Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz w motorowerze

m16 26 Kwi 2011 11:44 175185 267
  • #181
    Simson671
    Poziom 12  
    Witam
    Zrobiłem sobie generator częstotliwości : https://obrazki.elektroda.pl/73_1256935335.gif i podłączam do obrotomierza z Fiata 125p i wskazówka się nie podnosi.

    Wyjście z generatora przykładam do języka i język do minusa akumulatora i bije nieźle. Przyczyną jest to, że generator generuje impulsy "dodatnie" a żeby obrotek zadziałał powinien generować" minusowe " a nie" plusowe". Bo przerywacz jest podłączony do masy motoru, a młoteczek przerywacza jest podłączony do wejścia impulsów w obrotomierzu, więc obrotek działa na podstawie impulsów dawanych z masy motoru, kiedy przerywacz zamyka i otwiera obwód w czasie pracy silnika.


    Nie wiem co teraz robić, może dodać jakiś układ z np. szybkim tranzystorem, żeby cały układ generował impulsy "ujemne" i żeby nie było duzych niedokładności w generowanej częstotliwości.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #182
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Nie musi być szybki tranzystor - zwykły BC548 ma częstotliwość graniczną rzędu 200MHz, wystarczy.
    Zmianę dodatnich na ujemne można również uzyskać podłączając diodę do NE555 (od pinu 7 do 6),
    a w ogóle jak tam jest opornik 30k, to czas "dodatniego" jest niewiele krótszy od czasu "ujemnego".
    Ale jest kwestia, czego potrzebuje na wejściu ten obrotomierz z Fiata, do czego się go tam podłącza.
  • #183
    Simson671
    Poziom 12  
    Hmm... Obrotomierz podłącza się do wyjścia przerywacza zapłonowego mechanicznego, dokładnie do jego młoteczka.

    Młoteczek jest odizolowany. Młoteczek styka się w czasie pracy silnika z kowadełkiem, które jest na stałe podłączone do masy , a w momencie iskry rozłącza się z kowadełkiem. Obrotomierz działał u mnie w zapłonie bateryjnym , gdzie do jednego pinu cewki w.n. podłączony był młoteczek wraz z wejściem obrotomierza, natomiast do drugiego pinu "plus" z akumulatora.

    Teraz zapłon zmieniłem na elektroniczny bezstykowy, więc przerywacza nie ma. Obrotomierze w takich zapłonach działają poprzez owinięcie kilku zwoi kabla zwykłego wokół przewodu idącego bezpośrednio do świecy i podłączenie go do wejścia obrotomierza.

    Schemat mojego obrotomierza, w razie potrzeby:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=370408

    A tą diodę prostowniczą to podłączyć anodą do 7 pinu a katodą do 6?
    I może to być zwykła dioda pierwsza lepsza np. 1N4007 ?
  • #184
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A to może ten młoteczek jest podłączony do końcówki cewki i przy rozłączaniu tam są spore napięcia?
    Obejrzałem ten schemat, raczej bez impulsów 30V nie zadziała, raczej trzeba nawet więcej, np. 50V.
    Może działać od impulsów o niższym napięciu, jeśli znacznie zmniejszysz R1, np. do 3k (a nie 27k).
  • #185
    zakrecony16
    Poziom 1  
    Witam ! Jestem tu nowy , nie wiedziałem gdzie dodać temat dlatego dałem do innych. Tak więc mam problem z obrotomierzem stage6 , wygląda on tak http://sklep.mieloch.pl/product_info.php?manu...d=914&osCsid=aff29cfd8ba4b14a56eae568b4a500f3

    W obrotomierzu przy podłączaniu przez przypadek urwałem kabelki od płytki i nie wiem za bardzo gdzie który kabelek podłączyć, problem jest taki , czy jest jakiś schemat do takiego obrotomierza ? np. żebym dał do jakiegoś zawodowcy ,lub zrobił to tak jak na schemacie.

    Proszę o pomoc.

    Proszę uzupełnić tytuł postu- zgodnie z regulaminem pkt.3.1.15 [dzimi]
  • #186
    Simson671
    Poziom 12  
    Zakręcony16, przepraszam, że się wcinam.

    _jta_ dzięki za chęć pomocy. Jednak myślę, że nie tędy droga aby zmieniać wartość R1 przed kalibracją, a po niej założyć fabryczny R1, bo ja mam wątpliwości, czy podłączony później obrotomierz do motoroweru poprawnie będzie wskazywał...

    trochę poszukałem na temat sposobów kalibracji obrotka:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic807913.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic849754.html
    "Zastosowania obrotomierza z Fiata 125p do Fiata 126, zamieszczam opis w jaki sposób należy dokonać zmian w układzie elektronicznym, aby przystosować go do pracy w Fiacie 126p. Do opisu dołączony jest schemat obrotomierza MS1-1.
    1. Przed przystąpieniem do przeróbki MS1-1, należy sprawdzić jego prawidłowe działanie i tak: podłączyć zasilanie 12V,do wejscia podać z generatora m.cz sygnał o częstotliwości 50Hz wskazówka powinna ustawić się na 1500obr/min. Następnie podać sygnał 100Hz wskazówka powinna ustawić się na 3000obr/min.
    2. Wymontować kondensator C1=220nF, w jego miejsce zamontować kondensator o pojemności 470nF.
    3. Podać na wejście 50Hz i potencjometrem P1 regulować tak, aby wskazówka ustawiła się na 3000obr/min.
    Dla częstotliwości 100Hz obrotomierz powinien pokazywać 6000obr/min.
    Masz tu i tabelę częstotliwości.
    Sprawdż czy, ten schemat pasuje.
    Przewód czerwony - to zapewne zasilanie +12V, masę i wejście z przerywacza znajdziesz w/g schematu, ostatni to żaróweczka - podświetlenie." - To jakiś cytat dorwałem z innego forum.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #187
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Kalibracja obrotomierza nie powinna zależeć od R1: przerzutnik T1 T2 ma na kolektorze stan niski,
    impuls na wejściu (baza T1, przez R1 C2 D1) powoduje impuls o ustalonym czasie i amplitudzie
    na wyjściu, regulacja P1 ustawia amplitudę tego impulsu na wskaźniku (czas jest ustalony).

    Do działania są potrzebne impulsy, które wyzwalają przerzutnik T1 T2, nie ma znaczenia o jakiej
    amplitudzie, jeśli wystarczają do wyzwalania przerzutnika (jak nie wystarczają, to nie działa).
    Może podawaj sygnał na drugi koniec R1? Wtedy będzie mógł być dużo mniejszy, 2V wystarczą.
  • #188
    Simson671
    Poziom 12  
    _jta_ no dobra, ja sobie spróbuję ustawić obrotomierz sposobem, o którym właśnie napisałeś. Jednak przydałoby się wykombinować coś uniwersalnego dla każdego.
    Jest na to kilka pomysłów:

    1."Ja do sprawdzenia swojego obrotka (własna konstrukcja na uP) zastosowałem sygnał elektryczny jaki idzie na głośniki komputerowe, wypiąłem głośniki, sygnał podałem do obrotka przez klucz tranzystorowy, i w programie generator, ustawiałem żądaną częstotliwość. "
    Schemat:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2b20248e52bbfa84.html

    2."Możesz go spróbować przetestować podając mu wyprostowane jednopołówkowo i obniżone przez trafo napięcie z sieci o amplitudzie np.10V - podłączyłem transformator 230V-----> 10.5V poprzez mostek prostowniczy. Zmierzyłem napięcie i miernik pokazuje 9,5V. Działa, wskazówka wychyla się."
    Schemat: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/46a89959097bf0f4.html

    3."podłączyć zasilanie 12V,do wejscia podać z generatora m.cz sygnał o częstotliwości 50Hz wskazówka powinna ustawić się na 3000obr/min"
    Schemat: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/984c3a7635c8b380.html

    _jta_ jakbyś mógł i umiał to prosiłbym Cię(bo tylko Ty tu pomagasz) o dokończenie i ewentualne poprawienie schematów. Bazujmy na schematach bo ciężko załapać czasami o co chodzi, no i ten największy problem- dobór elementów elektronicznych...
  • #189
    _jta_
    Specjalista elektronik
    1. Klucz tranzystorowy trzeba zasilać, żeby działał. Poza tym, działanie obrotomierza wymaga sygnału o jakiejś amplitudzie,
    żeby zadziałał - jak będzie za mała, to obrotomierz go nie zauważy - a amplituda zależy od napięcia zasilania klucza.

    2. To ma taką zaletę, że jest proste; ale podany układ z prostowaniem przy użyciu mostka daje 100Hz, nie 50.
    (a, teraz dopiero zauważyłem - to jest do zasilania; sygnał do kalibracji należałoby wziąć z osobnego uzwojenia)

    3. Podany schemat generatora może nie działać, i nie wiadomo, jaką da częstotliwość - więc jak coś regulować?

    Podstawowa sprawa - trzeba wiedzieć, jakie ma być napięcie sygnału, którego potrzebuje obrotomierz, bo różne typy mogą
    potrzebować różnych napięć sygnału. Z tego, co piszą w Wikipedii, wynikałoby że cewka zapłonowa może mieć przekładnię
    rzędu 100 i dawać napięcie ze 20kV, co oznacza napięcie 200V po stronie pierwotnej; w angielskiej Wikipedii napisali, że
    w wersji elektronicznej stosuje się kondensator naładowany do 400V, który rozładowuje się przez cewkę zapłonową.
    To by oznaczało, że obrotomierz może dostawać na wejściu takie napięcia (jakieś 200, albo i 400V).

    Ze schematu obrotomierza, który podałeś, oceniłem że on potrzebuje impulsów około 50V, żeby zauważał impulsy.
    To znacznie więcej, niż daje transformator z uzwojeniem wtórnym 12V, zwłaszcza podłączonym przez mostek.
    Ten układ ma na wejściu kondensator, więc nie będzie mu przeszkadzać, jeśli dostanie napięcie przemienne - można
    mu podłączyć jako sygnał napięcie z uzwojenia wtórnego transformatora, ale nie 9 do 12V, a 24V, albo nieco więcej.

    Na wszelki wypadek proponuję podłączyć przez żarówkę telefoniczną na napięcie co najmniej 24V (lepiej 36V, może
    być i więcej, są robione do 60V, nawet taka będzie trochę świecić przy 24V, jak zrobisz zwarcie przy podłączaniu).
    Jeśli chcesz, by impulsy były dodatnie, to: przewód 'masy' łączysz bezpośrednio, drugi koniec uzwojenia przez żarówkę,
    dalej kondensator (elektrolityczny, '-' do żarówki), i od masy do '+' kondensatora dioda (np. jakaś od 1N4002 do 1N4007),
    równolegle do niej opornik (np. 100k), i ten '+' łączysz do przewodu, który będziesz podłączał do wejścia obrotomierza.

    Robienie generatora to nie za prosta sprawa, bo trzeba zadbać o to, żeby mieć znaną częstotliwość, więc byle jaki
    się nie nada, wypadałoby użyć sygnału z komputera, albo układu z kwarcem, a to byłaby dodatkowa komplikacja.
    W każdym razie, układ generatora bez kwarcu będzie miał mniej dokładną częstotliwość, niż masz z sieci, dlatego
    nie ma co sobie utrudniać życia robieniem generatora, wystarczy prosty układ z transformatorem sieciowym.

    No, chyba że chcesz użyć komputera do sprawdzenia charakterystyki obrotomierza, podawać mu sygnały o różnych
    częstotliwościach i sprawdzać, czy dla każdego będzie poprawnie wskazywał - ale to już większa robota, można by
    spróbować użyć sygnału z portu szeregowego (jak jest porządnie zrobiony, to masz +-12V, może obrotomierzowi to
    wystarczy, pewności nie ma), ale trzeba by było to oprogramować... - albo wzmacniać sygnał z wyjścia audio.
  • #190
    emeryt2
    Poziom 42  
    Testowałem obrotomierze bezpośrednio z trafa dzwonkowego , bez żadnego prostownika , i 50 Hz daje wskazania 1500 obrotów , było to dawno , Ty może masz inny obrotek?
  • #191
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Trafo dzwonkowe daje bez obciążenia 10V~ (tyle dawało to, które sprawdziłem), czyli 28 pik-pik - mogło wystarczyć, ale bez gwarancji.
    Trochę przesadziłem z tymi 24V~ - 20V~ powinno wystarczyć bez problemu dla obrotomierza, o którym była mowa, pewnie innym też.
  • #193
    _jta_
    Specjalista elektronik
    W ten sposób uzyskasz impulsy tylko 28 (no, może 30V, jeśli to 20V~ to napięcie nominalne).
    Podłącz tak - z jednego (i to dość prostego) układu będziesz miał i sygnał, i zasilanie:
    Obrotomierz w motorowerze
    (zapomniałem o żarówce, albo oporniku do ograniczenia prądu w razie zwarcia - szeregowo
    z C2, ale to i tak pewnie nie uratuje C2 przed zniszczeniem - więc lepiej nie robić zwarcia)
    D1 i D2 w stylu 1N4002 (1N4001 jest chyba na 50V - za mało), C1 dobrze żeby miał choć
    z 1500µF, C2 wystarczy 22µF (ale, jak dodasz żarówkę, to znacznie większy, np. 500µF,
    ma sporą szansę "przeżyć" zwarcie), oba kondensatory na napięcie nie mniejsze od 30V.
    Aha, może jeszcze dodaj opornik kilkaset kΩ równolegle do D2 - żeby rozładowywać C2.
  • #194
    Simson671
    Poziom 12  
    Witam ponownie.
    Podłączałem generator z ostatniego postu _jta_ tyle, że z napięciem 12V(próbowałem przerobić transformator 12V na 30V odwijając uzwojenie pierwotne ale nie dało się go odwinąć, a takiego transformatora nie mam) do wyjścia na impuls i nic... Sprawdzałem językiem to częstotliwość tak na oko to 1Hz, czyli coś nie tak więc nawet nie podłączałem go omijając opornik 27k.

    Podłączyłem generator na NE555 https://obrazki.elektroda.pl/73_1256935335.gif do wejścia impulsu a także omijając ten opornik 27k i w obu przypadkach nic.
    Podłączyłem z gen. na NE555 impuls do wejściu plusa w obrotomierzu i minus z aku. Wskazówka podniosła się na 5000RPM (przy 150Hz)...???

    Schemat mojego obrotka: https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=370408

    No mi już ręce opadają, straciłem łącznie dwa dni na bawienie się tym i w dodatku na darmo... Doradźcie co robić bo zależy mi na tym, żeby ten obrotek wskazywał dobrze, bo tam założyłem kondensatory wyliczone na 14000RPM więc trzeba go wykalibrować i muszę mieć pewność jego wskazań. Ten obrotek będzie zakładany do racingowego Simsona nad którego tuningiem spędziłem 2 lata....

    Może założyć diodę prostowniczą pomiędzy 6 i 7 pin NE555, tak żeby generował impulsy ujemne, może to coś pomóc?
  • #195
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Oj, odwijanie uzwojenia pierwotnego nie jest dobrą metodą podnoszenia napięcia transformatora - wymaga zwiększenia częstotliwości!
    Jeśli nie masz transformatora dającego odpowiednie napięcie, to możesz zrobić powielanie napięcia, żeby uzyskać wystarczająco duże,
    i zasilać tym generator dający impulsy o potrzebnych parametrach - ale już nie na samym NE555, on jest tylko do niskich napięć.

    Ale przy podłączeniu generatora z pominięciem R1 obrotomierz powinien coś wskazać - chyba, że jest wadliwie wykonany...
  • #196
    Simson671
    Poziom 12  
    No dobra, dzięki.
    Narazie spróbuję z generatorem na NE555, który zrobiłem ładnie. Spróbuję założyć diodę prostowniczą pomiędzy 6 i 7 pin NE555, tak żeby generował impulsy ujemne, ale czy od tego obrotomierz się nie sfajczy?
  • #197
    _jta_
    Specjalista elektronik
    O ile pamiętam, obrotomierz ma na wejściu kondensator, więc mu wszystko jedno, czy ma impulsy dodatnie, czy ujemne.

    Dobrze byłoby zrobić (chyba, że masz) układ do mierzenia zakresu przebiegu zmiennego - najprościej z dwóch układów,
    z których każdy składa się z diody, kondensatora i opornika. Opornik może być 1M, kondensator kilka µF, i dioda dowolna
    zwykła (nie zenerka, nie LED, nie Schottky, nie prostownicza na duży prąd..., nie na kilowolty napięcia); w jednym układzie
    opornik rozładowuje kondensator, a dioda może go naładować (z napięcia podanego na wejście), w drugim odwrotnie.
    Jeśli podłączysz oba wejścia do napięcia stałego, to powinieneś uzyskać na kondensatorze ładowanym przez opornik
    napięcie o 1 do 1.5 (zależy od tego, jakie są diody) wyższe, niż na rozładowywanym; jeśli pojawi się składowa zmienna,
    to ta różnica napięć maleje: pierwszy kondensator uzyskuje napięcie np. o 0.6V wyższe od najmniejszego z przebiegu,
    który mierzysz, drugi np. o 0.6V niższe od największego - w ten sposób możesz określić, jakie najmniejsze i największe
    napięcie występuje w mierzonym przebiegu. I trzeba by to posprawdzać w torze sygnału tego obrotomierza.
    Oczywiście, jeśli masz oscyloskop, to sprawdzisz nim przebiegi szybciej i dokładniej, niż układem opisanym powyżej.
  • #198
    swirus2007
    Poziom 10  
    Witam,
    mam suzuki SMX 50 i nie mam w nim obrotomierza w ogóle,
    lecz mam zegary od hondy MTX 125 R i tak jest elektryczny/elektroniczny obrotomierz
    z obudowy obrotka wychodza 3 kable lecz kompletnie nie wiem jak i gdzie mam je wpiąć w moim suzuki by to mniej wiecej działało,

    PS obydwa to 2 suwy, jesli to ma jakies znaczenie, bo wiem ze z 4 suwa do 2 suwa podobno pokazuje 2x obrotów
  • #199
    MoniTOX
    Poziom 25  
    Jakie kolory? 2 przewody na akumulator, 1 impulsowy na + cewki zapłonowej.
  • #200
    swirus2007
    Poziom 10  
    kolory to bodajze
    -czarny,
    -czarny z białym paskiem,
    - i jesli dobrze pamietam to zielony

    edit,
    w suzuki do którego chce obrotek nie mam akumulatora,
    wszystko idzie z prądnicy motocykla
  • #201
    patryk669966
    Poziom 1  
    Otóż chcę zrobić obrotomierz jak w tym temacie
    Link
    tylko, że mam inny typ obrotomierza
    Obrotomierz w motorowerze

    I mam pytanie czy da się z tego typu zrobić obrotomierz do Simsona a jak tak to jak go przerobić na 6V?
    Tu są zdjęcia obrotomierza:
    Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze
  • #202
    swirus2007
    Poziom 10  
    chyba lepiej c izrobic z simka 12V
  • #203
    stefan86
    Poziom 10  
    Witam.

    Jak podłączyć obrotomierz z fiata 126p (patrz poniższe zdjęcia) w motorowerze z klasycznym jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym (patrz poniższe zdjęcia)?

    Obrotomierz w motorowerze Obrotomierz w motorowerze
    Obrotomierz w motorowerze
  • #204
    mateusz726642
    Poziom 16  
    Musisz mieć zasilanie do obrotonierza (+12V) i podłączyć jeden kabel do cewki lub kondesatora i powinno chodzić.
  • #205
    Javoreczek
    Poziom 22  
    Obroty będą zaniżone o połowę. Bez dłubnięcia w obrotomierzu się nie obejdzie.

    Moderowany przez Błażej:

    Nieprawda! W tym silniku iskra występuje co JEDEN Obrót Wału Korbowego. To system z zapłonem na wale korbowym, czyli z traconą iskrą. W maluchu także występuje JEDN zapłon na JEDEN OWK, bo to dwa silniki jednocylindrowe przestawione względem siebie i JEDEN OWK.

  • #206
    stefan86
    Poziom 10  
    W tym jednocylindrowym silniku iskra jest chyba co obrót wału, w maluchu chyba też (iskra na obu cylindrach jest jednicześnie)? A więc chyba nie powinno zaniżać o połowę? Ale jeśli jednak, to proszę poradzić na czym miałoby polegać dłubnięcie tego obrotomierza.
  • #207
    emeryt2
    Poziom 42  
    Stefan , co ty piszesz , zapoznaj się z pracą silnika 2T i 4T , a później myśl o adaptacji tego obrotomierza.

    Moderowany przez Błażej:

    Akurat Stefan ma rację. Patrz na konstrukcję tego silnika i na cykl pracy silnika malucha.

  • #208
    stefan86
    Poziom 10  
    Ale czemu piszesz o 2T? Przecież ten motorower to 4T (jednocylindrowy, iskra co obrót wału), a ten obrotomierz co chcę zaadoptować to z fiata 126p czyli też z 4T (dwucylindrowy, ale czy czasem w nim iskra też nie pada co obrót wału?)
  • #209
    swirus2007
    Poziom 10  
    zapoznaj sie z budowa silnika 4T o 2T !!!!
    w silniku 1 cyl:
    2t na 1 obrót wału jest 1 iskra
    4t na 2 obroty jest 2 iskra

    Moderowany przez Błażej:

    A maluch ma DWA cylindry, przestawione względem siebie o 360', czyli JEDEN OWK. Ergo: iskra wypada raz na JEDEN OWK.
    W silnikach motorowerów i małych motocykli zwyczajowo NIE MA przekładni 1:2, gdzie następuje podział obrotów na 2, a wszystko jest mocowane na wale silnika i występuje iskra co JEDEN OWK - układ z traconą iskrą. Zresztą to samo, co w maluchu z podwójną cewką. Tam też co druga iskra na cylinder jest tracona.