Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

radio alpine 7390M opis gniazda

wamp 05 Kwi 2008 18:41 4554 30
  • #1 05 Kwi 2008 18:41
    wamp
    Poziom 16  

    Witam,
    Model radia jak w temacie. Prośba o pomoc w znalezieniu opisu gniazda w tym modelu. Szukałem w kablomani i nic na ten temat nie ma. Czy model 7903MS ma identyczne gniazdo.

    0 29
  • #3 05 Kwi 2008 19:17
    wamp
    Poziom 16  

    Dzięki kolego. Znam tą stronę ale nic na temat opisu gniazda tego modelu nie znalazłem. Jest to radio kieszeniowe do którego dostałem tylko gniazdo od kieszeni (bez kabelków). Poradziłem sobie z zasilaniem, ale nie znam opisów wyjść na głośniki.

    0
  • #4 05 Kwi 2008 19:47
    djlj24
    Spec od car audio

    W decku nie ma wyjścia na głośniki. A seria 73xx to decki jak można przeczytać także na tej stronie. Swoją drogą pewnie złącze jest zrobione standardowo jak w innym modelu 72xx tylko różni się 3 kompletami wyjść na złącza cinch.

    0
  • #5 05 Kwi 2008 20:10
    wamp
    Poziom 16  

    Dzięki djlj24, zauważyłem napis (tuner/cassete deck) i jego seria zawiera opis tego modelu. Znajomy mnie wprowadził w błąd, powiedział że to radio mu cały czas grało ale jak przełożył do innego auta to przestało. Ja nawet nie zwróciłem uwagi że to deck. Radio zabytkowe, nie znam tych modeli. Czyli sprawa gniazda wyjaśniona jak jest to standard alpine z t
    amtych lat.

    Rozkręciłem radio i widzę dwie końcówki, płytka z końcówkami jest przerabiana, wstawione są dwa kondensatory 102K i równolegle opornik na każdym z tych kondensatorów, dodatkowo wlutowane są przewody do płytki które wchodzą do gniazda. Z tyłu radia przykręcony radiator. O co chodzi z tymi końcówkami?

    0
  • #6 07 Kwi 2008 19:53
    wamp
    Poziom 16  

    Witam,
    Udało mi się znaleść w tym radiu sygnał z dwóch kanałów. radio grało i charczało, odpiąłem płytkę z końcówkami żeby wykluczyć ich uszkodzenie.
    Podłączyłem się głośnikami komputerowymi(żeby mieć tymczasowy wzmacniacz) pod potencjometr, głośniki dalej charczą i dodatkowo buczą. Zauważyłem że jak dotykam palcem niektórych punktów lutowania i masy to objawy te znikają. Proszę o jakieś podpowiedzi, gdzie szukać usterki. Próbowałem różnych sztuczek żeby ten objaw usunąć. Buczenie prawdopodobnie będzie od głośników komputerowych, ale co z charczeniem?

    0
  • #7 07 Kwi 2008 20:01
    djlj24
    Spec od car audio

    Dziwna sprawa z tymi końcówkami mocy w decku. Normalnie ich być nie powinno.
    Sprawdź czy nie jest to kwestia osobnej masy do wyjść liniowych oraz masy zasilania - spotkałem przypadek, gdzie trzeba było te masy łączyć na wzmacniaczu. A jak nie pomaga - to standardowa zabawa, wymiana wszystkich elektrolitów for audio na nowe. Przy lutowaniu pierwszego poczujesz powód wymiany :).

    0
  • #8 10 Kwi 2008 11:37
    wamp
    Poziom 16  

    Radio to kiedyś było kolegi z warsztatu, prawdopodobnie je przerobił, jest wstawiona płytka sony z końcówkami i innymi elementami, widać że swojska robota. Z tymi kondensatorami katastrofa, prawie wszystkie wylane, dosłownie pod spodem są zielone i ten smród. Nie dziwię się, po tylu latach.
    Sprawa obecnie wygląda tak: Radio nie działa, wyświetlacz nie świeci, brak zasilania procesorów. Są dwa stabilizatory 78LR05 i M5236L, ten drugi jest regulowany i nie wiem który z nich zasila procesor.

    Patrzyłem po ścieżkach ale trudno coś wytropić, nie mam schematu.
    Obok procesora jest gniazdo 3 pin, z idącymi kablami na odbiornik podczerwieni. Na jednym z tych pinów ma być 5V które także idzie na procesory. Prośba do djlj24 lub kogokolwiek znającego to renesansowe radio:gdzie szukać tych 5V.

    0
  • #9 10 Kwi 2008 17:15
    djlj24
    Spec od car audio

    Zacznij od wymiany tych elektrolitów. Właśnie zwykle te radia nie włączają się, albo dźwięk jest zniekształcony. A jak będziesz je wymieniał to od razu zwróć uwagę na ścieżki pod nimi oraz przelotki. Robota na dłuższy czas ale na szczęście małe elektrolity są takie - myślę, że warto powalczyć.

    0
  • #10 10 Kwi 2008 18:35
    wamp
    Poziom 16  

    Jutro jadę po te kondensatory, wymieniam wszystkie, naliczyłem ich ponad siedemdziesiąt. Też jestem zdania że warto powalczyć bo radio mimo swoich lat jest super. W czasie gdy radio mi chodziło to gubiło się to wspomniane 5v, dopiero jak je lekko stukłem to się pojawiało, przelutuję przy okazji całą płytę, djlj24 te radia były sprzedawane z pilotem?

    0
  • #11 10 Kwi 2008 20:27
    djlj24
    Spec od car audio

    Musiałbym przekopać katalogi i stare magazyny Auto HiFi. Ale zdaje się pilot był jako opcja. Poszukaj sobie jeszcze zmieniacza Alpine M-Bus i będziesz miał fajny komplet. Przed wlutowywaniem nowych kondensatorów (a będziesz pewnie robił to sztuka po sztuce aby się nie pomylić) umyj pod nimi płytę.

    0
  • #12 10 Kwi 2008 21:13
    wamp
    Poziom 16  

    Jak tylko staruszek ożyje to pomyślę nad M-BUS-em, co do kondensatorów, jak by płyta była opisana to dzisiaj bym sobie je wylutował wszystkie, miałbym jutro mniej roboty. Dobra jutro działam, dam znać jak się dziadziuś obudzi po operacji:D

    0
  • #13 11 Kwi 2008 16:26
    wamp
    Poziom 16  

    Witam,
    Mam problem z zakupem tych kondensatorów, jeździłem po wszystkich znanych mi sklepach i takich rozmiarów nie mają, te miniaturowe co są w sprzedaży, w porównaniu z tymi co ja potrzebuję są ogromne. Jak pokazałem w sklepie ten kondensator to się sprzedawca przyglądał, jak by pierwszy raz tak mały elektrolit widział. Przeglądam sklepy internetowe i mają to samo co mi pokazywali dzisiaj w sklepie. Zna ktoś sklep internetowy w którym są takie kondensatory, potrzebuję trzech wymiarów, wysokość x średnica
    5x4
    5x5
    5x8

    Przepraszam za post pod postem.

    0
  • #14 11 Kwi 2008 17:25
    djlj24
    Spec od car audio

    Ja zwykle jak nie mam małych to kładę je i nogi pod kątem wyprowadzam. Ale da się trafić i takie małe tylko trzeba popytać.

    0
  • #15 11 Kwi 2008 17:41
    wamp
    Poziom 16  

    Cały czas szukam. Nie mogę wkładać zwykłych bo nie wejdzie mechanizm kasety, jest on prawie na styk z kondensatorami znajdującymi się pod nim, glównie chodzi mi o wysokość elektrolitów, chyba że zrezygnuję z kasety.

    0
  • #16 11 Kwi 2008 18:30
    djlj24
    Spec od car audio

    W uszkodzonych napędach CD rom znajdziesz niskie elektrolity - zwykle są na 105 stopni więc nie będą zdechnięte. Co prawda trzeba trochę się oszukać ale można czasem takie napędy dostać gratis jako złom.

    0
  • #17 11 Kwi 2008 18:48
    wamp
    Poziom 16  

    Mam kolegę który zajmuje się komputerami, rano do niego podjadę, wiem że ma trochę gratów komputerowych. Na razie poprawiam luty, wszystko jak leci. Dzięki za podpowiedz.
    Kondensatory w tym radiu są dobrej marki "ELNA".
    W tych czasach to już chyba nawet Chińczycy je podrabiają.

    0
  • #18 12 Kwi 2008 19:16
    djlj24
    Spec od car audio

    Zdechły dlatego, że są właśnie firmy Elna. Te elektrolity mają czas życia ok 3 lat w dobrych warunkach a napięcie stosowania 0-85 stopni. A w zimie bywa chłodniej przez co pokazują co potrafią. Dlatego jak dobrze poszukasz to często proponuję akcję "Elna won" i to pomaga.

    0
  • #19 12 Kwi 2008 23:37
    wamp
    Poziom 16  

    Przelutowałem całą płytę, punkt po punkcie i nic to nie dało, dalej nie było tych 5V. Poszedłem ścieżką od pinu ACC 5V przy wejściu na panel i znalazłem uszkodzony tranzystor smd, wstawiłem C1815 i radio ożyło.
    Załatwiłem trochę kondensatorów, na razie wstawiam w torze audio, po wymianie trzech już jest poprawa, radio głośniej gra i mniej charczy.
    Wymienię na razie cały tor audio bo nie mam za dużo tych elektrolitów, zobaczymy jaki będzie efekt, ale już wiem że wymiana powinna wystarczyć.

    Co do tej firmy elna, dlaczego ją tak chwalą w internecie?

    Zostało mi do wlutowania 11 sztuk 4.7µF, jutro dopiero je będę miał.
    Część kondensatorów wyciągam z kart od komputera, zauważyłem że wszystkie kondensatory te czerwone, marki elna są wylane, natomiast te w innym kolorze zapewne innej firmy są OK.
    Na płycie radia znalazłem kilka kondensatorów na których zamiast minusa pisze BP i płyta też ma takie oznaczenie, to są zwykłe elektrolity?

    0
  • #20 13 Kwi 2008 18:25
    djlj24
    Spec od car audio

    Tak chwalona czerwona Elna właśnie jest bardzo nietrwała. Są to głównie elektrolity na niskie napięcia, pracując bez polaryzacji niszczą się jeszcze szybciej. Dlatego też moje zdanie o tych elektrolitach jest takie jak o tych chińskich ze sprzętu bazarowego - nie nadają się do użytku. Swoją drogą chwalą je na forum, gdzie aż roi się od (za przeproszeniem urażonych) głupoty i naiwności. Ale skoro według niektórych końcówka mocy za 14 zł + kilka elektrolitów Elna gra jak wzmacniacz na tranzystorach za 10000 zł (chociaż nigdy takiego nie słuchali) to nie można brać tego na serio.
    Ja już trochę się nawymieniałem tych elektrolitów w sprzęcie z kraju kwitnącej wiśni. Założenie dobrej klasy elektrolitów na 105 stopni (brązowych) powodowało poprawne działanie przez lata bez problemów.
    Kondensatory oznaczone BP są to elektrolity bez polaryzacji - bipolar. Ciężko je kupić a nie bardzo można podmieniać zwykłymi elektrolitami.

    0
  • #21 13 Kwi 2008 18:59
    wamp
    Poziom 16  

    Znalazłem jeszcze trochę elektrolitów i wymieniłem prawie wszystkie, brakuje mi kilka sztuk w torze fonii.
    Po wymianie radio się dziwnie zachowuje, włączam radio i następuje mignięcie wyświetlacza, w czasie tego mignięcia wyświetlane są jakieś bzdury, następnie wyświetlacz pokazuje wszystko prawidłowo. Możliwe jest to że po wymianie elektrolitów zmieniły się parametry jakich procesor dawno nie widział i głupieje?

    0
  • #22 14 Kwi 2008 12:10
    djlj24
    Spec od car audio

    Ja bym się raczej czepił przeżartych ścieżek - szczególnie masy. Miałem niedawno Alpine na przegląd co dostawało efektu stroboskopu a przyczyną okazała się uszkodzona masa w panelu - zamykała się przez żarówki i przez to jak zaczynały świecić to ta masa zanikała.
    Model 7390M cierpiał często na "buraczkowanie" wyświetlacza, szczególnie jak długo poleżał nieużywany.

    0
  • #23 14 Kwi 2008 12:32
    wamp
    Poziom 16  

    Tu możesz mieć rację, zauważyłem że niekiedy dwie żarówki się nie zaświecają, dopiero jak puknę w panel to świecą, poprawienie lutów na żarówkach nic nie dało, czyli szukać na ścieżkach?

    Problem z krzakami na wyświetlaczu się wyjaśnił, dzieje się tak tylko wtedy gdy potencjometr jest włączony a radio odłączone od zasilania i po podłączeniu 12v chwilowo pojawiają się te krzaki, jest dobrze.
    Skończyłem wymieniać elektrolity, radio gra dużo głośniej lecz nadal charczy, na pinach FML, FMR głowicy dzwięk jest czysty, zaczyna się zniekształcać na potencjometrze i jego okolicy.
    Po wyłączeniu radia potencjometrem w głośniku słychać głośne buczenie, jest to dzwięk średniego tonu. Buczenie to słychać też jak radio jest włączone i nakłada się na odbieraną stację.

    0
  • #24 16 Kwi 2008 04:11
    muminez
    Poziom 19  

    Z respektem ... ale te modele z wczesnych lat 80-tych mozna kupic za grosze. Alpine 7390M jest bez wlasnego wzmacniacza, ale tez bez RDS, co oznacza, co pare kilometrow trzeba recznie stacje ustawiac. Jest niewatpliwie "dziadkiem", ale kilka kondensatorow kosztuje wiecej niz 100% funkcjonujacy egzemplarz. Po prostu "elektroniczny schrott". Natomiast modele serii 75** TA albo rzadziej 76** te bez wzmacniacza, osiagaja ceny zawrotne, ale nie bez powodu. Nowoczesna technika lat 90-tych - dalej nie rozwijana - latwa obsluga - niepowtarzalny design - niezawodnosc! Made in Japan a nie China albo Korea. Osobiscie uzywam sprzetu Alpine od polowy lat 80-tych, ale skonczylem na modelach konca lat 90-tych. Wczesniejsze modele maja wartosc "muzealna", pozniejsze "rynkowa" a te o ktorych pisze - "stala".

    0
  • #25 16 Kwi 2008 13:29
    djlj24
    Spec od car audio

    Radio nie musi mieć RDS aby cieszyć się dobrym odbiorem w czasie dłuższej trasy bez konieczności ciągłego strojenia. Wystarczy, że ma 2 tunery pracujące w układzie diversity. Tylko zdaje się jedynie Alpine 7619 tak miało, inne firmy miały w ofecie kilka takich modeli. Nawet gdy radio ma RDS to nie oznacza poprawnego odbioru. Zwłaszcza przy naszych warunkacj pokrycia terenu nadajnikami FM.
    Wracając do starszych modeli Alpine - a konkretnie 7390M. Ten model naprawdę trudno trafić w działającym stanie - nawet jak na aukcji kupisz niby działający to zaraz wyjdą z niego niespodzianki typu charczenie i szum. Przerabiałem już kilka razy temat kultowych elektrolitów Elna w sprzęcie CA i 2 firmy królują w problemach z nimi związanymi - wysokie modele Alpine oraz Fujitsu TEN. A zwykle są sprzedawane na zasadzie jak świeci to jest sprawne.

    0
  • #26 16 Kwi 2008 15:37
    wamp
    Poziom 16  

    Siedzę nad tym radiem i ustaliłem że prawdopodobnie któryś ze wzmacniaczy operacyjnych jest uszkodzony. W panelu jest NJM 4560, na płycie NJM 2060, na wejściu 2060 sygnał jest czysty, natomiast na wyjściu charczący. Podniosłem mu nogi wyjść i na nogach jest to samo charczy.
    Jest możliwość obejścia ale na łatwiznę nie idę.

    Do kolegi muminez, na kondensatory wydałem 6 zł, większość miałem z wylutu, nie mam zamiaru szukać sprawnego 7390M bo chcę mojego przywrócić do pełnej sprawności, chcę żeby jeszcze pograł trochę w 21 wieku. Nie poddaję się walczę dalej:D

    Co do wzmacniacza, mój 7390M akurat go ma, siedzą dwie końcówki TA 7280P i TA 7281P. Po naprawie zrobię zdjęcie radia deck z końcówkami.


    Są dwa układy NJM 2060, zamieniłem je miejscami i teraz na wyjściu układu dzwięk jest czysty tylko że wychodzi bez wzmocnienia. Wygląda na to, że jednak ten jeden układ jest uszkodzony.
    Jaki mogę wstawć zamiennik za NJM 2060?

    0
  • #27 16 Kwi 2008 18:59
    djlj24
    Spec od car audio

    Wydaje mi się, że LM324 powinien śmigać zamiennie.

    0
  • #28 16 Kwi 2008 19:24
    wamp
    Poziom 16  

    Trafiłeś w dziesiątkę, tego znalazłem jako zamiennik, oprócz tego znalazłem LM 124, LM 224, LM2902, wstawię właśnie tego LM 324.
    Mam nadzieję że więcej się już nic w tym radiu nie urodzi.

    Mam jeszcze pytanie, do tego radia był jakiś schemat?
    Skoro płyta nie jest opisana to wydaje mi się że schemat byłby mało pomocny.

    0
  • Pomocny post
    #29 16 Kwi 2008 21:17
    djlj24
    Spec od car audio

    Schematy do starych modeli Alpine były robione pod konkretny serwis aby nie pojawiały się poza siecią serwisową.

    0
  • #30 17 Kwi 2008 12:44
    muminez
    Poziom 19  

    7390M byl bez wzmacniacza i przy probie "restauracji" wywalil bym z niego ten niepotrzebny wzmacniacz. Byl do niego pilot 4390.
    7619 Dynas nie jest odbiornikem z dwoma tunerami (ma go zona w swoim aucie). 2 tunery mialy jakies Blaupunkty - konieczne byly 2 anteny.
    Co do cen - zyje w innych realiach ekonomicznych. Te modele na zachodzie sa po ok. 10 euro albo i mniej, czyli tyle co skrzynka piwa, nie widze ryzyka, za te pieniadze, ze kupie niesprawna "niespodzianke".
    Z moich radioodbiornikow (7619R, 7659R HLTAC III, 7525R, 7562R i jeszcze 2 nizsze modele 7550 i 7552) pomimo sedziwego wieku, wszystkie dzialaja jak w pierwszy dzien po zakupie. Do szczescia brakuje mi jeszcze 7638R i jeszcze jeden samochod...
    Sorki, ale co do twojego radia - byl kiedys topowym modelem i jesli bym takiego kiedys mial, zalezalo by mi na orginalnosci a nie na przerobkach.

    0