Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prosty regulator PWM oparty na NE555

avatar 15 Dec 2009 19:44 97232 65
Tespol
  • #31
    Mibars
    Level 11  
    Tak więc ja kombinując w PSpice doszedłem do czegoś takiego:
    Prosty regulator PWM oparty na NE555

    Te tranzystory dane są takie olbrzymie ponieważ nie mam innych w bibliotece PSpice, docelowo wpadną BUZ11

    Czy nie widać rażących błędów?

    Z symulacji wyszła mi częstotliwość ok. 22,7kHz, co było moim celem, gdyż chciałem wyjść poza zakres słyszalnych częstotliwości (skoro to ma być zamontowane między innymi w aucie, to niech mi nie "gra" w radiu).

    Teraz mam taki mały problem związany bardziej z faktem, że jednym z zastosowań ma być układ do świateł dziennych - Chciałem zrobić około sekundowe opóźnienie załączenia przekaźnika, który zasili ten układ, wymyśliłem tyrystor, który byłby sterowany sygnałem z alternatora puszczonym poprzez rezystor, za którym byłby kondensator podłączony do masy. Idea jest taka, że po pojawieniu się ładowania najpierw zacząłby się ładować kondensator, zaś dopiero po chwili, gdy napięcie na kondensatorze by wzrosło (czyli tym samym na brance tyrystora) tyrystor by się przełączał i zasilał przekaźnik.

    Sęk w tym, że na chwilę obecną nie wiem jak dobrać parametry - Zasymulować nie mogę, przejrzałem też dziś klika książek do elektrotechniki i niestety, ale niczego ciekawego nie znalazłem. Może mnie ktoś poinstruować, albo chociażby naprowadzić na trop jak się za to zabrać? A może... Prostsze rozwiązanie?
  • Tespol
  • #32
    dj2chile
    Level 10  
    czy to odpowiedz na mojego posta z prośbą o podlączenie do układu z pierwszego posta tranzystora sterowanego przez sygnał 12v do zwierania 100% mocy?
  • #33
    Mibars
    Level 11  
    Nie.

    Co tak w ogóle masz na myśli pisząc "schemat zwierania z tranzystorem sterowany 12V"? 100% nie osiągniesz nigdy, sam tranzystor ma niezerową rezystancje, możesz się jedynie dość mocno do takiej wartości zbliżyć. Poza tym, czy to będzie 100%, czy 99%, czy 99,9% to wielkiej różnicy nie robi.

    Co Ty w ogóle chcesz osiagnąć? Sterowanie ledami - Ale w jakim sensie? Jako ściemniacz?
  • #34
    User removed account
    User removed account  
  • #35
    Mibars
    Level 11  
    e-mega, własnie znalazłeś rażący błąd w moim układzie... Ja przecież potrzebuje sterować +12V, a nie masą...
  • Tespol
  • #36
    User removed account
    User removed account  
  • #37
    dj2chile
    Level 10  
    mówiąc o tranzystorze miałem na myśli dołączenie do układu z pierwszego posta(i wysterowanie go) tak aby układ dawał te 99 % (maksymalne zapalenie diod świetlnych) po podaniu... i tu wyjaśnienie napięcia z swiatła stopu w samochodzie, prosze o wytłumaczenie dla wzrokowca, pozdrawiam i dziękuję, najszybciej zrobiłbym to przekaźnikiem ale nie tędy droga
  • #38
    Mibars
    Level 11  
    e-mega, dla przypomnienia, bo widzę, że nie przeczytałeś mojego wcześniejszego posta:

    -To jest uniwersalny PWM, ale jego podstawowym zadaniem będzie praca w roli ściemniacza do świateł drogowych używanych w formie dziennych
    -Instalacja w samochodzie jest zaprojektowana tak, że na żarówki podaje się 12V (a przynajmniej u mnie tak jest), co powoduje, że sterowanie masą odpada
    -Wiem co to PWM, wiem co to tranzystor, złącza itd. itp. jednak pierwszy raz wykorzystuje wiedzę w praktyce
    -Już pisałem, że będzie BUZ11, a nie IRF150 (ze względu na brak BUZa w PSpice)
    -Są dwa tranzystory, gdyż obwody świateł lewego i prawego są rozdzielone i ze względów bezpieczeństwa nie mam zamiaru zmieniać tego stanu rzeczy.
    -Problem odpalania z opóźnieniem też rozwiązałem, zaś dokładne wartości R i C dobiorę eksperymentalnie.

    dj2chile - jeśli dobrze zrozumiałem planujesz zrobić sobie 3-cie światło STOP do auta. Jeśli tak, to nie wiem, czy jest sens bawić się z PWM, prądy płynące przez diody są na tyle niewielkie, że mozna by je podpiąć pod 12V jedynie przez rezystor, ewentualnie połączyć kilka diód szeregowo (czerownych chyba trzeba dać 6 sztuk, bo spadki na nich to ok 2V) i zastosować ich sztuk 6, 12, 18 czy inną wielokrotnosć szóstki. Jeśli koniecznie chcesz użyć PWM, to licz się z tym, że ciebie interesuje jakieś niecałe 20% wypełnienia, bo przy 100% natychmiast popalisz diosy (w końcu dasz 12V...). Poza tym uzyskasz tak przeze mnie nielubiany w nowych autach efekt stroboskopowy (popatrz na jakies auto z fabrycznymi diodowymi światłami jadące np. wzdłuż płotu, zobaczysz to nieprzyjemne miganie, czasem nawet kątem oka je widać)
  • #39
    dj2chile
    Level 10  
    dzieki za odpowiedź, ale może żwiększyć częstotliwość aby pokonać ten efekt stroboskopowy, bo to mają byc pozycyjne i stupo ( dwa etapy) aby wyrergulować pierwszy i drugi bo nie che mocno świecić, i nie mówcie mi prosze o homologacjach
    pozdrawiam
  • #40
    User removed account
    User removed account  
  • #41
    Mibars
    Level 11  
    e-mega, wielkie dzięki za odpowiedź.

    Co ciekawe jak symulowałem "alternatywne" połączenie w PSpice, to wychodziło, że na żarówce będzie maksymalnie ok. 9V... Działało by bardziej jak rezystor wpięty w obwód...

    A radiator i tak będzie, choć docelowo miał być niewielki (aby całość zmieściła się w małej obudowie)
  • #42
    dj2chile
    Level 10  
    ale ja nie chce żadnego stroboskopu, to ma być normalna regulacja jasności świateł stopu tak aby nie oślepiać na skrzyżowaniu, w lampy pójdą diody i to nie mało
  • #43
    User removed account
    User removed account  
  • #44
    Mibars
    Level 11  
    Żeby nie oślepiać na skrzyżowaniu, to się nie trzyma hamulca, ewentualnie zaciąga się ręczny ;)

    Ja bym Twoj problem rozwiązał na dwa sposoby:
    -Albo dałbym np 2x6 diód jako pozycyjne plus 4x6 diód jako stopu (co trzecia dioda jako pozycyjne, reszta stopu), co pozwoliłoby uzyskać efekt podobny jak przy żarówkach dwuwłóknowych

    -Albo użyłbym na każdą diodę po dwa rezystory - większy od swiateł mijania i mniejszy od stopu - przy czym wielkosć tych rezystorów trzeba by policzyć dla sytuacji, kiedy dioda jest zasilana podwójnie. Mozna by zamiast tego podłączyć bank sześciu diód poprzez rezystor do świateł mijania i bezposrednio do świateł stopu - wciśnięcie hamulca podałoby całe 12V na diody, gdy światła mijania podawałyby obniżone napięcie. Trzeba się liczyć z tym, że część prądu ze światła stop uciekałaby do instalacji świateł pozycyjnych, co można by rozwiazać poprzez zastosowanie zwykłej diody.
  • #45
    dj2chile
    Level 10  
    dzięki za odpowiedź ale nie chce marnować cennego w aucie zasilania na rezystorach, PWM to chyba najlepsze rozwiązanie tylko nie wiem jeszcze jak dokładne go użyć, a diody w listwie świetlnej będą wklejone od środka na krawędziach świateł taśmą dwustronną, te listwy już mają rezystory
  • #46
    Mibars
    Level 11  
    Quote:
    nie chce marnować cennego w aucie zasilania na rezystorach

    Zdajesz sobie sprawę, że mówimy tutaj o mocach rzędu 1 wat? Te rezystory mogą być nawet zimne w palcach....
    Najoszczędniej, czyli zarówno najtaniej i bez strat będzie zrealizować opcję nr 1, którą podałem powyżej - sześć diod czerwonych połączonych szeregowo bezpośrednio do świateł pozycyjnych/stopu, zaś ich ilość (to jest wielokrotność tych sześciu) będzie determinować jasność. Sam generator pobiera przecież prąd i to bez przerwy (w końcu działa on na zasadzie ładowania kondensatora, który po chwili rozładowuje do masy), poza tym tranzystor tez ma niezerową rezystancje. Ja w swojej lampce rowerowej zasilanej z akumulatora 12V mam po prostu cztery diody połączone szeregowo (diody białe są na wyższe napięcie, niż czerwone, dlatego cztery, a nie sześć).

    A jeśli koniecznie chcesz zastosować PWM, to musisz wykombinować jakiś sposób na zmienianie wypełnienia po naciśnięciu pedału hamulca (żeby było jaśniej). Podejrzewam, że dołączenie przewodu od świateł hamulca poprzez odpowiedni rezystor przy potencjometrze zdałoby egzamin. Tylko ponownie musiałbyś zwrócić uwagę, by przy jednoczesnym używaniu świateł pozycyjnych i hamulca nie popalił diod...

    Ale dla mnie to nadal jest przerost formy nad treścią...

    Wracając do mojego układu... Chyba wyżej wspomniany LTC1155 może być rozwiązaniem - Jego zadaniem jest podawanie większego napięcia do szybszego przeładowania bramki, może to wystarczy? Ale chyba ze wzgledu na to, że kosztuje 30zł to sobie odpuszcze i najpierw obadam jak działa bez tego ;)
  • #47
    dj2chile
    Level 10  
    to skoro PWM odpada to dwie listwy diotowe na 12 v zasile raz szeregowo raz równolegle, potrzeba chyba tranzystora
  • #48
    Mibars
    Level 11  
    Prosty regulator PWM oparty na NE555

    Tak nie prościej? Działa na dokładnie takiej samej zasadzie jak żarówki dwuwłóknowe jakie masz normalnie w lampach z tyłu. Stosunek diod świateł pozycyjnych do stopu możesz nawet zmniejszyć do 1/3, czy nawet 1/4 w koncu żarówka w lampie ma 5/21W
  • #49
    dj2chile
    Level 10  
    pomysł prosty i moze dla niektórych skuteczny ale mnie nie zadowala takie rozwiązanie, światło twoży obrys wewnątrz lampy a listwa ma kilkadziesiąt diod połączonych wewnątrz sylikonu
  • #50
    Mibars
    Level 11  
    Ścieżki przecież nie muszą być proste... Liczy się tylko to, by ilość diod się zgadzała
  • #51
    a586
    Level 2  
    Być w stanie dostosować szerokość i wysokie tempo wzrostu(translate.google.cn)
  • #52
    Paweł W.
    Level 15  
    avatar wrote:
    nie ma ograniczenia mocy buz11 ma 30A teoretycznie 300watt dla 12V tak wiec jest to tylko zalezne od tranzystora wykonawczego


    Witam.

    Nie do końca kiedyś założyłem BUZ 11 do takiego regulatorka obniżającego moc świateł mijania i bez radiatorka przy standardowej H4 55W po prostu usmażył się po kilku godzinach jazdy także radiator powinien być i to spory.

    Pozdrawiam.
  • #53
    gondoljerzy
    Level 23  
    Mibars wrote:
    Tak więc ja kombinując w PSpice doszedłem do czegoś takiego...
    ...Z symulacji wyszła mi częstotliwość ok. 22,7kHz, co było moim celem, gdyż chciałem wyjść poza zakres słyszalnych częstotliwości (skoro to ma być zamontowane między innymi w aucie, to niech mi nie "gra" w radiu).


    Tak się złożyło że potrzebowałem prostego układu do regulacji jasności świecenia zestawu diod led w domowych warunkach. Zmontowałem układzik z Twojego obrazka i działa, ale częstotliwość przebiegu PWM zmierzona miernikiem z pomiarem częstotliwości wyszła nie 22 tylko około 3kHz. Tranzystor dałem taki jaki miałem pod ręką czyli BD139.


    Quote:
    ...Chciałem zrobić około sekundowe opóźnienie załączenia przekaźnika, który zasili ten układ, wymyśliłem tyrystor, który byłby sterowany sygnałem z alternatora puszczonym poprzez rezystor, za którym byłby kondensator podłączony do masy. Idea jest taka, że po pojawieniu się ładowania najpierw zacząłby się ładować kondensator, zaś dopiero po chwili, gdy napięcie na kondensatorze by wzrosło (czyli tym samym na brance tyrystora) tyrystor by się przełączał i zasilał przekaźnik.

    Tyrystory stosuje się do prądów zmiennych. Przecież przy zasilaniu stałym napięciem raz zmuszony do przewodzenia prądu tyrystor wyłączy się dopiero po odłączeniu zasilania. Tutaj trzeba zastosować tranzystor albo komparator.
  • #54
    blur123
    Level 10  
    Mibars wrote:

    -Problem odpalania z opóźnieniem też rozwiązałem, zaś dokładne wartości R i C dobiorę eksperymentalnie.


    A mógłbyś napisać jak to rozwiązałeś bo mam ten sam problem tzn.:

    Mam taki układ PWM do świateł dziennych i chciałbym aby startował z opóżnieniem około 2 sekundy ... jak to zrobić?...
  • #55
    Paraclitus
    Level 15  
    Używam w rowerze bardzo podobnego sterownika PWM jak w pierwszym poście:
    Prosty regulator PWM oparty na NE555

    Mam pytanie czy nie dałoby się prosto dorobić ogranicznika prądu maksymalnego.
  • #56
    raficzek
    Level 11  
    Ciekawy układ. Sam zamierzam użyć podobnego jako rozbudowę prostownika do ładowania akumulatorów. Ograniczenie prądu można tu zrobić typowo i bardzo łatwo. W obwód źródła tranzystora MOS włączamy rezystor R ogr. /np. 0,2 Ohma dla 3 A prądu max./. Napięcie na nim w razie przeciążenia będzie sterować bazę tranzystora n-p-n małej mocy /np. BC238/. Kolektor tego tranzystora dołączamy do bramki MOS'a wykonawczego i rezystora R2, który będzie jego obciążeniem. Pin "7" NE555 to wyjście kolektorowe n-p-n, którego obciążeniem jest R2, a więc działanie naszego tranzystora go nie uszkodzi. Ponieważ układ jest impulsowy to w obwód bazy tego tranzystora należy dodać prosty filtr inercyjny dolnoprzepustowy RC uśredniający napięcie "zbierane" z R ogr. Iloczyn RxC należy wyliczyć, lub dobrać doświadczalnie zależnie od częstotliwości działania PWM. Zbyt duże RC opóźni działanie zabezpieczenia, za małe - spowoduje cykliczne blokowanie MOS'a przy większych wartościach prądu wyjściowego układu. W obwód bazy tranzystora zabezpieczającego /BC 238/ dałbym rezystor o wartości 1k - 4k7 i do niego dobrał C. Dla jeszcze większego bezpieczeństwa wraz z bezpiecznikiem elektronicznym używałbym jednocześnie topikowego. Przynajmniej na czas eksperymentowania;)
    A więc; I max = U be / R ogr = 0,6V / R ogr.
    P.S.
    Czy ktoś z Was zna jakiś scalony regulator PWM 4-ro, 6-cio pinowy w obudowie TO 220 albo podobnej na prąd 4-5A?
  • #57
    Paraclitus
    Level 15  
    Dziękuję za odp. ale nie chodziło mi o generowanie strat na mosfecie tylko ogranicznik prądu w trybie PWM.
    Z problemem już sobie poradziłem - zamieszczam schemat blokowy:
    Prosty regulator PWM oparty na NE555
    Działa to w ten sposób, że kiedy prąd przekroczy próg zadziałania komparatora to generowany jest impuls wyłączający Mosfeta.

    PS Na tamtym schemacie brakuje jeszcze diody równolegle do silnika - Katoda do zasilania.
  • #58
    -RoMan-
    Level 42  
    Jeszcze trochę i wymyślisz UC3843...
  • #59
    Paraclitus
    Level 15  
    -RoMan- wrote:
    Jeszcze trochę i wymyślisz UC3843...


    Dziękuję za podpowiedź chociarz trochę spóźnioną ale zawsze :)
    Mój układzik działa i to bardzo dobrze. Przejrzałem pdfa tego UC 3843 rozwiązanie podobne ale moje jest lepsze! :angel:
  • #60
    -RoMan-
    Level 42  
    "Lepszość" polega na użyciu trzech układów zamiast jednego?