Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

duże spalanie fiat uno 899cm katalizator? Sonda lambda? lpg?

emo94 23 Mar 2008 22:03 8495 4
  • #1 23 Mar 2008 22:03
    emo94
    Poziom 9  

    Zacznę od początku.

    Uniak 899cm z LPG marki BRC. Po rególacji palił 7,5l LPG po mieście.
    Jedna trzeba było wymienić reduktor, bo w starym membrany były zużyte i wyciekał z niego płyn. Wymienił gazownik na redoktor firmy TOMASETTO o takiej samej mocy jak poprzedni. Wymieniłem filtr powietrza, wyrególował miesznkę używająć analizatora splin. Samochód chodzi na LPG przyzwoicie, tylko jak na światłach się staje to obroty są ok 800 na min, czasem pokazuje chwilami 700. Na benzynie 900-1000.

    Jeździł sobie uniak, aż mu się skończyło LPG, więc na stację i "do pełna". Wyliczyłem ile pali i wyszło ponad 9l - pomyślałem, że pewnie źle zapisałem poprzedni stan licznika.
    Następnie uniak był w trasie Warszawa-Radom i przejechłem 260km, w drodze zaczął nawalać układ wydechowy i zrobiło się głośno. Na stacji okazało się, że zżerał 8,5l na setkę na trasie.

    Pomyślałem - wina układu wydechowego. Okazało się, że zardzewiała rurka przy samym katalizatorze - zostało to zespawane. Ale została mała nieszczelność na złączeniu dwóch rurek - od katalizatora i tłumika końcowego. W takim stanie zrobiłem może ok 30km. Następnie uszczelniłem siliconem do układów wydechowych nieszczelność.

    Dziś jechaliśmy do rodziny na wieś (zrobiłem poza miastem jakieś 40km z prędkością 80kmph plus miasto) w drodze znowu się coś stało w okolicach katalizatora. Znowy sprawziłem ile spala na 100km i wyszło - uwaga.... 12,5l LPG - normalnie załamka.


    Problemy z układem wydechowym zaczęy się po zmianie reduktora i regulacji mieszanki.
    Czemu uniak tyle pali? Przez dziury w wydechu, czy złą mieszankę? I czemu znowu się ta nieszczelność zrobiła? Co teraz najpierw zrobić - jechać do gazownika, czy dziury łatać? Czy można całkowicie usunąć katalizator i wspawać tam rurę? Co daje a co zabiera taki zabieg? I jeszcze czy może to wina sondy lambda?

    uniak ma 110tys przebiegu jest z 2002roku.
    Strumienicy nie chcę, a kat za drogi, a może rurka w miejsce kata?

    0 4
  • #2 23 Mar 2008 23:53
    Common Rail
    Poziom 9  

    Według mnie może być to sonda lambda ponieważ jej uszkodzenie powoduje zły dobór mieszanki jeśli jest to elektroniczny układ wtrysku benzyny to ten układ dozuje mieszankę paliwa z powietrzem by była ona spalana w silniku a uszkodzenie sondy jest po prostu ominięciem dozowania paliwa i wskutek tego samochód pali więcej .

    0
  • #3 24 Mar 2008 00:11
    emo94
    Poziom 9  

    to teraz kolejn pytanie. Jak sprawdzić czy sonda źle działa? czy wystarczy zwykły uniwersalny miernik, aby zbadać napięcie? Czy i w jaki sposób sondę można oczyścić?

    0
  • #4 24 Mar 2008 12:15
    Radeon 24
    Poziom 24  

    Sonda siedzi na rurze wylotowej kolektora wydechowego. W niej masz 4 kabelki. Interesuje Cie kabelek sygnałowy o kolorze czarnym. W czarnego wpinasz sie miernikiem (koncówka "plusowa"), a drugą koncówką do masy auta.
    Miernik ustawiasz na zakres taki, aby obejmował Ci pomiar napięcia od 100mV do 1V i patrzysz czy Ci sie to napiecie (jak by to prosto powiedzieć) buja w tym zakresie na nagrzanym silniku.
    Test oczywiście przeprowadzaj na beznynie.

    PS miernik najlepiej z balgrafem lub analogowy.

    Pozdrawiam!

    0
  • #5 24 Mar 2008 12:37
    luki1979
    Poziom 13  

    mierniki elektroniczne bez graficznej możliwości pokazania wyników, mogą nie wychwycić tam szybkiej zmiany napięcia. To "bujanie" to sinusoida, której zmiany powinny następować około 1raz/sek. Wtedy można uznać ze sonda działa prawidłowo i najlepiej jest to zbadać oscyloskopem. Czujnik tlenu powinno się badać na lekko podwyższonym biegu jałowym, oczywiście gdy sonda jest już gotowa do pracy. Zakres pracy: 0 do 1V. Po odczytaniu wykresu możesz jeszcze odpiąć podciśnienie i zobaczyć czy jest reakcja układu. Kolejna sprawa: jeśli masz sondę czterokablową, sprawdź czy jest napięcie na jednym z białych przewodów, oraz czy jest rezystancja między białymi przewodami idącymi od sondy (na odpiętej kostce).


    Zamykam, proszę używać opcji "SZUKAJ"! [MS]

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo