Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

lowermann 12 Apr 2008 14:59 10755 21
Wago
  • #1
    lowermann
    Level 18  
    Prostownik nowy, tylko 4 razy był ładowany akumulator 75 Ah!
    Niestyty zgubiłem gdzieś paragon i nie mogę oddać go na gwarancję!

    Przebieg usterki:

    W/w akumulator rozładowany został prawie do zera, po podłaczeniu do prostownika po 15 minutach załączył sie wbudowany wentylator a 5 minut później strzeliło coś w prostowniku i wyskoczył bezpiecznik w mieszkaniu.
    Obudowa prostownika była gorąca.

    Okazało się, że spalił sie bezpiecznik w prostowniku, zamiast niego wlutowałem w obieg bezpiecznika kawałeczek cienkiego drucika, po podłączeniu zasilania efekt jak wyżej, drucik przepalony i wywalony bezpiecznik w mieszkaniu, czyli zwarcie, niestety sam nie potrafię zlokalizować przyczyny. Posiadam zwykły miernik i mierną wiedzę. Od czego zacząć??

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    Malas1984
    Level 29  
    Sprawdzić diody prostownicze i inne, tranzystory(chyba mosfety są tam), uzwojenie trafa tego leżącego sprawdzić...to narazie tyle co mogę polecić w tej chwili .
  • Wago
  • #3
    lowermann
    Level 18  
    To, że sprawdzić to wiem, tylko jak?? To leżące trafo ma 4 nóżki, mosfety mają po trzy nóżki, jak to sprawdzić?? Np. ustaw miernik tak, dotknij tu, no coś w tym stylu.

    EDIT, wylutowałem to leżąće trafo!

    Wskazania są takie!

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Prawidłowe ??
  • Helpful post
    #4
    Lucjan52
    Level 27  
    Zasadniczym błędem było włożenie bezpiecznika / drucika/ bez sprawdzenia powodu jego przepalenia.Trafo możesz sprawdzić załączając na uzwojenie pierwotne / cienki drut nawojowy/ sieć 230V, najlepiej przez bezpiecznik. Jeśli nie przepali bezpiecznika to na wtórnym powinno być ok. 12 V zmiennego. Powodem takiego stanu jest uszkodzony / n.p zwarty akumulator/ Diody w Groetzu /prostowniku/ sprawdź nastawiając miernik na pomiar z symbolem diody. W jedną stronę nie będzie przewodzić, w drugą +-0,5 V. Podobnie sprawdzisz tranzystor. Jeśli to jest Mosfet to przewodzenie będzie tylko pomiędzy dwiema nóżkami, jeśli przewodzi we wszystkie strony to do wymiany.Powodzenia.
  • Helpful post
    #5
    Arczieku
    Level 15  
    Witam w lutuj to trafo na przewodach a pod wtórne podłącz miernik na napięcie zmienne lub żarówkę ,tak sprawdzisz czy uszkodzony jest trafo czy coś dalej.
    Pozdrowienia UWAGA przy pomiarach zachować ostrożność 230V!!. Wstaw bezpiecznik .
    Oj ktoś mnie uprzedził.
  • #6
    lowermann
    Level 18  
    Zmierzyłem wartość tego trafa! Na wtórnym jest równo 20V zmiennego!

    EDIT:
    Zmierzyłem wartość 8 diód, wszystkie przepuszczają tylko w jedną stronę prąd!

    Co dalej ??
  • Helpful post
    #7
    Arczieku
    Level 15  
    Witam napięcie wygląda na poprawne podstaw w miejsce bezpiecznika żarówkę 230V 40W to uchroni CIĘ
    przed stratą elementów jakby coś było nie tak. Następnie podstaw nowe diody odlutuj resztę układu i
    sprawdzi napięcie za mostkiem na elektrolitach
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #8
    niutat
    Level 36  
    Witam
    sprawdź ten warystor na wejściu, na zdjęciu wygląda na przygrzany.
  • #9
    lowermann
    Level 18  
    Elementy których nie sprawdziłem, te podobne do tranzystorów to:
    Jeden Stabilizator napiecia l7815cv
    Trzy mbr20|0000ct 0438
    i dwa dfp740

    narazie odlutowałem stabilizator napiecia l7815cv
    Od lewej nóżka 1-input 2 ground 3-output ale nie wiem jak go sprawdzić!

    Arczieku czyli sugerujesz aby wszystko wlutować jak było, w miejsce bezpiecznika podstawić żarówkę 40W, następnie zakupić i wlutować wszystkie 8 nowych diód tylko nie wiem w który miejscu odlutować resztę układu. I mam sprawdzić napięcie na tych 2 dużych kondensatorach??


    Niutat
    chodzi ci o ten warystor ntc ?? Mierzyłem jego opór jak diodę, piszczy i pokazuje 007 na wyświetlaczu!


    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Te dwa tranzystory dfp740 4106 (takie mają oznaczenia) na zdjęciu są przy tych dwóch wielkich kondensatorach i idą do tego małego trafo również znajdującego sie przy tych dwóch kondensatorach mają zwarcie na wszystkich trzech nóżkach! Nie wiem czy tak ma być czy coś jest nie tak!
  • Helpful post
    #10
    Lucjan52
    Level 27  
    To nie jest waristor, tylko termistor i jest OK! Ten stabilizator to chyba jest po stronie wtórnej, a ty musisz skupić się na stronie pierwotnej.Znajdź duży tranzystor na radiatorze i napisz jaki ma symbol.
    Obok kondensatora 47 mikro są 2 elementy. Jeden z nich to zapewne tranzystor kluczujący.
  • #11
    lowermann
    Level 18  
    Tak faktycznie ten termisor jest ok! Ten stabilizator z tego co przesledziłem to jest po stronie wtórnej więc tak jak piszesz skupmy sie na stronie pierwotnej, nie ma dużego tranzystora, po stronie pierwotnej wydaje mi sie ze są ten 2 tranzystory dfp740 4106, a wszystkie tranzystory są przykręcone do jednej obudowy!

    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A

    Dołączam zdjęcie, zrobiłem zdjęcie od strony scieżek i od góry, odbiłem i połączyłem tak zeby elementy sobie odpowiadały, i tak otwory I, II, to prąd do trafa uzwojenie pierwotne, III i IV to wtórne, na zdjęciu zaznaczyłem też że prąd 220V chyba idzie do jednej z nóżek tych tranzystofów dfp740 4106, ale jak mierzyłem na zwarcie to wszyskie nóżki piszczą w tych dwóch tranzystorach, widać też że te nóżki idą do tego małego trafo przy dużych kondensatorach!

    Na zdjęciu widać także potencjometr, przed awarią choć zasilacz nowy, troche nim pokreciłęm i ustawiłem ciut wyższe napięcie na akumulator, 14,4 V impulsowe, bylo chyba 14,1! Mogłoby to być tego przyczyną??

    Jeżeli zdjęcie za duże i nie możecie go zmniejszyć to dajcie znać a to zrobię i wstawię jeszcze raz

    Wiem, że na odelgłość to cięzko cokolwiek naprawić, ale sporo mi sie tutaj udało uratować sprzętu dzięki waszej pomocy :)

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #12
    Arczieku
    Level 15  
    Witam z TWOICH wypowiedzi wynika ze diody na miernik wyglądają na dobre ale profilaktycznie JA
    wymienił to nie duży koszt ,co do tranzystorów koło elektrolitów to wy lutuj je i zmierz jeżeli mają przejście na wszystkich elektrodach to uszkodzone.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #13
    Lucjan52
    Level 27  
    Tranzystory Q1 i Q3, muszą być uszkodzone. Diody z mostka Groetza D1 do D4 dla pewności odlutuj jednym końcem i pomierz. Dobrze odczytałeś te symbole tranzystorów?
  • #14
    lowermann
    Level 18  
    Jutro wylutuję te tranzystory i zmierzę, te diody z mostka Groetza, czyli te 4 duże odlutowalem jednym koncem i pomiary były takie ze w jedną stronę nie przepuszczały a w drugą pokazywały jakies wartości duże!

    A symbole to tak jak na zdjęciach
    Naprawa prostownika do ładowania akumulatora KRC-15A
  • Helpful post
    #15
    ada_m
    Level 17  
    Po wylutowaniu sprawdź czy nie ma zwarcia pomiędzy środkowym a prawym wyprowadzeniem. Przed pomiarem rozładuj bramkę zwierając na moment skrajne wyprowadzenia. To są tranzystory Mosfet . Jeżeli jest zwarcie to tranzystory do wymiany/dlatego przepalają się bezpieczniki/. Ich odpowiednikami są IRF 740 lub 2sk3310, 2sk3869
  • #16
    lowermann
    Level 18  
    Wylutowałem elementy Q1 i Q3 czyli te tranzystory dfp740, oba mają zwarcie na wszystkich nóżkach, także do wymiany, jutro zakupię i podstawię nowe!
    Podstawię także diody w mostku!
    ada_m obojętne które odpowieniki kupię??

    Po podstawieniu sprawdzić jeszcze inne elementy? Czy próbować uruchomić prostownik? Ewentualnie jako bezpiecznik podstawić zarówkę 40W ??
    Aha i jaki bezpiecznik mógł być oryginalnie włożony??
  • Helpful post
    #17
    Lucjan52
    Level 27  
    W sklepie podaj oryginalne symbole i znajdą ci właściwy odpowiednik.
    Po takim zwarciu trzeba wszystko posprawdzać, a bezpiecznik mógł być 5 A.
  • Helpful post
    #18
    ada_m
    Level 17  
    Myślę że w sklepie znajdą odpowiedniki takie jakie akurat będą mieli. Najlepiej IRF 740 gdyż są to ich zamienniki. Tak przynajmniej podaje chińskie źródlo dystrybucyjne /cały prostownik też jest chińskim produktem/. Po wymianie tranzystorów i diod mostka zamiast bezpiecznika podstaw żarówkę 60W i załącz urządzenie do sieci. Po włączeniu żarówka powinna błysnąć jasnym światłem /to jest moment ładowania się tych dwóch czarnych kondensatorów / a następnie powinno dać się zauważyć wyraźne obniżenie jasności bądź jedynie jej żażenie. Jeżeli po włączeniu żarówka będzie ciągle świecić pełnym światłem świadczy to że jeszcze gdzieś po stronie zasilania jest zwarcie i trzeba szukać dalej uszkodzonych elementów. Jeżeli będzie tylko żażyć to można spokojnie założyć bezpiecznik i sprawdzić czy wszystko jest w porządku. Wg. dołączonych fotek zasilacz wykonany jest w układzie półmostka i schemat i zasada działania podobna jest do zasilaczy komputerowych. Odmienne jest to że elektronika sterująca zasilana jest zwykłym dodatkowym /żelaznym/ transformatorem. Przy wszelkich działaniach zachowaj ostrożność ze względu na występujące napięcia.
  • #19
    lowermann
    Level 18  
    Witam, byłem dzisiaj w sklepie, zakupiłem zamienniki iRF 740, diód nie kupiłem bo nie mieli,a zmontowałem wszystko jak przedtem, za bezpiecznik podstawiłem żarówkę 75W, załączyłem urządzenie do sieci, żarówka nawet na moment sie nie zapaliła także nie ma zwarcia, wszystko w porządku, zmierzyłem napięcie na zaciskach wychodzących z prostownika, pokazywało 15 wolt, i prostownik troszkę piszczał, ustawiłem tym rezystorem nastawnym na 14,6 wolta i słychać leciutkie cykanie tak jak wcześniej, tzn impulsowe ładowanie, wszystko działa jak należy! Za elementy zapłaciłem 6 zł, także bardzo kolegom za pomoc dziękuję! Jeszcze tylko zamontuję bezpiecznik 5A który zakupiłem, zastanawiam się tylko czy nie będzie za mały jak urządzenie ma pobór prądu do 15 Amper!

    Aha na urządzeniu jest także skala od 5% do 100% naładowania akumulatora, i ciągle się świeci na 100% nawet jak akumulator jest rozładowany, jeżeli jest jednak całkiem rozładowany to pokazuje stopień naładowania 75%! Jak to można wyregulować?? Na zdjęciu płytki od spodu idą dwa kabelki czarny i brązowy, idą one do płytki z diodami i rezystorami!
    http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=cf86713a1b30fa5e

    Czy wystarczy ograniczyć prąd jakimś rezystorem na którymś przewodzie żeby to wyregulować??
  • Helpful post
    #20
    Adam-T
    Level 40  
    lowermann wrote:
    Aha na urządzeniu jest także skala od 5% do 100% ...... Jak to można wyregulować??

    Wydaje mi się, że to jest powód tego problemu:
    lowermann wrote:
    Na zdjęciu widać także potencjometr, przed awarią choć zasilacz nowy, troche nim pokreciłęm i ustawiłem ciut wyższe napięcie na akumulator, 14,4 V impulsowe, bylo chyba 14,1!

    Ustaw tak jak było fabrycznie i zobacz co ci będzie wskazywać skala.

    Pozdrawiam
    Adam
  • #21
    lowermann
    Level 18  
    Zapewne masz rację, ustawiłem za wysoki prąd ładowania akumulatora, tranzystory się przegrzały i doszło do zwarcia!

    Adam, czy ustawię skalę na minimum czyli jakieś 12V czy na 14,6V to skala sie nie zmienia po podłączeniu rozładowanego akumulatora, dopiero gdy akumulator jest praktycznie całkiem padnięty to skala pokazuje 75% stanu naładowania, wydaje mi się że źle skalibrowano tą podziałkę, a ten rezystor nastawczy odpowiada tylko za zwiększenie lub zmniejszenie prądku ładowania na zaciskach akumulatora!



    Także nie wiem jak tą skalę skalibrować! A może kupić zwykły amperomierz i wmontować ??
  • #22
    Adam-T
    Level 40  
    Ok, to sprawdziłeś. Napisz może z czego (jak) jest ta skala zrobiona: same diody i oporniki czy coś jeszcze (może daj fotkę)?

    Pozdrawiam
    Adam

    PS mam rozumieć, że przed usterką skala tak samo źle wskazywała?