.

    1
  • #6 21 Mar 2008 13:31
    ZbigniewII
    Poziom 19  

    Do ładowania akumulatora tylko 6V z oddzielnego obwodu po diodzie.
    Cewkę "świetlną" najlepiej sprawdzić podłączając odpowiednią żarówkę do masy i pod wyjście cewki -wcześniej odłączyć obciążenie tych cewek.

    0
  • #7 23 Mar 2008 18:46
    tqmeh
    Poziom 18  

    Witaj

    z tego co pamietam to do ładowania aku. była dodatkowa cewka, miała wielkość połowy tej od światła, instalacja jest chyba orgnalnie na 6V, akumulator to w tym motrorze jest ze zwgledów bezpieczeństwa (światła,stop,klakson) ponieważ do zapłonu jak sam wiesz nie jest potrzebny, (co innego w WSK175 chociaż po małej peróbce też ładnie chodzi bez).

    Pozdrawiam

    0
  • #8 24 Mar 2008 22:48
    lolu89
    Poziom 15  

    Mostek jaki podłączyłem do instalacji to zwykły układ z czterech diod. Ze stacyjką jest wszystko ok. Jeszcze przed świętami dobrałem się do instalacji i przejrzałem ją od początku. W związku z połączeniem mojej instalacji już ją opisuję:
    :arrow: przewód od cewek świetlnych poprowadziłem pod siedzenie gdzie zamontowałem mostek prostowniczy.
    :arrow: wszystko popodłączałem w mostku
    :arrow: akumulator jest podłączony do mostka jak i do stacyjki.
    :arrow: po zdjęciu klem z akumulatora też miałem światła oczywiście w zależności od obrotów, a gady podpiąłem aku światłą świeciły normalnie. (chyba proste :P)
    :arrow: aha minus na masę z aku nie mam podpiętą pod ramę tylko do każdego światła ciągnąłem przewód, ale myślę że nie powinno to wpłynąć na działanie cewek :)
    :arrow: chcę jeszcze raz zaznaczyć że instalację mam 12V a nie jak oryginalnie 6V, zapłon jak to w 125 oczywiście z magneta :), a cewka która była oryginalnie odpowiedzialna za ładowanie 6V aku nie jest podpięta.

    Poniżej orientacyjny schemat.

    0
  • #9 25 Mar 2008 07:56
    mczapski
    Poziom 38  

    Na zasadzie podejrzeń proponuję sprawdzić, czy minus akumulatora nie łączy się z masą/konstrukcją pojazdu (bardzo prawdopodobne). Jeśli tak to na mostku uzyskujesz zwarcie jednej połówki. AC + i AC - to zapewne pomyłka?

    0
  • #11 25 Mar 2008 19:17
    lolu89
    Poziom 15  

    Dzięki za link.
    Dziś posprawdzałem czy minus akumulatora nie łączy się z masą i okazało się że nie łączy się :P
    Doszedłem jednak co jest przyczyną całego zamieszania.
    Usunąłem jedną cewkę świetlną i zostawiłem tylko jedną dozwojoną o te 15 zwoji. Na moje myślenie to chyba przesadziłem z tym dozwojeniem.

    Nie wiem jednak czy napięcie które podaje cewka nie jest za małe. Na wolnych obrotach miernik pokazuje 12V prądu przemiennego. Gdy dodam gazu napięcie rośnie nawet do 45-48V. Czy po podpięciu pod mostek będzie wystarczająco ??

    0
  • #12 25 Mar 2008 19:40
    tqmeh
    Poziom 18  

    Witam

    wiec... minus się nie łączy a minus do żarówek jest pociągnięty oddzielnie?

    max nap ładowania akumulatora 12V to 14,4V wiec.... potrzebny regulator..

    co do cewek jak masz 2szt. równolegle to zmniejszasz prąd...

    pozdr

    2
  • #13 26 Mar 2008 07:31
    lolu89
    Poziom 15  

    Tak do każdej żarówki jest oddzielny minus.
    Oczywiście napięcie ładowania to 12-14,4V ale napięcia stałego a nie przemiennego. Czy po podpięciu pod mostek nie będzie za niskie ?

    0
  • #14 29 Mar 2008 18:20
    lolu89
    Poziom 15  

    Problem rozwiązany !!
    Przyczyną była zbyt duża ilość zwoji. Teraz normalnie bez aku są światła oczywiście w zależności od obrotów.
    Wszystko jak na razie działa.

    Pozdrawiam Lolu89

    1