Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterownik wycieraczek do Lanosa (i do innych autek)

kordirko 11 Jan 2004 23:42 5433 9
  • Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    kordirko
    Level 21  
    Offline 
    Has specialization in: mikrokontrolery, programowanie
    kordirko wrote 307 posts with rating 13, helped 53 times. Live in city Mysłowice. Been with us since 2003 year.
  • #2
    em_gie
    Level 11  
    A jakby tak zamiast przekaźnika zastosować tranzystor MOSFET np. IRF540? Id=28A, Vds=100V. Pytam, bo nie znam się specjalnie na MOSFETach, a chciałem wykorzystać go też do sterowania czymś, np. też w samochodzie...
  • #3
    kordirko
    Level 21  
    em_gie wrote:
    A jakby tak zamiast przekaźnika zastosować tranzystor MOSFET np. IRF540? Id=28A, Vds=100V. Pytam, bo nie znam się specjalnie na MOSFETach, a chciałem wykorzystać go też do sterowania czymś, np. też w samochodzie...


    można, tyle że IRF540 to N-MOSFET - N-Mosfetem w prosty sposób da się "odcinać" połączenie urządzenia z masą, nie można mu załączać/wyłączać dodatniego napięcia zasilania (tzn. teoretycznie można, ale sterowanie tym mosfetem będzie z lekka skomplikowane:-).

    Jak chcesz mu załącać/wyłączać +12V to weź jakiś P-MOSFET, powiedzmy IRF9540 (na szybko mi do głowy przyszedł).
    W tym układzie co zapodałem wywalasz przekaźnik i diodę, kolektor T3 podpinasz do +12V przez opornik powiedzmy 10-100K, bramkę mosfeta (G) podpinasz do kolektora T3, źródło (S) mosfeta - do +12V, a na drenie (D) dostajest +12V albo 0V, zależnie od sygnału z procesorka.

    No i trzeba się liczyć z tym że przy 10A to bez radiatora może mu być za ciepło :-)
  • #4
    em_gie
    Level 11  
    A jakby tak zrobić sterowanie na 7406 (negator z otwartym kolektorem, do 30V)? Albo po prostu na jakimś tranzystorze np. 2n2222?
    Nie wydaje mi się żeby było to dość skomplikowane... (przyznaję że tylko raz robiłem projekt na 51 na przedmiot "mikroinformatyka" na studiach). Schematy sterowania załączam.
    Co do IRF540, to przy 10A wysterowany 12V ma Uds=0.5V czyli będzie zabierał 5W -- chyba niewiele. 9540 ma większy Rds (jak większość P-MOSFETów) i będzie rozpraszał 10W. Za to nowsze IRFy, do zastosowań 'automotive', np. IRF1404 mają Rds=0.004 Ohm. Czyli przy 10A, Uds będzie równe 0.04 -- grzanie będzie pomijalne!
    No i poza tym nie będzie stukał, jak przekaźnik...
  • #5
    gmp
    Level 19  
    em_gie wrote:
    A jakby tak zrobić sterowanie na 7406 (negator z otwartym kolektorem, do 30V)? Albo po prostu na jakimś tranzystorze np. 2n2222?
    Nie wydaje mi się żeby było to dość skomplikowane... (przyznaję że tylko raz robiłem projekt na 51 na przedmiot "mikroinformatyka" na studiach). Schematy sterowania załączam.
    Co do IRF540, to przy 10A wysterowany 12V ma Uds=0.5V czyli będzie zabierał 5W -- chyba niewiele. 9540 ma większy Rds (jak większość P-MOSFETów) i będzie rozpraszał 10W. Za to nowsze IRFy, do zastosowań 'automotive', np. IRF1404 mają Rds=0.004 Ohm. Czyli przy 10A, Uds będzie równe 0.04 -- grzanie będzie pomijalne!
    No i poza tym nie będzie stukał, jak przekaźnik...

    Hm, na7406 lub 2n2222to ty mozesz sterowac ledy albo male zaroweczki , a 5W na trazystor to moze nie duzo ale z duzym radiatorem. A co do parametrow mosfetow (Rds) to badz ostrozny, bo nie jest tak prosto I=U/R, R-jest dynamiczne i zalezy od pradu.
  • #6
    JAREK@BYD
    Level 12  
    Sterownik wycieraczek byl kiedys opracowany w jakims numerze PE wiem ze gazetka byla z 2000 r. bodajze ostatni nr grudniowy, ale nie jestem pewien
  • #7
    Zibi_13
    Level 12  
    Zgadza się. Jeszcze do tej pory mozna go ściagnąc z www.pe.com.pl

    Programy z PE12/00
    "Mikroprocesorowy programator wycieraczek samochodowych"
    - wycier.zip (3KB) - Źródła i kod wynikowy programu.
  • #8
    OKI
    Level 18  
    Witam.
    Mam propozycję i prośbę.
    Jako że opisany tutaj układ sterowania pracą wycieraczek jest świetny postanowiłem go zrobić do swojej Skody.
    Lecz powstał pewien problem.
    Układ chciałem zastosować do sterowania tylniej wycieraczki a program i działanie przewidziano do przednich wycieraczek.
    Co należało by zmienić w programie, aby układ działał przy wykożystaniu sygnału spryskiwacza czyli 1-2s nacisnięcie dzwigni załączenie drugie nacisnięcie w ciągu 25s regulacja czasu.
    Po przekroczeniu czasu 25s naciśnięcie 1-2s powodowało wyłączenie wycieraczki.

    Można by poprosić o taką modyfikację programu :)
  • #9
    Tomotron
    Level 12  
    Moje gratulacje świetny pomysł z tym ustawianiem czasu!!! I to bez dodatkowych "pierdół" - projekcik zaadaptuje do fiata punto I - Wielkie dzięki
  • #10
    karasia
    Level 11  
    hej, a nie mozna gdzies takiego ukladu gotowego kupic?
    Skoro jest zamontowany w aucie to pewnie mozna..

    Bo ja nie za bardzo znam sie na elektronice a chcialbym miec cos takiego.. mialem to w pOlonezie..

    POzdrawiam