Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator - jak dokładnie sprawdzić co mu jest?

robdol 20 Apr 2008 10:48 18965 23
NDN
  • #1
    robdol
    Level 11  
    Od wczoraj mam na zegarach Generator Werksttat i świeci się kontrolka ładowania. Stało się to nagle podczas jazdy.
    Sprawdziłem i tak
    Brak ładowania napięcie na zaciskach aku niecałe 12V
    Pasek napędzający jest cały i napędza altka bez problemu.
    Rolka jest cała żadnych drgań ,pisków szumów.
    Patrząc na alternator z góry przy zapalonym silniku widzę że wiatraczek(wew. alternatora) który jest bliżej paska napędzającego i rolki obraca się - natomiast ten od strony regulatora napięcia stoi w miejscu.
    Alternator 120A by Bosch. Auto Passat B5 115 PS TDI

    Pytanie jest następujące jak dokładnie sprawdzić przyczynę braku ładowania(patrząc na powyższe objawy) i nie brnąć w niepotrzebne koszta. Mam podejrzenie że to regulator napięcia ale wolałbym mieć pewność.
  • NDN
  • #2
    Kamilo16
    Level 16  
    możliwe że klin się obciął..... jeśli oczywiście jest...... nie wiem przy tym modelu jak jest, ale też są takie przypadki przy innych autach....... no jeśli się nie kręci wirnik to świadczy o tym tylko......
  • #3
    ptaszek1975
    Level 30  
    Sprawdź kółko wiskozowe i regulator napięcia.
  • #4
    viper555
    Level 39  
    Patrząc na alternator z góry przy zapalonym silniku widzę że wiatraczek(wew. alternatora) który jest bliżej paska napędzającego i rolki
    obraca się - natomiast ten od strony regulatora napięcia stoi w miejscu.

    Jest to nie możliwe ponieważ wentylatory są zgrzane z wirnikiem po drugie w tych alternatorach padają tylko mostki natomiast przy dużym przebiegu brak szczotek i pierścieni ślizgowych. Regulatory Boscha są bezawaryjne.P
  • NDN
  • #5
    Kamilo16
    Level 16  
    no szczotki trzeba jako pierwsze zobaczyć..... uważam że ogólnie regulatory się tak nie psują
  • #6
    andrzej0769
    Level 20  
    po pierwsze to sprawdź zasilanie na zacisku 30 dojście grubym przewodem szczotki raczej nie w tedy następuje przerwa obwodu i kontrolka nie świeci
  • #7
    triomax
    Level 14  
    kolego w tych alternatorach uszkadzają sie wirniki tzn. jest wada mocowania uzwojenia wirnika z biegiem czasu tworzy sie tam luz i zaczyna się ruszać urywając przewody od pierścienia [komutatora] musisz rozebrać alternator i wszystkiego sie dowiesz [jeśli moja teoria sie potwierdzi to wymień nie naprawiaj bo i tak się to powtórzy] pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    a w tych modelach lampka świeci nawet jak niema szczotek lub jest przerwa na wirniku [taki układ]
  • #8
    Elektron1234
    Level 20  
    Jest to nie możliwe ponieważ wentylatory są zgrzane z wirnikiem po drugie w tych alternatorach padają tylko mostki natomiast przy dużym przebiegu brak szczotek i pierścieni ślizgowych. Regulatory Boscha są bezawaryjne.P[/quote]

    Ogolna wiedza juz jest Teraz do pracy Ja tez mysle ze to mostek prostowniczy do wymiany ale doputy nie wyciagniesz i nie rozbierzesz to mozna tylko gdybac Pozdrawiam
  • #9
    triomax
    Level 14  
    "w tych alternatorach padają tylko mostki natomiast przy dużym przebiegu brak szczotek i pierścieni ślizgowych." a nie spotkał się kolega z uszkodzonym wirnikiem?
  • #10
    viper555
    Level 39  
    Niestety w boschach są super ale padają w Valeo gnije drut.P
  • #11
    robdol
    Level 11  
    No to mam niezła zagwozdkę bo:
    alternator poszedł do firmy Bendiks na naprawę i działa(zapłaciłem 280 pln)
    założony na samochód nie działa ,wyskakuję błąd 17911 .
    po skasowaniu błędu alternator zaczyna ładować
    następny dzień rano znowu nie ładuje - jadę do pracy -wychodzę odpalam i...sam z siebie ładuje poprawnie.
    Następny dzień znowu brak ładowania (błędu VAG też brak).
    Dodam że odwiozłem alternator żeby go jeszcze raz sprawdzili i u nich działa na stole a u mnie na samochodzie po ponownym założeniu działa kiedy chce(częściej nie działa).
    Innymi słowy .....co robić?
    Bo pomysły mi się skończyły.
  • #12
    ANDYW6
    Level 24  
    Sprawdź przewody łączące alternator z instalacją.
  • #13
    andrzej0769
    Level 20  
    nie chcesz kolego słuchać a mówiłem sprawdź zasilanie dodam sprawdź jeszcze masę alternatora ktoś cię kolego wyprowadził w pole za te pieniądze kupił byś drugi i jeszcze coś by zostało
  • #14
    rico37p
    Level 28  
    andrzej0769 wrote:
    nie chcesz kolego słuchać a mówiłem sprawdź zasilanie dodam sprawdź jeszcze masę alternatora ktoś cię kolego wyprowadził w pole za te pieniądze kupił byś drugi i jeszcze coś by zostało
    Swięte słowa , za dużo było podpowiedzi.
  • #16
    waldez1
    Level 15  
    Witam. Dawno tu nie zaglądałem.
    Ale do rzeczy.
    Miłem kiedyś taki przypadek w Ibizie, raz jest a raz nie ma ładowania, a alternator po naprawie ( u innego elektryka). I tu kolega andrzej0769 ma świętą racje. W przypadku Ibizy był to brak masy. Nawet dokręcenie śrub nic nie dawało. Po połączeniu przewodem masy i odudowy alternatora występowała spora iskra, a silnik aż zwalniał obroty. Założyłem dodatkową plecionkę pomiędzy silnikiem i obudową alternatora.

    A odpowiadając na pierwotne pytanie wątku. Niezawodny sposób przebadania alternatora, to zbadanie przebiegu na oscyloskopie. Z kształtu przebiegu widać od razu co jest uszkodzone. Inne są przebiegi dla zwarcia i przerywy na diodach a nawet dla diód dodatnich i ujemnych. Gdzieś ma taki rysunek przebiegów z alternatora Bosch, z opisem o jakimuszkodzeniu świadczy przebieg. Mam też gdzieś opis pomiarów oscyloskopowych alternatora z jakiej pracy dylomowej czy coś tam, z dokładną interpretacją.
    Jest tylko jeden problem, nie mam pojęcia gdzie to mam. A szkoda, bo chyba przydało by się wrzucić na forum lub napisać taki wątek o diagnostyce alternatora.
  • #17
    robdol
    Level 11  
    Poddaję się i oddaję alternator jeszcze raz do sprawdzenia tam gdzie go regenerowali.
    Przeryłem dziś całą instalację i wg. mojej wiedzy wszędzie są przejścia i wszystko jest sprawne.
    Zobaczymy co z tego wyjdzie.
    Wszystkim forumowiczom którzy zabrali głos w tej dyskusji dziękuję za pomoc.
    Dam znać po wizycie w serwisie co było.
    pozdrawiam
  • #18
    robdol
    Level 11  
    I mam rozwiązanie problemu.
    Walnięty był nowo założony regulator napięcia . Po wymianie na inny jak ręką odjął.
  • #19
    viper555
    Level 39  
    I tu jest pies pogrzebany że zabrali dobry regulator Bosha a wcisnęli nic nie wartą podróbę więc nie wiadomo jak długo będziesz się cieszył.P
  • #20
    Raval86
    Level 10  
    "regulatory bosha są bezawaryjne"....no co za amator to pisał to brak słów!! z tego co tu czytałem to może jeden procent podpowiedzi była coś warta:) trochę praktyki chłopaki:)
  • #21
    viper555
    Level 39  
    Jakbyś miał chociaż trochę praktyki to byś takich bzdur nie pisał, a ja wiem co pisze.P
  • #22
    5150
    Level 17  
    Viper daj spokój, dostali by do zrobienia byle Hitachi i by sie połozyli na sprawdzeniu regulatora.
  • #23
    viper555
    Level 39  
    Witam 5150 ,bo gość się zajmuje nagłośnieniami a zabiera głos.P
  • #24
    5150
    Level 17  
    To niech se o esteiksach gada, albo innych bejmach.