Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TestoTesto
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mój zasilacz warsztatowy 0-30v 3,5A

telemah 22 Apr 2008 21:31 20480 22
  • Mój zasilacz warsztatowy 0-30v 3,5A


    Witam

    Oto moja pierwsza konstrukcja w DIY (właściwie druga ale pierwsza została wykasowana ze względu na (chyba) nieprawidłowe zamieszczanie zdjęć)

    Jest to oczywiście popularny zasilacz 0-30V 3A :D.Na początku miałem
    robić wersję symetryczną ale ze względu na to że nie miałem akurat wystarczających środków na zbudowanie wersji podwójnej - więc zrobiłem pojedynczą.Zresztą mam inny zasilacz symetryczny na kilka określonych napięć który prądowo mi wystarcza.Tak więc zbudowałem klasyczny pojedynczy.

    Zasilacz mój ma wydajność prądową dokładnie 3,5A większa mi nie potrzebna a większy prąd = większa moc tracona chłodzenie mam skromne więc nie ustawiałem wydajności większej - trafo spokojnie dało by radę.

    Teraz trochę o samej konstrukcji:

    Tranzystory końcowe 2szt 2SC2922 nie widać ich gdyż do radiatora dociska je aluminiowa płytka wystają tylko same przewody. Doprowadzenia porobione przewodem ok 1-1,5mm ².Radiator pochodzi
    z procesora Intel Xeon -2 - radiator ten chłodził tego xeona w sposób pasywny jednak teraz ma do rozproszenia nieco więcej mocy więc dałem wentylator który chodzi na 9v więc aż tak mocno nie hałasuje.
    Przewody którymi płynie duży prąd to linka z miedzi beztlenowej -1,5mm ²
    Płytka zrobiona termotransferem. zabezpieczona od spodu lakierem w sprayu niektóre ścieżki wzmocnione wlutowanym drutem miedzianym.
    Transformator o mocy ok 180Watt miałem dać inny ale do pojedynczej wersji ten starcza .Ma dwa uzwojenia po 13v każde spięte w szereg.
    Ta mała płytka to zasilacz symetryczny niewielkiej mocy + zasilacz pojedynczy większej mocy.od strony druku siedzą 2X małe stabilizatory 78L12 i 79L12 a w sposób przewlekany jest zainstalowany 7809.
    Zasilacz ten zasila wiatrak oraz kontrolkę , a w przyszłości zasili
    kontroler wiatraka(na 2 op-ampach) - który to zrobię niedługo jest na niego również zostawione miejsce. Zastosowałem tylko woltomierz - gdyż
    pobór prądu wole mierzyć w razie potrzeby zewnętrznym miernikiem
    a skala ogr. prądowego jest precyzyjnie wyskalowana ! Panel wydrukowałem na laserówce następnie przykleiłem na niego przezroczystą
    folię samoprzylepną.Opisy są proste i czytelne - oraz po Polsku bo tak wolę. W środku starałem się zachować porządek .Nie liczyłem ile mnie wyniósł zasilacz - jak chcecie to policzę :D sporo rzeczy miałem .
    aha do kontrolki ogr. prądowego dolutowałem mały buzzer piezo więc
    jak zagapię się i nie popatrze na diodę to i tak będę wiedział , że zadziałało ograniczenie.

    Zasilacz sprawuje się świetnie - został przetestowany po ustawieniu napięcia 1v ogr prądowego na maximum wytrzymał na zwarciu całą noc !!
    radiator miał temperaturę 71 °C oczywiście przy włączonym wiatraku.

    Mam nadzieję że nie objedziecie mnie za mocno. Zamieszczam kilka zdjęć :-)

    Mój zasilacz warsztatowy 0-30v 3,5A

    Mój zasilacz warsztatowy 0-30v 3,5A

    Mój zasilacz warsztatowy 0-30v 3,5A

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    telemah
    Level 27  
    Offline 
    telemah wrote 919 posts with rating 56, helped 81 times. Live in city Słupsk/Bytów. Been with us since 2006 year.
  • TestoTesto
  • #2
    AMON86
    Level 22  
    Zasilacz nie ma co "sympatyczny", całość też wygląda ładnie. Nie żebym się jakoś czepiał czy coś, ale z jednej strony napisy po polsku, a z drugiej "on/off". ;)
  • TestoTesto
  • #3
    telemah
    Level 27  
    AMON86 wrote:
    Zasilacz nie ma co "sympatyczny", całość też wygląda ładnie. Nie żebym się jakoś czepiał czy coś, ale z jednej strony napisy po polsku, a z drugiej "on/off". ;)


    o kurcze nawet o tym nie myślałem i zupełnie "mechanicznie" umieściłem te "On/Off" :D taka wpadka :D

    Ps.Policzyłem wszystko i wyszło że na zasilacz wydałem 76zł , z tym że miałem transformator , laminat na płytki , radiator , oraz sporo elementów na płytce jest z demontażu , myślę że i tak nie wyszło drogo
  • #4
    raczek3
    Level 22  
    Fajny, ja właśnie wczoraj wieczór zrobiłem sobie też taki zasilacz działał bez problemu do póki przed chwilą nie zwarłem kabli i już nie działa ani dioda ograniczenia prądowego ani regulacja prądu.
    P.S. Sory za podpięcie do tematu.
  • #5
    bmisilo
    Level 19  
    Bardzo ładnie wygląda przedni panel obudowy.No cóż pierwsza udana konstrukcja. ocena 10/10. :D:D:D
  • #6
    mlassota
    Level 18  
    raczek3 wrote:
    działał bez problemu do póki przed chwilą nie zwarłem kabli i już nie działa ani dioda ograniczenia prądowego ani regulacja prądu.


    Sprawdź OpAmpy - ja wymieniłam chyba 3 - Najbardziej odporne okazały sie mA741
    Poza tym sprawdź występowanie ujemnego napięcia do zasilania wzmacniaczy - D Zenera (D7) tez lubi .. nie dać rady.

    A jak z temperatura rezystorów? Ja w swoim zasilaczu zmieniłem moce: R2 (od gałęzi ujemnej) 2W, R1 i R7 po 10W i temperatury zrobiły sie znośne
    Pozdrawiam
    M
  • #7
    pawel_elo
    Level 13  
    raczek3 wrote:
    Fajny, ja właśnie wczoraj wieczór zrobiłem sobie też taki zasilacz działał bez problemu do póki przed chwilą nie zwarłem kabli i już nie działa ani dioda ograniczenia prądowego ani regulacja prądu.
    P.S. Sory za podpięcie do tematu.

    ja też ostatnio zrobiłem ten zasilacz i zabezpieczenie przeciwzwarciowe przy 30V działało bez problemowo (zapalała sieczerwona dioda led);)

    Dodano po 35 [minuty]:

    msichal wrote:
    Nie podoba mi się tan bałagan w środku...

    możesz konkretnie napisać gdzie jest ten "bałagan"?? A może chydzi o te przewody,których nie można było ułożyć w inny sposób?? ;/ na tej płytce przewody od potków są porozmieszczane w różnych miejscach i ciężko było by je tak poukładać żeby nie było bałaganu.. wiem bo robiłem ten zasilacz, tylko że z multimetrem cyfrowym ze strony http://elfly.pl/multimetr/multimetr_DIP.htm POLECAM

    Dodano po 2 [minuty]:

    jedynie czego bym się przyczepił to ten wiatraczek w środku ..jakbyś zamieścił go na zewnątrz to lepiej by chłodził..
  • #8
    markovip
    Level 34  
    Witaj telemah

    No ładnie Ci to nawet wyszło jednak jestem pewien ze stać Ciebie na wiele, wiele więcej ;)

    Co do tych przewodów z miedzi beztlenowej to trochę przesada zwłaszcza ze do tranzystora wykonawczego prowadza normalne, no ale jak były na zbyciu to dlaczego nie ;)

    1V i 3,5A to tylko 3,5W. Sprobuj żarówkę 100W 12V i ustaw na 5V to dopiero będziesz miał jazdę :D

    Ten buzzer to świetny pomysł.

    Pozdrawiam i życzę kolejnych sukcesów.
  • #9
    piorun7890
    Level 18  
    Bardzo ładnie wykonany zasilacz, jednak mam kilka małych uwag .Po pierwsze to ten analogowy woltomierz troszeczkę psuje wygląd zasilacza i jest dosyć mało dokładny ,a po drugie to ten nieszczęsny wyłącznik który w razie awarii jest dosyć niebezpieczny. Poza tym osobiście umieściłbym go nieco niżej ale to tylko kwestia gustu. Jak masz dwa uzwojenia po 13V to możesz zastosować przełączanie uzwojeń , tylko musisz zastosować osobne zasilanie wzmacniaczy operacyjnych . Dzięki temu zmniejszy się moc tracona na tranzystorach przy niskich napięciach i będziesz mógł zwiększyć wydajność prądową zasilacza bez zmiany radiatora na większy.
  • #10
    markosik20
    Level 33  
    markovip wrote:

    1V i 3,5A to tylko 3,5W. Sprobuj żarówkę 100W 12V i ustaw na 5V to dopiero będziesz miał jazdę :D


    To nie żarówka ma wytrzymać a zasilacz :wink: , przy prądzie 3,5A i różnicy napięć WE-WY ~24V to masz 84W które "idzie" w radiator. I główny tranzystor musi to wytrzymać....i wytrzymał.
  • #12
    telemah
    Level 27  
    Przewód z miedzi beztlenowej był "na zbyciu" mam go dwie szpulki z tym że jest wybrakowany i posiada miejsca w których izolacja jest cieńsza , dostałem go kiedyś zupełnie za free idzie wybrać nawet półmetrowe odcinki z izolacją normalnej grubości - a to zawsze jak by nie było przewód :D więc nie było to tak że ja specjalnie go tam zastosowałem :D

    - co do voltomierza to jest jak dla mnie wystarczająco dokładny umiem ustawić i odczytać napięcie z dok. do 0,5v - taka jest dla mnie wystarczająca.

    - co do wiatraka w środku - to ja nie widzę problemu pod radiatorem są otwory i nad nim w pokrywie też , także powietrze swobodnie sobie krąży jak trzeba radiator ma bardzo wysokie żebra - więc wystawał by strasznie z tyłu i sam zasilacz zajmował by powierzchnię o 1/3 większą i łatwo by było uszkodzić wiatrak czy nawet oberwać radiator a tak jest spokój a w środku miejsca i tak trochę zostało.


    Skalę ogr. prądowego można wyskalować doświadczalnie podłączając różne obciążenia i sprawdzając kiedy zapala się dioda.Później należy nanieść na kartkę podłożoną pod pokrętło punkty następnie przenieść
    je już w komputerze na skalę projektowanego panelu.Tak do ok 1A
    punkty nie występują idealnie liniowo , od ok 1A już łatwo jest wyznaczyć kolejne punkty podziałki.

    Ps. jakaś paranoja z tymi kablami :D przecież są pospinane :arrow::!:

    Ps2.Kol Piorun - 3,5A to dla mnie aż nadto :!: a radiator z wentylatorem przy tych zwarciu przy max prądzie 3,5A i 1v daje sobie radę - tak jak pisałem zasilacz wytrzymał na takim zwarciu całą noc.A voltomierz wolę
    analogowy - fajnie widać spadki i wzrosty napięcia - na cyfrowym
    to byłoby mielenie się cyferek mi wskazówka mówi więcej niż cyferki , jak już pisałem dla mnie woltomierz ten jest wystarczająco dokładny .
  • #14
    telemah
    Level 27  
    kazek125 wrote:
    na co Ty wydałeś 76 zł ?


    Na części ...proste :D a co Ty byś pewnie zrobił za 7,6 .....:D:?:

    Dla przykładu:

    Obudowa: 14zł
    Woltomierz: 12zł
    zaciski + pokrętła+gniazdko bezpiecznikowe : 8zł
    potencjometry: 12zł
    tranzystory końcowe: 22zł
    + reszta popierdółek w stylu ledy+oprawki buzzer piezo, op-ampy - jakieś 7-8zł

    I tak miałem dużo części z wylutu , no i transformator też miałem inaczej by było jeszcze drożej jakbym wszystko kupował nowe to wyszło by mnie jakieś 120-130zł , no ale oczywiście są magicy co by to zrobili za 3 czy 4 zł - ale chyba że wszystko by mieli - albo zrobiliby taki zasilacz za kilka pln jedynie w marzeniach.Myślę że i tak wyszło mnie to tanio.Najtańsze chińskie zasilaczopodobne badziewie to koszt ok 200zł - a rozsypało by się za chwilę :D
  • #15
    TheWiktus
    Level 18  
    A rezystory emiterowe zastosowałeś? Bo jakoś ich tam nie widzę ,a wtedy stosowanie dwóch tranzystorów mocy nie ma sensu.
  • #16
    telemah
    Level 27  
    TheWiktus wrote:
    A rezystory emiterowe zastosowałeś? Bo jakoś ich tam nie widzę ,a wtedy stosowanie dwóch tranzystorów mocy nie ma sensu.


    Nie widzisz i nie zobaczysz rezystorów emiterowych i tranzystorów też nie :D nie dość że są z tyłu radiatora to jeszcze są dociśnięte z góry blachą alu przesmarowaną pastą termoprzewodzącą - w ten sposób są dokładnie dociśnięte a ta blacha dodatkowo odbiera trochę ciepła z górnej powierzchni tranzystorów.Rezystory są również pod tą blachą więc tego zupełnie nie widać :D jednak są a dodatkowo tranzystory są sparowane jak kupowałem je w sklepie to pomierzyłem ich wzmocnienie i wybrałem dwa o niemalże identycznym
  • #17
    zgierzman
    Level 29  
    pawel_elo wrote:
    raczek3 wrote:
    Fajny, ja właśnie wczoraj wieczór zrobiłem sobie też taki zasilacz działał bez problemu do póki przed chwilą nie zwarłem kabli i już nie działa ani dioda ograniczenia prądowego ani regulacja prądu.
    P.S. Sory za podpięcie do tematu.

    ja też ostatnio zrobiłem ten zasilacz i zabezpieczenie przeciwzwarciowe przy 30V działało bez problemowo (zapalała sieczerwona dioda led);)


    Moim zdaniem padł tranzystor. Miałem to samo. Wiele zależy od trafa. Ja miałem za duże napięcie po wyprostowaniu. I pomimo zadziałania ograniczenia prądowego przy zwarciu tranzystor po krótkiej chwili poszedł z dymem. Zdziwiłem się, ale po policzeniu wszystko okazało się jasne.
    Tranzystor może rozproszyć bodajże 115W, a przy zwarciu całe napięcie odkłada się na tranzystorze. U mnie to było ponad 40V i 3,2A, co dawało trochę więcej niż 115W. Wystarczyło, żeby usmażyć tranzystor w sekundę - radiator nie nadążał odbierać ciepła.

    Rozwiązanie: dwa tranzystory lub ograniczenie prądu wyjściowego do np. 2,5A, ewentualnie skorygowanie napięcia wejściowego tak, aby przy zwarciu wydzielała się moc mniejsza niż maksymalna moc tranzystora.
  • #18
    wojto15-05
    Level 18  
    Ładnie i estetycznie wykonany ale moim zdaniem lepiej by było dać radiator na zewnątrz i wentylator troszkę większy ;p Może wentylator nie koniecznie ale co do przegrzewania to jest uczulony hehh.
    Testowałeś na dłuższą metę :D? chodzi mi o jakąś np 1h na obciążeniu np 1,5 -2,5 A ??
  • #19
    telemah
    Level 27  
    wojto15-05 wrote:
    Ładnie i estetycznie wykonany ale moim zdaniem lepiej by było dać radiator na zewnątrz i wentylator troszkę większy ;p Może wentylator nie koniecznie ale co do przegrzewania to jest uczulony hehh.
    Testowałeś na dłuższą metę :D? chodzi mi o jakąś np 1h na obciążeniu np 1,5 -2,5 A ??


    Kup sobie okulary i przeczytaj mój pierwszy post.Radiatora nie ma co wyciągać na wierzch gdyż jest zapewniony obieg powietrza (spore otwory wentylacyjne nad i pod radiatorem) radiator jest duży a w szczególności ma wysokie żebra gdybym go wyciągnął na zewnątrz to zasilacz zajmował by o prawie 1/3 powierzchni więcej i łatwo byłoby ten radiator urwać lub zablokować wiatrak.Wiatrak jest wystarczajacy dmucha on bezpośrednio na żebra radiatora.test zrobiłem ustawiając napięcie 1v i odkręcając prąd na max i tak NA ZWARCIU zostawiłem go na CAŁĄ NOC (ok 8h) :!: zasilacz przeżył taki test bez szwanku gdy wstałem rano zmierzyłem temperaturę radiatora wynosiła ona 71 stopni celcjusza. Tak więc nic nie trzeba wyciągać na zewnątrz chłodzenie jest zupełnie wystarczające a zasilacz właściwie niezniszczalny - o ile wiatrak nie przestanie się kręcić to zasilacz wytrzyma każde obciążenie przez naprawdę długi czas.
  • #20
    wojto15-05
    Level 18  
    Z okularami to trochę uważam że nie na miejscu... ale to już zależy od kultury osobistej. A dopatrzeć sie chyba wszystkiego nie muszę ?!... po to się pisze posty żeby się zapytać, zasugerować etc... ale nie z każdymi sie widocznie da...
    PS: a co do wyjmowania radiatora to napisałem że jestem uczulony na tym punkcie bo poszedł mi sprzed za parę setek... ale to też sie trzeba doczytać.
    pozdrawiam wojto15-05
  • #21
    konel83
    Level 15  
    Mam pytanie telemach! Mógłbyś wrzucić shemat obw. elektr? Jestem jeszcze początkujący i nie domyślam się wszystkiego!
  • #22
    telemah
    Level 27  
    wojto15-05 wrote:
    Z okularami to trochę uważam że nie na miejscu... ale to już zależy od kultury osobistej. A dopatrzeć sie chyba wszystkiego nie muszę ?!... po to się pisze posty żeby się zapytać, zasugerować etc... ale nie z każdymi sie widocznie da...
    PS: a co do wyjmowania radiatora to napisałem że jestem uczulony na tym punkcie bo poszedł mi sprzed za parę setek... ale to też sie trzeba doczytać.
    pozdrawiam wojto15-05


    Kolego z tymi okularami to był taki żart - nie ma się co unosić.Po prostu w moim pierwszym poście jest wszystko dokładnie opisane.

    Kol. konel83

    o jakie schematy Ci chodzi ? schemat zasilacza jest już na elektrodzie.
    ten mały zasilacz pomocniczy zrobiłem z głowy bez żadnego schematu - znajdziesz je w specyfikacjach użytych przeze mnie stabilizatorów liniowych.


    Pozdrawiam

    Ps.wczoraj Na próbę wykręciłem radiator i umieściłem na zewnątrz i zostawiłem na zwarciu (ustawione 1v i max prąd) ok 8h i temperatura radiatora wynosiła 68 ° C więc tylko 3 stopnie mniej niż wtedy gdy radiator był w środku - szczerze mówiąc spodziewałem się tego gdyż w odbudowie mam pod nim i nad nim spore otwory wentylacyjne a radiator
    jest tak umiejscowiony że nie leży bezpośrednio na dolnej ściance a od tylnej jest odsunięty o 6mm na tekstolitowych podkładkach - dystansach przez co powietrze może swobodnie omiatać radiator. Myślę więc Kol. wojto15-05 że dla marnych 3 stopni celcjusza nie opłaca się wyjmować radiatora na zewnątrz -jak mówiłem radiator to "kawał cegły" przez co
    bardzo wystaje poza ściankę tylną więc automatycznie urządzenie zajmowało by niemal o 1/3 więcej powierzchni a w obudowie jest wystarczająco nań miejsca.
  • #23
    wojto15-05
    Level 18  
    ooo dziwię się że koledze Telemah chciało się wyjmować radiator i sprawdzać :) jeśli różnica to tylko marne 3°C to rzeczywiście nie ma sensu. Ja u siebie mam trochę mniejszy radiator w zasilaczu i jest zamontowany na zewnątrz, a na nim wiatrak z tzw "grilem" ;p ale u mnie różnica była raczej spora bo gdybym włożył go do środka to praktycznie dotykałby do ścianki bocznej obudowy i do tylnej, co jest równoznaczne z marnym obiegiem powietrza. A jeszcze takie pytanie, na przyszłość Amperomierz przewidziany czy raczej nie :) ?