Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

antena 150 cm na stałe ale nizej czy magnetyczna 100cm wyzej

eazy77 02 Apr 2008 20:15 3342 24
  • #1
    eazy77
    Level 10  
    Witam, prosiłbym o pomoc w podjęciu decyzji, czy lepiej w samochodzie Daewoo Lanos hatchback zamontować antenę dłuższą montowaną za pomocą uchwytu do klapy bagażnika czy może antenę na magnesie, na dachu o długości 1 metra.
    proszę o pomoc
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    Zdecydowanie zalecałbym tą na stałe. Co do długości to oczywiście jak najdłuższa. Anteny mocowane na stałe mają lepsze parametry elektryczne.
  • #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Nie podałeś czestotliwości pracy tej anteny , ale chyba chodzi o 27MHz.

    To tak jak poprzednik im dłuższa tym lepsza.
    Zdecydowanie tą na stałe 150cm, albo jeszcze dłuższą.

    Pozdrawiam.
  • #4
    eazy77
    Level 10  
    dokładnie chodzi mi o 27 MHz i obecnie używam Alan 9 + (150 cm) -na klapie bagażnika i myślałem o jakiś zmianach
  • #5
    yes2mike
    VIP Meritorious for electroda.pl
    "Na stałe" to pojęcie względne. Na klapie nawet 2,75 metra slabo wypadnie. Antena będzie wtedy kierunkowa... Po prostu umów sie z kimś przy radiu i sprawdź.
  • #6
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    A jak tam z swr-em,była strojona?.
  • #7
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    yes2mike wrote:
    "Antena będzie wtedy kierunkowa...

    Charakterystyka bedzie troche owalna.
  • #8
    eazy77
    Level 10  
    antena jest zamontowana na klapie bagażnika za pomocą uchwytu gdzie sie styka z karoseria, swr był sprawdzany - 1,4. Problem w tym ze antena jest zamontowana 40-50 cm poniżej dachu i stąd moje pytanie co lepiej zamontować czy wyżej i krótszą na magnesie czy niżej i dłuższą zmontowaną na uchwycie do bagażnika
  • #9
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    To tylko dłuższa antena , ale za wiele sobie nie obiecuj.Znaczącego przyrostu zasięgu nie bedzie jeśli o to ci chodzi.
  • #10
    szpara
    Level 28  
    A nie da rady zamontować tej anteny na klapie przy krawędzi dachu?
  • #12
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    To tylko wiertarka i wiercimy najlepiej na środku.Nie ma jak iśc na całość.Dawniej to było popularne a teraz wszyscy chcą być wygodni, i tylko te magnesy...:idea:
  • #13
    eazy77
    Level 10  
    nie chce żeby antena była za długa, czasami długość anteny może jednak przeszkadzać, przedłużać anteny tej co jest obecnie zainstalowana 150 cm na klapie bagażnika za bardzo nie chce, interesuje mnie czy jakbym zainstalował antenę krótszą na magnesie ale na dachu czy nie poprawiłby się zasięg
  • #14
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    Z elektrycznej strony antena na magnesie nie ma bezpośredniego styku z masą pojazdu.Z tego wzgledu nienajciekawiej pracuje w takich warunkach i zle sie stroi.
  • #15
    alfa2
    Level 18  
    eazy77 wrote:
    nie chce żeby antena była za długa, czasami długość anteny może jednak przeszkadzać, przedłużać anteny tej co jest obecnie zainstalowana 150 cm na klapie bagażnika za bardzo nie chce, interesuje mnie czy jakbym zainstalował antenę krótszą na magnesie ale na dachu czy nie poprawiłby się zasięg


    Generalnie uważam iż do ćb i pytania o scieżkę zupełnie wystarczy ci antena president missouri kosztuje ok, 280zł jest solidnie wykonana i ma długość o 70cm. a jej zasięg waha sie od 5km do 12km uważam iż to w zupełności wystarczy. Wcześniej miałem słomkę długości 2m później 1,5m nie ma sensu słuchać zbytecznych komunikatów z 20km.
    Posiadam tą antenę i jest najlepszą anteną w swojej klasie bardzo pięknie czysto zbiera jest delikatna dla ucha. Na codzień montuje anteny ludzie chca tanim kosztem i dobrze nie da sie nie da rady odpowiadam..................... oni jednak wolą cobre za 170zł i antenę hustlera za 50zł. Apóźniej mają pretensje że coś nie tak i tłumaczenie że u kolegi to jest czysto a ja pyta jakie radio ma kolega jaka antenę a oni milkną..........

    Moderated By c2h5oh:

    Proszę przestrzegać punktu 11.2 regulaminu.

  • #16
    albrecht
    Level 17  
    Miałem Alan 9+ na stałe na podszybiu z przodu auta, działało bardzo dobrze i też była dużo poniżej dachu, spradż połączenie elektryczne z masą auta, w tym celu weź miernik uniersalny- jedno przyłącze dołóż do minusa na wtyku antenowym, tym co idzie do radia, drugie natomiast do jakieś śruby wkreconej w blache auta, jeśli miernik nie wskaże "przejścia" to nie masz dobrej masy na uchwycie anteny i dlatego działa badziewnie. Samo przykrecenie uchwytu na klape nic nie daje, zwykle masy na zawiasach klapy nie ma i trzeba ją kablem przeciągnać.
  • #17
    Tomcio ze zBrus
    Level 15  
    a jakie zamki macie w tych waszych nieelektrycznych klapach??
    A wytłumaczcie mi w jaki sposób działa ogrzewanie tylnej szyby bo zapewne jeden koniec pasków oporowych jest przykręcony do metalowej klapy. Jeden głupi francuski wynalazek miał plastikowe tuleje w zawiasach, odizolowany zamek i znajduje się kilku panikarzy.
    Antena mocowana na stałe to wygoda użytkowania.
    Nie wiercisz w dachu- załóż uchwyt, nie potrafisz założyć uchwytu- skazany jesteś na magnes.
    Antene trzeba dostroić a zasada jest następująca: na skrajach WFS równy i wyższy niż w środku pasma.
    Wtedy wiesz że lepiej w tych warunkach lepiej nie będzie
    jeszcze żeby nie odbiegać to weź kolego pod uwagę że antena magnetyczna nie jest przewidziana na długie lata użytkowania
    Pozdrawiam
  • #18
    atrix55
    Level 21  
    Antena zamocowana na klapie to kompromis . Jak wspomnieli koledzy pracuje ona kierunkowo . Promiennik anteny powinien nie mieć przeszkód w postaci metalu , słupki dachu czy np ogrzewanie tylnej szyby . Znacznie to pogarsza prace anteny. Napewno lepiej bedzie pracowac antena na podstawie magnesowej na dachu . Wiadomo że dobra antena to długa antena . Nie jest prawdą że antena na magnesie będzie pracować gorzej od anteny na stałe . Między magnesem a dachem auta wystepuje sprzężenie pojemnościowe , czyli teoretycznie antena jest " umasiona ". Trzeba jeszcze dodać że antena na stałe jest antena bezpieczniejszą , poprostu nie zleci podczs np. nagłego hamowania .Pozdrawiam
  • #19
    Marcin13736
    Level 15  
    NO kolega atrix55 to z tym hamowaniem to trochę straszy. Mam na dachu merca ML-145 z dłuugim batem i przy 180km/h trzymała się aż miło. Raczej przy wypadku odpadnie ale przy hamowaniu?
  • #20
    Koliber-Kraków
    Level 16  
    Z tym sprzęganiem to wszystko ok jeśli stopa magnesówki jest połączona z masą anteny czyli z oplotem kabla.W praktyce nie widziałem takiego rozwiązania.Najczęściej rola magnesu sprowadza się tylko do "klejenia" anteny z dachem pojazdu.Dobrze to widać jeśli podłączymy reflektometr do radia i takiej anteny-każde dotknięcie miernika wiąże sie ze spadkiem lub zmianą wartości swr-a.Antena aż sie prosi o zmasowanie stopki anteny.Zdarzają sie czasami anteny które w swej konstrukcji mają cewkę zwartą do masy.W takim przypadku wpływ masy pojazdu na jej prace jest zminimalizowany.
  • #21
    m.m.lodz
    Level 13  
    Witam, z mojego doświadczenia to lepsza antena magnesowa na dachu niż stała na klapie, kup sobie Ohio lub Missouri Presidenta i będzie git, pozdrawiam.

    Kolego, twoich postów nie poprawią krasnoludki.
    Użyj przycisku antena 150 cm na stałe ale nizej czy magnetyczna 100cm wyzej przed wysłaniem postu.
    Zdanie zaczynamy wielką literą.
    Pamiętaj o punkcie 10.9 regulaminu. /c2h5oh/
  • #22
    eazy77
    Level 10  
    Jak widać zdania są podzielone. Są zarówno zwolennicy anteny na magnes na dachu jak i z drugiej strony zwolennicy anteny przytwierdzonej do karoserii na stałe. Jak na razie dalej nie wiem co lepiej wybrać. Z tego co sam zauważyłem to faktycznie antena zamocowana w tylnej części samochodu, w moim przypadku na klapie bagażnika, działa kierunkowo. Czasami słyszę jakiegoś "mobilka" za mną a nie mogę z nim nawiązać kontaktu. W kierunku -do przodu jest znacznie lepiej.
    Dziękuję za zainteresowanie tematem i mam nadzieję, że mogę liczyć na kolejne podpowiedzi. Pozdrawiam Grzegorz
  • #24
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    eazy77
    Grzesiu. Widac , że masz problem czy tak cza tak.

    Podpowiem może bardziej technicznie.
    Antena na pasmo 27MHz (CB) skracana 150cm czy 100cm ma zawsze tłumienie. Nie ma co czytać na opakowaniach o zyskach tych anten. To tylko reklama.
    I tak :
    Antena o długości 150cm ma tłumienie około 20dBd.
    Antena o długości 100cm ma tłumienie około 26dBd.

    Dla wyjaśnienia dBd to wartość logarytmiczna podana w decybelach w stosunku dBd do dipola ½λ (cała jego długość to około 5,5m dla CB).

    Róznica pomiędzy 20dBd (150cm) tłumienie 20 razy a 26dBd (100cm) tłumienie około 40 razy ma sie tak , że 6dB to innaczej 2 razy wieksze tłumienie.

    Odpowiedź jest chyba oczywista co wybrać.

    Pozdrawiam.
  • #25
    kondensator
    Level 36  
    Było
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3618431#3618431
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic886121.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4658292#4658292
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4763164#4763164
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4456852#4456852

    Kol. Radiosystem trochę uprościł sprawę.
    Zysk anteny to jedno a sprawność to drugie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4059289#4059289
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic718958.html

    ( O tłumieniu zazwyczaj mówimy w stosunku do obwodów pasywnych
    mających wejście i wyjście sygnału, np. kable koncentryczny, filtr,
    ale także "tłumienie trasy" łączności między pkt. A i B dla f[MHz].
    Więcej np. w ... Poradniku Ultrakrótkofalowca )