Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Focus MK1 - brak klikania kierunkowskazów

sokar7 21 Maj 2012 19:15 3474 7
  • #1 21 Maj 2012 19:15
    sokar7
    Poziom 9  

    Posiadam Forda Focusa MK1 rok 2003 od jakiegos czasu nie słychać klikania kierunkowskazów same kierunki działają prawidłowo kontrolki również. Żaden fachowiec nie potrafi mi tej usterki usunąć. W serwisie oczywiscie nie byłem bo jak wiadomo sporo kasują. Czy ktos moze zna problem i wie jak sobie z tym poradzić. Proszę o pomoc

    0 7
  • Mitronik
  • #2 21 Maj 2012 20:03
    Ireneo
    Poziom 40  

    Sam "brzęczyk" chyba uszkodzony lub ma zimny lut.

    0
  • Mitronik
  • #3 22 Maj 2012 19:54
    sokar7
    Poziom 9  

    Dziękuje za podpowiedz może faktycznie tak być bo na początku czasem się jeszcze załączał. Tylko jeszcze mała uwaga, gdzie on się znajduje i jak najłatwiej wymontować?? Jak jeszcze działał to było słychać gdzieś w okolicach kolumny kierownicy. Jest to może oddzielny moduł czy z czymś zintegrowany ???

    0
  • #4 23 Maj 2012 10:07
    danek23
    Poziom 17  

    Z tego co pamiętam to w zegarach jest buzer.

    0
  • #5 23 Maj 2012 21:30
    sokar7
    Poziom 9  

    W zegarach na pewno nie, bo dokładnie sprawdzałem wszystko podczas wymiany żarówek oświetlenia. Musi być gdzie indziej. Ale gdzie ??? hmmm

    1
  • #6 24 Maj 2012 18:37
    ociz
    Moderator Samochody

    sokar7 napisał:
    Żaden fachowiec nie potrafi mi tej usterki usunąć.

    Bo u żadnego prawdopodobnie nie byłeś, a już na pewno nie w celu naprawy.
    Buzzer jest w przełączniku przy kierownicy ale steruje nim elektronika w przełączniku świateł awaryjnych.

    0
  • #7 25 Sty 2015 18:23
    sokar7
    Poziom 9  

    Rozwiązanie problemu jest banalnie proste, oczywiście należy pamiętać, że każdy przypadek może być inny.
    1.Buzer dźwięku kierunkowskazów w MK1 znajduje się w manetce przełącznika kierunkowskazów ( przynajmniej u mnie tak jest)
    2.Brak sygnału klikania spowodowany był uszkodzeniem w/w elementu.
    3. Wystarczy wymienić sam przełącznik kierunkowskazów - koszt na allegro ok 20-30zł i wszystko działa.
    Osobiście problem rozwiązałem trochę inaczej i tak już pozostało a to dlatego, że mi osobiście takie rozwiązanie nie przeszkadza. Po ustaleniu uszkodzenia zamontowałem na wtyczce doprowadzającej sygnały z modułu komfortu buzerek ze starego modemu ( wcisnąłem końcówki buzerka we wtyczkę i wszystko przymocowałem do wiązki przewodów taśmą zaciskową) minął już ponad rok i wszystko jest OK.
    A teraz sposób wyszukania usterki:
    Działaniem kierunkowskazów steruje moduł komfortu umieszczony za schowkiem obok pasażera. Należy posłużyć się schematem elektrycznym w celu ustalenia właściwych pinów na wiązce podłączonej do przełącznika kierunkowskazów. Wypinamy wiązkę z przełączników.Zwieramy piny, które standardowo zostają zwierane podczas włączenia kierunkowskazu lewo/prawo. Na piny sterujące buzerem wpinamy np. LED z rezystorem ( miernik nie zadziała -zbyt krótkie impulsy). Jeśli jest ok dioda będzie migać jak kierunki - uszkodzony buzer nie miga uszkodzony moduł komfortu- mało prawdopodobne. Nie opisuje pinów na wtyczce bo nie pamiętam a nie chcę nikogo wprowadzać w błąd :-).
    Demontaż osłon kolumny kierowniczej i wymiana przełącznika kierunków jest banalnie prosta i zajmie nie więcej niż 10-15 min. Po odkręceniu osłon kolumny i odpięciu wtyczki z przewodem zwalniamy zatrzask trzymający przełącznik kierunku i wysuwamy go do góry. Wymieniamy na nowy, podłączamy wtyczkę skręcamy osłony i cieszymy się działającym klikaniem kierunków. Życzę powodzenia

    1
  • #8 25 Sty 2015 19:03
    ociz
    Moderator Samochody

    Sprawdziłem dlaczego nie do końca zgadzało się to co ja napisałem więc sprostuję.
    Do rocznika 2001 cała elektronika sterująca kierunkowskazami znajduje się we włączniku świateł awaryjnych, od 2002 r. w "module komfortu", bardziej poprawna nazwa o ile się nie mylę to GEM (General Electric Module).

    1