Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegarek i Termometr do samochodu

Tomcio7 12 Sty 2009 21:00 117392 175
  • #91
    grzesiek410
    Poziom 11  
    Witam!
    Czy jest ktoś, kto napisał jakiś lepszy soft do tego termometru w wersji 2?? Osobiście bym go sam napisał w Bascomie, ale jak na razie uczę się podstaw programowania.
    Pozdro.
  • TermopastyTermopasty
  • #92
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Bardzo fajny projekt, ale mam problem.

    Zaprogramowałem atmege kodem dla wersji 1 czyli sam termometr i mam ten sam problem co kolega wromich.
    Termometr wyświetla cały czas 153c
    na dodatek nie działają przyciski + i - działa tylko środkowy Menu.
    Na dodatek Atmega jest ciepła,
    Jest to mój pierwszy projekt na atmedze, dlatego chciałbym się dowiedzieć czy ona powinna być ciepła.
    Stabilizator po jakimś czasie staje się gorący, zasilam z 12V. Pobór prądu wynosi ok 76mA bez podświetlenia(mierzone tanim miernikiem, jutro zmierzę lepszym)
    Sprawdzałem luty, nie ma zimnych, na płytce brak zwarć
  • #93
    wromich
    Poziom 15  
    przeprogramuj atmege może coś poszło nie tak (sprawdz fuse bity etc.) proponowałbym sprawdzenie jakie masz napięcie za stabilizatorem, może jest za dużo i się resetuje, masz stabiliztor 7805 czy 78L05 ( ten jest do max 100mA) sprawdź czy dobrze masz podłączone czujniki oraz czy piny 7, 8, 9, 10 nie stykają się z wyświetlaczem, ja je wylutowałem żeby mieć pewność. U mnie atmega na podświetleniu była chłodna a stabilizator 7805 delikatnie ciepławy. Jak jesteś pewien że nie masz zwarć to wymień procek na inny egzemplarz i spróbuj od nowa, ona nie powinna się grzać. Ogólnie sprawdź na spokojnie wszystko jeszcze raz wrzuć zdjęcie swojej płytki zobaczymy jak to wygląda. Pozdrawiam
  • TermopastyTermopasty
  • #94
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Spróbuje zrobić jeszcze raz płytke tym razem swoją, z jakich cześci moge zrezygnować?

    z baterii
    DS1307N
    kwarcu

    z czego jeszcze? z rezystorów R1 i R2?
  • #95
    wromich
    Poziom 15  
    proponowałbym zrobić tą samą płytkę nie wkładać DS1307 baterii i kwarcu chodź ja mam włożony bo chciałem zrobić pierwotnie 2 wersję ale nie miałem ds1307. Ewentualnie wylutować elementy ze zrobionej płytki sprawdzić wszystko jeszcze raz zwarcia, przejścia itd. polutować jeszcze raz. To musi działać jeżeli innym działa to i Tobie tez musi. Daj zdjęcia płytki zobaczymy co i jak
  • #96
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Na razie nie mam przy sobie dobrego aparatu, żeby zrobić zdjęcia z bliska, jak mi się uda to jutro wymienię atmege albo zaprogramuje jeszcze raz
  • #97
    Tomcio7
    Poziom 17  
    Witam - Może ktoś umieści jakieś zdjęcia działającego termometru w aucie?
    Pozdrawiam wszystkich interesujących się tym tematem
  • #98
    kubaad
    Poziom 9  
    Witam!
    Projekt znakomity, bardzo mi się podoba. Spróbuję zrobić coś podobnego, tylko chciałbym dorzucić do tego miernik napięcia. Czy atmega da radę zmieścić to?
  • #99
    Tomcio7
    Poziom 17  
    oczywiście - bez najmniejszego problemu.

    Po sesji (po 20) umieszczę nowy kod termometru z pomiarem napięcia
  • #100
    kubaad
    Poziom 9  
    To czekam z ogromną niecierpliwością na koniec sesji (obyś nie miał poprawki żadnej, życzę nie tylko z pobudek egoistycznych). I, jeżeli można prosić, to nie kod, tylko schemat z pomiarem napięcia - z kodem powinienem sobie jakoś poradzić, natomiast jako konstruktor raczkuję niemożebnie :)
  • #101
    panterka
    Poziom 20  
    Cześć, zrobiłem ten układzik i działa bardzo fajnie, tylko brakuje kilka rzeczy w wersji z zegarkiem.

    Wyświetlanie czasu, daty i dnia jest ok.
    Przydał by się jeszcze trzeci pomiar temperatury, czyli ślinika, dla której powyżej 100°C włączał by się alarm dźwiękowy i mruganie wyświetlacza (wyświetlacz RGB kolor czerwony).
    Następnie wspomniany już pomiar napięcia akumulatora, także alarmy dla napięć poniżej około 10V-11V i powyżej 15V. (mruganie wyświetlacza RGB kolor zielony).
    W wersji z zegarkiem brakuje informacji o gołoledzi, jest to przydatne w samochodzie bo od razu widać, że coś się dzieje. (mruganie wyświetlacza RGB na kolor niebieski).

    Najlepiej jakby z lewej strony była by temp. wewnętrzna, niżej zewnętrzna. Z prawej temperatura silnika i niżej napięcie akumulatora.

    Przy informacji o gołoledzi znika górna linijka i pojawia się w niej ostrzeżenie o gołoledzi.

    W razie alarmu o złym napięciu akumulatora również znika górna linijka i pojawia się ostrzeżenie o złym napięciu.

    W razie alarmu przekroczenia temperatury 100°C silnika znika dolna linijka i w niej pokazuje się ostrzeżenie o za wysokiej temperaturze.

    Planuje użycie wyświetlacza RGB, kolory poszczególnych stanów podałem wyżej, dla stanu normalnego bez alarmów kolor zielony. Ciekawą opcją była by możliwość dobrania koloru dla każdego ze stanów, ale nie wiem czy to wszystko zmieści się w atmega8.

    Tomcio7, czy miałbyś chęci dopisać takie funkcje do programu, płytkę bym do tego zaprojektował, raczej atmega w wersji smd.

    Niżej mój wstępny schemat, trochę zmieniony.
  • #102
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Powróciłem do projektu. zrobiłem płytkę jeszcze raz i znów nie działa...

    na razie mam podpięty jeden czujnik i cały czas wskazuje 85stopni a w linijce bez czujnika 153 stopnie. Tym razem przyciski działają, jest regulacja podświetlenia itd.
    Gdzieś czytałem, że jest to wartość stała przydzielona/zaprogramowana w czujniku, czy coś w tym stylu?

    Macie jakieś pomysły? Obniżenie rezystora podciągającego?
  • #103
    kranzio
    Poziom 26  
    Prawdopodobnie dallasa masz uwalonego, albo odwrotnie wpiętego.
  • #104
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Problem rozwiązany, zmierzyłem napięcie na nóżkach czujnika i pokazało mi ok. 0,5V Po dołączeniu +5V na vcc czujnika układ zaczął fajnie pokazywać:)
  • #105
    kubaad
    Poziom 9  
    Autor niestety (albo na szczęście dla mojej nauki) jest zajęty, więc postanowiłem spróbować dodać woltomierz do tego projektu sam. Podciągnąłem się w elektronice z poziomu żłobka do przedszkolaka (malucha) i wyszło mi, że jeżeli chodzi o konstrukcję, to wystarczy do jednej wolnej nóżki PC Atmegi, poprzez potencjometr 100k (do kalibrowania) puścić + z instalacji samochodowej. Dobrze myślę?
  • #106
    dewalk
    Poziom 11  
    Jeżeli chodzi o podłączenie napięcia aku to mniej więcej o to chodzi. Sam przetwornik A/C atmegi może mierzyć napięcia poniżej 5 V więc musi być dzielnik. Ale tutaj większym problemem jest odpowiednia modyfikacja softu. I tutaj należałoby liczyć na łaskawość autora projektu...
  • #107
    kubaad
    Poziom 9  
    Z softem sobie powinienem poradzić, jak się odrobię, to postaram się zamieścić tutaj zmodyfikowany kod i schemat. Kiepski (uczący się) ze mnie natomiast elektronik/konstruktor i dlatego wolę spytać, niż poskładać w ten sposób i popsuć coś. Na razie jestem na etapie kompletowania części i projektowania płytki, a chcę to zrobić od zera sam, żeby potrenować.
  • #108
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #109
    grzesiek410
    Poziom 11  
    Witam, wykonałem termometr w 2 wersji, zadziałał od pierwszego uruchomienia, ale jest kilka wad:
    -wersja 2 nie ma tyle funkcji, co 1,
    -nie działa funkcja wyłączania napisy, mimo iż jest taka opcja w ustawieniach
    -brak ostrzeżenia o gołoledzi
    -brak ustawienia jasności idt
    -czasami wiesza się podczas uruchamia.

    Miernik mam założony już jakieś 4 miesiące i działa:)

    Wieczorem wstawię zdjęcia;)
    Pozdro for all
  • #110
    lukasek
    Poziom 11  
    Wstaw foty jak to wygląda w aucie, bo też chce zmajstrować sobie ten zegar, tylko czekam na części, no i myślałem o umieszczeniu go w golfie III w miejscu gdzie są przyciski od klimy itp. Sie zobaczy :)
    BTW: do autora projektu: Czy w Twoim projekcie nie było tych wad, które podał grzesiek410? Chodzi mi głównie o info o gołoledzi.
  • #111
    grzesiek410
    Poziom 11  
    Samochód, w jakim jest zamontowany termometr to Suzuki Ignis z 2003/2004 roku.

    Oto obiecane zdjęcia:
    Zegarek i Termometr do samochodu

    Zegarek i Termometr do samochodu

    Zegarek i Termometr do samochodu

    Zegarek i Termometr do samochodu

    Zdjęcia robione Nokią N95 8GB
  • #112
    Tomcio7
    Poziom 17  
    Umieszczone programy poprawnie działały.

    Obecnie pracuje nad nowszą wersją (czasu mało ale myśle że w maju będzie termometr gotowy).
    Może ma ktoś pomysł na nowe funkcje? W stosunku do wersji pierwszej (bez zegarka) napewno zostanie dodany pomiar napięcia.

    Wieszanie termometru spowododane jest najprawdopodobniej skokami napięcia. Można dodać filtr na wejscie.
  • #113
    lukasek
    Poziom 11  
    Hej!
    Czy mógłby ktoś napisać, w jaki sposób ustawić FuseBity?
    Bo nie wiem :/
  • #114
    kranzio
    Poziom 26  
    Fusebity zostawiasz domyślne. Wgrywasz tylko program.
  • #115
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników
    Tomcio7 napisał:

    Może ma ktoś pomysł na nowe funkcje? W stosunku do wersji pierwszej (bez zegarka) napewno zostanie dodany pomiar napięcia.


    Wydaje mi się, że warto też rozbudować wersję z zegarkiem, wtedy można układ śmiało zamontować w jego miejsce (u mnie w aucie by się dało).
    Pomiar napięcia byłby przydatny, zwłaszcza zaraz po włączeniu zapłonu, potem mógłby się pokazywać napis "włącz światła" + mruganie podświetlenia kilka razy dla zwrócenia uwagi. Później napięcie mogłoby być pokazywane na przykład raz na 15 minut, dla kontroli ładowania. Normalnie wyświetlał by się zegar na zmianę z temperaturą.
    Dodatkowe funkcje?
    Termostat + przekaźnik – można by sterować włączaniem manualnej klimy. Ustawianie temperatury z dokładnością do jednego stopnia + histereza też z 1 stopień (a jeśli to możliwe to niech będzie też ustawiana). Acha, warto by było dodać znacznik włączenia klimy, jakąś gwiazdkę, na każdym z ekranów.
    Taki układ byłby rewelacyjny
  • #116
    dewalk
    Poziom 11  
    Od kilku tygodni używam tego zegara w wersji 2-giej (zegar-termometr)w samochodzie Citroen C3. Ze względu na większą ilość miejsca zastosowałem większy wyświetlacz lcd.
    Układ działa bardzo dobrze... ale bardzo brakuje mi w nim POMIARU NAPIĘCIA AKUMULATORA. Właśnie dzisiaj to odczułem gdy po dwóch tygodniach prawie nieużywania samochodu padł mi akumulator i nie uruchomiłem silnika - zupełnie mnie to zaskoczyło. A gdybym wcześniej miał kontrole napięcia aku...

    Może by tak autor projektu się nieco zmobilizował...

    Jeżeli znajdą się osoby zainteresowane jak to rozwiązałem w Citroenie C3, chętnie zamieszczę zdjęcia.
  • #117
    panterka
    Poziom 20  
    Tomcio7 napisał:
    Umieszczone programy poprawnie działały.

    Obecnie pracuje nad nowszą wersją (czasu mało ale myśle że w maju będzie termometr gotowy).
    Może ma ktoś pomysł na nowe funkcje? W stosunku do wersji pierwszej (bez zegarka) napewno zostanie dodany pomiar napięcia.

    Wieszanie termometru spowododane jest najprawdopodobniej skokami napięcia. Można dodać filtr na wejscie.


    Proszę zerknij kilka postów wyżej, tam są moje propozycje co do nowych funkcji.
    pozdrawiam
  • #118
    Tomcio7
    Poziom 17  
    Witam
    Obiecałem iż spełnie wasze marzenia - no i to robie hehe

    Zegarek i Termometr do samochodu Zegarek i Termometr do samochodu Zegarek i Termometr do samochodu Zegarek i Termometr do samochodu Zegarek i Termometr do samochodu Zegarek i Termometr do samochodu

    </param></object>

    Funkcje:
    1) zamiana miejscami wyświetlanych temperatur na wyświetlaczu (jeżeli czujniki temperatury omyłkowo zamontowaliśmy ‘na odwrót’ tzn. na wyświetlaczu temperatura wewnętrzna będzie wyświetlana jako zewnętrzna to za pomocą tej funkcji możemy zamienić wyświetlane temperatury)

    2) czy powitalny napis ma być wyświetlony (za pomocą tej funkcji możemy wyłączyć wyświetlanie napisu powitalnego. Oczywiście w każdej chwili możemy ponownie włączyć wyświetlanie tego napisu)

    3) czy wyświetlić informację o gołoledzi (za pomocą tej funkcji możemy wyłączyć ostrzeganie o gołoledzi – ale czy warto?)

    4) Regulacja jasności wyświetlacza (mamy możliwość cyfrowej regulacji jasności wyświetlacza w skali 15 stopniowej – od najciemniejszego do najjaśniejszego podświetlenia)

    5) Dodatkowa funkcja (bez wchodzenia do menu) – szybkie włączenie i wyłączenie podświetlenia.

    6) Pomiar napięcia zasilającego (bez wchodzenia do menu) - naciskając na jeden przycisk możemy sprawdzić wartość napięcia zasilającego = napięcie akumulatora. Wartość ta zostanie wyświetlona na wyświetlaczu przez ok 2 sekundy.

    Stosując elementy używane przezemnie otrzymamy termometr o parametrach:
    Szerokość, wysokość, grubość odpowiednio: 90x36x24 milimetry

    Długość przewodu zasilania (wtyk do gniazda samochodowego), pierwszego czujnika i drugiego odpowiednio: 50x70x250 centymetrów

    Pobór prądu: ok 0,04 ampera (znikomo mało)

    Pomiar temperatur w zakresie od -55 do 125 stopni celcjusza

    Wyposażony w prostownik (dodatni potencjał napięcia można przyłączyć do ujemnego i na odwrót)

    Schemat załączam w KiCad'zie
    Zaznaczam iż należy dokonać znam zaznaczonych na rysunku poniżej

    Zegarek i Termometr do samochodu

    Zmiany zaznaczone są na kolor czerwony tzn. Musimy odłączyć 4 punkty lutownicze czujników temperatury które są podpięte pod nóżkę 26 Atmegi, i te punkty podłączyć do napięcia 5V - przykładowe połączenie na czerwono.

    Aby uzyskać pomiar napięcia (na którym tak bardzo niektórym zależy) należy do nóżki 26 (PORTC.3) Atmegi podłączyć dzielnik rezystancyjny - na płytce drukowanej nie ma odpowiednich wyprowadzeń więc rezystory wlutowujemy dodatkowo. Od nóżki 26 do masy należy przylutować rezystor o wartości 2,2k (2200 ohm), a od napięcia zasilającego (koniecznie za prostownikiem do plusa prostownika - gdyż program uwzględnia dodatkowy spadek napięcia na prostowniku) do nóżki 26 należy przylutować rezystor o wartości 10k (10 000 ohm). Wartości rezystancji nie są krytyczne gdyz pomiar napięcia dokonywany jest z pewnym błędęm - błąd ten przy podanych rezystancjach jest nie większy niż 0,1 (jedna dziesiąta) volta.

    Przyciski można wlutować tak jak na rysunkach, albo wykorzystać schemat drugiej płytki drukowanej (tylko dla przycisków) i odpowiednio połączyć za pomocą przewodu.

    Jeśli ktoś wykona ten termometr i zamontuje w aucie proszę o dodanie zdjęć.

    W przyszłości dodam (ale napewno nie w maju) termometr z podświetleniem RGB (będzie możliwa płynna zmiana kolorów podświetlenia) uzyskamy płynne przejście pomiędzy wszystkimi kolorami (oprócz granicznych białego i czarnego)
    Dodam np funkcję zmiany koloru podświetlenia w zależności od temperatury.
    I jak znajdę jeszcze czas to opublikuję wersję z zegarkiem, RGB itp.

    Może ktoś ma ciekawe pomysły - jakie funkcje dodać, co zmienić, w co wzbogacić:)

    Jeśli znajdzie się np ok 10 osób które będą chciały taki termometr to wydaje mi się iż będzie istatniała możliwość wykonania ich przezemnie:D (otrzymywałem wiele pytań na ten temat) Oczywiście wtedy każdy termometr będzie indywidualnie zaprogramowany więc będzie istniała możliwość np. zmiany napisu początkowego - lub inne programowe 'bajery'

    Jak coś mi się przypomni ciekawego to napiszę :)

    Aaa.. - termometr z powodzeniem spełnia swoje funkcje w sporym gronie osób.

    Nie życzę sobie :D znalezienia tego termometru np na allegro.

    Schemat płytki jest inny niż poprzednio (został pomniejszony)
  • #119
    juzef22
    Poziom 13  
    - W termometrze samochodowym powinna być sygnalizacja załączonych świateł w formie napisu i sygnału dzwiękowego.
    - Trochę głupio wygląda wyświetlana temperatura z samym znakiem stopnia bez literki C.
  • #120
    grzesiek410
    Poziom 11  
    A ja mam takie pytanie, czy wersja z zegarkiem będzie się rozwijać??