Witam
Z powodu częstego powtarzania się pytań o ulepszenie i modyfikacje poczciwych Altusów zamieszczam mały artykuł opisujący skuteczny i owocny "tuning" tychże zestawów głośnikowych. Jak wiemy, w oryginalnej wersji Altusy maja szereg wad i niedorobek. Jednak te niezwykle popularne zestawy głośnikowe Tonsil dają sie łatwo modyfikować, aby stały się przyjemniejsze w słuchaniu dla nieco bardziej wymagającego użytkownika. Radykalnie zmienia się na lepsze brzmienie oraz wytrzymałość mocowa. Rozwiazania konstrukcyjne wprowadzane przez modyfikacje, ktore tutaj opisuję, są charakterystyczne dla mniej popularnej serii ALTON.
UWAGA: Opis nie dotyczy przeróbek zestawów Altus 60, 65, 100, 120, 150, 200 i 300!
1. Zwiększanie mocy znamionowej.
a) z wykorzystaniem oryginalnych głośników oraz otworów na bass-reflex i przełączniki.
Jest to najłatwiejsza przeróbka w realizacji. Do jednego zestawu głośnikowego potrzebujemy tylko dwie rury bass-reflex o średnicy zewnętrznej 5,5 cm i długości 5-10 cm każda (im dłuższe rurki, tym niższy, ale cichszy bas). W Altusie 75 wkładamy je zamiast oryginalnego pseudo bass-reflexu wyjmujemy też drugi przełącznik od góry (regulacja głośności GDM), odlutowujemy kable, przypinamy do nich rezystor ok. 8 ohm i wkładamy druga rurę. W Altusach 110 i 140 wystarczy wyciągnąć wszystkie maskowniczki z kratkami i wstawić w ich miejsce rurki, nie trzeba wyciągać żadnych przełączników.
b) w zestawach Altus 140 - poprzez wymianę głośnika GDN i wywiercenia nowych otworów
O wiele droższy, ale bardziej efektowny sposób na zwiększenie mocy Altusa 140. Polega on na wykonaniu czynności opisanych w punkcie a) + dodatkowo wymianie głośnika GDN 30/60/1 na: GDN 30/80, GDN 30/100, GDN 30/120 (oczywiście wszystkie o impedancji 8 ohm) oraz wywierceniu na tylnej sciance obudowy jednego otworu o średnicy 10 cm i wstawieniu tam rurki długości 5-13 cm.
2. Poprawianie brzmienia.
Słuchając muzyki tanecznej (techno, rap, trance, hardstyle itp.) uznałem, ze Altusy mają dośc dobre brzmienie. Mocno podbarwione talerze, tłukący mocno bas. Jednakże moja opinia radykalnie się zmieniła po włączeniu innej muzyki, bardziej obfitej w różne brzmienia (chillout, ambient rock) i wyraźnie we znaki dawały się rezonanse wysokich i średnich tonów oraz dudniący bas, przy dużych mocach okropne piszczenie tuby. Po co ja to piszę? Aby zmusić użytkownika do podjęcia decyzji co mu się w brzmieniu podoba, co nie. Wtedy dopiero można zbierać opisy, narzędzia i części potrzebne do przeróbek.
a) ulepszanie brzmienia sekcji wysokotonowej
Jest ona polecana wszystkim, bez względu na to czego słucha i wymaga od zestawów. Najpróściej ją zrealizować poprzez odwracanie kabelków na GDWT, po prostu wyjmujemy głośnik z obudowy, zamieniamy plus z minusem i skęcamy z powrotem. Wysokie tony od razu ulegają poprawie, talerze graja naturalniej, tuba słabiej krzyczy. W bardziej zaawansowanej wersji polecam dołączenie cewki rownólegle do GDWT. Jak to zrobić - wyjąć z obudowy GDWT, podłączyć do jego zacisków cewkę 0,22 mH i przymocować do głośnika. Zwiększa się stromość filtru, a więc GDWT nie wcina się w pasmo średnich tonów.
b) zmiana zwrotnicy (nie dotyczy zestawów Altus 75)
Polecane raczej amatorom muzyki bardziej ambitnej, bądź chcącym zrobić z Altusów zestawy uniwersalne. Polepszają znacząco brzmienie całego zestawu, głośniki grają tak, jak powinny grać od początku odpowiednim dla siebie pasmem, jeden drugiemu nie wtrąca się w dźwięk. istnieją dwie wersje zwrotnicy:
- prostsza, zaadaptowana z ALTONA i MILDTONA
Najłatwiej to wykonać kupując dwie zwrotnice od Altona/Mildtona 80 (jeśli posiadamy Altusy 110) lub Altona/Mildtona 110 (jeśli posiadamy Altusy 140). Można też samemu wykonać tę zwrotnicę bazując na oryginalnej zamontowanej na kubku głośnika GDM. Na poniższym rysunku dokładnie wyjaśniłem, jak to zrobić.
- trudniejsza i droższa opcja to wykonanie zwrotnicy Alt-18 http://www.kolisz.pl/alt18.htm
3. Stosowanie innych głośników niż oryginalnie.
Wbrew pozorom i niektórym poradom można zastosować zamienniki, ale muszą byc produkcji Zakładów Tonsil.
OCZYWIŚCIE NIE POLECAM STOSOWANIA ZAMIENNIKÓW INNYCH FIRM, ZWŁASZCZA EXTREME, VOICEKRAFT, 888, DIBEISI, ALPHARD.
Wyjątkiem jest estradowy STX GDN 30-200-8 AE, który można zamienić za 30 cm Tonsila, ale wymagane są dość długie i grube rury bass-reflex.
Zamiast GDN 25/40/3 można zastosować:
- GDN 25/60
- 25/60/1
W zamian za GDM 12/60:
- GD 12/5
- GD 12/8
Za GDM 18/80 można dać:
- GDM 18/40
A za GDN 30/60/1 poleca sie wręcz zamontować
- GDN 30/80
- GDN 30/80/2
Lista głośników GDWT, ktore zamiennie stosował Tonsil:
GDWT 9/40, GDWT 9/40/3, GDWT 9/40/5, GDWT 9/70, GDWT 9/80.
UWAGA: WSZYSTKIE GŁOŚNIKI WYMIENIONE WYŻEJ MUSZĄ MIEĆ IMPEDANCJE ZNAMIONOWE 8 OHM.
Montowanie GDWK - jeśli dźwięk tuby nas drażni pomimo zastosowania wyżej wymienionych nowych zwrotnic, zamiast GDWT można zamontować GDWK 9/80/6 i GDWK 9/120. Dla oryginalnego filtra składającego się z jednego kondensatora można zamontować GDWK 9/40 lub GDWK 9/80. W obu przypadkach przy lutowaniu przewodów należy pamiętać o odwróceniu polaryzacji.
4. Wytłumienie
Jeśli posiadamy worki z budowlaną wełną mineralną, to warto je wyrzucić i wkleić Butaprenem lub czymś podobnym watolinę grubości ok. 1 cm na ścianki tylną, boczne górną i dolną. Brzmienie się znacznie poprawi, nie będzie tak mocno dudnić, ponieważ rezonanse w obudowie zostaną mocno stłumione. Taką przeróbkę warto wykonać bez względu na to, czy modyfikujemy sekcję basową i/lub bass-reflex.
Z powodu częstego powtarzania się pytań o ulepszenie i modyfikacje poczciwych Altusów zamieszczam mały artykuł opisujący skuteczny i owocny "tuning" tychże zestawów głośnikowych. Jak wiemy, w oryginalnej wersji Altusy maja szereg wad i niedorobek. Jednak te niezwykle popularne zestawy głośnikowe Tonsil dają sie łatwo modyfikować, aby stały się przyjemniejsze w słuchaniu dla nieco bardziej wymagającego użytkownika. Radykalnie zmienia się na lepsze brzmienie oraz wytrzymałość mocowa. Rozwiazania konstrukcyjne wprowadzane przez modyfikacje, ktore tutaj opisuję, są charakterystyczne dla mniej popularnej serii ALTON.
UWAGA: Opis nie dotyczy przeróbek zestawów Altus 60, 65, 100, 120, 150, 200 i 300!
1. Zwiększanie mocy znamionowej.
a) z wykorzystaniem oryginalnych głośników oraz otworów na bass-reflex i przełączniki.
Jest to najłatwiejsza przeróbka w realizacji. Do jednego zestawu głośnikowego potrzebujemy tylko dwie rury bass-reflex o średnicy zewnętrznej 5,5 cm i długości 5-10 cm każda (im dłuższe rurki, tym niższy, ale cichszy bas). W Altusie 75 wkładamy je zamiast oryginalnego pseudo bass-reflexu wyjmujemy też drugi przełącznik od góry (regulacja głośności GDM), odlutowujemy kable, przypinamy do nich rezystor ok. 8 ohm i wkładamy druga rurę. W Altusach 110 i 140 wystarczy wyciągnąć wszystkie maskowniczki z kratkami i wstawić w ich miejsce rurki, nie trzeba wyciągać żadnych przełączników.
b) w zestawach Altus 140 - poprzez wymianę głośnika GDN i wywiercenia nowych otworów
O wiele droższy, ale bardziej efektowny sposób na zwiększenie mocy Altusa 140. Polega on na wykonaniu czynności opisanych w punkcie a) + dodatkowo wymianie głośnika GDN 30/60/1 na: GDN 30/80, GDN 30/100, GDN 30/120 (oczywiście wszystkie o impedancji 8 ohm) oraz wywierceniu na tylnej sciance obudowy jednego otworu o średnicy 10 cm i wstawieniu tam rurki długości 5-13 cm.
2. Poprawianie brzmienia.
Słuchając muzyki tanecznej (techno, rap, trance, hardstyle itp.) uznałem, ze Altusy mają dośc dobre brzmienie. Mocno podbarwione talerze, tłukący mocno bas. Jednakże moja opinia radykalnie się zmieniła po włączeniu innej muzyki, bardziej obfitej w różne brzmienia (chillout, ambient rock) i wyraźnie we znaki dawały się rezonanse wysokich i średnich tonów oraz dudniący bas, przy dużych mocach okropne piszczenie tuby. Po co ja to piszę? Aby zmusić użytkownika do podjęcia decyzji co mu się w brzmieniu podoba, co nie. Wtedy dopiero można zbierać opisy, narzędzia i części potrzebne do przeróbek.
a) ulepszanie brzmienia sekcji wysokotonowej
Jest ona polecana wszystkim, bez względu na to czego słucha i wymaga od zestawów. Najpróściej ją zrealizować poprzez odwracanie kabelków na GDWT, po prostu wyjmujemy głośnik z obudowy, zamieniamy plus z minusem i skęcamy z powrotem. Wysokie tony od razu ulegają poprawie, talerze graja naturalniej, tuba słabiej krzyczy. W bardziej zaawansowanej wersji polecam dołączenie cewki rownólegle do GDWT. Jak to zrobić - wyjąć z obudowy GDWT, podłączyć do jego zacisków cewkę 0,22 mH i przymocować do głośnika. Zwiększa się stromość filtru, a więc GDWT nie wcina się w pasmo średnich tonów.
b) zmiana zwrotnicy (nie dotyczy zestawów Altus 75)
Polecane raczej amatorom muzyki bardziej ambitnej, bądź chcącym zrobić z Altusów zestawy uniwersalne. Polepszają znacząco brzmienie całego zestawu, głośniki grają tak, jak powinny grać od początku odpowiednim dla siebie pasmem, jeden drugiemu nie wtrąca się w dźwięk. istnieją dwie wersje zwrotnicy:
- prostsza, zaadaptowana z ALTONA i MILDTONA
Najłatwiej to wykonać kupując dwie zwrotnice od Altona/Mildtona 80 (jeśli posiadamy Altusy 110) lub Altona/Mildtona 110 (jeśli posiadamy Altusy 140). Można też samemu wykonać tę zwrotnicę bazując na oryginalnej zamontowanej na kubku głośnika GDM. Na poniższym rysunku dokładnie wyjaśniłem, jak to zrobić.

- trudniejsza i droższa opcja to wykonanie zwrotnicy Alt-18 http://www.kolisz.pl/alt18.htm
3. Stosowanie innych głośników niż oryginalnie.
Wbrew pozorom i niektórym poradom można zastosować zamienniki, ale muszą byc produkcji Zakładów Tonsil.
OCZYWIŚCIE NIE POLECAM STOSOWANIA ZAMIENNIKÓW INNYCH FIRM, ZWŁASZCZA EXTREME, VOICEKRAFT, 888, DIBEISI, ALPHARD.
Wyjątkiem jest estradowy STX GDN 30-200-8 AE, który można zamienić za 30 cm Tonsila, ale wymagane są dość długie i grube rury bass-reflex.
Zamiast GDN 25/40/3 można zastosować:
- GDN 25/60
- 25/60/1
W zamian za GDM 12/60:
- GD 12/5
- GD 12/8
Za GDM 18/80 można dać:
- GDM 18/40
A za GDN 30/60/1 poleca sie wręcz zamontować
- GDN 30/80
- GDN 30/80/2
Lista głośników GDWT, ktore zamiennie stosował Tonsil:
GDWT 9/40, GDWT 9/40/3, GDWT 9/40/5, GDWT 9/70, GDWT 9/80.
UWAGA: WSZYSTKIE GŁOŚNIKI WYMIENIONE WYŻEJ MUSZĄ MIEĆ IMPEDANCJE ZNAMIONOWE 8 OHM.
Montowanie GDWK - jeśli dźwięk tuby nas drażni pomimo zastosowania wyżej wymienionych nowych zwrotnic, zamiast GDWT można zamontować GDWK 9/80/6 i GDWK 9/120. Dla oryginalnego filtra składającego się z jednego kondensatora można zamontować GDWK 9/40 lub GDWK 9/80. W obu przypadkach przy lutowaniu przewodów należy pamiętać o odwróceniu polaryzacji.
4. Wytłumienie
Jeśli posiadamy worki z budowlaną wełną mineralną, to warto je wyrzucić i wkleić Butaprenem lub czymś podobnym watolinę grubości ok. 1 cm na ścianki tylną, boczne górną i dolną. Brzmienie się znacznie poprawi, nie będzie tak mocno dudnić, ponieważ rezonanse w obudowie zostaną mocno stłumione. Taką przeróbkę warto wykonać bez względu na to, czy modyfikujemy sekcję basową i/lub bass-reflex.