Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie światłami na skrzyżowaniu

MasterTomson 04 Maj 2009 21:00 5358 19
  • #1 04 Maj 2009 21:00
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Witam Wszystkich

    Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że świadom jestem, że temat już był wałkowany na elektrodzie wielokrotnie (czytałem również help Siemensa Zebra dotyczący przejścia dla pieszych) jednakże nie znalazłem nigdzie interesujących mnie informacji dlatego chciałbym prosić Was drodzy użytkownicy o pomoc... (domyślam się, że wielu z Was robiło podobny projekt i pewnie napotkało podobne problem)

    Zadanie moje dotyczy sterowania światłami (patrz ponizej)
    Sterowanie światłami na skrzyżowaniu

    Zadanie podzieliłem sobie na kilka etapów:
    w FC1 - podział na tryb pracy dzienny i nocny (mówiąc prosto chodzi o rozświetlenie skrzyżowania w zależności od trybu pracy) - zrealizowano
    w FC2 - chciałbym realizować przejścia dla pieszych
    w FC3 - chciałbym realizować tryb pracy dzienny
    w FC4 - nastawić czasy na semaforach

    Moje pytanie jak nastawić czasy na semaforach (jak zabrać się za tą sprawę, każdy pomysł mile widziany). Ja myślałem o rozwiązaniu z 4 timerami Pulse, dwa dla każdego kierunku.

    Proszę o pomoc. Jeśli ktoś miałby jakieś rozwiązanie chociaż fragment które mógłby udostępnić do przeanalizowania będę wdzięczny.

    Pozdrawiam

    Za wszelką pomoc z góry dziękuje...

    0 19
  • SterControl
  • #2 17 Maj 2009 19:10
    plichta
    Poziom 17  

    Może kolega obszerniej opisać problem? Czy chodzi o płynne przestawianie czasów? np. przyciskami na sterowniku?

    0
  • #3 19 Maj 2009 12:15
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    Witam WszystkichMoje pytanie jak nastawić czasy na semaforach (jak zabrać się za tą sprawę, każdy pomysł mile widziany). Ja myślałem o rozwiązaniu z 4 timerami Pulse, dwa dla każdego kierunku.

    Witaj, ja już doszedłem w swoich działaniach do własnego mechanizmu sterowania czasem i światłami na skrzyżowaniu.

    Moje rozwiązanie finalnie zbudowałem jako sekwencer oparty na układach opóźniających. Sygnały z sekwencera podaję na dekoder, którego zadaniem jest załączenie właściwych świateł w danym stanie sekwencera.

    Takie rozwiązanie pozwoliło również na zaimplementowanie stanu sygnalizacji ostrzegawczej (żółte migające wszędzie) oraz stanu oczekiwania na przycisk na słupku z sygnalizatorem przejścia dla pieszych.

    Układ wzbogaciłem o generatory, które mogę wyzwalać odpowiednio do potrzeb np. miganie owym zielonym swiatełkiem - acz nie tylko.

    Opracowanie finalnego elastycznego modelu trochę mi zajęło.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak na marginesie, to do tego zadania zmusiłem LOGO! ;)

    0
  • SterControl
  • #4 20 Maj 2009 12:04
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Witam Panowie

    Problem mój w wiekszym bądź też mniejszym stopniu na swoj sposób rozwiązałem, wykorzystałem "Petriho Sit" w swoim rozumowaniu... Mam jeszcze problem z zaprogramowaniem przejść dla pieszych ale mam nadzieje, że wkrótce uda mi się go rozwiązać.

    Brawo Panie Arkady_pl gratuluje udanego rozwiązania problemu sterowania światłami na skrzyżowaniu z zastosowaniem modułu logicznego LOGO....

    Dzięki za zainteresowanie

    0
  • #5 20 Maj 2009 13:04
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Troszkę poza tematem wątku:

    MasterTomson napisał:
    wykorzystałem "Petrino Sit" w swoim rozumowaniu

    A tak dla prostego człowieka to jak to zabrzmi...????

    Dodano po 1 [minuty]:

    MasterTomson napisał:
    Mam jeszcze problem z zaprogramowaniem przejść dla pieszych ale mam nadzieje, że wkrótce uda mi się go rozwiązać.

    Napisz w czym problem, pozastanawiamy się obaj :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    MasterTomson napisał:
    gratuluje udanego rozwiązania problemu sterowania światłami na skrzyżowaniu z zastosowaniem modułu logicznego LOGO....
    Dziękuję. Mam nadzieję, że nie pójdzie to na marne.

    0
  • #6 20 Maj 2009 13:34
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Sorry mój błąd, Petriho sit' więcej informacji znajdziesz na stronce http://cs.wikipedia.org/wiki/Petriho_s%C3%AD%C5%A5 jeśli będziesz zainteresowany...:) Jeśli chodzi o mój problem świateł to chciałem go rozwiązać w następujący sposób...

    W OB100 (pracujemy z 300) ustwić Mbit odpowiadające czerwonym światłom na skrzyżowaniu na stan wysoki....
    I tak po starcie pracy sterowanika wszystkie światła dla pieszych będą czerwone. Następnie chciałem np. jeśli naciśnięty zostanie przycisk 1 odpowiadający przejściu dla pieszych np.1 i skrzyżowanie będzie pracować w stanie np1 to zapali się światło zielone na przejściu. Po upłynieciu czasu stanu 1 światło na przejściu powróci do stanu czerwone. Problem mój w tym, że nie wiem czy słusznie podszedłem do problemu, dwa z każdej stron mam dwa przejścia dla pieszych czy na obu ma być ten sam czas świecenia swiatła zielonego... takie moje pierwsze kłopoty ale jak mówię za ten problem dopiero się zabrałem

    Swoją drogą nieskromnie się Pan zareklamował, ale w dzisiejszych czasach to się ceni... jeszcze raz gratulacje pozdrawiam

    0
  • #7 20 Maj 2009 14:20
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    Swoją drogą nieskromnie się Pan zareklamował
    Fakt, ale powód nie był handlowy - ale faktycznie masz rację.

    MasterTomson napisał:
    po starcie pracy sterowanika wszystkie światła dla pieszych będą czerwone.

    Ja wyszedłem z założenia, że po starcie sterownika wszędzie są czerwone. Czy wykonałeś jusz graf kolejnych stanów sygnalizacji na Twoim skrzyżowaniu?

    MasterTomson napisał:
    Następnie chciałem np. jeśli naciśnięty zostanie przycisk 1 odpowiadający przejściu dla pieszych np.1 i skrzyżowanie będzie pracować w stanie np1 to zapali się światło zielone na przejściu.
    Zakładasz pracę w trybie "na żądanie". Ok, pamiętaj tylko o tym, ze zanim dasz zielone pieszym to samochody muszą przejsc przez pełny cykl zatrzymania.

    MasterTomson napisał:
    Problem mój w tym, że nie wiem czy słusznie podszedłem do problemu, dwa z każdej stron mam dwa przejścia dla pieszych czy na obu ma być ten sam czas świecenia swiatła zielonego...
    W przypadku skrzyżowań jest to zawsze rozpatrywane indywidualnie w kontekście strumienia pojazdów i potencjalnych kolizji.

    Jednak wracam z pytaniem: czy masz graf stanów sygnalizacji.
    Mając opracowany graf nie będziesz miał pytań.
    Jeśli masz sterować tym skrzyżowaniem co na zdjęciu, to przeanalizuj, które pojazdy kiedy moga jechać i kiedy mogą iść piesi.

    Czasy nie mają w tym momencie znaczenia. Ustal kolejność strumieni pojazdów i pieszych. Ustal strefy kolizji.
    To nie jest taka zwykła krzyżówka.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jeszcze odnośnie mojego tekstu "wszędzie są czerwone" : wynika to z faktu, że na skrzyżowaniach typu X zawsze jest stan, kiedy wszyscy mają czerwone - chodzi o danie czasu (wariatom) aby poprzedni strumień na pewno opuścił skrzyżowanie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    MasterTomson napisał:
    Petriho sit' więcej informacji znajdziesz na stronce http://cs.wikipedia.org/wiki/Petriho_s%C3%AD%C5%A5 jeśli będziesz zainteresowany...:)
    Chciałem poczytać ale napotkałem "mur" nie do pokonania. Wiecej się domyślałem niż czytałem. A masz gdzieś teksty po mojemu? Ja znalazłem tylko ten dokument

    0
  • #8 20 Maj 2009 15:02
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Ja jak zacząłem robić ten projekt to pierwsze co zrobiłem to graf stanów i identyfikacja wejść i wyjść...:)
    https://obrazki.elektroda.pl/73_1242824223.jpg nawet sobie własny troszkę nawet rozszerzony model makiety narysowałem w celu lepszego zrozumienia idei rozwiązania https://obrazki.elektroda.pl/25_1242824306.jpg więc myślę, że droga którą poszedłem byla właściwa... teraz chodzi mi tylko czy właściwie myślę, z tymi świtłami dla pieszych, co sądzisz o tej koncepcji, jak Ty to robiłeś czy mógłbyś podzielić się jakimś swoimi spostrzeżeniami i nie tylko...:) Jeśli chodzi o tego linka to ja właśnie z niego korzystałem (studjuje za granicą obecnie i musiałem przywyknąć nie tylko do angielskiego ale i czeskiego...:) ) jeśli będziesz zaintersowany to spróbuje na przyszły tydzien podesłac na priva jakiś schemacik wyjaśniający co to jest ta Petriho Sit'. Pozdrawiam

    0
  • #9 20 Maj 2009 16:44
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    nawet sobie własny troszkę nawet rozszerzony model makiety narysowałem w celu lepszego zrozumienia idei rozwiązania https://obrazki.elektroda.pl/25_1242824306.jpg więc myślę, że droga którą poszedłem byla właściwa...

    Droga jak najbardziej właściwe.
    Czy to jest to skrzyżowanie?
    Jeśli tak, to najlepiej idź na nie i zobacz sekwencję sterującą na żywo.
    Na obecnej focie z satelity wyraźnie widać jeden ze strumieni pojazdów jadący na Mariánské Hory.W tym czasie można jeszcze puścić strumień na Poruba i dac zieloną strzałkę do Centrum.

    A gdzie piesi? Według mnie musisz dla nich sam zdefiniowac kiedy chcesz ich puścić. Ja osobiście każde przejście(każde z czterech) traktował jako osobny strumień. Będzie bardziej elastycznie.

    Tramwaje tutaj też są dosyć "niebezpieczne" bo przecinają wiele strumieni blokując je.

    Odnośnie czasu dla pieszych.... na pewno każdy będzie miał indywidualnie regulowane czasy gdyż jedne strumienie pieszych będą małe a inne na tyle duże, że nie da się uśredniać czasu.

    Co do pieszych, to pytanie jest jedno: czy jeśli masz pas ruchu ze strzałką prosto i w lewo, albo prosto i w prawo, to masz osobne sygnalizatory czy jeden z zieloną strzałką?

    0
  • #10 20 Maj 2009 22:36
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Moja odpowiedź na pytanie numer 1... tak to widok tego skrzyżowania...
    pytanie nr 2. Drugą czynnością jaką zrobiłem to poszedlem na to skrzyżowanie i nagrałem sobie jak pracuje nawet czasy na semaforach zmierzyłem (może to troche naiwne, ale)... Po namyśle jednak postanowiłem sam dostosować prace świateł do modelu ponieważ to na modelu będę przecież zaliczał projekt a nie na rzeczywistym skrzyżowaniu więc program dostosowałem jak to się mówi pod prowadzącego, żeby dobrze wyglądało i żeby miało logiczny sens...

    Jeśli chodzi o strzałkę zieloną dla samochodów to na modelu jej nie ma więc troszkę uprościło mi to sprawę (na marginesie w prawo łączy się z na wprost w każdym kierunku - przyporządkowane jest im jedno światło, domyślam się, że wątpliwość powstała z mojego szkicu jednak to tylko szkic który miał mi posłużyć w celu pełniejszego zrozumienia zadania)

    Jeśli mogę zapytać nie dyskretnie, zajmujesz się automatyką przemysłową w jakiejś firmie w Wawie

    0
  • #11 20 Maj 2009 23:04
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    Jeśli mogę zapytać nie dyskretnie, zajmujesz się automatyką przemysłową w jakiejś firmie w Wawie

    Mam własną firmę. Daaaaaawno temu, na początku początków była elektronika(i nie tylko). Teraz przy automatyce bardzo mi pomaga umiejętność myślenia schematem ideowym. Łatwiej mi przenosić różne potrzeby na grunt automatyki bo w głowie buduję sobie mechanizm z układów cyfrowych, który normalnie mógłby zrealizować dane zadanie.

    To na czym staneliśmy?

    0
  • #12 25 Maj 2009 15:17
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Witam ponownie

    Przepraszam, że dopiero dziś piszę w wątku, ale wyjazd kolejny i parę dni uciekło... Apropo tych przejść dla pieszych...

    Mam taki problem chciałem rozwiązać to w ten sposób, że np. Wciskam przycisk jakiś Mbit np M10.0 i gdy np w strumieniu jeden zapali się zielone to warunek ten spowoduje, że na przejściu np. ef zapali się zielone kiedy warunek się skończy powrót to czerwonego... Ten fragment pracuje mi bez zarzutu... Problem mój dotyczy tego przycisku M10.0 jeśli go naj[ierw nastawie a później wyresetuje to możliwośc załączenia przycisku tzn przejścia w stan logicznej jedynki pojawia mi się dopiero gdy w danym strumieniu mam zielone światło dla samochodów... Kombinowałem z zboczem narastającym i opadającym ale nie wyszło mi... prosiłbym o jakąś radę z góry dziękuje

    Pozdrawiam

    0
  • #13 25 Maj 2009 18:47
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    Witam ponownie

    Przepraszam, że dopiero dziś piszę w wątku, ale wyjazd kolejny i parę dni uciekło... Apropo tych przejść dla pieszych...

    Mam taki problem chciałem rozwiązać to w ten sposób, że np. Wciskam przycisk jakiś Mbit np M10.0 i gdy np w strumieniu jeden zapali się zielone to warunek ten spowoduje, że na przejściu np. ef zapali się zielone kiedy warunek się skończy powrót to czerwonego... Ten fragment pracuje mi bez zarzutu... Problem mój dotyczy tego przycisku M10.0 jeśli go naj[ierw nastawie a później wyresetuje to możliwośc załączenia przycisku tzn przejścia w stan logicznej jedynki pojawia mi się dopiero gdy w danym strumieniu mam zielone światło dla samochodów... Kombinowałem z zboczem narastającym i opadającym ale nie wyszło mi... prosiłbym o jakąś radę z góry dziękuje

    Pozdrawiam

    Ja w swoim układzie zrobiłem to inaczej.
    Ponieważ cały układ pracuje w pętli, która zawiera rózne ukłądy opuxniające(czasówki), to mogę ta pętlę albo całkowicie powstrzymać "rozwierając" pętlę albo przyspieszyć, "kasując" wybraną czasówkę.

    Przycisk wymuszający zielone na jakimś przejściu jest zatem swoictym "zakłóceniem" dla innego strumienia pojazdów, który przecina strumień pieszych. Naciśnięcie przycisku u pieszych musi skrócić czas trwania światła zielonego dla strumienia przecinającego strumień pieszych a nie skracać czas czerwonego dla pieszych.

    To, jak skrócić można rozwiązać na dwa sposoby.
    Prostym sposobem(ale nie koniecznie najlepszym) jest stosowanie w tej ogromnej pętli : podwójnych czasówek.
    Powiedzmy, że dla strumienia A, przecinającego strumień B mamy dla światłą czerwonego czasówkę AC1 i AC2. Domyślnie czas pochodzi z AC1. Naciśnięcie przycisku wymuszenia przez pieszych ze strumienia B powoduje, że sygnał sterujący następne czasówki nie jest pobierany z wyjścia AC1 tylko z wyjścia AC2 co finalnie skróci czas sygnału zielonego dla strumienia A.

    Co do problemu:
    Ustal, co jest dla tego przycisku właściwym sygnałem sterującym(ustawiającym) a co kasującym. Sprawdź czy te sygnały nie występują jednocześnie.

    0
  • #14 26 Maj 2009 12:11
    MasterTomson
    Poziom 11  

    Witam

    Ostatnia rada okazała się skuteczna dziękuje...:) udało mi się zrealizować problem...i światła dla pieszych działają wg mojego algorytmu... Uważam, że rozwiązanie którym się posłużyłem na pewno nie jest optymalne bo wykorzystuje kilkanaście dodatkowych Mbitów... ale najważniejsze, że działa...:) W skrócie podszedłem do zagadnienia w ten sposób...
    1. Np Sytuacja teoretyczna jeżeli samochody jadą na wprost z jakiegoś kierunku (światło zielone) to po czasie jednej sekundy tak zrobiłem w programie jeśli wciśnięty został przycisk dla przejścia dla pieszych to za pomocą elementu pamiętającego (posłużyłem się przerzutnikiem SR) ustawiam bit który zmienia na danym przejściu światło czerwone na zielone. Jeśli upłynie czas zielonego światła dla samochodów, to ponownie światło na przejściu dla pieszych zmieni się na czerwone i wyresetowany zostanie bit służący jak przycisk(przejścia dla pieszych) i znów będzie można go nacisnąć (do resetowania przycisku użyłem zbocza narastającego)

    Pozdrawiam, mama nadzieje, że będziemy w kontakcie...

    0
  • #15 26 Maj 2009 12:30
    arkady_pl
    Poziom 24  

    MasterTomson napisał:
    Witam

    Ostatnia rada okazała się skuteczna dziękuje...:) udało mi się zrealizować problem...i światła dla pieszych działają wg mojego algorytmu.
    (...)
    Pozdrawiam, mama nadzieje, że będziemy w kontakcie...

    Cieszę się, że Ci się udało!
    Zawsze pisz gdy będziesz miał trudność. Postaram się dopomóc.

    0
  • #16 21 Lis 2009 10:54
    IMEX
    Poziom 20  

    przepraszam zapytam

    mowiliście o napisaniu programu na PC który bedzie sterował makieta takiego skrzyzowania

    czy o wykonaniu programu na procesor który bedzie tym sterował

    podziekowanie za info

    0
  • #17 21 Lis 2009 11:12
    arkady_pl
    Poziom 24  

    IMEX napisał:
    przepraszam zapytam
    mowiliście o napisaniu programu na PC który bedzie sterował makieta takiego skrzyzowania czy o wykonaniu programu na procesor który bedzie tym sterował podziekowanie za info

    Dumaliśmy najpierw nad teoretycznym rozwiązaniem. Zanim się zacznie coś programować(nie ważne co), to pierwej trzeba w głowie problem mieć rozłożony i rozwiązanie przygotowane. Bez tego żadną miarą trudności pokonać nie możesz.

    0
  • #18 21 Lis 2009 11:26
    IMEX
    Poziom 20  

    witam

    dodam tylko że kiedyś dawno temu w podstawówce robiłem makiete ale na TTL i rejestrach - działało skok był o ile pamietam co 1 lub 2 sekundy
    i wykonywane były pokolei poszczególne funkcje - na bramkach

    teraz wystarczy Atmega 32 i steruje wszystkim co sie da - ilość wyjsć wystarczajaca bez multipleksu

    i piszemy pokolei program co gdzie ma sie włączyć w petli - dodatkowo wszędzie czerwone światło - zółte migajace, wszystkie przejścia dla pieszych zielone,

    troszeczkę siedzenia nad kodem ale ze 3 wieczorki z poprawkami i makieta gotowa - elektronika do wykonania bez żadnego problemu

    Niestety na makiecie nie da sie umiescic kamer rychu wiec sprawa przycisków dla pieszych pozostaje do rozwinięcia
    np: w wcisniete na jednym przejściu w krótkim od siebie czasie
    zalezności połaczenia innych przejść w porównaniu do ruchu samochodów czy nr 2 zielone na 2 przejąciach w danym momencie nie beda kolidowały

    Albo sztywno - max przepłytu rychu i samochodów bo i tak da sie zrobić

    ile pomysłów tyle funkcji

    pomijam sprawe zmiany organizacji ruchu od godzin szczytu :) i godzin nocnych

    to na tyle

    0
  • #19 22 Lis 2009 10:22
    arkady_pl
    Poziom 24  

    IMEX napisał:
    witam
    dodam tylko że kiedyś dawno temu w podstawówce robiłem makiete ale na TTL i rejestrach

    W roku 1984 kleciłem sobie układy z użyciem UCY74123 i UCY7490, 7442 itp.
    Po prostu nic innego nie było dostępne w kraju bloku wschodniego.
    Jak ktoś dopadł coś z "zagranicy" to wszyscy podziwiali.
    Teraz to nie sztuka, najzwyczajniej pisze się soft i wrzuca do scalaka.

    Ale....
    weź sobie zwykły sterownik PLC i zaprogramuj go w drabince.
    Gwarantuję Ci nie 3 ale 30 wieczorów.
    Poza tym zauważ, że autor wątku uczył się.


    :D (humorystycznie) :D
    Zapomniał wół jak cielęciem był ?
    Każdy się uczył i zadawał pytania, które potem wydają się banalne.
    Ale na początku są nie lada problemem do pokonania.

    0
  • #20 17 Gru 2009 22:21
    dudi1217
    Poziom 9  

    Witam, chcę zrobic projekt na temat nowoczesnych swiateł ruchu z wykorzystaniem sieci przemysłowych. Znalazłem coś w internecie ale nie ma wykorzystania typowych sieci jak np ASI, Modbus itd. Stosuje się wogóle takie sieci do inteligentego sterowania światłami? Proszę o wszelkie materiały. Pozdrawiam

    0