Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pytanie o przewinięcie cewki zapłonowej

pyzdra000 24 Mar 2008 10:43 9600 24
  • #1
    pyzdra000
    Level 11  
    WITAM
    Posiadam bardzo starą cewkę zapłonową ( ta od iskry ) do motoru z 1938 r niestety magneto ją trochę przetarło, niema już możliwości dostania gdzieś takiej cewki. Dlatego ostatnia szansa by ją uratować to jej przewinięcie na nowy drut, dołączam dwa zdjęcia jak wygląda cewka byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedz czy dało by rade ją przewinąć i ewentualnie namiary gdzie coś takiego by zrobili.

    POZDRAWIAM
  • #2
    Malas1984
    Level 29  
    Musiałbyś wiedzieć ile zwojów jest tam nawinięte i jakiej grubości drutem, skontaktuj się z jakimś elektrykiem, który ma przewijarkę bądź sam zaryzykuj i zakup taki sam drut, odwiń ten stary uszkodzony i nawiń tyle samo nowego(nawet ciut więcej) na miejsce starego i sprawdź jak to działa-trudno, jak nie ma wyjścia to trzeba kombinować, drut grosze kosztować Cię będziei izolacja/impregnat.
  • #3
    pyzdra000
    Level 11  
    Włąsnie drut jest bardzo bardzo cieniutki i cewka jest w jednym miejscu lekko przetarta więc odwinięcie z policzeniem zwoi jest praktycznie mało możliwe
  • #4
    Malas1984
    Level 29  
    No tak, wiem, ale musisz spróbować coś w tym kierunku zrobić by usprawnić to urządzenie, samo sie nie zrobi, czasem naprawdę trzeba się napocić by bzdurkę naprawić ;-), a jak nie to mniej więcej tyle samo lub troszkewięcej nawiń takiego drucika i sprawdź. cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość i praca.
  • #5
    kierbedz4
    Level 36  
    Za oglądanie Twoich cewek karzesz sobie płacić punktami? Zostaw tą cewkę na swoim miejscu a wykorzystaj tylko przerywacz. Zamontuj cewkę zapłonową 6V pod zbiornik i dokonaj przeróbki instalacji w formie instalacji z zapłonem bateryjnym.Możesz również zastosować elementy uzwojenia iskrowego eliminując z uszkodzonej cewki jej uzwojenie wysokonapięciowe ,pozostawiając uzwojenie niskonapięciowe na rdzeniu i odpowiedniemu podłączeniu z przerywaczem zasterujesz cewkę zapłonową od motocykla MZ lub motorowera Jawa 50 podwieszoną pod zbiornikiem. Zgrzaną końcówkę do masy uzwojenia starej uszkodzonej cewki WN należy odciąć od masy łącząc szeregowo z przerywaczem.Wówczas będziesz miał tradycyjny zapłon iskrowy zasilony z cewki iskrownika.
  • #6
    Malas1984
    Level 29  
    Kolego pyzdra000 zdejmij tą prowizję punktową bo się ktoś jeszcze zdenerwuje lub nie pomoże Ci wcale ponieważ punkty mu uciekną ;-)
  • #8
    pyzdra000
    Level 11  
    Już zmieniłem zdjęcia . W role wchodiz jedynie przewinięcie niechce nic wiecej przerabiać z elektryką chce żeby wszystko pozostało oryginalnie
  • #9
    Malas1984
    Level 29  
    To spróbuj nawinąć samodzielnie to lub oddaj to do jakiegoś dobrego elektryka jeśli nie masz sił na to ;-)
  • #10
    wowka
    Level 28  
    pyzdra000 wrote:
    Włąsnie drut jest bardzo bardzo cieniutki i cewka jest w jednym miejscu lekko przetarta więc odwinięcie z policzeniem zwoi jest praktycznie mało możliwe


    W takim razie przetnij uzwojenie w poprzek i policz ile jest drucikow - wtedy masz liczbe zwojow
  • #11
    pyzdra000
    Level 11  
    Tam jest tak cienki drucik ze to będą tysiące
  • #13
    włuczykij
    Level 27  
    Z tego co widzę- silniczek nie wielki. Myślę, że można nawinąć uzwojenie o takich samych parametrach jak są w polskich silnikach typu komar, romet, simson itp. Spróbuję poszukać jakichś materiałów na ten temat.
  • #14
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    komar, wsk 125, ta sama zasada działania
    Ps.
    Simson nie stosował tego typu zapłonu
  • #15
    włuczykij
    Level 27  
    goldwinger wrote:
    Ps.
    Simson nie stosował tego typu zapłonu


    A ten starego typu?
  • #16
    pyzdra000
    Level 11  
    silniczek ma pojemność 98 ccm 1938 r
    Cewka jest nawinięta naprawde bardzo bardzo cieniutkim drucikem cieńszym nawet ciężko mi określić jakim suwmiarka nieda rady zmierzyć
  • #17
    włuczykij
    Level 27  
    A sprawdzałeś, czy nie podpasuje cewka od komara? bo przynajmniej te od świateł wyglądają bardzo podobnie.....
  • #18
    pyzdra000
    Level 11  
    byłem w sklepie z całym zapłonem i magnetem chciałem coś dobrać i tak komar ma mniejszy rozstaw mocowania pozatym ma też mniejsze te blaszki ślizgowe, od wsk 125 uchwyty praktycznie asują minimalnie trzeba by było tylko dopiłować natomiast się troszkę niemieszczą te blaszki ślizgowe i trzeba by było je po jaiejś 5 mm dociać z obu stron.
  • #19
    włuczykij
    Level 27  
    To pomyśl, czy taniej nie wyjdzie przerobić cewki od WSK....
  • #20
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    włuczykij wrote:
    A ten starego typu?

    SR2 tak, ale części do tego są praktycznie nieosiągalne
  • #21
    matroxi
    Level 14  
    Zastanawiam się nad czym tu wszyscy debatują ponieważ taki problem to nie problem.
    Następujące widzę rozwiązania.
    1. Spróbować kupić podobną cewkę od innego sprzętu np. komar, jawka, wska, ewentualnie przewiercić otwory lub dać ślusarzowi do wywiercenia. NIE WOLNO CI JEJ OBCINAć NP. W ROGACH ponieważ zewrzesz blachy.
    2. Weź starą cewkę i idź do fabryki cewek WSK (przeważnie jest to rzemieślnik w garażu) i za 30zł ci załatwi sprawę. Osobiście zrobiłem tak jak potrzebowałem cewki do starego MITSUBISHI. Kupiłem cewkę do WSK i na niej była firma i telefon, pod który zadzwoniłem i poprosiłem o przewinięcie starej cewki, majster zapytał się o dane techniczne, powiedziałem jakkolwiek aby działała, powiedział że przyjmie kryteria cewki od komarka ale nie ponosi odpowiedzialności jak nie będzie działać, zgodziłem się) Wysłałem mu cała cewkę... za dwa tygodnie listonosz zapukał i zapłaciłem 30zł z groszami. zamontowałem cewkę w Mitsubishi, ustawiłem zapłon i działa do dziś.
    3. Zanieś cewkę do firm zajmujących się przezwajaniem transformatorów (w internecie jest ich multum)
    4.Nawiń samemu Uz pierwotne 150zw. fi 0,6mm, Uz wtórne 4000zł fi 0,01mm
    5. Nawiń samemu chyba 200zw. i daj cewkę 12V pod bakiem coś jak w jawkach 50
  • #23
    81575
    Level 13  
    Najtrudniej było by nawinąć te wtórne 4000zł tym fi 0,01mm reszta jest z górki ha
  • #24
    kortyleski
    Level 43  
    Cewka dwusekcyjna, pierwsza sekcja + grubszym drutem zaczyna sie na masie + kończy na odczepie, druga sekcja, wtórna - zaczyna na odczepie a kończy na kablu zapłonowym. Sam nie przewiniesz prawidłowo, na wyjściu drugiej sekcji pojawia sie kilkanaście kilovolt, tu trzeba dobrze impregnować uzwojenie.
    Podejma się w warszawie na terenie "fort mokotów", wjazd od racławickiej - spoko gość, też z motocykla.
    Pozdrawiam
  • #25
    Ptolek
    Level 36  
    Trochę przesadziliście z tym 0,01mm :D
    Myślę, że nawinięcie karkasu do pełna drutem o tej samej grubości wystarczy, bez liczenia zwojów. Tylko pasowałoby mieć mikromierz i delikatnie zmierzyć grubość drutu w emalii i bez niej. Potem kupić odpowiedni i nawijać. Do takiej ilości opłacałoby się zmajstrować prowizoryczną nawijarkę, z delitatnym napędem elektrycznym, ale lepiej zanieść to do nawinięcia komuś, kto taką posiada lub ma swoje sposoby. Nawijać trzeba z głową, żeby nie zbliżać do siebie drutów "odległych" od siebie o kilkaset V. Najlepiej zobaczyć jak była nawijana poprzednia cewka i nieco odpatrzeć metody izolacji, pewnie głównie impregnat pełni to zadanie.