logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jak dobierać przekrój kabla? Praktyczne podejście i narzędzia w projektowaniu

mentor347 21 Wrz 2008 18:48 4576 3
  • #1 5557480
    mentor347
    Poziom 10  
    Witam, jestem uczniem technikum elektrycznego i chciałbym sie zapytac fachowców jak postepuja w takich doborach, a mianowicie w poradniku moller http://www.moeller.pl/Doc...ki/poradnik.pdf jest opisany schemat postepowania i obliczenia doboru przekroju przewodu. Jest tam podział na 4 aspekty:

1. obciążąlnośc prądowa długo trwała
    2. dopuszczalny spadek napięcia
    3. wytrzymałośc mechaniczna
    4. skutecznósc ochrony przeciwporażeniowej

I tu moje pytanie do forumowiczów :

a. czy w praktycznym projektowaniu istalacji tez do tego tak podchodzicie jak w tym poradniku(moze jakies dodatkowe dobory robicie), może używacie innych wzorów?

b. czy przy takich doborach używacie jakis specjalistycznych programów ?

c. także bym prosił o podanie jakiejs konkretnej literatury z tym zwiazanej, jakies moze strony www itp co z tym jest związane?

z góry dziekuje za wyczerpujace posty :)
  • #2 5557531
    pewicz
    Poziom 12  
    Ocena: 1
    Witam
    Proponuję literaturę "Instalacje elektryczne"H.Markiewicz.Są tam podstawy które wykorzysta każdy instalator /elektryk.
  • #3 5557555
    HeSz
    Specjalista elektryk
    Ocena: 198
    witam.
    W projektowaniu stosuje się wszystkie kryteria podane w poradniku Moellera. Decyduje najostrzejsze kryterium. Najczęściej - choć nie zawsze jest to spadek napięcia.
    Producenci osprzętu elektrycznego ( ci więksi) udostępniają -na swoich stronach internetowych-programy wspomagające ( Moeller udostępnia "Pająka"). Można z nich skorzystać zazwyczaj po zarejestrowaniu się na stronie producenta, jako projektant.
    Pozdrawiam.
  • #4 5559476
    mentor347
    Poziom 10