Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz w motorowerze

m16 17 Feb 2010 10:33 188532 267
  • #152
    rafik54321
    Level 29  
    Że Chart nie ma przerywacza tylko moduł a moduł jest czymś innym ale zastepuje go i nie wiem czy w któryś kabel się podłączyć czy pod wysokie napięcie od świecy a może gdzieś jeszcze indziej.
  • #153
    pasiastty
    Level 13  
    To podepnij do kabla który idzie do cewki zapłonowej
  • #154
    rafik54321
    Level 29  
    to pewnie w zielony kabel a nie w czrny. thx
  • #155
    Ziomekk_
    Level 11  
    Witam,
    niedawno zakupiłem sobie taki obrotomierz http://www.sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=45253 wszystko bylo cacy do czasu gdy po długiej przerwie uruchomiłem obrotomierz, po prostu przestal działac.
    Gdy go podłączam do akumulatora i kablem z cewki dotykam plusa akumulatora to przez chwile dziala i przestaje. W obrotomierzu urwał mi się kabel z cewki i go lutowałem i nie wiem czy nie zrobiło się zwarcie. Zmontowałem w nim kwarc 6 mhz zamiast 12 mhz ponieważ skuter jest 1 cyl. 4 suwowy.

    Proszę o pomoc.
  • #156
    Simson671
    Level 12  
    Zadziała obrotomierz z Fiata 125P przy zapłonie Ducati Energia ?
    Gdzie go podpiąć? Schemat:
    Obrotomierz w motorowerze
  • #157
    Lajtowy007
    Level 10  
    Witam jestem dosyć nowy i prosił bym o wyrozumiałość.
    Chciałbym zrobić Obrotomierz do Jawki 50 ale nie ma żadnego schematu nic tylko do sima ,i mam takie zapytanie czy ktoś ma jakiś dobry i sprawdzony patent na obrotomierz do jawki 50 jeśli tak to prosił bym o schemat i od czego musiał bym zacząć bo mam nominalne napięcie 6V i nie mam akumalatora . I czy dużo by taka impreza wyniosła?
  • #158
    Anonymous
    Level 1  
  • #159
    emeryt2
    Level 42  
    Tak , na 50 Hz będziesz miał 1500 obr/min. Ale napięcie zmienne nie większe od 12V , najlepiej transformator dzwonkowy".
  • #160
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    :emeryt - autor miał chyba na myśli zasilanie obrotomierza prądem zmiennym. Przynajmniej tak zgaduję. Dodatkowo o zmiennej częstotliwości. Jeśli tak, to odpowiedź brzmi - kategorycznie NIE. Dodatkowo napięcie stałe musi mieć określony poziom, by układ obrotomierza pracował poprawnie.
  • #161
    emeryt2
    Level 42  
    Masz rację , rower mam na nosie i nie doczytałem , dziękuje.
  • #162
    Anonymous
    Level 1  
  • #163
    IMEX
    Level 20  
    Cześć

    dołączam się do postu i nadmienię że dziś ukończyłem obrotomierz na diody led z zastosowaniem Atmega 8 i odpowiedniego programu

    Zastosowałem 12 diod LED
    obroty od 500 do 11000 bo tyle kręci mój silnik w quadzie

    zasilanie 12Volt podłączenie pod impulsator cewki lub przewód wysokiego napięcia kilka zwojów drutu -sprawdzone działa

    w zależności jak kto chce to jest możliwość zastosowania odświerzania od 1 do 4 razy na sekundę - mniejsza dokładność ale bardziej agresywna zmiana migania diod led.

    Obecny projekt jest na mini uniwersalnej płytce testowej 6 x 3 cm i osobno zamontowanych diodach led - zielone potem czerwone
  • #164
    kamilelektroda
    Level 12  
    Witam kolegów mam problem z obrotomierzem w Romet Zetka 50 który przestał działać tzn Jak włączam zasilanie to wskazówka idzie do góry. Siedzi w nim układ BAK225 podobno jakiś chiński specjalny do obrotomierzy. Postanowiłem zmienić cały układ tylko nie wiem na jaki, chyba że da się coś z oryginalnym zrobić. Czy mógłbym prosić o pomoc w doborze elementów do układu na NE555, prąd do wysterowania miliamperomierza w obrotomierzu 0-50mA. Silnik 4T instalacja 12V.
  • #165
    sq2gn
    Level 11  
    Dołączam się do prośby kolegi Kamila powyżej, też chcę zmienić układ na nowy w chińskim obrotomierzu.
  • #167
    MoniTOX
    Level 26  
    Od jakiego motoru nada się obrotomierz do simsona bez przeróbek?
  • #173
    _jta_
    Electronics specialist
    Czy to znaczy, że z diodą i kondensatorem 10000uF wskaźnik skacze?
    Tak nie powinno być, chyba że kondensator nie jest podłączony, albo stracił
    pojemność - jak to na symulacji, to coś z tą symulacją jest nie w porządku.
    Aha, prądu 50mA przez wskaźnik nie uzyskasz - układ ma zasilanie 8V,
    na 555 pewnie jest strata ze 2V, zostaje 6V na 140+8+8 omów - ze 39mA.
  • #174
    MoniTOX
    Level 26  
    Przerobiłem właśnie obrotomierz od fiata 125, ale nie pasował mi za bardzo i wstawiłem CarPoint Indiglo ten sam co AutoGauge Indiglo 52mm.
  • #175
    14michael
    Level 11  
    Witam czy ten: Link zadziała w simsonie z zapłonem elektronicznym i instalacją 12v?
  • #176
    adudi_95
    Level 2  
    Witam
    Ostatnio wpadłem na pomysł zrobienia małego obrotomierza do skuterka (mam takie idealnie pasujące puste miejsce nad zegarami). Zależy mi, aby ten obrotomierz był analogowy, ponieważ nie lubię jak mi coś świeci po oczach tylko wolę jak mi coś lata. ;) Myślałem, żeby zastosować przetwornik częstotliwość/napięcie i do tego jakiś voltomierz. Kiedyś było w jakiejś książce, nie pamiętam jakiej o obrotomierzu opartym na układach UL1970 i UCY74121, gdzie ten UCY był właśnie przetwornikiem. Gdyby zamiast tego UL1970 i wszystkich diod zamontować jakiś voltomierz to czy by to miało prawo działać?
    Obrotomierz w motorowerze
    (foto autorstwa MALTIN)
    Chodzi mi dokładnie o to.
    Dodam, że jestem początkującym i programowanie na 100% odpada.
    Skuter to 4 suw 50cc instalacja 12V.
    Jak się nie będzie dało no to już może być ten diodowy, tylko jakie przeróbki trzeba zrobić aby to działało w silniku 1cyl.
    PS. Aha no i mam 2 możliwości podpięcia. 1 kabel odchodzi od czujnika obrotu wału korbowego do modułu zapłonowego i druga to podpięcie przed cewką WN.
    Pozdrawiam ;)
  • #177
    romoo
    User under supervision
    Weź od poloneza, zapnij stabilizator 12v Na zasilanie z cewek światła poprzez mostek , robiłem tak w jawce czyli ogarze 200.
  • #178
    KokiX
    Level 20  
    Witam! Mam taki stary obrotomierz, który działał przy Fiacie 125p, tylko nie oryginalny. Jest niemieckiej produkcji, z tyłu jest opis podłączeń. Na razie domyślam się, że może działać pod 6 i 12V, lecz to tylko moje przypuszczenia.

    Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze

    Brązowy kabel (braun) to masa (dlaczego 31?).
    Zielony kabel (grűn) - nie wiem, z tego co się domyślam to źródło sygnału; w oryginalnych obrotomierzach z Fiatów 125p owijało się go chyba wokół kabla od cewki WN.
    Szary kabel (grau) - od podświetlenia
    Czarno-fioletowy (schwarz-lila) - zasilanie 6V(?)
    Czarno-niebieski (schwarz-blau) - zasilanie 12V (?)

    Z tego podłączenia to chcę się tylko upewnić czy dobrze rozczytałem.

    Największym problemem stanowi dla mnie przestrojenie obrotka na silnik 1-cylindrowy 2-suwowy. Nie wiem co tu tknąć. Jeśli potrzeba to zrobię dokładniejsze zdjęcia. Na tylnej stornie obudowy jest napisane J=12000 1/min oraz n=6000 1/min. Jak wiadomo, tak jest przy silniku 4 suwowym, w 2 suwie J=n.

    Sprawdziłem obrotomierz pod zasilaczem na such i jak go podłączyłem to zawsze kierował strzałkę dość szybko w prawo na max obroty. Na tym "silniczku" jest 0,85V, cały układ pobiera prąd 50mA przy 6V. Wszystkie elementy 3-nóżkowe przewodzą w dwóch kierunkach na każdej nóżce. Są to tranzystory, tylko pewny nie jestem, bo są tam jeszcze dwu-nóżkowe elementy, które są montowane w ten sam sposób, również przewodzą w dwóch kierunkach. Mają różną rezystancję pomiędzy tymi nóżkami.


    Z góry dzięki za pomoc!

    Pozdrawiam, Koki
  • #179
    jdubowski
    Tube devices specialist
    KokiX wrote:
    Mam taki stary obrotomierz, który działał przy Fiacie 125p, tylko nie oryginalny. Jest niemieckiej produkcji, z tyłu jest opis podłączeń.


    To jest NRDowski obrotomierz z Trabanta lub Wartburga.
    O szczegóły pytaj na stronach entuzjastów NRDowskiej motoryzacji.

    KokiX wrote:


    Brązowy kabel (braun) to masa (dlaczego 31?).
    Zielony kabel (grűn) - nie wiem, z tego co się domyślam to źródło sygnału; w oryginalnych obrotomierzach z Fiatów 125p owijało się go chyba wokół kabla od cewki WN.
    Szary kabel (grau) - od podświetlenia
    Czarno-fioletowy (schwarz-lila) - zasilanie 6V(?)
    Czarno-niebieski (schwarz-blau) - zasilanie 12V (?)


    Masa 31 bo to standardowa numeracja w/g norm DIN.
    Co do źródła sygnału to w tamtych czasach popularniejsze było pobieranie sygnału obrotów po prostu ze styków przerywacza. Pamiętaj że w Trampku i innych dwusuwowych autach każdy cylinder maił swoj przerywacz i cewkę.

    KokiX wrote:
    Największym problemem stanowi dla mnie przestrojenie obrotka na silnik 1-cylindrowy 2-suwowy. Nie wiem co tu tknąć. Jeśli potrzeba to zrobię dokładniejsze zdjęcia. Na tylnej stornie obudowy jest napisane J=12000 1/min oraz n=6000 1/min. Jak wiadomo, tak jest przy silniku 4 suwowym, w 2 suwie J=n.

    Sprawdziłem obrotomierz pod zasilaczem na such i jak go podłączyłem to zawsze kierował strzałkę dość szybko w prawo na max obroty. Na tym "silniczku" jest 0,85V, cały układ pobiera prąd 50mA przy 6V. Wszystkie elementy 3-nóżkowe przewodzą w dwóch kierunkach na każdej nóżce. Są to tranzystory, tylko pewny nie jestem, bo są tam jeszcze dwu-nóżkowe elementy, które są montowane w ten sam sposób, również przewodzą w dwóch kierunkach. Mają różną rezystancję pomiędzy tymi nóżkami.


    "Przestojenie" zapewne najłatwiej bedzie zrealizować przez zmniejszenie tego sporego kondensatora foliowego.
    Co do elementów dwukońcówkowych - prawdopodobnie sa to diody wielokrotne (2 lub 3 diody krzemowe połączone szeregowo) takie jak nasze BAP811 czy BAP812.
  • #180
    michal199412
    Level 10  
    Witam. Chciałbym dołożyć do mojego skutera obrotomierz z poloneza licznik kwadratowy(stary typ). wiem jak go podłączyć gdzie wychodzi impuls ,itd.
    Ale mam pytania.
    Jak wezmę obroty powyżej. 2 tyś. licznik głupieje i skacze po całej skali. co może być?
    I jeszcze jedno pytanko czy muszę jakiś kondensator wymienić czy coś bo piszą na innych forach że tak itp. a nigdy nie podają na jak:/ Jestem zielony w tych sprawach.
    Dodam że jest jeden kond. w liczniku 47uF

    Zdjęcia zamieszczam niżej.

    Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze