Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz w motorowerze

m16 15 Apr 2012 14:00 184599 267
IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • #242
    tom20ek
    Level 2  
    Ten kondensator ma oznaczenie 1u0 Kc czyli jaką ma pojemność??

    Obrotomierz w motorowerze
  • IGE-XAO
  • #244
    _jta_
    Electronics specialist
    Zapewne 1.0µF (1 mikrofarad) - pytanie, czy rzeczywiście od niego w taki sposób zależą wskazania,
    w obrotomierzu na 555 nie było kondensatora, którego zwiększenie powodowałoby proporcjonalne
    zmniejszenie wskazań... jeśli ten kondensator np. określa czas, przez który są zliczane impulsy, to
    żeby zmniejszyć 2x wskazania należałoby ten kondensator _zmniejszyć_2x_, a nie zwiększyć 2x.

    Może najprościej kupić drugi taki kondensator, podłączyć równolegle, jak zmiana wyjdzie nie w tę
    stronę, co się chciało, to zmienić podłączenie na szeregowe?
  • #245
    on_85
    Level 2  
    Posiadam wymieniony w tytule motocykl. Silnik to 125ccm, 4T, jeden cylinder (sk156fmi). Problemem jest właśnie rzeczony obrotomierz. Po odpaleniu silnika wskazówka delikatnie unosi się (najchętniej wtedy, gdy dostaje wibracji), ale po dodaniu gazu nie reaguje. Jeśli wskazówkę delikatnie przesunie się w okolice 8 - 9 tys. obrotów, wtedy zaczyna reagować na ruchy manetką, ale bardzo szybko ucieka poza zakres skali. Obmierzyłem wszystko co się dało woltomierzem - kabel z modułu zapłonowego motocykla i zasilanie są ok. W obrotomierzu po odpaleniu silnika pomiędzy elektroniką a cewką jest ok 8V=. Potencjometr przestawiałem, ale to nic nie dało (wrócił do dawnego położenia - miałem zaznaczone). Planuję jeszcze podłączyć obrotomierz do generatora fali sinusoidalnej z komputera (przez odpowiedni tranzystor z opornikiem - schemat znalazłem gdzieś na elektrodzie).
    Wyczerpały mi się pomysły co mam z tym zrobić.
    Dodam jedynie, że elektronika w obrotomierzu prócz, rzecz jasna, kilku oporników i kilku kondensatorów i jeszcze dwóch diod, to układ ICF cp1005, na temat którego nie idzie nic znaleźć na jakiejkolwiek stronie z datasheetami.
    Jeśli ustrojstwo jest nie do odratowania, to chciałbym wiedzieć czy można zastąpić oryginalną elektronikę czymkolwiek innym - w miarę niedrogim - przy zachowaniu cewki ze wskazówką?

    Troszkę przy obrotomierzu pogrzebałem (zrobiłem nawet prosty układzik z tego wątku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2253068.html#10702417 ). Obrotomierz podłączony do w/w układu nie pokazuje nic (oczywiście na komputerze odpalam generator fali sinusoidalnej, ustawiony na 50Hz). Co ciekawe napięcie zmierzone na stykach cewki obracającej wskazówką powoli wzrasta od 0 do jakichś 1,30-1,50V. Dalej liczę na jakąś pomoc...

    Dobra... to może zdjęcia jakieś wrzucić? Serio, proszę o pomoc.
  • #246
    unreal159
    Level 9  
    Czy ma ktoś jakiś prosty schemat obrotomierza cyfrowego na wyświetlaczu 7 segmentowym ?
  • #248
    piachu1994
    Level 38  
    Witam.
    Obrotomierz podłącza się w zależności od zapłonu? Czyli jeżeli mamy zapłon "platynkowy" to można pod cewkę butelkową, przerywacz lub owinąć wokół przewodu WN. A jak elektroniczny to jedynie wokół przewodu WN?
  • #249
    pasek888
    Level 10  
    Odświeżam.
    Czy ktoś zna rozwiązanie problemu ?
    Czytałem, że to dosyć częsta przypadłość rometów, sam stałem się właścicielem jednego z nich. Na razie wszystko ok, ale gdy coś się stanie... od razu będę wiedział co robić :)
  • #250
    on_85
    Level 2  
    Słyszałem, że tylko jakaś partia tych liczników jest felerna. Możliwe, że jeśli Twój działa, to może być przez fakt, że jest założony nowszy. Może się zdarzyć, że sprężyna nie będzie Ci dociągać wskazówki do zera, ale odkryłem, że można to w jakimś stopniu regulować małą śrubką na magnesie cewki - nie wiem, czy to jest dobra metoda, ale działa.

    A jeśli chodzi o mój obrotomierz: czy może jest szansa, żeby któryś z bardziej obeznanych forumowiczów podpowiedział czy jest sens podejść na szrot i zmajstrować sobie obrotomierz np. z poldka? Prześledziłem kilka wątków, ale mimo to nie mam pełnej pewności... Da się w razie czego taki obrotomierz dopasować do jednego cylindra i max 12k obrotów?

    Wiem, że nie mam pierdyliona wpisów i niesamowitego streetcreda na tym forum, ale fajnie by było uzyskać jakąś pomoc...
  • #251
    pasek888
    Level 10  
    Mi się wydaje, że trzeba będzie szukać mechanizmu z zegarów od Junaka 121, 123.

    U mnie świruje teraz w następujący sposób: Normalnie pracuje od 0 do 6k obrotów. Jeśli kręcę powyżej, wskazówka wraca w okolice 4k. Ponownie pracuje poprawnie od ok. 7.5 tys.

    Dziś widziałem się z kolegą, który ma rometa Zetkę. U niego obrotek działa. Wprawdzie zegary wyglądają identycznie, ale obrotomierz jest na lince, a nie jak w Softach - elektroniczny.
  • #252
    on_85
    Level 2  
    Dzięki moderatorowi za przeniesienie!

    Tylko kwestia jak często te junakowe padają. Bo faktycznie przeszczep zawartości nie byłby trudny...

    To i tak fajnie, że jakieś wskazania Twoje moto pokazuje...

    A co do Zetki - dałbym się nabrać, bo byłem święcie przekonany, że to identyczny obrotomierz pod każdym względem. Sam wciąż wolałbym jednak zrobić coś na bazie jakiejś konstrukcji z poloneza albo innego takiego pojazdu (chyba że nie ma to większego sensu).
    Ostatecznie można po prostu iść do serwisu romka i zapytać czy w końcu je mają, ale wtedy ta zabawa będzie kosztować ok. 100 PLN, a z kolei kupowanie czegoś, co znowu za jakiś czas prawdopodobnie padnie, nie uśmiecha mi się ani trochę. Tak swoją drogą ciekawi mnie, czy ktoś zrobił z tym porządek na własną rękę...
  • #253
    xMarsikx
    Level 8  
    Witam ja z pytaniem - co powiedzie o Elektronicznym obrotomierzu do Simsona S51,
    jaki najlepszy by był?
    Szukałem i znalazłem od peugeota XR6 zakładają tylko nie mogę go nigdzie znaleźć by kupić, podobno tez od Poloneza pasuje jak ulał lub z fiata 125....
    Co powiecie jaki najlepszy by był? może jeszcze jakiś inny?
  • #254
    Pakao
    Level 10  
    Witam, zamówiłem sobie ostatnio czujnik temperatury do arduino lecz juz mi sie znudziło. Zamówiłem atmege i zrobiłem programator (LPT) i mam do was pytanie. Jako jestem w tym zielony jak mam mniej więcej wykonać ten obrotomierz ? gdzie podłączyć ? słyszałem że owinąć w okół kabla WN ? Ale jak ten kabel podłączyć do atmegi zeby program zczytywał obroty ?
  • #255
    xxdrago
    Level 12  
    Witam , posiadam taki obrotomierz lanosa i chciałbym go zamontować w ogarze 200 problem jest taki, że nie pokazuje poprawnie obrotów, co należy w nim zmienić żeby pokazywał poprawnie:

    Obrotomierz w motorowerze




    W tym układzie jak dobrze myślę jest jakis potencjometr opornik, układ CS-8190 , kondensator 470 uf i jakas dioda.. i do ZD1 nie za bardzo wiem co to jest, z drugiej strony jest pełno malutkich oporników.

    Pozdrawiam :)
  • #256
    MoniTOX
    Level 26  
    Jeśli na układzie jest potencjometr do regulacji błędu zmieniasz rezystor w tym obwodzie, dodatkowo do zasilania obr należałoby dorobić stabilizator napięcia.
  • #257
    xxdrago
    Level 12  
    Jak liczyłem to wyszło mi niby ,że ten opornik ma 3.90MΩ
    Obrotomierz w motorowerze

    Miernik niby pokazuje 4.1, o ile powinienem zmniejszyć/zwiększyć rezystor?
  • #258
    andrzejrymut
    Level 10  
    Trzeba wymienic Kondensator C5 z 4n7 na 2x wiekszy lub do tego dolutowac drugi o takiej samej pojemnosci czyli 4n7

    Dodano po 1 [minuty]:

    Trzeba wymienic Kondensator C5 z 4n7 na 2x wiekszy lub do tego dolutowac drugi o takiej samej pojemnosci czyli 4n7
  • #259
    woia1602
    Level 15  
    A ja tydzień ogarniałem temat z licznikiem z 2T wstawionym do 4T. Po wycenie modułu mnożącego impulsy... odebrałem telefon od miłego mechanika który doradził, że mam podłączyć pod impulsator. Mówi, że brednie są z tymi licznikami między 2T a 4T bo obrotomierze są takie same. Ludzie źle podłączają. Impulsator daje sygnał o pełnym obrocie wału i nie trzeba kombinować z kondensatorami itp.
  • #260
    piachu1994
    Level 38  
    woia1602 wrote:
    A ja tydzień ogarniałem temat z licznikiem z 2T wstawionym do 4T. Po wycenie modułu mnożącego impulsy... odebrałem telefon od miłego mechanika który doradził, że mam podłączyć pod impulsator. Mówi, że brednie są z tymi licznikami między 2T a 4T bo obrotomierze są takie same. Ludzie źle podłączają. Impulsator daje sygnał o pełnym obrocie wału i nie trzeba kombinować z kondensatorami itp.


    Bez obrazy, ale prosze poczytac troche o takich rzeczach jak silnik 2T oraz 4T. Juz bylo wielu "doswiadczonych" co kladli sie na podstawach. Jesli info pewne na 100% to prosze o jakies konkretne wytlumaczenie.
  • #261
    woia1602
    Level 15  
    Zazwyczaj chińskie skutery biorą sygnał który idzie do cewki żeby nie targać specjalnie kabla. Przeglądałem instalację od skuterów 2T i 4T i mojego aktualnego junaka. Każdy pisze o obrotomierzach między 2T o 4T i liczbie sygnałów czy impulsów.
    Stałem się posiadaczem nowych zegarów cyfrowych od zippa quantum R50 2T i zakładałem do junaka 901 4T Fabryczny sygnał w kostce zawsze jest z sygnału między modułem a cewką. Opisywać działania modułu 2T i 4T chyba nie trzeba skoro każdy się zna. Wrzuciłem więc temat, że zlecę budowę mnożnika impulsu 2X żebym mógł uruchomić mój obrotomierz. Ceny sięgły 200zł. Po kilku dniach odebrałem telefon i pan mechanik zdradził mi tajemnicę, że obojętnie skąd mamy obrotomierz i od jakiego auta czy czołgu najlepiej podłączać pod impulsator w motocyklu. Daje on sygnał o pełnym obrocie silnika. W moim motorku kabel niebiesko biały i zazwyczaj wychodzi razem z kablami od iskrownika.
    Działa bez problemu i bez zmian kondensatorów. Żeby było mało.
    Sięgłem obrotomierz od clio 1 1992. z jedną cewką zapłonową i podłączyłem i działa taka sama wartość.
    Wykręciłem zegary z mojej laguny 1 z 4 cewkami i podłączyłem. Działa i pokazuje taką samą wartość.
    Dla sprawdzenia podłączyłem pod sygnał z modułu i zaskoczenie. Każdy zegar pokazuje inną wartość i każdy po wkręceniu na obroty jak puszczam gaz pokazuje przez chwilkę zero i po chwili wraca na jakieś tam obroty.
    Czy się znam?? Nie wiem ale mi nikt na elektrodzie nie napisał że obrotomierz podłącza się w motorach pod impulsator. A czy obrotomierz z 2T czy 4T nie ma znaczenia bo biorąc sygnał nie wzmocniony przez moduł jest taki sam dla każdego obrotomierza. Ale zawsze można podmieniać kondensatory... mój obrotomierz przynajmniej nie ma prawa oszukać.
  • #262
    martin6988
    Level 5  
    Napisałem tutaj, lecz Brak ODP
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15311526#15311526
    więc piszę tutaj
    Witam serdecznie na wstępie chciał bym z góry przeprosić za być może wystawienie postu nie tam gdzie trzeba, ale jako że jest to mój 2 temat prosił bym o wyrozumiałość i jeśli trzeba przeniesienie go we właściwe miejsce.
    A teraz do rzeczy.
    Nabyłem niedawno Motorower Zipp Torros M50 (zdj 1) z zepsutym Obrotomierzem (raczej nie rozbieralny wnętrze zmasakrowane ) były tam Trzy Przewody
    - Czarny (stacyjka) -Żółty (CWN chyba) -Zielony (masa)
    wiec Zabrałem Obrotomierz z Zumico (zdj 2,3) wizualnie taki sam jak tamten od Zippa lecz w nim DWA PRZEWODY
    -ŻÓŁTY (nie wiem z skąd) -ZIELONY (masa)
    No i problem polega na tym jak ten Obrotomierz od Zumico właściwie podłączyć do tego Zippa?
    Gdy próbowałem podłączyć masa to masa a ten żółty z żółtym- to pokazuje tylko do 2500 Obrotów i to jakoś dziwnie wskazujac, a żółty przewód z czarnym- chyba to samo było albo brak działania.
    Gdy ten OBROTOMIERZ od Zumico podłączyłem w Zumico bezpośrednio przewodem do Cewki Wysokiego Napięcia i MASA do ramy - Działa PRAWIDŁOWO
    Więc w Zippie też Bezpośrednio podłączyłem do CWN i Masa - i o DZIWO NIE DZIAŁA PRAWIDLOWO tylko do 2500 obr
    NIE mam już pojęcia o co chodzi i jak to podłączyć ?
    proszę o Pomoc
    z góry Dzięki i Pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    PS myślę sobie czy jak kupię do tego Zippa obrotomierz taki jak tam był na 3 przewody, to czy on bedzie mi działał ?
  • #263
    woia1602
    Level 15  
    Zaczynam jednak rozumieć adminów xD
    Czytałeś ten temat albo moje posty?
    Podłącz sygnał nie pod cewkę tylko pod impulsator :) Cewka dostaje sygnał z modułu i wszystko jest okłamane. Impulsator nic nie okłamuje xD Jak zadziała stawiasz piwo :)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Miałem podobny problem. Kupiłem Junaka 901 sport i zegary od zipp quantum R50 i pokazywało połowę wartości. Największe mózgi forum proponowały układ mnożenia impulsu od 200zł w górę. Koleś zadzwonił do mnie i powiedział mi to wszystko za darmo.
  • #264
    martin6988
    Level 5  
    woia1602
    Tzn z tego co wyczytałem wyżej, to że mam podłączyć żółty przewód pod impulsator tak?
    Bo dodam że korzystałem z tego schematu poniżej i u mnie w Zippie dokładnie takie Przewody się znajdują, lecz obrotomierz w nim gdy go zakupiłem był całkowicie zdewastowany, gdy go wykręciłem aby zobaczyć co z nim nie gra wysypało się z niego kilka oporników a wskazówka lata od poruszania nim.
    Więc mam ten obrotomierz od ZUMICO z dwoma przewodami ZIELONY pod mase i ŻÓŁTY pod impulsator ? Obrotomierz w motorowerze
  • #265
    woia1602
    Level 15  
    Tak żółty impulsator a zielony masa
    Schemat jest super na poziomie, że do pływaka nie słyszałem, żeby podłączyć 12V+ chyba. że chcesz się zobaczyć z pradziadkiem. Do pływaka idzie masa i wychodzi stan paliwa + rezerwa.
    Obrotomierz podłączasz pod impulsator bo cewka w momencie puszczenia manetki gazu spowoduje, że obrotomierz wskaże zero obrotów.
    Nie zawsze w necie masz poprawne informacje ale zastanów się co spowoduje iskra w baku. Bo wtedy na stykach pływaka masz zwarcie które zapala paliwo?
  • #266
    martin6988
    Level 5  
    znalazłem ten schemat w necie nie zastanawiałem się nad tym pływakiem, lecz głównie nad obrotomierzem. Lecz myślę że 12v zasila zegar a pływak wysyła do niego coś jak oporność mniejsza lub większa
  • #267
    woia1602
    Level 15  
    to pływaka wchodzi masa i wychodzi albo jeden kabel z opornością lub 3 kabel z rezerwą.
    Obrotomierz dokładnie nie wiem, ale impuls leci w postaci również masy ale z impulsatora a nie cewki a w sumie nie cewki a modułu. Moduł steruje cewką ale to impulsator steruje modułem więc tam masz czysty i niezakłócony impuls o obrotach. Podczas schodzenia z obrotów silnik nie potrzebuje iskry więc moduł nie puszcza impulsu i obroty wskazują zero. Do tego impuls dla 2 suwa i 4 suwa jest inny ale poczytaj sobie wiki na ten temat.
    Denerwują mnie ludzie które podłączają pod cewkę obrotomierz i piszą "pokazuje połowę wartości"... to raczej logiczne ale jak ktoś chce być mistrzem myślenia wystarczy, że zamontuje drugi moduł zapłonowy i z niego weźmie sygnał sterowania cewką i będzie mu działać idealnie obrotomierz... pytanie po co? Impulsator puszcza sygnał co pełen obrót silnika. Moduł puszcza impuls jak ma powstać iskra.
    Hehe Hameryki nie odkryłem ale mi nikt tego nie napisał a tak to wygląda. Tak jak nikt nie napisał jak zmienić oporność pływaka z skali 10-100ohm na 50-550 ohm a to logicznie dało się zrobić bez kosmicznych scalaków za 200zł.
    Nie chce być hejterem i lubię to forum ale więcej tutaj takich jak ja czy ty jak porządnych ludzi którzy mogą dodać coś mądrego.
    Dlatego moja rada.
    Cokolwiek nie wiesz jak podłączyć rób przez rezystor bo spalisz najpierw jego a nie obrotomierz czy paliwo w baku.
    Jak już działa to możesz próbować bez rezytora.
    Plywak działa na oporności a opór potrzebuje tylko masę i jeden przewód dlatego rezystor zmieniający opór montujemy na jednym kablu a nie na obu.
    Kombinuj jak pisałem. Jak działa to fajnie.
    Impulsator ma 2 kable zielony i niebieski(niebiesko biały) i jest w po lewej stronie w magnecie czy jak to nazwać tam. Wychodzi razem z kablami ładowania.
  • #268
    2Tpower
    Level 1  
    Witam, mam pewien problem z obrotomierzem KOSO GP style. Używany jest w piaggio NRG 2T. Jak był nowy, niestety źle kabel podłączyłem i coś spaliło się, zostało to wymienione (dioda chyba jakaś) , potem działał prawidłowo. Po naprawie został prawidłowo podłączony i działał dobrze...jakieś pół roku temu coś się stało że pow. 10000rpm wskazówka zaczyna skakać między 9k a 11k rpm...poniżej jest wszystko dobrze. Obrotomierz jest regulowany 1-4 cyl. i cały czas jest ustawiony prawidłowo. Wchodzą do niego 4 kable: masa, aku 12V, sygnał, 12V stacyjka. Niestety także coś padło że kabel od 12V aku i kabel od stacyjki 12V musiałem zamienić miejscami bo sam świecił pomimo że zapłon był wyłączony o.O Jednym słowem jak podłączę wg. instrukcji to cały czas się świeci..... Nie wiem co poleciało znowu w nim ale był grzany suszarką żeby na 100% wody nie było i nic to nie dało. Jeszcze planuję podłączyć te 2 kable co 12V mają mieć pod baterię tą małą i sprawdzę czy nadal świruje ale raczej to wina jakiegoś układu..tylko jakiego? Ktoś wie?? Dodam, że w miejscu jak kręcę go na 10k to także wariuje...
    Załączam film: https://www.youtube.com/watch?v=AJkRefLTtPw&feature=youtu.be