Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podtlenek azotu

BasTian_89 16 Sty 2004 13:38 25494 45
  • #2
    rtomek
    Poziom 18  
    Trochę dziwny schemat.Napisz jak ma to działać.Czy rozprężający się gaz nie ma po drodze reduktora? co zpodgrzewaniem?Jak ma załaczać elektrozawór i kiedy?Gdzie umieścisz zawory?

    Tu coś jest http://autokacik.pl/dosearch.php
  • #3
    W.Wojtek
    Specjalista od telefonów
    A po co to komu?????
    Podtlenek azotu jest gazem dość trwałym i temperaturze otoczenia skrapla sie pod ćiśnieniem ok50 atm. W butlach jest w postaci ciekłej i gazowej pod takimże ćiśnieniem .Butle MUSZĄ stać pionowo!!!!!!!
    Na butli MUSI być reduktor!!! Za nim zawór i przepływomierz!!
    Załączony obrazek odpowiada mniej więcej ustrojstwu stosowanemu w ginekologi do wymrażania zmian na..narządzie rodnym.
    A jak ktoś nie wie to przypominam że jest stosowany w anestezjologii do znieczulenia ogólnego w połaczeniui z innymi środkami,onegdaj nazywany był gazem rozweselającym .W stężeniu >80%jest gazem duszącym!!!!!!!!!
    A skąd ten problem w dziale samochodowym????
    Próby spalania prowadzą do wyższych tlenków azotu a te z parą wodną tworzą kwas azotowyy...
  • #5
    morph13
    Poziom 25  
    Rysunek jest nie dokońca prawidłowy, w systemie mokrym następuje mieszanie gazu z paliwem (np silniki gażnikowe) przed przepustnicą (jak w instalacji gazowej mikser). Ten schemat jest bardzo ogólny.

    Nie będę się rozpisywał, oblukaj:
    http://www.mx.com.pl/Oferta/Nitro_nx/wstep.html
  • #6
    BasTian_89
    Poziom 11  
    no dobrze czyli co tu jest nie tak ??
  • #7
    morph13
    Poziom 25  
    Dużo się dowiesz z linku do strony który zamieściłem.

    Instalacja mokra jest lepsza od suchej bo do każdego cylindra dostaje się prawie tyle samo mieszanki wzbogaconej o podtlenek, sucha jest znacznie prostrza (niższa cena) ale nie zapewnia tego komfortu, co oznacza, że na poszczególne tłoczki trafia inna ilść "gazu :lol: " i przez to występują inne obciążenia silnika.

    W mokrej masz "mikser" do mieszania gazu z paliwem, nawet podobny do tego z gazówki (cały czas mówię o układzie do gażnika, wtrysk to nieco inna bajka). Budowa tego cacka zależy ile "dodatkowej mocy" dostarczysz do silnika.

    Instalacja zadziała (główny włacznik włączony) kiedy naciśiesz "gaz do dechy" i włączy sie dodatkowy włacznik i uruchomi eleketrozawór podawania mieszanki.

    Oczywiście nie wyczerpalem tematu, sam lepiej nie kombinuj (podzespoły nie wiadomo z kąd) bo w najlepszym wypadku odleci ci tylko silnik.
  • #8
    sxill
    Poziom 15  
    Po pierwsze potrzebujesz dodatkowej porcji paliwa. Gdy wpuscisz n2o bez dodatkowego paliwa to drastycznie wzrosnie temperatura w komorze spalania a do czego to prowadzi chyba nie musze mowic. Mozesz oczywiscie zwiekszyc ilosc dokladanego paliwa, ale potrzebujesz profesjonalnych narzedzi diagnostycznych aby to zrobic dobrze (kontrola temp. spalania, koloru itp.). Dlatego samemu sie w to nie baw bo albo przepalisz tlok, albo jeszcze zmniejszysz moc (zbyt bogata mieszanka).
    Ponadto odradzam grzalki. Nie da Ci to duzo wiecej mocy, a juz sie zdarzaly wypadki, ze ktos zapomnial tej grzalki wylaczyc.
    Zakladajac, ze wszystko zrobisz dobrze mozesz sobie pozwolic na 10-15% wiecej mocy, bo przy wiekszym powerze moze byc zle. Wystarczy, ze uszczelka pojdzie i juz masz problem.
    Jaki chcesz zastosowac elektrozawor? To musi wytrzymac duze cisnienie wiec powinno byc naprawde dobrej jakosci. Wiesz co jest najdrozszym elementem profesjonalnych instalacji n2o? Solenoidy (elektrozawory) wlasnie.
    Jakbys jeszcze czegos nie wiedzial to pytaj.
  • #10
    morph13
    Poziom 25  
    BasTian_89 napisał:
    "gaz do dechy" i zostaje podawana mieszanka a jeśli ja nie chce tak tylko np poprzes przycisk na kierownicy ??


    Hmmmm, jasne że tak ale to oklepany motyw z "Szybcy i wściekli" lub "Zaszybcy i zawściekli" jak kto woli :-).

    Przycisk (włącznik) od elektrozaworu montujesz tam gdzie ci wygodniej, pedał, kierownica lub inne.....
  • #11
    Quaki
    Poziom 20  
    Panowie a wiec sprawa wyglada tak:
    na poczatek troszke teorii a wiec podtlenek azotu N2o to gaz nie palny sam w sobie i wydawaloby sie ze w silniku bezuzyteczny jednakze w wysokich temeperaturach jakie panuja w silniku rozklada sie na azot i tlen kto choc troche uwazal na chemi w szkolce zobaczy ze czasteczka tego gazu zawiera dwa razy wiecej tlenu niz azotu czyli mniej wiecje odwrotnie niz powietrze ktorym oddychamy i ktorym oddycha silnik czyli dotarczacie do silnika dodatkowa dawke tlenu. Ale nie samym tlenem silnik zyje (a szkoda bo moj jest 2,5 benzyna i moglby :roll: )potrzebuje jeszcze paliwa i z tad wywodzi sie stwierdzenie ze wciskasz pedal do dechy po prostu kazdy silnik ma ustalony nadmiar paliwa ktory daje w cylinder a ktore sie spala po dostarczenie dawki tlenu z N2O i tak to po krotce wyglada jest jeszcze aspekt chlodzenia powietrza przez rozprezajacy sie gaz co zwieksza jego gestosc czyli ilosc w jednostce miary
    a teraz kilka uwag praktycznych:
    1.instalacja wtrysku podtlenku azotu moze dac okolo 30-40% mocy silnika zalezy to jednak od silnika jego mocy zuzycia itp.
    2. instalacje mozna zrobic samemu z tym ze trzeba miec pojecie co sie robi tak jak juz koledzy pisali za duzo n2o za malo paliwka zbyt bogata mieszanka rosnie temp konca spalania i mamy peikna dzire w tloku albo tez mielismy starawy silnik i powastaly za duze przeciazenia i silniczek wystawil kopytko jak to sie mowi w moim fachu czytaj wylazl mu korbowod lub wal bokiem co do dalszych losow delikwenta to czeka go szrot
    3.ogolnie panowie ktorzy sie porywaja na takie cudowanie samemu moga miec klopoty takze z policja z uwagi na to ze wozicie z tylu butle przemyslowa z sprezonym gazem a pojazdy przewozace takie cus musza byc specjalnie oznaczone
    jednym slowem dajcie sobie na luz z budowaniem instalacji bo koszta sa duze a i ryzyko nie male a bez odpowiednich narzedzi i doswiadczenia mozna sobie i swojemu autku zrobic duze kuku
    pozdrawiam
  • #13
    Quaki
    Poziom 20  
    Kolega rtomek ma oczywiscie racje jedynym usprawiedliwieniem dla mnie jest to ze go dzina 1.30 nie jest dla mnie pora na zbyt klarowne myslenie
    pomijajac ten blad wszyskie inne informacje sa calkowiecie zgodne z prawda i praktyka a co do informacji ktore przekazalem oto tekst znalezieny na jednej ze stron tuningowych
    "Nitro, podtlenek azotu, N2O, Co to jest podtlenek azotu?. Podtlenek azotu to bezbarwny i niepalny gaz.Gdy doprowadzimy go do komory spalania, pod wpływem temperatury zaczyna się utleniać. Powstaje w ten sposób mieszanka bardzo bogata w tlen. W powietrzu atmosferycznym znajduje się 23% tlenu, a w podtlenku - 36% tlenu. Przy tym samym ciśnieniu jest on 50% gęstszy od powietrza, a metr sześcienny N2O zawiera 2,3 razy więcej tlenu niż powietrze. Tak więc jeżeli doprowadzimy do silnika dawkę tego gazu i odpowiednią ilość paliwa, łatwo domyśleć się, że będzie on osiągał większą moc"
    pozdrawiam
    ps zrodlo to ht*p://www.tuning.one.pl/nos/nos_gl.html
  • #14
    sxill
    Poziom 15  
    Jeszcze jedno wyjasnienie: n2o NIGDZIE nie uruchamia sie po przycisnieciu gazu do dechy. Tu chodzi o to, ze drozsze (ponizej 3-4 tys. zl chyba nic takiego nie kupisz) i bardziej skomplikowane instalacje maja taka ceche, ze gaz mozna wpuscic jedynie gdy manetka jest rozkrecona na maxa. Oczywiscie masz wtedy ten wymarzony pstryczek. W tanszych instalacjach mozesz zalaczyc n2o nie zaleznie od obrotow silnika.
    Najtanszy suchy n2o NX'a kosztuje kolo 1,5 tys. zl wiec jesli chcesz sie w to bawic to zainwestuj w niego, a nie rob nic sam bo skutki beda oplakane.
  • #15
    sxill
    Poziom 15  
    Wlasnie zajrzalem na strone www.tuning.one.pl Zapomnijce, ze ta strona instnieje. Znalazlem tam kilka bledow rzeczowych. W ogole amatorszczyzna, gosciu sie naczytal troche i to opisuje, a zaloze sie ze nigdy n2o czy turbo na oczy nie widzial.
    Polecam za to www.streetracing.pl , tam sa dosc ciekawe i rzeczowe artykuly.
  • #16
    Quaki
    Poziom 20  
    sxill mozliwe ze tak jak piszesz strona jest nie ciekawa nie czytalem jej doglebnie tylko poczatek
    co do tego pstryczka to jasne ze nie musi on byc montowany z tym ze nie spotkalem jeszcze instalacj ktora go nie ma jest to podyktowane tym ze dopiero jak masz gaz do dechy to pompa i wtryski chodza na maksa i jest nadwyzka paliwa ktora mozna spalic.
    Co do wypowiedzi ze wtrysk jest niezalezny od obrotow to sie zgodze ale manetke na maxa mozesz otworzyc nawet jak masz 1000 obr/min gaz do dechy wylacza sie ten ogranicznik i jest wtrysk To oczym piszesz to zapewne ograniczenie obrotowe czyli komputer sterujacy podawanie gazu jest tak ustawiony aby nie bylo mozliwosci zalaczenia sie instalacji ponizej pewnych obrotow jest to zabezpieczenie przed narwancami co otwieraja NOS w najnizszych obrotach i niszcza silnik ktory nie wytrzymuje przeciazen i takie cuda sa rzeczywiscie tylko w drogich instalacjach lub jako dodatek ktory mozna dokupic oddzielnie
  • #17
    hała
    Poziom 12  
    wlacznik przy przepustnicy jest montowany dlatego, ze przy pelnym otwarciu przepustnicy pomijana jest korekcja skladu mieszanki (paliow /powietrze) od sondy lambda mieszanka zostaje wzbogacona o pare procent co zmniejsza moc ale zabezpiecza silnik przed zbyt uboga mieszanka ( przegzanie, spalanie stukowe) i wlasnie ta nadwyzka jest wykorzystywana w suchych instalacjach dlatego przyrost mocy i momentu wynosi 15-20%
  • #18
    sxill
    Poziom 15  
    Tak, macie racje. Chcialem tylko powiedziec, ze system, ktory sprawdza czy przepustnica jest rozkrecona na maxa zanim wpusci n2o montowany jest tylko w drozszych instalacjach. Jak kupisz instalacje za 3-4 tys to mozesz wpuscic gaz nawet przy 1000 rpm. Oczywiscie wiadomo, ze psuje to silnik, ale mozesz to zrobic.
  • #19
    Cooki13
    Poziom 21  
    Pytanie z czystej ciekawości czy podtlenek można zainstalować w silniku Diesla??w końcu on też potrzebuje tlen.
  • #20
    morfi020
    Poziom 20  
    W.Wojtek napisał ze butle musza stac pionowo tak wyjasnisz to ze w praktycznie wszystkich autach te butle sa poizomo ustawione ??
  • #21
    Horse5
    Poziom 14  
    Wszyscy tu tak deliberują ale w necie są marne informacje na temat podtlenku...najlepiej sobie poczytac o tym jakąś książkę... a nie wybiórcze teoretyzowanie na forum tuningowym.
    Instalacja powinna miec czujnik na przepustnicy bo przy nie pełnym otwarciu powstrzymuje się przepływ N2O zwiększa stężenie i może on wybuchnać, pozatym ważny powód to zmiana biegów którą preprowadza się przecież z odpuszczonym pedałem gazu podawanie w tym momęcie gazu doprowadzi do chwilowego dużego zubożenia mieszanki, lub skrajnie do wybuchu w kolektorze tak jak to potrafi zrobić LPG tylko o wiele mocniej..(oczywiście chodzi o sytuację szybkich przełączeń i wysokich obrotów)
    Zawsze można sobie umieścić czujnik przepustnicy i guziczek na kierownicy jeśli ktoś go koniecznie chce.
    Ja właśnie skompletowałem elementy do własnej instalacji i będę miał załączanie w odpowiednim zakresie obrotów, AFR, czujnik przepustnicy, oraz zastanawiam się nad zrobieniem sterowania progresywnego zaworu. Jak widać się nie spieszę.
    Jest ważny problem który wszyscy pomijają skok momentu(Nm) po dodaniu tych dajmy na to 30%mocy moment rośnie o 50%, skok który może wywalić korbowody dlatego nie można szaleć-nitro nawet ze sklepu bez sterowania progresywnego bardzo wykańcza silnik jeśli dodamy za dużo mocy >15%
    Co do skoku mocy zobaczcie sobie jak silnik z LPG jadąc na 3000 obrotów na dwójce zareaguje na przełączenie na benzynę... da się "poczuć korbowody" podobne do tego o wiele bardziej spotęgowane szarpnięcie uzyska się odpalając podtlenek.
    Kolejna rzecz; tanie butle 10(7)kg nie mają syfonów dlatego podaje się z nich gazowy podtlenek a butlę umieszcza poziomo >15 stopni do podłoża.
    W samochodzie należy zmieniać biegi zachowując bezpieczny zapas obrotów do "red line" bo przy gwałtownym odpuszczeniu gazu rozłączeniu solenoidy silnik i tak będzie dopalał benzynę z N2O i obroty mogą chwilowo dalej rosnąć.
    Do instalacji nitro przydadzą się także zimniejsze świece o 1 rząd od fabrycznych, wskaźnik AFR(skład mieszanki) oraz EGT(temp.spalin) Automatyczne załączanie instalacji po osiągnięciu obrotów momentu maksymalnego.
    Oczywiście można zrobić nitro odkręcane na kurek jak w MadMaxie, można na jeden pstryczek ale nie wierze że ktoś podniecony wyścigiem itd. nie popełni wtedy jakiegoś katastrofalnego błędu i nie wysadzi silnika.
  • #23
    lukas313
    Poziom 13  
    damski75 napisał:
    To można w Dieslu czy nie?


    można
  • #24
    djpikus
    Poziom 11  
    weźcie pod uwagę że trzeba zapłon opóźnić żeby było oki:):):)
  • #25
    lukas313
    Poziom 13  
    djpikus napisał:
    weźcie pod uwagę że trzeba zapłon opóźnić żeby było oki:):):)



    w dislu chcesz opóźniać zapłon?
  • #26
    toffic-k
    Poziom 16  
    a ja to miałem i fajny efekt tylko w zimie mrozi butle (nie miałem kocyka) no i uwarzać trzeba. Żeby wykorzystać efekt z NO2 trzeba dodać tez większa dawke paliwa, ja użyłem wtryskiwacza z K-Jetronica
  • #27
    michalgdynia
    Poziom 10  
    Na początek jeśli się samemu bawić, to na początek "sucha " instalacja.
    Dysze podtlenku zamontować za filtrem powietrza.
    Na początek dla testów. Nic nie powinno się stać gaz będzie miał czas żeby się rozprężyć.
    Zrboić bardzo prostą instalacje butla, reduktor, pogrzewacz, elektro zawór.
    Nie jestem pewien który czujnik odpowiada za automatyczne ssanie w samochodzie.
    Ale jeśli ten w dolocie ( nie jestem pewien:) to auto powinno dostawać więcej paliwa przez ssanie.
    Hehe
    Musze sprawdzić który czujnik jest za to odpowiedzialny.
    Nawet można było by oszukiwać ten czujnik od ssania. Podawali byśmy podtlenek normalnie a komputer automatycznie dodawał by więcej paliwa.
    Troche koni więcej by chyba było.
    Są to dość luźne przemyślenia prosze się na to nie powoływać :P
  • #28
    Lechu_AF1
    Poziom 15  
    Hmm, a czy to nie jest tak że do nowoczesnego silnika z sondą lambda wystarczy podać podtlenek w ilości "na oko" bo komputer samoczynnie zbada ilość tlenu w powietrzu (a powietrze zastepuje nam podtlenek) i jeśli stwierdzi że ilość tlenu się zmieniła to sam się dostosuje z dawką paliwa?
    To jest chyba metoda na tzw. "wtrysk suchy" i dodaje ok. 15-20% więcej mocy w trakcie podania n2o.
    No i najlepsze jest to że nie trzeba nic ingerować w układ paliwowy. Po prostu podajemy podtlenek i samochód sam doda wiecej paliwa ile potrzeba.
  • #29
    toffic-k
    Poziom 16  
    Lechu_AF1 napisał:
    Hmm, a czy to nie jest tak że do nowoczesnego silnika z sondą lambda wystarczy podać podtlenek w ilości "na oko" bo komputer samoczynnie zbada ilość tlenu w powietrzu (a powietrze zastepuje nam podtlenek) i jeśli stwierdzi że ilość tlenu się zmieniła to sam się dostosuje z dawką paliwa?
    To jest chyba metoda na tzw. "wtrysk suchy" i dodaje ok. 15-20% więcej mocy w trakcie podania n2o.
    No i najlepsze jest to że nie trzeba nic ingerować w układ paliwowy. Po prostu podajemy podtlenek i samochód sam doda wiecej paliwa ile potrzeba.
    Nie da więcej w 90% sterowników. Co do czujnika "ssania"- domyślam się że chodzi o czujnik temperatury zasysanego powietrza=> "chipy" z Allegro na tym bazują, efekt- więcej szkód niż pożytku. Jak chcesz dodac silnikowi paliwo to z głową (w funkcji obciążenia). Co do dyszy to ja bym dał przed przepustnicą koniecznie obok dodatkowego wtryskiwacza paliwa, najlepiej tka aby strumień rozprężającego się NO2 rozpylał paliwo z wtryskiwacza
  • #30
    Moulder
    Poziom 23  
    Regulacja ze sprzężeniem zwrotnym Lambda działa tylko w stanach ustalonych.