Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica 2000W do wzmacniaczy samochodowych

28 Mar 2008 22:53 6832 39
  • Poziom 14  
    Mam pytanie czy moc przetwornicy musi byc 2 razy wieksza niz nominalna moc wzmaniaca?

    Dodano po 2 [godziny] 5 [minuty]:

    Jak nawina Ferrytowy rdzen toroidalny Ferroxcube TX87-3C90 FV na uzwojenie pierwotne i wtórne ile zwoi i jaka srednica drutu ,jaka czestotliwosc zeby uzyskac z niej jak najwiecej mocy.Napiecie 2x80 V.
  • Poziom 42  
    Ile to jest "jak najwięcej"?

    Przykład poprawnego nawinięcie uzwojenia pierwotnego na rdzeniu TX87 masz na stronie 35 tego wątku.
  • Poziom 40  
    Ciagla moc przetwornicy musi byc wieksza od sredniej mocy pobieranej przez wzmacniacz a ta zalezy od charakterystyki impedancji glosnikow i rodzaju materialu muzycznego. Zazwyczaj jest nizsza niz moc znamionowa wzmacniacza. Przetwornica musi miec duza moc impulsowa/chwilowa bo dla obciazenia wzmacniaczem audio i dla przebiegu sinusoidalnego stosunek pradu szczytowego do sredniego wynosi ok 3:1.
    Ale widze po Twoich pytaniach ze nie masz kompletnie pojecia o przetwornicach wiec po co sie bierzesz od razy za przetwornice duzej mocy?
    Niektorzy producenci wzmacnaczy car-audio nawet sie na to nie porywaja!
  • Poziom 14  
    Masz racje nigdy nie robiłem przetwornicy a nierobie małej mocy bo jej nie wykorzystam.Mam nadzieje ze mi pomożecie w budowie przetwornicy do zasilania 4 holtonów 400 moze 2 połaczone razem.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Mam rdzen z telewizora N27 zna ktoś własciwosci tego rdzenia.
  • Poziom 17  
    4 x 400W hehe :) To ma byc do samochodu?? hhhmmmm... ok. 2kW <lol> Daj sobie spokój jeżeli nie robiłeś wcześniej przetwornic, to trzeba stopniowo osiągać większe moce :D Takie moje zdanie ;)

    Na razie Gregorowi udało sie wyciągnąć najwięcej, 700W, chyba trochę Ci mało co?? ;)

    Pozdro
  • Poziom 14  
    Dobra moze zrobi kilka przetwornic mniejszej mocy i potem je połacze co wy na to ?? Np 8 po 500 wat .
  • Poziom 42  
    Przede wszystkim zastanów się, czym to chcesz zasilić. Przy takich prądach już każde 10 cm przewodu zasilającego zaczyna mieć znaczenie. Rezystancja wewnętrzna akumulatora również. Przy pełnej mocy napięcie będzie siadać do 9 i mnie woltów. To jest techniczny absurd na razie.
  • Poziom 14  
    4 alternatory każdy dajacy po 120 A chyba wystarczy i akumulator zelowy .
  • Poziom 42  
    Alternatory starczą w czasie pracy silnika na wysokich obrotach. A co na światłach? Zamiast "bum! bum!" - "prrr!, prrr!", bo końcówki się przesterują.
    Akumulator żelowy jakiej pojemności? Ba ja tu mniej niż jakieś 300 Ah nie widzę...
  • Poziom 14  
    Alternatory daja jakies 25 do 50 % mocy znamionowej przy obrotach biegu jałowego a przy około 3500 do 4000 ob/min daje max prąd a jak chodzi o akumulator to moze 12V, 225 Ah, 1150A (EN) - prąd rozruchowy to 2 alternatory wystarcza bo zanim wyładuje taki akumulator to juz ogłóchne pewnie.
  • Poziom 12  
    4 alternatory, może jednak dwa... a może zostaniesz przy tym co już masz ??
    Gdzie je upchniesz pod maską??... no chyba, że zaraz zapytasz jeszcze o przeniesienie ich do bagażnika i połączenie paskiem klinowym z silnikiem ??
    4 pełnopasmowe końcówki w klasie AB... a co chcesz nimi napędzać ?? 16'stki z przodu w drzwiach ?? bo do dB kompletnie się one nie nadają...

    Może zrób sobie kolego "rachunek sumienia" i zobacz ile to wszystko Ciebie tak naprawdę wyniesie, a otrzymaną kwotę pomnóż razy 2 (jak nie więcej...)
    Pewnie nie są to dla ciebie słowa otuchy, ale takie są realia...

    Co do procentów... to wynikają one z wykresu i dla każdego alternatora są inne... i raczej 25%, a mowa o obrotach wirnika alternatora a nie silnika w ów parametrach...
    Baterie bateriami, a drukarki swoje i papier wszystko przyjmie... a jeśli już im wierzyć, to popatrz na wykresy w/w baterii i zobacz jak niewiele im trzeba by napięcie klękneło do 10 z hakiem... a Ty chcesz ciągnąć niemal 300A
    mark

    przepraszam za OT. (kosz)
  • Poziom 14  
    Przetwornikiem będą 2 Lanzary 15' 2 cewkowe o mocy 1000 wat RMS (2000 wat max) oczywiście jeden ,jak chodzi o alternatory to spokojnie mi wejdą bo mierzyłem .Moc jaką da alternator na biegu jałowym silnika zależy tez od przekładni kół pasowych im mniejsze koło na alternatorze a wieksze na wale tym większa moc przy mniejszych obrotach ale to sie tez wiąże z przebiegiem takiego alternatora .
  • Poziom 27  
    daj sobie spokoj , zrob pierwsze przetwornice 100W i jak odpal szczesliwie wtedy pomyslimy o czyms wiekszym ,
    duzo juz bylo takich co sie porwali na wielka wode , niewielu zniej wybrnelo....

    po pierwsze jesli nie masz doswiadczenia z przetwornicami , to takie moce mozesz sobie praktycznie podarowac , zapomniec , przynajmniej w tym roku , na drugi rok moze bys juz mial troche doswiadczenia.

    samo odpalanie takiej przetwornicy jest niebezpieczne.....

    zastanow sie gdzie wlozysz te akumulatory , alternatory , ile wyniosa cie same przewody ? trzeba jakies 50-70mm2 co tego calego ustrojstwa .

    na odpalenie przetwornicy przetestowanie i doprowadzenie jej do ladu , bedziesz musial zbudowac ok 2-3 sztuk takich przetwornic,
    nawet jesli sie porwiesz odrazu na wielka ( 1 - 1,5kW ) to zycze ci jak najlepiej , ale jesli nigdy wczesniej nie miales z tym doczynienia to przy dobrych wiatrach uda ci sie wycisnac 300-400W , Samo skontruowanie dobrego sterownika zajmie kupe czasu, oczywiscie bez oscyloskopu ani rusz , oczywiscie musisz stanac przed faktem nawiniecia WŁASNORĘCZNIE transformatora , bo to glowny pkt programu , ok 80% ma problemy z wyciagnieciem pelnej mocy a to wlasnie z zlego nawiniecia transformatora .
    Po drugie , polaczenia nie wiem czym ale tranzystory ( a potrzeba ich z 12 - 18 sztuk) trzeba jakos ze soba zrownoleglic zeby pociagly taki bydlasty transform. , wiec trzeba je polaczyc , tylko jak ? I jeszcze zeby prady sie rowno rozchodzily , bo jak nie to ci maszyna padnie za chwile....

    ufff , mozna by tak pisac przez kilka dni

    aha i koszty - wylicz i pomnoz je nie przez 2 lecz przez ok 4 ..... wiem co mowie , 1kW konstruowalem prawie ok 1,5roku... prototypow bylo kilka , a finalna wersja i tak byla zrobiona na nowo , + wiaderko spalonych w czasie testow mosfetow .....

    Na poczatek proponuje przeczytac dokladnie ten watek , zastanowic sie , bo nowy taki wzmacniacz bedzie duuuzoo tanszy i prawdopodobnie bezpieczniejszy ( w razie awari zadziala wbudowane zabezpieczenie , a w swojej przetwornicy dorobic ograniczenie pradu to nie taka prosta sprawa , chyba ze zrobisz bez ale wtedy jak cos padnie to nie zawsze na zwarcie a bezpiecznik bedzie mial pewnie z 180A wiec ognisko bedzie duze......) , ewentualnie zaczac od wersji 200W ( przetwornica IRKA2) a potem pomalu jak rozbudowac do 500W , i taka przetworniczke skopiowac 4 razy do kazdego wzmaka - jedynie takie rozwiazanie jest w stanie sie spelnic w duzo krotszym czasie w porownaniu do budowy jednej wielkiej przetwornicy o mocy 2kW.....

    Pozdrawiam!
  • Poziom 17  
    Witam
    Cytat:
    4 alternatory każdy dajacy po 120 A chyba wystarczy i akumulator zelowy .

    :arrow: bicz1987
    Widzę że wysoko mierzysz - co z tego wyjdzie czas pokaże bo przypuszczalnie będziesz powoli zjeżdżał w dół z tą zakładaną mocą która jest ci potrzebna w aucie.
    Widzę że nie przerażają cię koszty - przynajmniej stwarzasz takie wrażenie - dlatego mogę podsunąć ci pewien pomysł:
    Otóż aby "starzy wyjadacze" przetwornic nie patrzyli na ciebie z politowaniem zrób sobie w aucie instalację 24V (wtedy będzie pewnie ze 4 razy łatwiej uzyskać jakąś tam moc niż z 12V) a najlepiej żebyś miał 48V - jeszcze lepiej. Skoro chcesz montować 4 alternatory to 100razy lepszym rozwiązaniem będzie zamontowanie 2 alternatorów na 24V. Każdy z alternatorów pracował by na swój akumulator a akumulatory połączone by były szeregowo. Idąc tym tokiem myślenia można by jeszcze dopiąć w szereg istniejący akumulator 12V wtedy miał byś jakieś 60V do zabawy. Wtedy prądy dużo mniejsze, przewody cieńsze no i prąd w cewkach przetwornicy impulsowej szybciej narasta :D. Jak będziesz miał do dyspozycji takie napięcie jak napisałem to "wyjadacze" zaczną z tobą rozmawiać, bo jak na razie przy 12V to jest fantastyka.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    No to się kolega Krater kapeczkę rozpędził z tym mostkowaniem akumulatorów i to każdy z nich ma być z innego alternatora... ??
    Może narysuj sobie ten jakże prosty schemat na kartce i zobaczysz co za herezje tu wypisujesz !!
    To dopiero nazywałaby się "instalacja elektroluminescencyjna" :)
    A kolega Bicz niech kupi sobie dobry wzmacniacz w klasie D i będzie po kłopocie !!
  • Poziom 14  
    Z kasa raczej problemów nie będe miał. Mark Masterson znajdz mi wzmacniacz 4 kanałowy który ma 4x400 wat rms przy 4 OHM tylko żeby moc była prawdziwa a nie zawyżona prze producenta a wogóle co to za sztuka kupić gotowy wzmacniacz każdy by potrafił ,sztuką będzie zbudowanie takiego wzmacniacza .Ok zacznę od mniejszej mocy.Jak chodzi o alternator na allegro kupi za 180 zl 120 A z SHARAN GALAXY używany a jak chodzi o akumulator to 850 zł zwykły do ciężarówki
    12V, 225 Ah, 1150A (EN) nowy,przewód 25 zl za metr 35 mm z miedzi beztlenowej.


    To jest post na temat budowy przetwornicy więc nie piszcie już głupot bo zaczynam sie powoli zniechęcać
  • Poziom 17  
    Mark Masterson napisał:
    No to się kolega Krater kapeczkę rozpędził z tym mostkowaniem akumulatorów i to każdy z nich ma być z innego alternatora... ??
    Może narysuj sobie ten jakże prosty schemat na kartce i zobaczysz co za herezje tu wypisujesz !!
    To dopiero nazywałaby się "instalacja elektroluminescencyjna" :)
    A kolega Bicz niech kupi sobie dobry wzmacniacz w klasie D i będzie po kłopocie !!

    Ciebie nikt nie upoważniał do pisania głupot - więc zanim zaczniesz się śmiać chwilę pomyśl.
    Podałem pomysł - nie pisałem jak można to rozwiązać a rozwiązać to można poprzez odizolowanie alternatorów 24V od masy auta - chyba to jest prościej zrobić niż uzyskać 2kW z 12V?!
    Schemat - nie na kartce lecz w komputerze i specjalnie dla Ciebie:
    - z wykorzystaniem istniejącego akumulatora w aucie,
    - lub bez niego
    Przetwornica 2000W do wzmacniaczy samochodowych
    Przetwornica w pierwszym przypadku nie mogła by być podłączona do masy auta ale w drugim przypadku - tak (czyli przy 48V-TAK, przy 60V-NIE).
    Przy 48V masa auta z minusem 48V (czyli wspólna masa) - bo zaraz napiszesz że znowu coś wybuchnie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Taaak !!
    a jak to nie zda egzaminu to w bagażniku, tudzież małej przyczepce prądnica z symetryczna "stodziesiątką" i bezpośrednio pod końcówkę :)
    OMG... czy kiedykolwiek widziałeś taką instalację o której piszesz ?? (no chyba, że u sołtysa w ciągniku)

    ps. owszem tylko po odizolowaniu mas, ale z jakiegoś bardzo istotnego powodu przyjęto owe 12V... i nikt się temu nie sprzeciwia.
  • Poziom 17  
    Mark Masterson napisał:
    Taaak !!
    a jak to nie zda egzaminu to w bagażniku, tudzież małej przyczepce prądnica z symetryczna "stodziesiątką" i bezpośrednio pod końcówkę :)
    OMG... czy kiedykolwiek widziałeś taką instalację o której piszesz ?? (no chyba, że u sołtysa w ciągniku)
    ps. owszem tylko po odizolowaniu mas, ale z jakiegoś bardzo istotnego powodu przyjęto owe 12V... i nikt się temu nie sprzeciwia.

    Już nie będę z tobą dyskutował.
    Nie dam ci możliwości nabijania sobie darmowych postów nie mających żadnej treści (temat przetwornic jest zbyt ciekawy aby zaśmiecać go twoimi przemyśleniami typu "u sołtysa") - będziesz w każdym poście przyznawał mi kolejną rację i tak przez pewnie 100postów? Dodam że po przetworzeniu w przetwornicy napięcia z 12V na np 2x75V na przewodach głośnika występuje około 150V - ale to pewnie tylko u "twojego sołtysa" więc się tym nie przejmuj - tobie to nie grozi.
    Przepraszam Formowiczów za OT.
  • Poziom 16  
    witam owszem z istotnego powodu przyjęto 12V ....
    po pierwsze jest bezpieczne...
    po drugie .. przy "normalnej" expoatacji auta więcej nie potrzeba...
    te 48V było by dobrym rozwiązaniem.. tylko trzeba by zadbać o to aby obydwa akumulatory ciągle równo się ładowały chociaż wydaje się że nie powinno być z tym żadnych problemów no i zadbać o samą instalację 48V żeby nie zdarzyło się że przewody gdzieś się przetrą albo coś wtedy by mogła się zdarzyć jakaś tragedia nie potrzebna
  • Poziom 12  
    Krater28 napisał:
    Już nie będę z tobą dyskutował.
    Nie dam ci możliwości nabijania sobie darmowych postów nie mających żadnej treści (temat przetwornic jest zbyt ciekawy aby zaśmiecać go twoimi przemyśleniami typu "u sołtysa") - będziesz w każdym poście przyznawał mi kolejną rację i tak przez pewnie 100postów? Dodam że po przetworzeniu w przetwornicy napięcia z 12V na np 2x75V na przewodach głośnika występuje około 150V - ale to pewnie tylko u "twojego sołtysa" więc się tym nie przejmuj - tobie to nie grozi.
    Przepraszam Formowiczów za OT.


    Masz kolego rację, dokładnie tak tylko i wyłącznie o ilość postów mi tutaj chodzi !! (a co jakieś profity z tego są??)
    I ta masz racje... w każdym kolejnym poście będę przyznawał Tobie rację... masz racje po raz kolejny.
    No i faktycznie poznałeś mnie na wylot... nie mam zielonego pojęcia o tym co dzieje sie po stronie wtórnej w przetwornicy względem pierwotnej... no bo to przecież NIE U MNIE pod maską pracują dwa DWUNASTOWOLTOWE alternatory Iraggi power o prądzie 250A sztuka (co prawda jest możliwość regulacji napięcia) i również NIE U MNIE pracują wzmacniacze NA 12V o mocy grubo przekraczającej 2kW jak również to nie ja pracuje w firmie montującej CA... więc co ja mogę o tym wszystkim wiedzieć nie ??
    A i byłbym zapomniał (przecież to taki drobiazg)... bo to NIE U MNIE pracują dwie baaaardzo renomowane 18stki

    Dziękuję za bardzo miłe przywitanie na forum i jak rozumiem mam już tu nie zaglądać ?? całkiem sympatycznie, a myślałem, że czasami będę mógł przekazać trochę zdobytej wiedzy... jak widzę nie jest to nikomu potrzebne

    Więc pozdrawiam
    mark
  • Poziom 14  
    No to nieżle Mark masz jakies filmiki na youtube zmontowanego sprzętu CarAudio przez ciebie??
  • Poziom 17  
    :arrow: Virus19
    Tak! Oczywiście masz rację!
    Czyż nie od początku piszę że te wszystkie "nietypowe" rozwiązania są łatwiejsze do wykonania niż uzyskanie 2kW z 12V? Swoją drogą dla mnie 2kW w aucie to totalna szajba :D (nie obrażając amatorów potężnego basu) ale cóż.... ja natomiast podałem pomysł który jest możliwy do wykonania i uzyskania zamierzonych efektów. Jest tyle rodzajów przewodów i materiałów izolacyjnych do wyboru że coś się znajdzie - to tylko kwestia kasy chęci i pomysłu. Co do ładowania to nie będzie z tym problemu bo przy wyższym napięciu potrzebny jest mniejszy prąd więc alternatory spokojnie poradzą sobie z tym. Zakładając pobór 2kW to przy 48V potrzebne jest niespełna 42A (realnie 50A), przy 60V już 33A (realnie mniej niż 40A). Przy 12V potrzeba teoretycznie 170A (teoretycznie - bo napięcie przy takim prądzie spadnie bardzo na akumulatorze, zatem i potrzeba by nawet 225A przy 9V). Każdy akumulator z czasem się zużywa i jego opór wewnętrzny rośnie zatem przy największych obciążeniach napięcie mogło by spaść nawet do 7V co daje nam już 285A przy 2kW. Ktoś powie że alternator będzie pompował prąd przy największych wysterowaniach - to nic nie da - i tak usłyszy w swoich głośnikach prostowane fazy w alternatorze :D
    Tak jak Roman napisał - przy 12V to jest absurd, więc nie ma sensu już rozprawiać nad tymi 12V-ami.

    Mark Masterson napisał:
    Dziękuję za bardzo miłe przywitanie na forum i jak rozumiem mam już tu nie zaglądać ?? całkiem sympatycznie, a myślałem, że czasami będę mógł przekazać trochę zdobytej wiedzy... jak widzę nie jest to nikomu potrzebne
    Cóż Ci mogę odpisać? że jesteś najlepszy "debeściak"?
    Tak jak napisałem wcześniej - ja nie będę z Tobą już dyskutował - zatem nic Ci nie odpiszę. Natomiast nie musisz obrażać się na wszystkich..... jak małe dziecko ......
    Kto czyta ten widzi, oceni i sam podejmie decyzję.....

    Na temat proszę - bez osobistych "wycieczek"!
    j.
  • Poziom 13  
    przepraszam może za lamerskie pytanie ale z jakiej odległości od samochodu zamierzasz słuchać muzyki przy tej mocy
  • Poziom 27  
    bicz , mysle ze szybciej , bezpieczeniej , i chyba lepiej bedzie jak zakupisz np wzmak Oriona HCCA-D5000 , koszt uzywanego ok 3500zl na np alledrogo .
    Przynajmniej bedziesz mial spokojna glowe......
    Pod ten wzmak podlaczysz nawet do 4 lanzarow tak jak chciales , kazdy dostanie wtedy 2500W/4sztuki= 625W /4R wiec osobiscie uwazam ze......
  • Poziom 26  
    Czy kolega bicz1987,nie przesadził z 2kW w aucie? :) Z pewnością przetworka o takiej mocy jest już piekielnie trudna do realizacji,niemówiąc już o kosztach poniesionych przy budowie i uruchamianiu jej (jak ktoś napisał -wiaderko spalonych mosfetów :) ). Druga sprawa to sposób wykonania instalacji w aucie aby dała radę pociągnąc taką moc.
  • Poziom 14  
    Napisałem juz wcześniej że zrobi kilka przetwornic mniejszej mocy i potem je połączę razem.
    Robertsa pytasz sie z jakiej odległości będę słuchał muzyki odpowiadam że będę słuchał w środku.Lubie mocne uderzenie bassu.Ostatnio byłem na dyskotece w której w jednym miejscu jest ustawionych 6 subwoferów w każdym jednym są zamontowane dwa 18 calowe głośniki .
    Moc jednego subwofera 5600 wat mocy szczytowej nie pamiętam mocy RMS ale chyba 2800 wat.Spędziłem koło nich ok 4 godzin .
    Więc spokojnie przetrzymam 2 kW w aucie chociaż jest dużo mniejsza przestrzeń.:D
  • Poziom 42  
    Pomijając absurd 2 kW w samochodzie - budowa 4 przetwornic zamiast jednej będzie kosztowniejsza. Ale łatwiejsza. Na dokładkę po zbudowaniu pierwszej można nabrać rozsądku i na tym poprzestać - 400W basu w samochodzie to tylko 6 dB mniej niż 1600W.

    Do budowy przetwornicy o mocy wystarczającej do napędzenia wzmacniacza 400W w zupełności wystarczy transformator na rdzeniu TX42/26/13-3C90. Większym problemem będzie dławik rdzenia toroidalnego ze szczeliną wystarczającego do takiego potworka się nie produkuje. Rdzenie z zasilaczy komputerowych będą się przegrzewały a Sendust są za drogie :(
    Pozostaje użycie rdzenia kształtkowego - można bardzo tanio kupić rdzenie no-name E42/21/20 - na dławik się nadadzą a koszt będzie niski.
  • Poziom 14  
    Własnie sie zastanawiałem z czego zrobic dławik ,posiadasz takie rdzenie w swojej ofercie??

    Nie jestem pewny ale wzrost cisnienia o 6 db to jest dzwięk raz głosniejszy
  • Poziom 42  
    W każdej chwili mogę wystawić rdzenie Tridelta (niemieckie) E42/21/20 z karkasami. W tej chwili na Alledrogo ktoś wystawia E42/21/20 za 3 PLN ale bez karkasu.