Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka pytan o instalacje w mieszkaniu

gintur 26 Mar 2008 20:28 1614 8
  • #1 26 Mar 2008 20:28
    gintur
    Poziom 9  

Niedlugo nabede mieszkanie do remontu.Do wymiany oczywiscie idzie cala stara aluminiowa instalacja.Caly remont odbedzie sie pod okiem elektryka ja bede pomagal choc sam jestem z zawodu elektronikiem ale niestety bez doswiadczenia.Od dluzszego czasu sledze na forum wasze wypowiedzi na ten temat i mam pare pytan oczywiscie prosze o wyrozumialosc.
    1.Jak rozpoznac czy jeden z dwoch przewodow wchodzacych do mieszkania to N czy PEN? Czy trzeba pytac w ZE?
    2.Do mieszkania wchodza 2 przewody L i zakladam ze jest PEN a nie samo N to taki uklad nazywamy TN-C?
    3.Wiem ze RCD nie jest konieczne w instalacji 2 przewodowej ale robiac remont i z mysla o przyszlosci chcialbym ja miec a wiec powinienem poprowadzic instalacje 3 przewodowa.Wyczytalem kilka sposobow podlaczenia RCD tylko teraz nie wiem ktory jest prwaidlowy
    3a.z licznika wychodza L i (zakladam ze mam)PEN juz u mnie w mieszkaniu,L prowadze na RCD natomiast PEN idzie na szyne PE w skrzynce,nastepnie z szyny PE idzie przewod na RCD wowczas na wyjsciu RCD mam L ktory idzie na bezpieczniki mam tez N ktory idzie na szyne N potem cala instalacja z mieszkania jest podlaczona do bezpiecznikow,szyn N oraz szyna PE
    3b.z licznika wychodzi L i PEN i ida bezposrednio na RCD przy czym tam gdzie wchodzi PEN dokladam przewod i prowadze go do szyny PE natomiast na wyjsciu RCD mam N i prowadze go na szyne N
    Obydwa przyklady sa bez uziemienia miejsca rozdzialu PEN na N i PE wiec czy takie rozwiazania sa poprawne?
    4.Jezeli rozdzielam przewod PEN na PE i N zakladajac ze miejsce rozdzialu jest uziemione to moge tego dokonac za licznikiem(w mieszkaniu latwiej) czy musi to byc przed licznikiem (z tym juz problem)?