Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz w motorowerze

m16 13 Jan 2004 18:38 189921 267
Suntrack
  • #121
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli dawał wychylenie do końca skali przy 8000 obr/min i 2 impulsach/obrót, a ma je dawać przy 12000 obr/min i 1 impulsie/obrót,
    to należy wstawić C4=(4/3)*220nF=293nF. Taką wartość raczej trudno znaleźć, pewnie najbliższa łatwo dostępna to będzie 300nF
    - ewentualnie, można do tego 220nF, który już jest, dodać równolegle 75nF (powinien być łatwo dostępny) - będzie w sumie 295.
  • Suntrack
  • #122
    Simson671
    Level 12  
    _jta_ wrote:
    (...)Zwiększenie C4 z 220nF do 330nF powinno zwiększyć wskazania x1.5,
    czyli np. przy 8000 obr/min wskaże 12000 (jeśli ilość zapłonów na obrót jest taka, na jaką był przewidziany).



    Tak wczoraj trochę pomyślałem i ten kondensator wyniósł wg moich obliczeń 660nF bo jak dajmy na to obrotomierz byłby stosowany wg 2imp/1obr to tak jak pisałeś 220nF x 1.5=330nF. Wiec jak do 1imp/1obr trzeba zastosować C4 440nF (do wskazań do 8tys.) to do wskazań do 12tys. trzeba 440nF x 1.5 = 660nF czy znowu coś poplątałem ?
  • Suntrack
  • #124
    Simson671
    Level 12  
    Czyli zakładam 660nF i mam obrotomierz działający przy 1imp/1obr pokazujący 12000rpm przy częstotliwości 200Hz(50Hz=3000rpm), tak? Bo jeśli tak to cel zrealizowany.
    Czy źle zrozumiałem i bedzie pokazywał 12000rpm przy rzeczywistych obrotach silnika 8000rpm?
  • #125
    _jta_
    Electronics specialist
    Z kondensatorem 660nF pokaże12000rpm przy rzeczywistych obrotach silnika 8000rpm; jeśli miał skalę do 8000, to pokaże 1.5 razy więcej, niż koniec skali
    (o ile jego wskazówka będzie mogła przesunąć się aż tak daleko). Jak silnik ma mieć obroty do 12000, a skala jest do 8000, to trzeba zmienić cyferki na skali
    tak, żeby tam, gdzie są 2,4,6,8, napisać 3,6,9,12, i wstawić kondensator 293nF; a można nie zmieniając kondensatora zmienić cyfry na 2 razy większe.
  • #126
    Simson671
    Level 12  
    No i jest jedno wielkie zamotanie... Wskazówka nie pójdzie dalej za 8000rpm - mówię o oryginalnym obrotomierzu z tarczą bardzo podobną do tej : http://i32.tinypic.com/ws4ggj.jpg - tylko, że moja jest okrągła...

    Wszystko od podstaw(źle się zrozumieliśmy):
    Obrotomierz po zamianie C4 z 220nF na 440nF(czyli został przerobiony z 2imp/1obr na 1imp/1obr) działa wysmienicie tak jak oryginał w Fiacie 125P. Ale zrozum - jak ja podrasuję silniczek, że będzie kręcił do 12tys to proste, że bedzie bardzo szybko zamykał skalę i nie pokaże mi kiedy jest 8-12tys i właśnie dlatego chcę przerobić ten obrotek tak aby wskazywał nie max 8 tys ale te 12tys przy 12tys obr silnika. Bo logiczne, że obrotomierz, który pokazuje 12 tys przy rzeczywistych obrotach silnika rzędu 8 tys w ogóle nie spełnia swojego zadania, i też nie oto mi chodzi.
    Przerobienie tarczy jest bardzo łatwe: po prostu w zakresie oryginalnych 0-8tys zmieścić skalę 0-12tys - a więc to jest szczegół. Tarcza to tarcza- tu trzeba zaingerować w elektronikę płytki obrotomierza.
  • #128
    raper6
    Level 16  
    Otóż mam skuter piaggio sfera i chce zamontować obrotomierz niestety sygnałowy kabel z cewki osiąga nawet 80V zmiennego jak go dostroic do obrotomierz na układzie SMD? (jeden sie spalił po podłaczeniu w kilka sekund)
  • #129
    bajer1
    Level 27  
    Witam a obrotomierz podłącza się bezpośrednio a może wejście owija się wokół przewodu wysokiego napięcia.Pozdrawiam i może więcej o obrotomierzu.
  • #130
    _jta_
    Electronics specialist
    Myślę, że po stronie pierwotnej cewki WN, do wtórnej lepiej nie dotykać. Pytanie, jakie to jest napięcie (jak zmierzono te 80V)?
    (bo jeśli tak, że tyle pokazał miernik, a to są szpilki po 800V z wypełnieniem 1%, to to nie jest to samo, co sinusoida 80V)
    I drugie pytanie: jakiego sygnału potrzebuje ten obrotomierz, żeby poprawnie działać? (powinno to być w jego dokumentacji)
  • #131
    raper6
    Level 16  
    Obrotomierz to samoróbka z allegro za 60zł jakich wiele sie spotyka niby miał działać po owinięciu kabla do świecy ale lipa na próbe podłączyłem do auta działał na sygnale z przekaznika pompy paliwa w seicento 899 (był dostosowany do 1-6 cylindrów zworka regulowała)ale w skuterze z cewkomodułem juz nie podłaczyłem pod kabel niby sygnał z cewki i nic nie pokazał (spaliło go) owijanie kabla na kablu do swiecy tez nic nie dało
    napiecie mierzyłem multimetrem dość dobrym wskazywał od 50-110v ~ przy dodawaniu gazu
    nie mam pojęcia jaki obrotomierz zastosować skuter ma cewkomoduł i 4 kabelki wychodza z niego masa ,do impulsatora i zasilanie chyba oraz po stacyjce odcięcie
  • #133
    raper6
    Level 16  
    Niby skutery maja duze napiecia z cewkomodułu zmienne tak mi na forum skuterowym napisali a wiekszość obrotomierzy smd potrzebuje jakies chyba niskie impulsy stałego napiecia czy jak?
    obrotomierz dokładnie taki Obrotomierz w motorowerze

    taki mam cewkomoduł:
    Obrotomierz w motorowerze
  • #134
    _jta_
    Electronics specialist
    Jak impulsy, to nie stałe. ;) Duże napięcie można obciąć, ale trzeba wiedzieć, jakie jest, żeby nie spalić układu, który będzie obcinał.
    A poza tym nie ma znaczenia żadna "większość", tylko ten konkretny, który zamierzasz zastosować - do niego trzeba dopasować...
  • #135
    raper6
    Level 16  
    Ok tylko skad mam wiedzieć jakiego sygnału potrzebuje obrotomierz a jeżeli multimetr nie jest wymiernym urządzeniem to co w końcu wychodzi z cewki i jak to przetwożyć ?
  • #136
    _jta_
    Electronics specialist
    Żeby zmierzyć, możesz podłączyć szeregowo diodę i kondensator, i zmierzyć napięcie na kondensatorze - to będzie szczytowe napięcie impulsów
    (pamiętaj, że to może być np. 1000V - weź odpowiedni kondensator i zachowaj ostrożność). A jaki sygnał potrzebny - pytać sprzedawcę/producenta.
  • #137
    raper6
    Level 16  
    czyli jaki kondensator i jaka diode zastosować? sprzedawcy sami nie wiedza jakiego sygnału to potrzebuje podobno do 12v
  • #138
    _jta_
    Electronics specialist
    Kondensator o pojemności minimum 47nF i na początek jakiś na napięcie z 1000V (albo więcej, jak znajdziesz taki), dioda 1N4007.
    Przy tej pojemności pomiar i tak będzie dawał wyraźnie zaniżony wynik, ale przynajmniej z grubsza będzie wiadomo, jakie napięcie.

    Pewnie napięcie sygnału nie powinno wychodzić poza zakres między masą a +zasilania. A może ktoś może ci wysłać schemat?
  • #139
    raper6
    Level 16  
    Niestety schematu nie mają sprzedawcy odpisuja tak samochodach podłącz się '"galwanicznie " lub owija wokoło kabla WN do świecy...
  • #141
    karol16r
    Level 10  
    Witam . Chciałbym podłączyć do swojego komarka obrotomierz, tylko że, nie mam pojęcia jak to się robi . Wprost mówiąc proszę o szczegółowy opis takiego montażu (co gdzie i jak się podłącza ) . I co mi jest potrzebne do takiego montażu . Z góry dziękuje
  • #142
    Simson671
    Level 12  
    Kolego, a szukałeś chociaż trochę(np.na forum komarków)?
    Po drugie: jak nie znalazłeś to dopiero się pytasz dokładnie opisując swój problem.
    A tutaj nawet nie chciało Ci się napisać jaki masz obrotomierz. Myśl trochę.

    _jta_ wg Twoich obliczeń do przeróbki obrotomierza Fiata 125P na 12tys. potrzebny jest kondensator 293nF. A spójrzyj na moje obliczenia.
    440nF-max 8000rpm
    385nF-max 10000rpm
    330nF-max 12000rpm
    275nF-max 14000rpm
    220nF-max 16000rpm
    Wszystko to wywnioskowałem z tego, że obrotomierz nie przerabiany na 1imp/1obr czyli z kondensatorem 220nF, działający sprawnie w 2imp/1obr, założony do dwusuwu - 1imp./1obr. wskazuje o połowę mniej niż powinien - czyli przy rzeczywistych 8000rpm wskazuje 4000rpm na obrotku. A żeby przerobić go na 1imp/1obr trzeba wstawić 440nF zamiast 220nF. Co o tym myślisz ?
  • #143
    _jta_
    Electronics specialist
    Iloczyn pojemności i obrotów silnika, przy których wskazówka dojdzie do końca skali, powinien być stały - w pierwszej i ostatniej linii jest prawidłowo,
    ale w pozostałych już nie: 440*8=220*16=3520, 385*10=3850=275*14, 330*12=3960; prawidłowe pojemności powinny być: 440,352,293,251,220.
  • #144
    Piotrek992
    Level 16  
    Mateusz#23 wrote:
    Mam w simsonie obrotomierz od trabanta i chodzi bardzo dobrze.Mam instalacje 6V i podlaczylem go pod akume(+/-) i pod cewke wysokiego napiecia(lacznie 3 przewody).Niech Pan tak zrobi i bedzie oborotomierz takze smigac w Charcie:) Pozdrawiam:)


    A nie wiesz gdzie można taki dostać ? Bo z tego co wiem to seryjnie trabanty 601 nie były wyposażone w obrotomierz...
  • #145
    ziomko290
    Level 10  
    Witam, mam dostęp do obrotomierz z Mercedesa W202 (C-Klasy), czy dałoby się go zamontować do Simsona SR50 ?
  • #146
    szymekMBK
    Level 9  
    Witam, zakupiłem cały licznik z obrotomierzem od Aeroxa, próbowałem go podłączyć jak na schemacie od Aeroxa czyli:
    Kable przy cewce:
    Obrotomierz w motorowerze
    1.kabel idący od CDI do cewki
    2.masa cewki
    kable przy liczniku:
    Obrotomierz w motorowerze
    1.chyba masa
    2.kabel od cewki
    Wewnątrz licznika wygląda to tak:
    Obrotomierz w motorowerze
    1,2,3,4 sprawdzałem omomierzem czy połączenie nie jest przerwane ale wszystko jest ok
    6. kabel od cewki
    7. masa
    5. potencjometr 100K

    Dlaczego przy takim podłączeniu wskazówka nawet się nie ruszy? Próbowałem różne kombinacje podłączenia przy liczniku ale bez skutku. Macie jeszcze jakieś pomysły??
    Czy ja coś źle podłączam? Według schematu od Aeroxa
    http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=178e9bd2693f60a1
  • #147
    rafik54321
    Level 30  
    Witam mam krótkie pytanie czy obrotomierz z kitu j-88 nada się do charta a jak tak to gdzie go podłączyć. Byłby mile widziany jakiś rysunek. Z góry dzieki.
  • #148
    pasiastty
    Level 13  
    Masz akumulator? Obrotek podłączasz, zgodnie ze schematem i tyle. Sprawdz, tylko, czy to jest do jednocylindrowca.
  • #149
    andriu124
    Level 15  
    Możesz podłączyć pod przewód od przerywacza
  • #150
    rafik54321
    Level 30  
    Zasilnanie to nie problem 4 baterie i bedzie git. jest on do 4t i dwu-cylindra, a motorower jest 2t i jeden-cylinder, więc wychodzi na to samo. A i Chart ma moduł zapłonowy.