Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomysł na sygnalizator przegrzania silnika.

19 Kwi 2008 11:06 1520 3
  • Poziom 10  
    Witam

    Czy ma ktoś pomysł jak zrealizować ostrzeganie dzwiękiem przed wzrastającą temperaturą cieczy chłodzącej?
    Raz już mi się zdarzył przegrzać silnik, efekt-konieczność wymiany uszczelki pod głowicą.
    Wiem że należy się patrzeć na wskażnik temperatury, ale myślę że mało kto to robi stale np co 4 min, a przy pęknięciu węża przegrzanie następuje błyskawicznie i bezobjawowo.Jest to dość częsta awaria i dziwi mnie że nikt nie wpadł aby sygnalizować dzwiękiem lub czerwoną kontrolką.Nie spotkałem się z autem w którym by istniał taki sygnalizator fabryczny.

    Ja wymyśliłem takie połączenie:

    -korzystamy z jednego z przewodów czujnika temperatury zamontowanego na silniku.Generalnie mierząc napiecie pomiedzy nim a masą mamy odpowiednio:

    zimny silnik 1.5V

    temperatura robocza 0.9 V

    przegrzanie od 0.70 do 0.1V

    Wpinamy się dodatkowym przewodem w przewód wychodzący z czujnika temp.,drugi koniec lutujemy pod bazę tranzystora/właśnie, jakiego?/ i sterujemy poprzez niego obwodem brzęczyka lub kontrolki.
    Dodatkowo można dać rezystor nastawny aby móc regulować napięcie lub prąd zwarcia w tranzystorze..

    Co szanowni forumowicze na to?

    pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Większość samochodów ma sygnalizację przegrzania płynu - zazwyczaj optycznie na panelu (dodatkowe czerwone światło, nie chodzi mi o położenie wskazówki), no może nie licząc malucha.
    Dźwiękową sygnalizację ma np. Wolga Gaz (nowoczesny samochód wyższej klasy made in ZSRR anno domini 1980 ;) )
    A można też wpakować biper (3pln) i termostat ze złomowanej pralki Wiatki (90 C) - chyba jeszcze prostsze. Kwestia w tym, że woda przegrzewa się rzadko, a płyn prawie nigdy - jest to więc wodotrysk równie niezbędny jak wskaźnik spadku napięcia akumulatora poniżej wartości 11V, wskaźnik przegrzania oleju, wskaźnik ubytku płynu w zbiorniczku spryskiwaczy i tysiąc innych kontrolek.
  • Poziom 11  
    cranky napisał:
    Kwestia w tym, że woda przegrzewa się rzadko, a płyn prawie nigdy - jest to więc wodotrysk równie niezbędny jak wskaźnik spadku napięcia akumulatora poniżej wartości 11V, wskaźnik przegrzania oleju, wskaźnik ubytku płynu w zbiorniczku spryskiwaczy i tysiąc innych kontrolek.


    Widać od razu, że nie miałeś okazji znaleźć się w sytuacji o której pisze autor posta, czyli koszta związane z przegrzaniem silnika... więc trochę zrozumienia kolego!
  • Poziom 39  
    Notker napisał:
    Raz już mi się zdarzył przegrzać silnik, efekt-konieczność wymiany uszczelki pod głowicą.

    mastach napisał:
    więc trochę zrozumienia kolego!

    Po co zrozumienie skoro Notker błędnie rozumuje? Wyjaśniam: jeśli nie było żadnej innej przyczyny (usterka układu chłodzenia, usterka elektryczna np brak zasilania wentylatora itp) to konieczność wymiany uszczelki pod głowicą nie była efektem a przyczyną. Ogólnie podzielam zdanie zdanie kol. cranky n/t "niezbędnych" kontrolek.
    Ale jeśli Notker bardzo chce to może w miejsce czujnika temperatury wkręcić jakiś inny pasujący gwintem, podwójny; w sensie zawierający termistor "na wskaźnik" i termik zwierający przy np 110 stopni, coś jak to: http://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/...temperatury-plynu-chlodzacego,scr_dItems.html