Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ARM7 i GPS kontrola prędkości i położenia

mi_ma 06 Kwi 2008 22:09 6124 9
  • ARM7 i GPS kontrola prędkości i położenia

    Poniższy projekt wykorzystuje GPS do obserwacji i zapisywania prędkości samochodu i jego pozycji. Całość zbudowana jest na zestawie uruchomieniowym ( Olimex LPC2148 ) dla mikrokontrolera ARM7. Do płytki dolutowano odbiornik GPS. Sam odbiornik komunikuje się za pomocą portu szeregowo, stąd nie ma zbyt wiele do lutowania.

    Program bazuje na FreeRTOS gdzie system plików ChanFS jest używany do zapisywania pobranych danych na karcie SD/MMC sformatowanej na FAT16. Program posiada także emulację portu USB, co pozwala obserwować sekwencje NMEA albo po prostu logi z karty pamięci bez wyciągania karty SD/MMC. W linkach podaję adres strony źródłowej i plik z programem.

    ARM7 i GPS kontrola prędkości i położenia

    Program http://www.microelektronics.com/files/gps.zip
    Źródło http://geekzone.freehostia.com/archives/6

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    mi_ma
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM, KTÓRZY DO TEJ PORY PRZEKAZYWALI DAROWIZNY I 1% NA LECZENIE MOJEGO SYNKA
    Jeżeli chcesz wspomóc jego dalszą terapię i leczenie - zajrzyj do postu ze szczegółowym info: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2921845.html
    Specjalizuje się w: elektronika wojskowa
    mi_ma napisał 832 postów o ocenie 736, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Wrocław. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    pawol
    Poziom 22  
    Przerost formy nad treścią. Za 350 kupujesz nowiutką nawigację na WinCE5.0. Kilka zabiegów i masz "odblokowany" sprzęt. W sieci jest parę darmowych softów dla PDA rejestrujących trasę. Kompaktowo,zasilane z accu i w miarę tanie (pewnie koszt identyczny jak ten projekt).

    Szkoda czasu na ten projekt
  • #3
    adikbo
    Poziom 26  
    Kolego pawol,

    Nie sztuką jest kupić jakieś urządzenie i jeszcze do tego je spiracić. Zresztą nie takie jest założenie tego projektu. Ja zupełnie inaczej widzę jego zastosowanie.
    Przede wszystkim dla firm posiadających floty pojazdów - rejestracja tras, porównanie ze wskazaniami tachografu (jazda na "lewo"), system lokalizacji pojazdu (namierzanie skradzionego pojazdu po dodaniu modułu GSM) i wiele wiele innych zastosowań.

    Nie wszystko co fabryczne jest najlepsze...
  • #4
    pawol
    Poziom 22  
    I myslisz ze firma z flotą bedzie sie w to paprała. Wezmą kilka PDA z GPSem po 700 pln w leasing za 700 pln. I jeszcze driver bedzie się mapą cieszył. A do namiezania pojazdów wystarczy sam moduł GPS+stary Siemens+prosta Atmega lub ATtiny i po robocie. Dlaczego autor PC tam nie użył? - równie nieporęczne
  • #5
    adikbo
    Poziom 26  
    Kolego pawol,

    z tego co widzę, to jest to jakiś fragment większego urządzenia. Z faktu, że jest to zbudowane na zestawie uruchomieniowym procesora, wnioskuję, że albo jest to jakiś fragment czyjejś pracy inżynierskiej, albo prototyp koncepcyjny jakiegoś urządzenia.

    W końcu nie tylko inżynierowie w fabrykach projektują urządzenia.
  • #6
    badworm
    Poziom 18  
    pawol napisał:
    Przerost formy nad treścią. Za 350 kupujesz nowiutką nawigację na WinCE5.0. Kilka zabiegów i masz "odblokowany" sprzęt. W sieci jest parę darmowych softów dla PDA rejestrujących trasę. Kompaktowo,zasilane z accu i w miarę tanie (pewnie koszt identyczny jak ten projekt).

    Szkoda czasu na ten projekt


    Mając okazję kupić pod koniec 2005 roku moduł GPS OEM za ok. 40PLN(bez wbudowanej anteny) postanowiłem go wykorzystać do takiej kontrukcji: http://majek.mamy.to/gps/ Jako, że akumulatory miałem z odzysku to poza modułem GPS całość mnie kosztowała z 70PLN(z czego ponad 40 to sama antena). Teraz przymierzam się do nowej wersji, z wyświetlaczem z S65 i co, tylko dlatego, że mogę kupić byle jakiego palma za 350PLN mam zrezygnować z budowania loggera samemu, bo się nie opłaca? Przy takim podejściu praktycznie nic nie ma sensu budować bo taniej można kupić chińszczyznę...
  • #7
    powerm
    Poziom 23  
    Pawol - akurat się tak składa że przerabiałem temat - dla floty niepotrzebny jest wyświetlaczyk i dodatkowe oprogramowanie które trzeba włączać i wyłączać za pomocą interfejsu graficznego. Częściej będzie ci potrzebne aby dało się bezprzewodowo i automatycznie odczytać trasę po powrocie do bazy. Pomyśl że auta ci zjeżdżają przez całą dobę a ty musisz wszystkiego dopilnować sam. Aha PDA żre więcej prądu niż takie cuś.
  • #8
    szakamason
    Poziom 13  
    Panowie, a mnie się wydaje, że autor zrobił projekt w celach czysto edukacyjnych, a że miał pod ręką zestaw ewaluacyjny i kupił sobie za grosze gps, to chciał się pobawić w obsługę tego modułu od strony (inżyniera) konstruktora, a nie końcowego odbiorcy konsumenta, który nie widzi sensu w nauce projektowania i programowania uK ponieważ za 350 zeta może sobie kupić PDA i wgrać oprogramowanie do navi.
  • #9
    chrisi
    Poziom 16  
    Wzasadzie to wszystko idzie kupic tylko satysfakcja ze zrobionego urzadzenia jest 100% wieksza.
    Brawo dla autora projektu.
  • #10
    chszanek
    Poziom 13  
    Witam.
    Ja swojego czasu zrobiłem podobny układ, z tym ze nie posiadał podgladu na kompie w czasie rzeczywistym(tylko odczyt z karty). Wykorzystałem do tego celu Atmega32 i Garmina 15 (o ile dobrze pamietam), spisywało to sie fajosko :). Nie wiem po co komplikowac sprawe. Na pewno powyrzszy układ mozna rozbudowac dzieki temu systemowi operacyjnemu, ale w takim wypadku lepiej kupic uzywany PDA :P (tak zeby zaczepic, wywolac zamet ;) ).

    - a co do tej atmegi32, mysle ze mozna by byloby zejsc do atmega16 nawet, problem byl z pamiecia do obslugi Fat16.
    - gps komunikowal sie po przes UART, wiec proscizna :]

    POZDRAWIAM

    (przepraszam ze nie pisze poprawnie ale nie mam polskich znakow na komputerze w pracy)