Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zabezpieczenie silnika

jabol50 07 Apr 2008 15:30 5812 17
  • #1
    jabol50
    Level 10  
    Wujo kupił pompę do nawadnia ogrogu firmy TAMEL nepędzanej silnikiem Sg100L-4A o mocy 2,2kW 230/400 trókąt/gwiazda. I oczywiście nie został odpowiednio zabezpieczony. Tzn. był połączony w trójkąt i wszystko bujało:), ale jakiś osioł nie otworzył zaworu i musiało wzosnąć obciążenie na wale. Silnik oczywiście się spalił. Trzeba kupić nowy. Nie znam się specjalnie na elektrotechnice i nie wiem jak go zabezpieczyć. I jeszcze jedno pytanie: czy silnik przy połączeniu w gwiazdę nie będzie pracował, bo będzie za małe napięcie?
  • #2
    Moulder
    Level 23  
    "230/400 trókąt/gwiazda"
    Ten silnik w naszej sieci może pracować tylko i wyłącznie przy uzwojeniach podlaczonych w gwiazdę. W trójkąt się spali (może dlatego Ci się spalił)

    Do zabezpieczenia można dać wyłącznik silnikowy (lub stycznik, wyłącznik termiczny i ewentualnie kontrola kolejności i zaniku faz).

    Tu masz przykładowe zabezpieczenia:
    http://www.central.krakow.pl/index.php?site=search&categoryQuery=61
  • #3
    jabol50
    Level 10  
    Dzięki za pomoc! Na pewno dlatego się spalił.
    Mam teraz jeszcze kilka innych pytań: czy ten wyłącznik silnikowy MV-6,3 4÷6,3 A / 1,1 kW (2,2 kW) będzie odpowiedni dla tego silnika i czy będzie chronił przed zanikiem faz? Możę sie znajdować w wilgotnym miejscu (na deszczu) czy też trzeba go osłonić?
  • #4
    Rafik4
    Level 30  
    Będzie odpowiedni, wyłącznik silnikowy dobierasz do prądu znamionowego silnika, odczytaj z tabliczki na silniku i tak go ustaw, przed zanikiem fazy też zabezpiecza, silnik na dwóch fazach będzie brał większy prąd niż znamionowy a to spowoduje zadziałanie wyłącznika ale zastosowanie czujnika zaniku fazy byłoby pewniejsze, działa natychmiast po zaniku. Co do drugiej części pytania to nie może być narażony na wilgoć, trzeba go zapakować do jakiejś skrzyneczki i dać dławiki na przewody, wtedy będzie miał sucho.
  • #5
    jabol50
    Level 10  
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?
  • #6
    Moulder
    Level 23  
    Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

    Wyłącznik gwiazda-trójkąt można stosować bezpiecznie w silnikach trojkąt/gwiazda ~380V/690V - pozwalają na 3-krotne zmniejszenie prądu rozruchowego silnika.
  • #7
    HeSz
    Electrician specialist
    W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
    Pozdrawiam!
  • #8
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    HeSz wrote:
    W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
    Pozdrawiam!


    A to dobre jest :D.
    Niektóre pompy faktycznie mają korpus chłodzony przepływającą wodą, w innych na sucho szlag trafi uszczelnienia. A odnośnie zabezpieczenia silnika, to wystarczy zwykły termik, a najlepiej wyłącznik silnikowy, który ma termik zintegrowany. Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.
  • #9
    jabol50
    Level 10  
    Quote:
    Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

    Tak właśnie zrobiłem, tylko nie wiem jak potem z jakością takiego silnika.
    Quote:
    W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!

    Pompa była całe szczęście zalana. A i silnik parę minut pochodził zanim się spalił:) Gdyby nie odszedł od wyłącznika to by pewnie został odratowany:) Niestety wydawało się, że wszystko jest w porządku (nie było objawów nienormalnej pracy), ale gdy poszedł dymek okazało się, że nie.
    Quote:
    Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

    Ciekawe z jakich powodów? A swoją drogą to jakie jest wtedy napięcie fazowe?
  • #10
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    Przezwajany silnik ma tak samo dobre parametry i trwałość, jak nowy. Oczywiście pod warunkiem, że przezwajała go firma specjalizująca się w tym, a nie kolega złota rączka w garażu :).
  • #11
    patryk-84a
    Level 28  
    jabol50 wrote:
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?


    Takie połączenie stosuje się również przy podłączeniu silnika do falownika zasilanego z jednej fazy.
  • #12
    Moulder
    Level 23  
    No tak, ale silniki na 220/380 są produkowane od dawna wtedy kiedy jeszcze falowników nie było
  • #13
    Daj
    Level 14  
    W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    WERWOLF81
    Level 11  
    Jeśli się nie mylę to taki silnik troszkę kosztuje a zabezpieczenie go wyłącznikiem silnikowym bądż też przy pomocy stycznika i przekażnika termicznego nie jest pewne nawet po dołączeniu czujnika zaniku fazy. Rozwiązanie (koszt ok.500-600zł) EPS chociażby z F&F imamy kompletne zabezpieczenie wraz z modelem cieplnym.
  • #16
    HeSz
    Electrician specialist
    Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.
  • #17
    wola
    Level 26  
    HeSz wrote:
    Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.


    Na przykład w kopalniach .
  • #18
    HeSz
    Electrician specialist
    O kopalniach akurat - z racji zawodu - wiem. Miałem na myśli odbiory komunalne.