Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochody z napędem elektrycznym

mi_ma 07 Apr 2008 22:13 45679 62
Wago
  • Samochody z napędem elektrycznym

    W dobie rosnących cen paliwa coraz częściej spogląda się na alternatywne źródła energii. Niejednokrotnie można było znaleźć informacje na temat budowy rowerów elektrycznych, jednak zawsze pozostaje pewien niedosyt i marzenie o tanim samochodzie.

    O ile za oceanem istnieją firmy zajmujące się profesjonalną przeróbką samochodów spalinowym na elektryczne, to w naszym rodzimym kraju takiej fachowości ze świecą szukać. Poniżej przedstawiam kilka zdjęć z bloga pewnego siedemnastolatka, który sam przerabia samochody. Do modyfikacji wykorzystał samochody Toyota Tercel z 1992 roku 1988 Mazda B2200 z 1988 roku.

    Zainteresowany zapraszam nas stronę źródłową.

    Samochody z napędem elektrycznymSamochody z napędem elektrycznym
    Samochody z napędem elektrycznymSamochody z napędem elektrycznym
    Samochody z napędem elektrycznymSamochody z napędem elektrycznym
    Samochody z napędem elektrycznymSamochody z napędem elektrycznym


    Źródło http://greenflightev.blogspot.com/

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    mi_ma
    Translator, editor
    Offline 
    Has specialization in: elektronika wojskowa
    mi_ma wrote 831 posts with rating 802. Live in city Wrocław. Been with us since 2006 year.
  • Wago
  • #2
    denwer
    Level 14  
    A jak z rejestracją takich pojazdów ?
  • #3
    _milcek_
    Level 19  
    Zapraszam na forum.arbiter.pl tam już troszkę tego sie zbudowało. A co do rejestracji to musisz iść do jakiegoś znawcy on za przegląd elektryki bierze 500zeta potem chyba jeszcze jakiś znawca i potem rejestrujesz jako pojazd typu SAM. Ale w samochodach elektrycznych można zrobić trick i rejestrować z silnikiem 4kW jako motorower a potem podmienić i przyczepić tabliczkę na inny większy silnik ze ma 4kW a przegląd w komarkach był raz w życiu :D .
    Ogólnie to najlepsze do napędu są silniki 3f wtedy falownik do auta. Jedyny problem to nienormalne prawo w Polsce które mówi że max napięcie zasilania to chyba 80-84V.
  • #4
    janekpc
    Level 17  
    lepiej przeczytać tematy które były już na forum bo kilka razy powtarzała się dyskusja na temat samochodów elektrycznych i porozmawiać z panem Zbyszkiem Kopciem z Gdańska to można się dużo dowiedzieć na temat tego typu napędu bo on już przerobił kilka samochodów na elektryczne. Swoją drogą miałem okazje jechać takim samochodem i byłem bardzo zadowolony ciche i dynamiczne.
  • #6
    krzychS
    Level 29  
    Temat ciekawy, choć musimy poczekać na lepsze akumulatory.
    W chwili obecnej najlepszym rozwiązaniem jest hybryda. W której akumulator jest doładowywany przez generator. Generator powinien mieć moc równą średniej mocy pobieranej przez pojazd.
    A poza tym ergonomia i ekonomia jazdy elektrykiem jest fantastyczna.
  • #7
    Fsoliebhaber
    Level 17  
    Co wytwarza podciśnienie konieczne do pracy układu wspomagania pracy hamulców (tzw serwo)?
  • #8
    janekpc
    Level 17  
    podciśnienie możesz wytwarzać jakąś pompką na przykład odkurzaczem elektrycznym na 12v albo pompką od materaca, ważne żeby wytwarzało podciśnienie tylko musisz mieć jakiś sterownik do włączania i wyłączania tej pompki. Bo w silniku spalinowym załatwia to kolektor ssący.
  • Wago
  • #9
    mariuz
    Level 31  
    W samochodzie elektrycznym za hamulce robią... silniki.
    silnik może działać jako prądnica - może doładowywać akumulatory podczas hamowania... Z resztą przyjrzyj się tramwajom: rzadko kiedy używają "tradycyjnych" hamulców, a wytracają prędkość bardzo ładnie ;)

    Jak chcesz, możesz w domu zrobić doświadczenie: weź sobie silnik na 12V na przykład, rozpędź go podłączając pod zasilacz, a następnie odłącz i zmierz czas do zatrzymania się silnika. Potem zmierz czas po jednakowym rozpędzeniu, ale po odłączeniu zewrzyj wyprowadzenia silnika.

    Rejestracja może być małym problemem, ale tego trzeba się dowiadywać na okręgowej(albo wojewódzkiej, już nie pamiętam) stacji kontroli pojazdów.
    Gorzej z ubezpieczeniem, bo ubezpieczyciele robią problemy widząc w pojemności silnika wpisane przepiękne 0ccm
  • #10
    Snikers
    Level 24  
    janekpc wrote:
    podciśnienie możesz wytwarzać jakąś pompką na przykład odkurzaczem elektrycznym na 12v albo pompką od materaca, ważne żeby wytwarzało podciśnienie tylko musisz mieć jakiś sterownik do włączania i wyłączania tej pompki. Bo w silniku spalinowym załatwia to kolektor ssący.

    tylko po co utrudniac sobie tak zycie? sa stosowane pompki elekrtyczne do plynu w niektorych autach...
  • #11
    daniel93
    Level 29  
    Czy mimo faktu, że pojazd nie jest spalinowy, trzeba mieć 18lat, żeby móc jeździć autem elektrycznym?
  • #12
    Lazer
    Level 23  
    Wszystko fajnie ale czemu by nie przerobić tak jakiegoś TICO? Małe, lekkie. A problem ładowania można rozwiązać na 2 sposoby. Pierwszy to ładując go z gniazdka a druga to na dachu zamontować elastyczne ogniwa słoneczne takie jak na FOTO. Dla kogoś kto pokonuje małe dystanse i samochód trzyma na podwórku problem by się rozwiązał :D Samochód to samochód i prawko musisz mieć :)

    Seria paneli słonecznych M to wypróbowane przez tysiące użytkowników, najpopularniejsze dostępne panele słoneczne przeznaczone do stosowania na jachtach i kamperach. Zamontowane na arkuszu ze stali nierdzewnej. Są mniejsze od konkurencji, bardzo wydajne, cienkie i delikatnie elastyczne. Dzięki zastosowaniu trwałego plastiku (w panelu nie ma szkła, które mogłoby się potłuc), po panelach można chodzić. Moduły seri M cechują się wysoką wydajnością, nawet przy niskim poziomie światła. Każdy panel wyposażony jest w 1.5m kabla montażowego.



    SPECYFIKACJA:

    - średnia dzienna wydajność: 72Wh/d
    - moc maksymalna: 18W
    - napięcie nominalne: 19V
    - napięcie jałowe: 22.6V
    - prąd ładowania: 0.94A
    - prąd zwarciowy: 1.1A
    - wymiary: 620x250x2 mm
    - waga: 1.65kg


    Samochody z napędem elektrycznym
    Samochody z napędem elektrycznym
    Samochody z napędem elektrycznym
  • #13
    _milcek_
    Level 19  
    18W to nawet za mała moc by w hulajnodze doładować akumulatory a co tutaj gadać od aucie EV. Ogólnie to sprawa ma się tak jeżeli przerabiamy małe auto to często opłaca się do skrzyni dołożyć silnik 4kW rejestracja jako motorower i nawet nie będzie trzeba oszukiwać z wymianą silnika, bo silnik elektryczny na starcie ma moc dużo większą od tej na tabliczce a po rozbujaniu na prostej silnik elektryczny może dojść prawie do swej mocy na biegu jałowym(bez obciążenia).Można także troszkę przevoltować silnik i uzyskać większą moc przy czym nie objedzie się bez wymuszonego obiegu w silniku.Polecam silniki od wózków widłowych, sztaplarek,do skuterów od pompy ABS lub od melexa ale te są drogie.
  • #14
    Vein
    Level 22  
    TICO się nie nadaje, chociażby ze względu na mase akumulatorów
  • #15
    Lazer
    Level 23  
    Samochody z napędem elektrycznym

    silnik CELMA 36V WGB 33.00.00 DO POJAZDóW MELEX
    - 2,1 HP
    - 2800 RPM
    - 23 kg

    cena 800 zł na allegro
  • #16
    daniel93
    Level 29  
    Jeśli mamy 100KM silnka to dodanie 4KW silnika da jakąś ciekawa oszczędność?
  • #17
    bolek
    Level 35  
    Deepone wrote:
    Proponuje w takim razie obejrzeć też: http://atol.wsm.gdynia.pl/ev/escort/escort.html
    Pracą dyplomową właśnie był taki samochodzik z silnikiem elektrycznym.


    Piszą tam że koszt pokonania 100km to ok 2zł. Jestem tylko ciekaw na ile km wystarczą akumulatory zanim zdechną ;/
  • #18
    Snikers
    Level 24  
    bolek wrote:
    Deepone wrote:
    Proponuje w takim razie obejrzeć też: http://atol.wsm.gdynia.pl/ev/escort/escort.html
    Pracą dyplomową właśnie był taki samochodzik z silnikiem elektrycznym.


    Piszą tam że koszt pokonania 100km to ok 2zł. Jestem tylko ciekaw na ile km wystarczą akumulatory zanim zdechną ;/

    napisane
    Quote:
    Zasięg pojazdu:


    ok. 170 km zależny od:

    - ukształtowania powierzchni terenu,

    - temperatury otoczenia,

    - ciśnienia w ogumieniu,

    - przyspieszeń realizowanych przez kierującego,

    - prędkości z jaką porusza się pojazd.


    Dodano po 1 [minuty]:

    aaa chyba ze chodzi o zywotnosc akumulatorow, przy odpowiednim uzywaniu okolo 3-4 lat tak jak normalne samochodowki - ktorymi sa
  • #19
    daniel93
    Level 29  
    Normalnych samochodówek tak nie obciążasz. Tutaj mają rozładowanie do niskiego poziomu przy dużym prądzie. Na moje oko starczą na jakieś 60-80 tys. km
  • #20
    _milcek_
    Level 19  
    800 zeta za ten silnik czy to żart???Za trochę ponad 1kZŁ mogę mieć silnik ETEK jeżeli ktoś choć troszkę wie o EV to zna ten silnik. Ma on ciekawą charakterystykę i duży zakres napięć zasilania co wiąże sie też z dużym zakresem mocy tego silnika. Czasem na allegro są silniki od sztaplarek,wózków akumulatorowych i innych pojazdów elektrycznych.
    A co do akumulatorów to wytrzymują max 300cykli zazwyczaj ok 150-200.
    Ale pamiętajmy też o taniejących już bardzo ogniwach Ni-MH które nie mają efektu pamięci, dość szybko je się ładuje i nie są tak niebezpieczne jak li-jon.
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    bolek
    Level 35  
    _milcek_ wrote:

    A co do akumulatorów to wytrzymują max 300cykli zazwyczaj ok 150-200..


    Mi wyszło 25tyś - zakładając pesymistyczną wersje 150 cykli. Czyli jak ktoś nie ma fabryki aku, to bedzie go to kosztować tak jak jazda zwykłym autem :)
  • #23
    _milcek_
    Level 19  
    Panowie ale o czym my gadamy. Nasze polskie prawo nieuregulowane jeżeli chodzi i pojazdy typu SAM. Wielu konstruktorów nie chce rejestrować swoich mniejszych pojazdów typu skuter itp, ale można kombinować. Przyłączamy pedały(składane i z sprzęgłem ręcznym ma się rozumieć bo kto by skutera napędzał pedałami :D ) i mamy rower z napędem elektrycznym. Ale do samochodu nikt pedałów nie doda. Jest jeszcze przepis z max napięciem zasilania chyba 85V więc kicha bo silniki 3F zasilane z sieci się nawet nadają ponieważ można je łączyć w gwiazdę i trójkąt oraz posiadają łatwą regulację prędkości. Gdyby ktoś miał silnik 3F synchroniczny o sprawności rzędu 80-90% to byłby wyśmienitym napędem do roweru bo silnik o mocy z CD-roma po przeróbce ma chyba ok.150W a jak wiecie można stojany szeregowo łączyć i nawet by sie to w suporcie zmieściło. Zawsze można podzielić cały silnik na trzy części i mieć trzy tryby zależnie od stylu jazdy i czy jedziemy poza miastem czy w zatłoczonym mieście. Tutaj jest wiele rozwiązań potrzebna jest tylko fantazja umiejętności i najważniejsza kasa
  • #24
    pestrak79
    Level 12  
    Uważam, że TICO do takiej przeróbki by sie nadało znakomicie. Waży jakieś 650kg. Po wyjęciu silnika spalinowego pewnie z 500kg. myślę, że akumulatory więcej jak 200-300kG nie ważą. Masy powodującej jego rozkraczenie nie uzyskamy :)

    Dach ma w miarę płaski i dość duży powierzchniowo, na ogniwo słoneczne w sam raz, tylko wydajność tych ogniw daje dużo do życzenia.

    Co do rejestracji, to podejrzewam problemy z zarejestrowaniem, ze względu na to, że nie spalałby paliwa, którego częścią ceny jest podatek drogowy.

    Powstawało by więcej aut elektrycznych, spadała by sprzedaż paliw i nie było by z czego remontować ulic. :)

    Taki by był zapewne tok myślenia urzędników.

    Ciekawe jak to jest w przypadku MELEXÓW. Ktoś wie??
  • #25
    _milcek_
    Level 19  
    Ja byłbym za TICO tyle że po przeróbce to by było auto dwuosobowe z bagażnikiem jaki miał. Do napędu można by użyć 2 silniki od sztaplarek(tzw bułgar ) o mocy 4kW i jakby co to na prostej jeden silnik wyłączać a obydwa używać do hamowania.Niestety TICO nie jest liderem w bezpieczeństwie wypadkowym dlatego nie za bardzo lubię te małe auta, chociaż np. Smart jest małym autem a w testach Euro Cap wypada super ale posiada wagę dużo większą już nie pamiętam jaką
  • #26
    krzychS
    Level 29  
    W TICO po wyjęciu silnika i osprzętu, masa spadnie do ok. 550kg. Do tego aku-300kg. Ładowność spadnie z 370kg do 100kg (z silnikami).
    Założenia te i tak są bardzo huraoptymistyczne.
  • #27
    dolas
    Level 11  
    samochody hybrydowe to pomyłka. to jak niezdrowe połączenie kota z psem .
    nie chce nikogo obrazac ale toyota prius ma spalanie 6-7litra bezyny . no to niestety ale dla mnie nie jest to ekologiczno-ekonomiczne auto.
    auta elektryczne to przyszłość jestem jak najbardziej za.Sam zbieram części potrzebne do konwersi auta na elektryczne polecam amerykańskie strony i sklepy(www.electricvehiclesusa.com) gdzie można taniej niż w europie kupić wszystko co potrzebne
    pozdrawiam
  • #28
    prez8s
    Level 33  
    dolas wrote:
    samochody hybrydowe to pomyłka. to jak niezdrowe połączenie kota z psem .
    nie chce nikogo obrazac ale toyota prius ma spalanie 6-7litra bezyny . no to niestety ale dla mnie nie jest to ekologiczno-ekonomiczne auto.
    auta elektryczne to przyszłość jestem jak najbardziej za....


    Tez tak uwazam, laczenie dwuch silnikow jest bez sensu, wieksza waga, watpliwa ekonomicznosc, duzy koszt itd.., przyszlosc to auta tylko elektryczne, ale.. jest jedno ale, jak tak caly swiat zacznie ladowac swoje samochodziki z gniazdka to wtedy na pewno ceny prądu pojda gwaltownie w gore i co w tedy??
  • #30
    krzychS
    Level 29  
    Tylko że PRIUS nie jest hybrydą, tylko dziwactwem. Hybryda powinna być napędzana tylko silnikiem elektrycznym. A silnik spalinowy niezależnie doładowywać akumulatory. Wtedy moc spalinówki jest znacznie mniejsza i pracuje na wysokiej sprawności.