Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektory słoneczne - czy sie opłaca?

diodak123 03 Sty 2013 13:56 229993 539
  • #331
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    Piasek80 napisał:
    Ale do kogo Ty masz pretensje - nie pytaj się mnie bo nie wiem. Ich pieniądze ich wybory. Wiem że Niemcy mają bardzo duże dofinansowania oraz ulgi na wszelkie eko-modernizacje i inwestycje ekologiczne i może to jest głównym motorem wszelkich działań - tam się nie liczy kalkulacji na lata bo z dofinansowaniem ta spłaca sie już po kilku latach i trzeba zakładać kolejną, inną, nowszą żeby napędzać ruch w interesie i generować pracę dla firm zajmujących się produkcją, montażem i sprzedażą tego typu urządzeń
    jakie pretensje ;o ? Napisałeś że wymieniają zamiast 3płaskich 1 rurowy więc można to rozumieć że taką moc ma rurowy. No stać ich to wymieniają, ale jak widzę wcale nie znaczy że na lepsze. My mamy w planie panele fotowoltaniczne, ale za jakiś czas, wszytko po kolei jak to w Polsce.


    Dodano po 17 [minuty]:

    Darek_40 napisał:
    Zaniepokoilem sie jedna rzecza - tym ze tak mocno nagrzewa sie woda w zbiorniku nawet zima, pisaliscie ze mozna miec 70 stopni w zimie, wiec latem, 70 stopni pewnie osiagne juz o 9 rano. No wlasnie i co dalej....to samo dotyczy okresu wiosna, jesien, gdzie slonce tez czesto ostro grzeje, a piec pewnie bede mial wlaczony. Co sie dzieje gdy temp cwu zostaje osiagnieta a caly dzien przed nami i slonce grzeje na maksa, nie chce takich rozwiazan ze na sile biore prysznic czy podlewam ogodek ciepla woda, no i zawsze sie moze zdarzyc w taki dzien wylaczenie pradu....czy to znaczy ze instalacja solarna sie przegrzeje, czy zagotuje mi wode w zbiorniku i zawór bezpieczenstwa wypusci czes wody ? Chce norlmalnie urzywac cwu i nie martwic sie ze dzis za mocno slonce swieci.

    Z tym przegrzewaniem, to ja też chętnie jeszcze zgłębie temat.
    Te temperatury zimowe to chyba mocno przesadzone są? JA z koli wszędzie czytam, że zimą płaskie przy braku słonca grzeją wode raczej niewiele lub wcale, w słoneczne dni jakich raczej mało jedynie ale to raczej 35-50C z tego co po forach widze, nie z praktyki jeszcze, a latem to pewnie jak najbardziej mozliwe te 70C i mam taką nadzieję licze na takie temp w zasobniku w sezonie, ale to nie o 9rano, pewnie w południe lub po południu. CZekam też, na wypowiedź kogoś kto takowy kolektor posiada już i użytkuje, bo ja w fazie zakupu jestem;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Darek_40 napisał:
    zdecydowalem sie na plaskie, bede korzystal ze zbiornika 300l, ktory obecnie jest podlaczony pod kociol na ekogroszek i ma opcje dolaczenia solarów (mam jeszcze w zbiorniku na wszelki wypadek zwykla grzalke), ale do czego zmierzam.Latem (maj-wrzesien) po prostu chce wylaczyc piec, bo ekogoszek to jest eko tylko z nazwy i grzac CWU tylko solarami.

    Mam pyt dot. tego kotła na ekogoszek, bo użytkuje właśnie też ten typ "paliwa", czy kocioł jest teraz podłączony do górnej wężownicy? Czy do dolnej w miesce solara? MArtwi mnie czy jak będzie kocioł podłaczony do górnej wężownicy i uruchamiany zimą to ta górna wężownica będzie w stanie zagrzać cały wymiennik 300L?? Jak to się sprawdza? U nas po wymianie okien kocioł cały czas pracuje na 35C i jest za gorąco, szkoda że nie ma nastawu na 30C (poza kilkoma dniami kiedy było ok -10 bo w tedy chodził na 40C- spalanie od razu zauważalnie większe) i spala bardzo, bardzo mało, ale woda też niewiele cieplejsza niestety. Jak się sprawdza podłączenie do górnej wężownicy?

    U nas dopłata do zestawu hewalex z 3płaskimi panelami jest śmieszna po kalkulacji po naprawde sporym rabacie od dystrybutora po doliczeniu podatku 23% i montażu -dziwne ale osobno, wychgodzi kwota 9300 dopłata to 4185zła dopłata rzeczywista to 2200zł - (prowizja banku, procent no i potem Urząd Skarbowy jeszcze zgarnia 18% podatku od... DOCHODU), hahaha ta dopłata jest traktowana jako dochód i opodatkowana- informacje dzisiejsze prosto z US. POdsumowując nie ma 45% bo po drodze każdy zgrania swoją działkę i zostaje tylko trochę ponad połowa tej dopłaty. TAkie rzeczy to tylko w Polsce!
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #332
    Darek_40
    Poziom 9  
    Mam pyt dot. tego kotła na ekogoszek, bo użytkuje właśnie też ten typ "paliwa", czy kocioł jest teraz podłączony do górnej wężownicy? Czy do dolnej w miesce solara? MArtwi mnie czy jak będzie kocioł podłaczony do górnej wężownicy i uruchamiany zimą to ta górna wężownica będzie w stanie zagrzać cały wymiennik 300L?? Jak to się sprawdza? U nas po wymianie okien kocioł cały czas pracuje na 35C i jest za gorąco, szkoda że nie ma nastawu na 30C (poza kilkoma dniami kiedy było ok -10 bo w tedy chodził na 40C- spalanie od razu zauważalnie większe) i spala bardzo, bardzo mało, ale woda też niewiele cieplejsza niestety. Jak się sprawdza podłączenie do górnej wężownicy?

    Dodano po 11 [minuty]:

    sorry cos zle wkleilem, panele chce plaskie wlasnie zeby w zimie za bardzo zeby nie grzaly, bo i tak piec bedzie chodzil, jesli chodzi o ten kociol na ekogroszek to jest on podlaczony nie tak jak powinien(hydraulik dal ciala) jest podlaczony w miejsce solara, ale po zamontowaniu solarow zmienie to podlaczenie na takie jak powinno, hydraulik ogladal i powiedzail ze wszystko bedzie ok.Zdziwilem sie ze masz kociol na 35 stopni nastawiony, ale to cwu i co masz na 35 ? czy tylko cwu.Ja mam na 50 stopni ustawione tzn teraz przy takiej pogodzie, jak sie robi zimniej to automatycznie sie przestawia na wiecej.
    Z tymi doplatami to sadzilem ze mozna dostac 50%.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #333
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    Darek_40 napisał:
    Zdziwilem sie ze masz kociol na 35 stopni nastawiony, ale to cwu i co masz na 35 ? czy tylko cwu.Ja mam na 50 stopni ustawione tzn teraz przy takiej pogodzie, jak sie robi zimniej to automatycznie sie przestawia na wiecej.
    W zeszłym roku były stare drewniane okna , wywiewało każdą ciepłość;) piec chodził na 45-55C , w tym roku po wymianie okien, jest niesamowita przepaść w utrzymywaniu ciepła wewnątrz i zużyciu ekogorszku, piec chodzi nastawiony na te 35C a w domu jest gorąco i często wietrzymy, żeby obniżyć temperature, zwłaśza przed snem. Dom ocieplony styropianem dwukrotnie, okna pcv, powierzchnia ok 200m2. C.W.U. niestety ma te 35 stopni , do mycia rąk i zmywania super, ale do kapieli trzeba wieczorem podgrzac grzałką.
  • #334
    Darek_40
    Poziom 9  
    to ze uszczelniles wyplyw ciepla - super, ale majac 35 stopni na co, dobjasz kociol na ekogroszek, za 2 - 3 lata bedziesz musial kupic nowy. Minimalna temp to 45 stopni, jest to zwiazane z tzw zimna woda powrotu, po prostu skrapla ci sie ta woda i kociol od srodka rdzewieje.Nie strasze tylko mowie serio, na pewno jest to w instukcji obslugi kotla.

    Dodano po 3 [minuty]:

    no chyba ze sie nie zrozumielismy i 35 masz tylko na cwu, ale wtedy za podgrzanie grzalka placisz wiecej niz za podgrzanie ekogroszkiem
  • #335
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    Dobrze się rozumiemy. Tak kocioł na 35C, nie, w instrukcji nic takiego nie ma, ale zadzwonię do producenta zapytać o to, nie możemy zrobić więcej bo sie ugotujemy. Nie, nie kosztuje więcej bo dogrzewasz tylko 15C tylko jeden raz wieczorem, grzałka chodzi 1h, wychodzi SPORO mniej.
  • #336
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    SAWEK101 napisał:
    Przepraszam jeśli kogoś wprowadziłem w błąd, dane o powierzchni absorbera próżniowego przeczytałem z ulotki jakiegoś producenta, widocznie źle przetłumaczyli z j. chińskiego.

    Wiem, przecież to nie Twoja wina, że nie którzy "producenci" podają w kartach takie bzdury. Jak by taki "producent podał taką powierzchnię do kwestionariusza badań na kolektor to po wykonaniu badań jego kolektor miał by sprawność na poziomie 20%.
    keruzamagnik napisał:
    bachus1 - dziękuję bardzo! Wiele mi wyjaśniłeś!
    Zatem widzę, że musimy wybrać pomiędzy płaskim, a próżniowym z bezpośrednim przepływem.

    Z płaskimi też nie jest tak wesoło. Patrzymy na cenę a nie z czego jest wykonany. Te kolektory TL absorber mają wykonane z aluminium a nie z miedzi rurki zbiorcze też są z aluminium i do nie go nie można podłączyć instalacji miedzianej. Można tylko ze stali nierdzewnej, a to wpływa na jego charakterystykę.
    keruzamagnik napisał:
    CZekam też, na wypowiedź kogoś kto takowy kolektor posiada już i użytkuje, bo ja w fazie zakupu jestem;)

    Poczytaj również tu: http://www.słoneczny.com.pl/index.php
    Próżniówka pracuje podobnie latem i zimą, temp. zewnętrzna zbytnio nie ma wpływu bo izolacją jest próżnia. W całej tej zabawie należy tak wykorzystać charakterystykę kolektora latem aby ta była jak najbardziej płaska a więc tak aby nagrzewanie się zbiornika do 85 stopni było sporadyczne lub wcale.
    keruzamagnik napisał:
    U nas dopłata do zestawu hewalex z 3płaskimi panelami jest śmieszna po kalkulacji po naprawde sporym rabacie od dystrybutora po doliczeniu podatku 23% i montażu -dziwne ale osobno, wychgodzi kwota 9300 dopłata to 4185zła dopłata rzeczywista to 2200zł - (prowizja banku, procent no i potem Urząd Skarbowy jeszcze zgarnia 18% podatku od... DOCHODU), hahaha ta dopłata jest traktowana jako dochód i opodatkowana- informacje dzisiejsze prosto z US. POdsumowując nie ma 45% bo po drodze każdy zgrania swoją działkę i zostaje tylko trochę ponad połowa tej dopłaty. TAkie rzeczy to tylko w Polsce!

    No nie do końca. Każdy bank bierze haracz, to fakt. Ale szkopuł polega na tym by wybrać bank, który bierze najmniej. A o to proste wyliczenie:
    Wartość inwestycji "pod klucz" wynosi 15000
    45% dopłata wynosi 6750zł
    Koszty: prowizja dla banku = 0
    Podatek do skarbówki 20% od kwoty dopłaty to 1350
    Jeżeli spłacamy kredyt po otrzymaniu dotacji (przydzielenie dotacji max 3 miesiące) to odsetki od 15 tyś przez 3 miesiące to 375
    Obliczamy: 6750-(1350+375)=5025zł w kieszeni klienta co daje realnie 33,5%. Czy to jest warte zachodu, oceńcie sami, ja jednak uważam, że tak.
    Jest taki bank co tak kalkuluje i ja z nim współpracuje.
    keruzamagnik napisał:


    U nas dopłata do zestawu hewalex z 3płaskimi panelami jest śmieszna po kalkulacji po naprawde sporym rabacie od dystrybutora po doliczeniu podatku 23% i montażu -dziwne ale osobno, wychgodzi kwota 9300 dopłata to 4185zła

    To faktycznie te rabaty to jakieś z kosmosu.
    U mnie taki zestaw pod klucz bez rabatu i dotacji kosztuje 11500zł.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #337
    Darek_40
    Poziom 9  
    keruzamagnik napisał:
    Dobrze się rozumiemy. Tak kocioł na 35C, nie, w instrukcji nic takiego nie ma, ale zadzwonię do producenta zapytać o to, nie możemy zrobić więcej bo sie ugotujemy. Nie, nie kosztuje więcej bo dogrzewasz tylko 15C tylko jeden raz wieczorem, grzałka chodzi 1h, wychodzi SPORO mniej.


    no tak ale 35 stopni to letnia woda, nawet mniej niz letnia,ale kazdy ma taka jaka lubi, wiec faktycznie jesli tylko 15 stopni grzejesz to tyle co nic, a o to zapytaj, bo ja tez specjalnie o to pytalem i producenta i hydraulikow.
  • #338
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    bachus1 napisał:
    Koszty: prowizja dla banku = 0 zł


    BARDZO proszę o padnie nazwy tego banku, wyglada, że wszytkie mają prowizję 3%, może że nie wszytkie? Chętnie skorzystam!!
    Tu jest zestawienie banków, wszystkie pobierają prowizję 3-5% oprocentowanie mają bardzo zbliżone do siebie http://www.doplatynakolektory.pl/kalkulator_doplat/?view=porownanie2&Itemid=17

    Dodano po 1 [minuty]:

    bachus1 napisał:
    To faktycznie te rabaty to jakieś z kosmosu.
    U mnie taki zestaw pod klucz bez rabatu i dotacji kosztuje 11500zł.
    też mi się wydaje że to bardzo mało, ciesze się bardzo z takiego rabatu, dystrybutor wzięty ze strony hewalex.pl.

    Dodano po 1 [minuty]:

    bachus1 napisał:
    Z płaskimi też nie jest tak wesoło. Patrzymy na cenę a nie z czego jest wykonany. Te kolektory TL absorber mają wykonane z aluminium a nie z miedzi rurki zbiorcze też są z aluminium i do nie go nie można podłączyć instalacji miedzianej. Można tylko ze stali nierdzewnej, a to wpływa na jego charakterystykę.
    hm.. co to oznacza w praktyce? Czy to znaczy że to był kiepski wybór? To jest cały zestaw od producebta z rurami już, to znaczy że są źle dobrane, czy wogóle kolektory aluminiowe ta niby nowość technologiczna to jakiś pic na wode?
  • #339
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  
    keruzamagnik napisał:
    Dobrze się rozumiemy. Tak kocioł na 35C,

    Ty masz wszędzie podłogówkę czy też grzejniki ?
  • #340
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Z tego co wiem to zarówno hewalex i wiessmann rurki i absorbery ma miedziane.

    Jak ja wyliczałem to instalacja z dotacją wychodzi jeszcze drożej niż bez, nie wiem jak wam wyszło 33% w kieszeni.
    Bo jeśli montuje sam, to nie muszę mieć projektu i masy drogich dupereli typu, dedykowane uchwyty, specjalna pompa solarna i całej tej drogiej automatyki, bo można ją zastąpić dużo tańszą.
  • #341
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    SAWEK101 napisał:
    Jak ja wyliczałem to instalacja z dotacją wychodzi jeszcze drożej niż bez, nie wiem jak wam wyszło 33% w kieszeni.
    Bo jeśli montuje sam, to nie muszę mieć projektu i masy drogich dupereli typu, dedykowane uchwyty, specjalna pompa solarna i całej tej drogiej automatyki, bo można ją zastąpić dużo tańszą.
    No mi tak wychodzi, tylko więcej niż bachus1. Ale zakładając że jest bank z prowizją 0 to zostanie w kieszeni więcej. A jaki był koszt Twojej instalacji i jakie kolektory, jakie podzespoły ile to wychodzi taniej tak na własna rękę?

    Dodano po 2 [minuty]:

    SAWEK101 napisał:
    Z tego co wiem to zarówno hewalex i wiessmann rurki i absorbery ma miedziane.
    to jakaś nowość jest? bo ten na który chyba ostatecznie padł wybór jest aluminiowy właśnie i opisany jest jako "nowa technologia"-cokolwiek to znaczy;) http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektor...oneczne/kolektor-sloneczny-ks2000-tlp-am.html teraz się zastanawiam czy to dobry wybór będzie?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    Ty masz wszędzie podłogówkę czy też grzejniki ?
    Nie mam podłogówki, same grzejniki, tylko wymienione na nowe.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Darek_40 napisał:
    to ze uszczelniles wyplyw ciepla - super, ale majac 35 stopni na co, dobjasz kociol na ekogroszek, za 2 - 3 lata bedziesz musial kupic nowy. Minimalna temp to 45 stopni, jest to zwiazane z tzw zimna woda powrotu, po prostu skrapla ci sie ta woda i kociol od srodka rdzewieje.Nie strasze tylko mowie serio, na pewno jest to w instukcji obslugi kotla
    W instrukcji nie ma nic o tym, jedyna informacja odługotrwałych niskich temperaturach kotła, to że na ścianach osadza się osad , który trzeba wypalać co jakiś czas. Zadzwonię, z czystej ciekawości, zapytać jak to jest z tym piecem, ale woda nie wraca zimna rura jest ciepła w dotyku. On miał być bardzo oszczędny, no nie wiem, okaże się za pewne za kilka lat.

    Dodano po 5 [minuty]:

    bachus1 napisał:
    DZiękuję, studiuję właśnie!
  • #342
    SAWEK101
    Poziom 31  
    To widocznie nie nadążam za nowymi technologiami, ja kupowałem kolektory hewalex 4lata temu i raczej były tylko miedziane, bo nie słyszałem o aluminium, powiem ci że mina mi opadła, sądzę że aluminium + płyn i rury miedziane to nie wygląda wesoło, generalnie aluminium jest wredne bo jest bardzo dużo rodzajów stopów każdy ma inne właściwości, generalnie :cry: , bo żywotność będzie na pewno niższa jak miedzi.
  • #343
    Darek_40
    Poziom 9  
    Dodano po 4 [minuty]:

    Darek_40 napisał:
    to ze uszczelniles wyplyw ciepla - super, ale majac 35 stopni na co, dobjasz kociol na ekogroszek, za 2 - 3 lata bedziesz musial kupic nowy. Minimalna temp to 45 stopni, jest to zwiazane z tzw zimna woda powrotu, po prostu skrapla ci sie ta woda i kociol od srodka rdzewieje.Nie strasze tylko mowie serio, na pewno jest to w instukcji obslugi kotla
    W instrukcji nie ma nic o tym, jedyna informacja odługotrwałych niskich temperaturach kotła, to że na ścianach osadza się osad , który trzeba wypalać co jakiś czas. Zadzwonię, z czystej ciekawości, zapytać jak to jest z tym piecem, ale woda nie wraca zimna rura jest ciepła w dotyku. On miał być bardzo oszczędny, no nie wiem, okaże się za pewne za kilka la

    sprawdzasz reka, przeciez jest na pewno termometr, mowiles ze 35stopni, to jest o 10 stopni za malo, mowie serio, ustaw sobie 45 c.o. bo bedzie po kotle, ten osad to sa skropliny, ktore doprowadzaja do korozji kotla, mozesz to wszystko uregulowac np zaworem 4 droznym, rozne sa sposoby. Pisales ze masz dom 200m, a jakiej mocy masz kociol ?
  • #344
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    bachus1 SAWEK101 dzięki za cenną wskazówkę !! Miedziane nie są wcale dużo droższe, a jeśli dzięki miedzi posłużą o wiele dłużej to tym bardziej warto mi dołożyć. Poproszę jeszcze o poradę, czy "miedź - miedź, czarny chrom", czy miedź- miedź BlueTec"? - mam na myśli rozsądny wybór na lata spokoju i użytkowania. oraz czy wybrać przepływ prawo lewo czy a'la harfa? Czy to prawda, że przepływ a'la harfa jest optymalny i dzięki takowemu pompa ma łatwiejsze zadnie do wykonania? Tu są te kolektory: http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektory-sloneczne/

    Dodano po 6 [minuty]:

    http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektory-sloneczne/kolektor-sloneczny-ks2000sp.html czy byłby to dobry wybór? czy pokrycie BlueTec jest lepsze czy gorsze?
    cZy opis dotyczący tego kolektora jest zgodny z prawdą?
    "Cechy szczególne kolektora słonecznego:
    selektywne pokrycie absorbera czarnym chromem, warstwą o najwyższej potwierdzonej w praktyce i w badaniach trwałości – odporności na tzw. starzenie się.
    absorber wykonany całkowicie z miedzi zapewnia bezkompromisową wydajność cieplną i trwałość
    układ przewodów miedzianych w formie tzw. harfy (równoległy układ przewodów) zapewnia minimalne opory przepływu i dzięki temu niskie zużycie energii elektrycznej przez pompę obiegową
    układ harfowy ułatwia szybkie opróżnianie przewodów z glikolu w sytuacji przegrzewania i stagnacji kolektora (gdy następuje wrzenie i parowanie)"
  • #345
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Ja mam harfę i innych nie chcę, mogę łączyć w szeregu i 8szt, ważne jest to że jak podłączasz czynnik to wejście na dole a wyjście na górze po przekątnej masz wtedy najlepsze mieszanie glikolu, u mnie aktualnie odległość do zasobnika ok 10m, 3 kolektory, rura pex20 :D , zawór zwrotny po tuningu na wejściu zasobnika, pompa 25-40 na pierwszym biegu (25W) i przydławiam jeszcze przepływ zaworem :D do tego musi być dobre słońce by pompa pracowała non stop.
    Latem trzeba kilka słonecznych dni by nagrzał się prawie cały zasobnik (bufor) 1700l do 65st zwykle ma ok 56st i to śmiało wystarcza, a max było78st, ale jak niema słońca to woda jest na 3dni :D, oczywiście jak się nie szarżuje ze zmywarką, w zeszłe lato(poza sezonem grzewczym) rozpalałem w kotle z 4-5razy bo nie było z tydzień słońca pod rząd.
    Oczywiście nie muszę grzać całego bufora bo wężownica ma 24m długości z rury cal i ćwierć, która zaczyna się już od 2/3 wysokości bufora, tak że jak bufor rozładowany to po jednym dniu już jest ciepła woda, nie tak jak w fabrycznych dużych zasobnikach, zapomniałem dodać że bufor ma mamkę do cwu, wszystko home made :D
    W sumie mogłem zrobić zasobnik 1000l pewnie z kolektorami pracował by lepiej, ale robiłem go do pracy z kotłem co.
  • #346
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    bachus1 Jaki to bank, który nie pobiera prowizji???
  • #347
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  
    keruzamagnik napisał:
    Nie mam podłogówki, same grzejniki, tylko wymienione na nowe.


    Musisz mieć dom pasywny albo ogromne grzejniki ... powierzchnia ściany :D

    keruzamagnik napisał:

    W instrukcji nie ma nic o tym, jedyna informacja odługotrwałych niskich temperaturach kotła, to że na ścianach osadza się osad , który trzeba wypalać co jakiś czas.


    Na ścianach osadza się smoła skutecznie obniżając sprawność kotła (izoluje palenisko od wymiennika - blachy ścian kotła).

    Ja stosuje wyższe temperatury na kotle ale wolniejszy obieg.
    Kocioł w środku jest cały czas suchy i nie mam problemu ze smołowaniem.
    Codziennie jednak usuwam suchy nalot sadzy z kociołka przed rozpaleniem. Nie jest tego dużo ale .... 3 minuty mnie nie zbawią a tylko czysty kocioł jest w stanie osiągnąć nominalną sprawność.

    PS
    Sorki za offtop (temat jest o kolektorach) :D
  • #348
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    SAWEK101 napisał:
    Ja mam harfę i innych nie chcę, mogę łączyć w szeregu i 8szt, ważne jest to że jak podłączasz czynnik to wejście na dole a wyjście na górze po przekątnej masz wtedy najlepsze mieszanie glikolu, u mnie aktualnie odległość do zasobnika ok 10m, 3 kolektory, rura pex20 , zawór zwrotny po tuningu na wejściu zasobnika, pompa 25-40 na pierwszym biegu (25W) i przydławiam jeszcze przepływ zaworem do tego musi być dobre słońce by pompa pracowała non stop.
    Latem trzeba kilka słonecznych dni by nagrzał się prawie cały zasobnik (bufor) 1700l do 65st zwykle ma ok 56st i to śmiało wystarcza, a max było78st, ale jak niema słońca to woda jest na 3dni , oczywiście jak się nie szarżuje ze zmywarką, w zeszłe lato(poza sezonem grzewczym) rozpalałem w kotle z 4-5razy bo nie było z tydzień słońca pod rząd.
    Oczywiście nie muszę grzać całego bufora bo wężownica ma 24m długości z rury cal i ćwierć, która zaczyna się już od 2/3 wysokości bufora, tak że jak bufor rozładowany to po jednym dniu już jest ciepła woda, nie tak jak w fabrycznych dużych zasobnikach, zapomniałem dodać że bufor ma mamkę do cwu, wszystko home made
    W sumie mogłem zrobić zasobnik 1000l pewnie z kolektorami pracował by lepiej, ale robiłem go do pracy z kotłem co.
    bardzo sprytnie;) i 3kolektory daja radę.. haha super. Jakie to kolektory dokładnie tak dla porównania;)

    Dodano po 16 [minuty]:

    ;) off top trochę wyszedł przypadkiem
    ja nie mam smoły w kotle to DArek_40 o tym pisał ;) Kocioł wygląda zupełnie normalnie i nie jest ani mokry ani zasmołowany w środku, niczym nie rożni się od wyglądu z zeszłych 2 sezonów kiedy dominowały temperatury 40-50C , bo okna wietrzyły nam dom, na razie nic nie wskazuje, żeby było coś nie tak przy tych 35C, ale wskazówka na pewno cenna i warta sprawdzenia.
    Dom jest dobrze izolowany i to powoduje że bardzo długo jesienią nie trzeba było wcale uruchamiać paleniska ne ekogroszek, najwyżej przepalić drewnem w palenisku obok, tak wybieraliśmy duże mocą grzejniki, jeszcze pod starym kotłem, właśnie w celu obniżenia kosztów idących w komin co roku. Dom pasywny nie jest, przynajmniej nie był projektowany w tym kierunku. Codziennie nie da się czyścić kotła bo mamy podajnik z wężownicą,tzn da się ale to byłoby bez sensu kupować kocioł z automatem i go codziennie wygaszać, co jakiś czas tylko wygasza się celowo, żeby wyczyścić i wygląda normalnie, bez smoły.
  • #349
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Zapomniałem dodać że jest nas 2osoby dorosłe i mała córeczka, zbiornik ocieplony jest pianką poliuretanową 10cm i na to siatka i klej jak na elewacji, troszkę przy tym siedziałem ale jestem zadowolony z wyglądu bo wyszło równo :D, w planach mam dołożenie 4kolektora który stoi bezczynnie bo nie chce sam na dach wejść :D.
    Jak na razie poza sezonem grzewczym ciepłej wody cwu mam dostatek ale w planach powiększenie rodziny więc montaż mnie nie ominie :D
    Kolektory to hewalex z jakąś szybą solarną matową, ale w cale nie musisz kupować hewalexa tylko jakiś porządny wyrób znajdź.

    Muszę ci jeszcze powiedzieć że ze słońcem niema żartów :D, warto mieć ups.
  • #350
    Darek_40
    Poziom 9  
    SAWEK101 napisał:
    Zapomniałem dodać że jest nas 2osoby dorosłe i mała córeczka, zbiornik ocieplony jest pianką poliuretanową 10cm i na to siatka i klej jak na elewacji, troszkę przy tym siedziałem ale jestem zadowolony z wyglądu bo wyszło równo :D, w planach mam dołożenie 4kolektora który stoi bezczynnie bo nie chce sam na dach wejść :D.
    Jak na razie poza sezonem grzewczym ciepłej wody cwu mam dostatek ale w planach powiększenie rodziny więc montaż mnie nie ominie :D
    Kolektory to hewalex z jakąś szybą solarną matową, ale w cale nie musisz kupować hewalexa tylko jakiś porządny wyrób znajdź.

    Muszę ci jeszcze powiedzieć że ze słońcem niema żartów :D, warto mieć ups.


    no wlasnie powiedz cos o tym, bo ludzie tu pisza ze w zimie im panele nagrzewaja wode do 70 stopni, to przeciez latem 70 stopni to bedzie juz o 9 rano, czesto od 5 rano slonce juz mocno grzeje, no i co dalej, przez kolejne 12 godzin czyli do 21, tak naprawde panele beda bezuzyteczne, czy zagotuja wode w zbiorniku, a co bedzie jak wylacza prad i nie bede mial upsa, czy to dotyczy kolektorow rurowych i plaskich ? ile pradu zuzywa taki kolektor gdy ma juz wode nagrzana a slonce nadal swieci, bo jak rozumiem chodzi o jakas pompe ktora chlodzi kolektor aby sie nie przegrzal
  • #351
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    SAWEK101 napisał:
    Kolektory to hewalex z jakąś szybą solarną matową, ale w cale nie musisz kupować hewalexa tylko jakiś porządny wyrób znajdź.


    A co polecacie? Co możnaby uznać za porządne? Jeszcze raz podziękuję WAM za tą uwagę wyrobu aluminiowego a miedzi!!!! DZIĘKUJĘ.
    Dziś byliśmy u sprzedawcy na ten zestaw dostaliśmy cene 7900 brutto (23%VAT)
    http://www.hewalex.pl/oferta/zestawy-solarne-...laskimi/zestaw-solarny-hewalex-3slp-300w.html
    to co myślisz warto mi szukać taniej? czy raczej nie?
    Bo wydaje mi się że to chyba bardzo dobra cena
    za te kolektory, ten sterownik i ogólnie za zestaw ??

    montaż albo we własnym zakresie(bez dotacji), albo mamy znaleźć instalatora, ale na razie jak nie obdzwaniam to słyszę 2000,3000, tylko jeden co powiedział 1500-2000 jesteśmy umówieni na jutro. Ciekawe na ile wyceni swoją jednodniową pracę.... coraz częściej myślę żeby darować sobie ta dotację i montować samodzielnie.

    Myślę, żeby kupić UPS, albo dołożyć trochę i mini zestaw z panelem fotowoltaicznym, na razie jeszcze kwestia otwarta.

    Dodano po 26 [minuty]:

    Pytanie do zorientowanych:
    Czy kupując kolektory u autoryzowanego dystrybutora hewalex na 23Vat osobno i osobno zamawiając montaż u instalatora nadla mam prawo do dotacji??
    Czy już nie? Nie mogę się tam do nich dodzwonić do NFOŚiGW..

    W przypadku samodzielnej instalacji, gdzie znajdę rzetelne ifo o ustawieniu paneli (kąt i kierunek) ?

    oraz jeszcze, czy rury, stelaż mogę sobie dokupić np z allegro? (pod kątem tej dotacji) są na allegro miękkie w otulinie już, podwójne z kablem do czujnika wewnątrz otuliny coś takiego np
    http://allegro.pl/przewod-elastyczny-rura-karbowana-dwururka-10mdn16-i2875724257.html
    może być czy szajs?
  • #352
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Ale tam brak rurek i uchwytów mocujących kolektory i pewnie za to cię dodatkowo skasują.
    Widzisz niby nie dużo roboty przy montażu ale w nowym budynku, bo w starym budownictwie różne cyrki wychodzą, generalnie najgorsze jest zamocowanie i podłączenie kolektorów na dachu szczególnie jak jest wysoki, żeby zamontować to w jeden dzień standardowo potrzeba by trzech kumatych ludzi, oczywiście jak niema problemów.
  • #353
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    Nie ma rurek , to jedyna różnica, muszę dokupić, ale za to kolektory są miedziane, sterownik lepszy. Te rurki z allegro mogłyby być? Czy muszą być miedziane ?
    Uchwytów do kolektorów tamten aluminiowy zestaw też nie miał więc to dochodzi tak, czy tak.
  • #354
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    bachus- proszę podaj nazwe tego Banku. Fajnie by było zaoszczędzić ;-)
  • #355
    jassi
    Poziom 12  
    Keruzamagnik #
    #262 02 Lut 2012
    cały post jest tam

    Kolektor zamontowałem samodzielnie i bez tzw. „śmiesznej” dotacji 45%

    Moja instalacja jest nieco bardziej skomplikowana gdyż może być dodatkowo z cyrkulowana z drugim zbiornikiem 300 l 1w razem 600l
    Kolektor pracował od maja-listopada 2011

    Poza wyjątkami poniżej zaspokajało to moje potrzeby na cwu temp. 60-80 *C

    -w sumie tylko 5 dni dodatkowego podgrzewałem cwu zbiornik 300l 35*C- do 50*C tak, aby był komfort

    -pozostałym czasie Listopad - Styczeń temperatura w zbiorniku 15-28*C w zależności od nasłonecznienia

    Kolektor słoneczny z 40 rurami powinien mieć zbiornik 500-600 l koniczność
    Inaczej temperatura może przekroczyć 85*C

    Posiadam zabezpieczenie na wypadek zaniku zasiania UPS 120 Ah TU należy się Podziękowanie koledze Tomaszowi :D
    2012

    Mój solar nie próżnował
    40 rur próżniowych (300+300L) 600L, cały rok 4370 kWh małopolska
    Należy pomniejszyć o wartość pracy (pomp+sterownika) nie mam danych _może 2013 będą
    Serownik tyle wskazuje o ile to nie bajer programistów producenta,
    Styczeń- stagnacja, ale bywało do 51*C 100kWh / słoneczny tydzień/ 20-30%
    Luty – podobnie 20-30%
    Marzec bywało różnie 50%
    Kwiecień–Wrzesień to już pełne zadowolenie 100%
    Październik bywało różnie 60%
    Listopad– grudzień sporadycznie, ale pracuje podgrzewa wstępnie 20-30%
    Jestem ciekaw jak to u Was wygląda
  • #356
    Darek_40
    Poziom 9  
    jassi napisał:
    Keruzamagnik #
    #262 02 Lut 2012
    cały post jest tam

    Kolektor zamontowałem samodzielnie i bez tzw. „śmiesznej” dotacji 45%

    Moja instalacja jest nieco bardziej skomplikowana gdyż może być dodatkowo z cyrkulowana z drugim zbiornikiem 300 l 1w razem 600l
    Kolektor pracował od maja-listopada 2011

    Poza wyjątkami poniżej zaspokajało to moje potrzeby na cwu temp. 60-80 *C

    -w sumie tylko 5 dni dodatkowego podgrzewałem cwu zbiornik 300l 35*C- do 50*C tak, aby był komfort

    -pozostałym czasie Listopad - Styczeń temperatura w zbiorniku 15-28*C w zależności od nasłonecznienia

    Kolektor słoneczny z 40 rurami powinien mieć zbiornik 500-600 l koniczność
    Inaczej temperatura może przekroczyć 85*C

    Posiadam zabezpieczenie na wypadek zaniku zasiania UPS 120 Ah TU należy się Podziękowanie koledze Tomaszowi :D
    2012

    Mój solar nie próżnował
    40 rur próżniowych (300+300L) 600L, cały rok 4370 kWh małopolska
    Należy pomniejszyć o wartość pracy (pomp+sterownika) nie mam danych _może 2013 będą
    Serownik tyle wskazuje o ile to nie bajer programistów producenta,
    Styczeń- stagnacja, ale bywało do 51*C 100kWh / słoneczny tydzień/ 20-30%
    Luty – podobnie 20-30%
    Marzec bywało różnie 50%
    Kwiecień–Wrzesień to już pełne zadowolenie 100%
    Październik bywało różnie 60%
    Listopad– grudzień sporadycznie, ale pracuje podgrzewa wstępnie 20-30%
    Jestem ciekaw jak to u Was wygląda


    dzieki za te zestawienia, sa interesujace.wczesniej czytalem ze niektore osoby mialy wysokie temp w miesiacach zimowych. czemu musi byc 600l ? ja chce miec 300l, czy wtedy woda bedzie miala ponad 85 stopni ? co sie wtedy dzieje ? a ten ups o takiej mocy wystarczy ? czy w miesiach letnich jak upał, dlugo pracowal ?
  • #357
    jassi
    Poziom 12  
    Nie zaśmiecaj Darek_40.
    Rozwiązanie jest proste - 300l i mniej rur, np. 20 albo będziesz gorącą wodą polewał ogródek, no chyba, że masz basen - bo masz pewne, że nastąpi przegrzanie układu.
    U mnie bywało w obu po 75°C.
    Kolektor powinien mieć zabezpieczenie na wypadek zaniku napięcia, mi się kilka razy zdarzyło w ciągu roku. To tylko rada, zrobisz jak chcesz.
  • #358
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    DZięki jassi! W 2012 miałeś podobne uzyski?
    FAjnie opracowałeś te dane, jasno i przejrzyście, super się sprawuje twóje zestaw, ile osób korzysta z 600L?
    Jakiej firmy kolektorów użyłeś do budowy swojego zestawu? Osiągi bardzo zachęcające.
    Czytam w tamtym poście z lutego że cały zestaw kosztował Cie tylko 7000, to na prawde bardzo mało,a uzyski CWU na bardzo zadowalającym poziomie! A jak z awaryjnością? Jakieś sytuacje podbramkowe w trakcie użytkowania?
    Kolektory stoją na ziemi?
  • #359
    Darek_40
    Poziom 9  
    jassi napisał:
    Nie zaśmiecaj Darek_40
    Rozwiązanie jest proste 300l i mniej rur np.20, albo będziesz gorącą wodą polewał ogródek, no chyba że masz basen- bo masz pewne że nastąpi przegrzanie układu.
    u mnie bywało w obu po 75*C
    Kolektor powinien mieć zabezpieczeni na wypadek zaniku napięcia , mi się kilka razy zdarzyło w ciągu roku . to tylko rada, zrobisz jak chcesz.


    dlaczego zaraz nie zaśmiecaj ? Przeciez po to jest to forum, zeby sie mozna bylo o cos zapytac czy dowiedziec. Ja wiem ze nastapi przegrzanie, ale duzo osob tu pisalo ze jak jest ups i pompa to sie nic nie stanie. Chce sie wiec upewnic, co zrobic, z drugiej strony montowac 600l, nie uzywam tyle wody dziennie, wiec jak sie nagrzeje do powiedzmy 75, to na drugi dzien bedzie np 60 i jak bedzie upal to w ciagu paru godzin znów sie przegrzeje. Myslalem raczej o czyms takim, to mi hydraulik podpowiedzial ze jak sie zaczyna przegrzewac to powinien byc taki obieg zrobiony gdzie woda nagrzana sie miesza z zimna az spadnie temepratura np do 40 stopni. Nikt tu jednak o czyms takim nie pisal.
  • #360
    keruzamagnik
    Poziom 10  
    Darek_40 napisał:
    dlaczego zaraz nie zaśmiecaj ?
    BO cytujesz długą wypowiedz żeby napisać jedno zdanie;) zaznacz myszką co chcesz zacytować, i u góry w danym poście masz przycisk "Cytowanie selektywne" i już;)

    Dodano po 7 [minuty]:

    Darek_40 napisał:
    to mi hydraulik podpowiedzial ze jak sie zaczyna przegrzewac to powinien byc taki obieg zrobiony gdzie woda nagrzana sie miesza z zimna az spadnie temepratura np do 40 stopni. Nikt tu jednak o czyms takim nie pisal
    a jak by to miało być zrobione? bo żeby woda się mieszała w zbiorniku to musi woda z niego uchodzić, wtedy wlewa się zimna i spada temp, ale tą ciepłą trzeba zużyć lub mieć 2zbiornik żeby pozbyć się nadmiaru ciepłej przy takej ilości rur. Chyba nie ma innego rozwiązania?

    Można też latem zakryć chyba część rur? Sprawdza się takie rozwiązanie? Ktoś wie?