Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy można połączyć równolegle zasilacze ATX?

24 Mar 2008 16:29 2459 21
  • Poziom 17  
    Witam!!

Mam dwa takie same zasilacze ATX każdy z nich ma wydajność prądową na +12V 18A. Czy można w jakiś sposób połączyć oba te zasilacze tak aby było na wyjściu 36A ? Jestem początkującym elektronikiem, myślałem nad połączeniem równoległym(jedyne logiczne połączenie) ale powstaje pewaien problem choć są to dwa identyczne zasilacze to napięcie na +12V średnio różni sie o 0,4V i o ile dobrze mnie w szkole uczą to popłynie prąd "wyrównawczy" co w połączeniu z znikomo małą rezystancją wewnętrzną zasilaczy ATX da całkiem sporawy prąd =] który doprowadzi do spalenia conajmniej jednego z zasilaczy

Czy jest jakiś sposób połączenia zasilaczy równolegle???

-Wiem że mogą być tutaj przydatne diody.... tylko że nie wiem jakie..

Proszę o Pomoc

ps. Czytałem już na forum ale nie znalazłem odp
  • Poziom 38  
    Można spiąć wyjścia tych zasilaczy przez diody: do wyjścia każdego (+12V) anoda diody, potem razem łączysz katody tych diod i w tym punkcie masz wyście.
    Ale:
    1. diody na co najmniej 20A (najlepiej Schottky'ego - mają mniejsze Uf - co da mniejszy spadek napięcia).
    2. Nie masz wpływu i kontroli nad obciążeniem poszczególnych zasilaczy. Na wyjściu będziesz miał napięcie U=U1-Uf (U1 - nap. wy. zasilacza o wyższym napięciu). I tylko z niego będziesz czerpał prąd , dotąd aż U1 nie obniży się do poziomu U2 - dopiero wtedy będziesz pobierał prąd z zasilacza o mniejszym napięciu. A to kiedy te napięcia sie wyrównają (przy jakim prądzie płynącym z U1) zależy np. od rezystancji wewn. U1 i nie masz nad tym kontroli.
    Na pewno nie będziesz mógł czerpać z takiego zestawu prądu 18+18=36A, bo wcześniej będzie np.22+10A - co oznacza przeciążenie (ew. spalenie ) zasilacza nr1.
  • Poziom 17