Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cinquecento 900 (wtrysk) - Skąd wziąść impulsy drogi ?

narvany 19 Apr 2008 00:58 3178 6
Wago
  • #1
    narvany
    Level 13  
    Witam,
    zamontowałem do swojego samochodu komputer pokładowy, dostarczyłem mu praktycznie wszystkie informacje (VSS z wejscia komputera). Brakuje mi tylko impulsów drogi.
    Pomyłkowo pobrałem je z komputera z wyjścia czujnika obrotów wału korbowego.. ale to raczej nie to o co mi chodziło... przynajmniej obserwując wskazania, ponieważ na postoju Smile mierzy mi prędkość wału Smile zamiast wskazywać 0 km/h, jest ok 10 km/h (impulsy VSS i drogi idą przewodem który jest ekranowany więc nie powinno chyba być problemów z tym.. no chyba że za mała amplituda sygnału i wchodziły na to zakłócenia z cewki układu zapłonowego w co osobiście bardzo wątpie, raczej faktycznie to nie to wyprowadzenie o które chodziło....

    Impulsy pobrałem z wejść 18 (VSS) i 11 (rzekomy czujnik drogi...). [schemat wyprowadzeń komputera w załączniku]

    Sam czujnik ma taką konstrukcję jak poniżej co być może tłumaczy duża wahania wskazywanych wartości imp. drogi (zbyt duża ilość imp. w danej chwili... (duża ilość szczelin i duży moment obrotowy) Dlatego tym bardziej wydaje mi się że impulsy wziąłem ze złego miejsca.

    Cinquecento 900 (wtrysk) - Skąd wziąść impulsy drogi ?

    Schemat połączeń w cc 900 wygląda mniej więcej tak..

    Cinquecento 900 (wtrysk) - Skąd wziąść impulsy drogi ?

    Czytałem trochę o rozwiązaniach z halotronem i magnesami mocowanymi na tarczy koła, ale ni wydaje mi się to zbyt trwałe rozwiązanie mechaniczne.
    Czy jest jakaś inna alternatywa niż to rozwiązanie..
    Ew. czy można do tego jakoś wykorzystać licznik kilometrów dziennych w zegarach, lub gdzieś w instalacji elektrycznej te impulsy sie pojawiają , ew. jakiś impulsator na linkę przy zegarach, idzie coś takiego kupić ?
    Proszę o pomoc, i pozdrawiam.
  • Wago
  • #2
    esiuabek
    Level 18  
    Mniemam iż jeśli jest na wtrysku to impulsy drogi powinny gdzieś być. Niestety to autko ma o jedne drzwi za mało bym miał powód szukania impulsu drogi (chodzi o taksówkę). sprawdź pomiędzy linką, a skrzynią czy nie ma czegoś coby mogło przypominać jakiś przetwornik obr/imp. Jeśli tam nie ma to szukaj pod prędkościomierzem lub bezpośrednio w nim, niektórzy producenci wkładali przetwornik hallotronowy na magnes do prędkościomierza. Jak nie znajdziesz to pozostaje Ci poszukać warsztatu montującego taksometry, oni na pewno Ci coś dobiorą.
  • Wago
  • #3
    narvany
    Level 13  
    Mam pewien pomysł rozwiązania, czy tego typu koncepcja miała by prawo działania... pytam ponieważ nie miałem nigdy do czynienia z halotronami.. i nie mam pewności czy ten sposób montażu byłby odpowiedni.

    Cinquecento 900 (wtrysk) - Skąd wziąść impulsy drogi ?

    No i oczywiście nasuwa się drugie pytanie, jakiego typu halotronu użyć, i gdzie najtaniej kupić (żałuje że wywaliłem stare magnetowidy bo pamiętam że w nich przy głowicy zawsze był halotron.)

    Czy te były by odpowiednie ?
    UGN3120U http://www.datasheetarchive.com/pdf/3527904.pdf
    lub
    UGN3140U http://www.datasheetarchive.com/pdf/3527965.pdf
    widziałem że są dość tanio w ofercie diax.pl
    http://diax.pl/sklep/index,105.html?osCsid=f11cd14db8f29a541206aba278e653f7
  • #4
    esiuabek
    Level 18  
    Pomysł całkiem dobry. Sam czasami coś takiego stosuję. Jak masz tak dużo miejsca to zamiast hallotronu wstaw tam kontraktron, odpadnie problem z zasilaniem +5V. jeden koniec do masy, a drugi to impuls.
  • #5
    narvany
    Level 13  
    A czy kontaktron będzie w stanie przetwarzać tak szybkie impulsy ? W końcu to szklana rurka ze stykami wewnątrz, i nie wiem jak z trwałością takiego elementu.
  • #6
    esiuabek
    Level 18  
    Jeden z polskich producentów taksometrów stosuje od lat przetworniki oparte na kontraktronie i jakoś to działa bez problemów http://www.cbe.com.pl/index.php/ida/3/?idp=60
    Kontraktron nie powinien być za duży tak około 1,5-2 cm szkła.
    Możesz jeszcze kupić cały przetwornik i wstawić go pomiędzy linkę, a prędkoścoimierz. Końcówki są do prawie wszystkich typów linek.
  • #7
    narvany
    Level 13  
    Właśnie tego typu przetwornika szukałem :) Dzięki, jednak z racji tego że już trochę zabrnąłem w temat, i przy okazji wydłubałem hallotron z wentylatora od pc mam go akurat pod ręką sprawdzę czy to zadziała.

    Typ halotronu to ATS266. Trochę inny niż ten który chciałem użyć bo z 4 wyjściami. Ale z tego co zrozumiałem z noty aplikacyjnej wychodzi na to że wyjścia również są zwierane do masy, a w zależności od wyjścia BO, BOD pojawiają sie na nich zanegowane stany (w końcu miało to niby podawać odwrotnie polaryzację na cewkę silnika wentylatora) Wydaje mi się że podanie z jego wyjścia impulsów na wejście komputera powinno wystarczyć. Co o tym myślicie ?

    http://weber-systems.pl/temp/ats266-316h.pdf

    Dodano wieczorem:
    Plan się powiódł :) Halotron zamontowany w prędkościomierzu spełnia swoje zadanie :) generuje impulsy (impulsy zostały wzięte z wyprowadzenia BOD, BO wisi w powietrzu). Jedyna różnica w założeniu a w realizacji polega na zamontowaniu halotronu prostopadle w stosunku do pozycji która była przyjęta wstępnie (wynika to z umiejscowienia czujnika w halotronie - z noty katalogowej) (przyklejony klejem na gorąco do el.obudowy tarczy prędkościomierza - równolegle w stosunku do powierzchni magnesu).