Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Najczęstsze awarie pneumatyki i hydrauliki

weld 25 Mar 2008 23:37 7908 20
  • #1 25 Mar 2008 23:37
    weld
    Poziom 9  

    Witam serdecznie.

    Poszukuje praktycznych informacji nt. awarii układów hydrauliki i pneumatyki.
    W skrócie: szukam informacji, jakie są objawy awarii i jak je usuwać jak zapobiegać - tematy "z życia wzięte".
    Co psuje się najczęściej i na co szczególnie zwracać uwagę w ww układach.
    Może powstanie w tym temacie praktyczne kompendium wiedzy :-) powietrzno -olejowej :)

    Pozdrawiam.

    0 20
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 26 Mar 2008 14:17
    rafal.jpg
    Poziom 14  

    Pracuję w zakładzie płytek ceramicznych, mogę wymienić kilka najważniejszych:

    - zatarcie, np. tłoczysk w siłownikach poprzez zabrudzenia
    - brak smarowania (również brak zastosowania olejaczy)
    - dostanie się wody do przewodów powietrza (brak lub zapominanie odwadniania zbiorników sprężonego powietrza lub brak odpowiedniej automatyki do tego :)
    - niedopasowanie mocy do wymaganego zastosowania

    To tak pokrótce.. jak tylko wróce do domu podeśle teorię z katalogu elfa. Praktycznych zdarzeń nie rejestruję także pozostaje to co mam w głowie, jeśli choć trochę pomogę...

    0
  • Pomocny post
    #3 26 Mar 2008 16:35
    krzysztof niemczyk
    Poziom 12  

    Przepalanie się cewek w rozdzielaczach dwupołożeniowych i trójpołożeniowych

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #4 26 Mar 2008 22:59
    elster
    Poziom 14  

    Mam dość sporo do czynienia z napędami pneumatycznymi i to doświadczenie pozwala mi na podanie kilku rad:
    *jeśli mamy wpływ na dobór elementów pneumatyki - zwracamy uwagę
    na parametry pracy ( obciążenie, częstotliwość pracy, prędkości ruchu)
    i w zależności od w/w dobieramy n.p. rodzaj uszczelnienia;
    *najgorszym wrogiem pneumatyki jest woda, stąd bardzo duże znaczenie
    ma jak najskuteczniejsze wyeliminowanie jej z układu. Dobrze, jeśli
    można zainstalować osuszacz, ale skuteczne są też filtry montowane
    możliwie najbliżej elementów wykonawczych. Warto zapłacić trochę
    więcej za markowy filtr o małej gęstości (5-10 mikronów) wyposażony
    w automatyczny spust kondensatu;
    *współczesne siłowniki mają uszczelnienia niewymagąjące smarowania
    mgłą olejową, ale raz podłączone do naolejacza muszą być już zawsze
    smarowane;
    *jeżeli specyfika napędu tego nie ogranicza - wykorzystujemy funkcję
    amortyzacji siłownika w skrajnych położeniach, co zwiększa jego
    żywotność ( istotne szczególnie w siłownikach beztłoczyskowych).

    0
  • #5 26 Mar 2008 23:45
    weld
    Poziom 9  

    Dziękuję punkty poleciały :-)
    a coś o hydraulice siłowej ?

    czekam na informacje
    - od czego może zależeć głośna praca pomp ?
    - co powoduje, że siłownik nagle zaczyna pracować wolniej ?

    wie ktoś ?

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Mar 2008 00:06
    zembol
    Poziom 20  

    jesli chodzi o pneumatyke to nie ma sie co rozpisywac :)
    a o hydraulice to znowu nie ma sensu zacznac :)
    oczywiscie wszytko zalezy od stopnia skomplikowania ukladu, natomiast generalnie hydraulika jest z natury bardziej upierdilwa, ze wzgledu na precyzje cisnienia i sily.
    Z taikich ciekawszych awarii to kiedys prasa ( wielkosci malego domu razem z piwnica ) nie osiagala cisnienia, uklad niby prosty 3 pompy ( silniczki po 160 KW ) sterowane analogowo, odpoiednu blok zaworowy ( glownie analogi ) 2 silowniki troszke hydroakumulatorow, efekt kilka godzin walki z automatyka ( podejzewalismy nawet enkoder liniowy ) potem pompy, zawory az padlo na 1 z dwoch silownikow ( malutki taki ponad 4 tony ) wymiana uszczelnien ( 12 godzin ) i niby pierdola a tyle problemow :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    -co znaczy glosna praca
    - jesli chodzi o silownik to wszytsko ma wplyw co jest w tym ukladzie lacznie z temp oleju :)

    0
  • #7 27 Mar 2008 20:12
    weld
    Poziom 9  

    zembol napisał:

    -co znaczy glosna praca
    - jesli chodzi o silownik to wszytsko ma wplyw co jest w tym ukladzie lacznie z temp oleju :)


    wycie i piski :D

    musiały to być spore uszczelnienia do 4 tonowego siłownika :)

    0
  • Pomocny post
    #8 28 Mar 2008 09:26
    zembol
    Poziom 20  

    Weld
    Jakiego rodzaju to jest pompa, kiedy wyje ? podczas uruchomienia, podczas pracy, pod pelnym obciazeniem, czy mierzone byly prady na silniku gdy poma leje sie przelew i pod obciazeniem.
    Tak czy siak gdybac mozna bez schematu nie mamy o czym rozmawiac ( to oczywiscie w temacie silownika )

    Dodano po 6 [minuty]:

    a i moze to troszke pomoze
    http://www.hip.agh.edu.pl/page/index.php?id=hyd

    0
  • Pomocny post
    #9 28 Mar 2008 09:27
    mrrudzin
    Poziom 39  

    U mnie w pracy (podobnie jak piszą koledzy) pneumatyka zdycha najczęściej z powodu źle oczyszczonego powietrza. Zanieczyszczenia zbierają się w elektrozaworze, aż w końcu go blokują.

    0
  • Pomocny post
    #10 28 Mar 2008 09:59
    cesario
    Poziom 13  

    Witam, podobnie jak w zespolach mechanicznych na glosna prace moze wplywac wiele zmiennych (musisz bardziej sprecyzowac). Mozne to lozyska?. Co do wolnej pracy hydrauliki - zaznaczam nie jetem ekspertem - moze byc to spowodowane (poszukuje analogi do amortyzatorow) niewlasciwy dobor oleju. Warto by bylo abys bardziej sprecyzowal.

    0
  • #11 28 Mar 2008 13:48
    weld
    Poziom 9  

    w układzie są 2 pompy śrubowa i zębta z zazebiniem wew, olej jest taki jak w dtr hl 68, wyją obydwie pod obciazeniem

    czy powodem moze byc nieszczenosc na rozdzielaczach ?

    1
  • #12 29 Mar 2008 17:17
    krzysztof niemczyk
    Poziom 12  

    przyczyną awarii siłownika może być nierówna powierzchnia wewnątrz siłownika tłoczysko przesuwając się po takiej powierzchni przepuszcza olej i dlatego takie objawy może też być zapowietrzony jeżeli powietrze jest w siłowniku też mogą być podobne objawy , a sprawdzałeś poziom oleju w układzie jeżeli jest za mało trzeba dolać i cały układ odpowietrzyć

    0
  • #13 29 Mar 2008 19:00
    weld
    Poziom 9  

    drugi siłownik w ukłądzie pracuje poprawnie
    poziom oleju ok

    0
  • #14 29 Mar 2008 19:24
    krzysztof niemczyk
    Poziom 12  

    Jeżeli poziom oleju jest OK a drugi siłownik działa poprawnie to wracamy do pierwszej wersji czyli nierówna powierzchnia cylindra siłownika lub jakaś wada uszczelnienia tłoczyska sprawdzić to możesz w ten sposób że podajesz ciśnienie na jeden z króćców a drugi lekko popuszczasz jeżeli pojawi się olej to nasza teoria jest prawdziwa i należy zregenerować siłownik lub wstawić nowy

    0
  • #15 30 Mar 2008 15:00
    weld
    Poziom 9  

    a filtry ?
    jak odpowitrzyć układ ? :)

    1
  • Pomocny post
    #16 30 Mar 2008 16:46
    krzysztof niemczyk
    Poziom 12  

    Musisz poszukać gdzie się znajdują i czy nie są zabrudzone . Jeżeli są brudne trzeba wyczyscić jeżeli dziurawe wymienić . Jeżeli układ masz zapowietrzony to musisz popuścić na kazdym elektrozaworze są apecjalne korki popuszczasz je delikatnie i podajesz ciśnienie na daną linię iczekasz aż poleci czysty olej bez pęcherzyków powietrza

    0
  • #17 30 Mar 2008 20:46
    zembol
    Poziom 20  

    poprosimy schemat tego ukladu sa tam jakies regulatory przeplywu, precyzyjne regulatory predkosci, w jaki sposob obciazone sa te silowniki,

    0
  • Pomocny post
    #18 31 Mar 2008 07:42
    krzysztof niemczyk
    Poziom 12  

    To wycie pomp może być spowodowane nieprawidłowym ustawieniem zaworu przelewowego lub jego awarią musisz to sprawdzić a tak wogóle to przydał by się schemat wtedy bardziej precyzyjnie można by usunąć awarię a tak cały czas gdybamy

    0
  • #19 31 Gru 2009 09:29
    Kazinski83
    Poziom 9  

    W mojej praktyce z pneumatyką często psują się polączenia wężyków (przepuszczają powietrze), przyciski pneumatyczne (nie wracają do normalnych położeń) oraz cewki elektrozaworów.

    Walczymy też często z osuszaczami powietrza - ich awaria powoduje zamarzanie instalacji w zimie.

    0
  • #20 02 Sty 2010 09:00
    Garet_the_thief
    Poziom 10  

    Odnośnie pracy z hydraulika to dorzucę jeszcze, że u mnie często zdarza się również awaria przetworników ciśnienia firmy SETRA. Niby są dopasowane do ciśnienia ale jakoś nie wytrzymują po jakimś czasie.

    0
  • #21 03 Sty 2010 18:45
    laney21
    Poziom 9  

    takie z życia wzięte dobór właściwych elementów do urządzenia chodzi mi miedzy innymi o to że jeżeli dane urządzenie pracuje z dosyć duża częstotliwością np zawór parowy sterowany pneumatycznie gdzie jeden cykl robi co 4 sekundy, to wiadomo że się szybko zużyje, podobnie jest z siłownikami pneumatycznymi, porostu się uszczelki zużywają szybciej, przy projektowaniu jakiego kol wiek urządzenia też to trzeba wziąć pod uwagę :)

    0