Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica Profitexx 1000/2000 problem z ładowaniem

muzygog 04 Lut 2010 14:54 3687 8
  • #1 04 Lut 2010 14:54
    muzygog
    Poziom 12  

    Właśnie zacząłem walkę od narysowania schematu. Problem jest taki, że mam na wyjściu 15V (według wskazań miernika), które po podłączeniu np. żarówki samochodowej 5W "znika" do zera. Z podłączoną żarówką jest zero, żarówka oczywiście nie świeci. Po odłączeniu wraca 15V. W tej sytuacji wydaje mi się, że aku nie jest ładowany. Przekaźniki startują przy podłączeniu urządzenia do sieci.
    Odpowiem na wszystkie nietrudne pytania.
    Proszę o pomoc. Narysowałem jak umiałem, nie wszystkie symbole pamiętam.

    Przetwornica Profitexx 1000/2000 problem z ładowaniem

    0 8
  • Pomocny post
    #2 15 Lut 2010 00:07
    Ride
    Poziom 16  

    Czy diody: "LED" i "6A" nie powinny być odwrotnie?

    0
  • #3 16 Lut 2010 12:08
    muzygog
    Poziom 12  

    Rzeczywiście źle narysowałem te diody, ta dioda, którą nazwałem LED, to nawet nie wiem czy to LED bo wygląda tak samo jak ta żarówka? przed transformatorem. Tą diodę 6A poprawiłem na schemacie.
    Który z elementów może być uszkodzony jeśli objawy są takie jak opisuję powyżej. Albo może od którego powinienem zacząć?
    Zaznaczam, że tą ładowarkę oddzieliłem od przetwornicy tzn. przeciąłem kable, które ją łączą z przetwornicą. Pomiaru dokonuję właśnie na tych odciętych kablach.
    Zamieszczam zdjęcia tego urządzenia (w całości i fragmentu z którym mam problem):

    Przetwornica Profitexx 1000/2000 problem z ładowaniem

    Przetwornica Profitexx 1000/2000 problem z ładowaniem

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Lut 2010 21:33
    Ride
    Poziom 16  

    Po włączeniu do sieci, zmierz napięcie na kolektorze, bazie i emiterze tranzystora [2N3055?] z podłączoną żarówką w miejscu akumulatora, a następnie ten sam pomiar bez żarówki. Oczywiście względem minusa układu. Sprawdż też, czy podczas kręcenia potencjometrem zmienia się napięcie na bazie. Ten układ zdobyłeś już uszkodzony, czy może pracował u Ciebie wcześniej prawidłowo i uległ uszkodzeniu?

    0
  • #5 16 Lut 2010 22:01
    muzygog
    Poziom 12  

    Jutro pomierzę i podam wyniki.
    Ten tranzystor ma dokładnie takie oznaczenie jak napisałem, może to zamiennik 2N3055?
    Dziękuję i pozdrawiam.

    Podaję wyniki pomiarów:
    bez obciążenia:
    3055T:
    C = 18,9V
    B = 15,9V
    E = 15,5V
    Wszystkie napięcia niezależne od obciążenia oprócz napięcia na emiterze, które po podłączeniu żarówki samochodowej 12V/5W spada do 0,5V.
    Rezystor nastawny zmienia napięcie na bazie w zakresie 11,9V do 15,9V.

    Czyżby 3055 był martwy?

    Ten układ został kupiony na allegro i leżał przez rok czekając na akumulator. Jeden raz poprzedniej zimy spróbowałem z niego skorzystać jako z ładowarki do aku samochodowego. Podłączyłem na noc lekko zmęczone aku, a rano napięcie na aku wynosiło chyba 3V. Stąd podejrzenie o braku ładowania.
    Niedawno znalazła się kasa na porządne aku 95Ah, którego nie podłączę pod to ustrojstwo, dopóki się nie upewnię, że wszystko jest OK.

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Lut 2010 18:57
    Ride
    Poziom 16  

    Pomiar napięć wskazuje raczej na uszkodzony tranzystor. Wymontuj go z układu, sprawdż miernikiem [aby się upewnić], zamontuj nowy. Jeśli nie znasz wydajności prądowej układu, postępuj ostrożnie z prądem ładowania. Podczas testów kontroluj temperaturę poszczególnych elementów układu. Jeśli w tym układzie nie ma bezpieczników, to radzę je założyć. Toroidy mają co prawda zabezpieczenie termiczne, ale licho nie śpi. Bezpiecznik na wyjściu do akumulatora też się przyda.

    0
  • #7 17 Lut 2010 19:04
    muzygog
    Poziom 12  

    Dzięki. Spróbuję kupić go w moim mieście. Mam nadzieję, że to jakiś "popularny" tranzystor. Jeśli się nie uda to przez net. Myślisz, że to 2N3055T, czy ta litera E ma jakieś znaczenie?
    Na razie nie zamykam tematu. Poinformuję jak mi poszło.
    Dzięki.

    0
  • Pomocny post
    #8 17 Lut 2010 19:33
    Ride
    Poziom 16  

    Ja "bawiłem się" elektroniką w innych czasach :wink: [teraz już rzadko, tylko na własne potrzeby]. Podzespoły produkowane obecnie nie są mi znane. Jeśli to "zwykły" tranzystor [nie jakiś Darlington], to wystarczy jakiś dowolny npn dużej mocy. Poszukaj odpowiedników, sprawdż w katalogu współczynnik wzmocnienia.
    Znalazłem:
    MJE3055T [Ic-10A, P=75W]
    TIP3055 [Ic-15A, P=90W], zamiennik - BD249C.
    Pamiętam:
    2N3055 [Ic-15A, P=117W]
    KD502, KD503 [Ic-20A, P=120W]
    2N3773 [Ic-16A, P=150W]
    seria BDP391, BDP393, BDP395 [Ic-15A, P=75W]
    seria BDP491, BDP493, BDP495 [Ic-15A, P=125W].

    0
  • #9 19 Lut 2010 21:54
    muzygog
    Poziom 12  

    Tranzystor miał uszkodzone łącze BE (nie przewodziło w żadną stronę).

    Kupiłem MJE3055T za 6zł i fajne gniazdko na kablu (4zł) na bezpiecznik samochodowy. Wszystko już zamontowane. Działa na razie znakomicie. Później sprawdzę temperaturę tego tranzystora. Bezpiecznik założyłem 5A, nie wiem czy nie za duży. Na tym urządzeniu napisane jest "incl. 5A Ladengeraet". Groźne dla tego tranzystora jest podłączanie mocno rozładowanego aku. Wtedy chyba płynie największy prąd. Możliwe, że poprzednio tak właśnie go zepsułem.

    Dzięki Ride za rzeczową i sensowną pomoc.

    Podłączyłem akumulator, prąd ładowania 1,9A, gdy włączam przetwornicę 0,9A.
    Temperatura tranzystora umiarkowana.
    Jeszcze raz dziękuję i zamykam temat.

    0
  Szukaj w 5mln produktów