Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi

ma3-4ysz 08 Dec 2014 13:55 10914 1
  • #1
    ma3-4ysz
    Level 24  
    Guide dotyczy og鏊nie samochod闚 PSA czyli citroen peugeot z silnikami benzynowymi 8V z serii TU.

    Pacjent : citroen saxo 1,1 TU1M z 98r. Przebieg 202kkm. Poza rozrz康ami i regulacj luzu zaworowego nic przy silniku jeszcze nie robione. Brak wyciek闚 oleju (przede wszystkim nie ciek這 z pod uszczelki pod g這wic z kana逝 olejowego – nad alternatorem ). Zu篡cie oleju oko這 0,4litra na 1000km. Ponadto, co oko這 1500km, trzeba by這 wykr璚a 鈍iec z pierwszego cylindra przy rozrz康zie i czy軼i z bia貫go „mchu” bo auto przestawa這 jecha.

    Zaczn od tego, 瞠 w silniku TU1M klawiatura przykr璚ona jest do g這wicy szpilkami g這wicy. Wi璚 najpro軼iej, 瞠by pozby si klawiatury i dobra do uszczelniaczy trzeba odkr璚i szpilki g這wicy – czyli np. tak jak w moim przypadku ruszy bez potrzeby sprawn UPG i zwi瘯szy koszty naprawy. W sieci pokazane s pr鏏y wymiany uszczelniaczy „bez zdejmowania g這wicy” ale z wykr璚aniem szpilek i przy豉pywaniem g這wicy na czas wymiany uszczelniaczy. Wed逝g moich do鈍iadcze szanse powodzenia takiej operacji s grubo poni瞠j 10%. Dlatego postanowi貫m pokaza jak to zrobi bez psucia (tak jak w moim przypadku) tego co jeszcze dobre.

    Potrzebne cz窷ci:
    - zestaw 8 uszczelniaczy do trzonk闚 7mm nr OE 095628 oko這 8z (kupione bardzo dawno temu)
    - uszczelka pokrywy g這wicy nr OE 024954 oko這 13z

    Narz璠zia specjalne:
    - kompresor z reduktorem, oko這 4,5 bar na wyj軼iu wystarczy這, do tego aplikator ci郾ienia do cylindra zrobiony z korpusu 鈍iecy zespawanej z kawa趾iem rurki i szybkoz陰czki
    - przyrz康 do 軼iskania spr篹yn zaworowych.
    - pr皻 z aluminium do wybijania wa趾a konik闚 Φ 20mm
    - zagi皻a pinceta do wyjmowania klin闚, ma貫 obc璕i do zdejmowania uszczelniaczy, tulejka z rozrusznika pf126p do wciskania nowych.

    Wymiana.
    1). Od陰czy i wymontowa akumulator. Link przyspieszania od陰czy od przepustnicy. Zdemontowa dolot do puszki filtru.
    2). Zdemontowa cewk zap這now (鈔uby na kleju – b璠zie ci篹ko) oraz przewody WN.
    3). Odkr璚i z mocowa ECU i na przewodach odwiesi wy瞠j.
    4). Wydmucha 鄉iecie z okolic pokrywy g這wicy i gniazd 鈍iec.
    5). Zdj望 pokryw g這wicy, g鏎n os這n rozrz康u, wykr璚i 鈍iece zap這nowe.
    6). Silnik ustawiamy w pozycji blokowania rozrz康u (ale nie blokujemy jeszcze). Wtedy 瘸den z zawor闚 nie jest maksymalnie otwarty.
    7). Na osi konik闚 zaznaczamy g鏎ne po這瞠nie – przyda si przy nakierowywaniu podczas wbijania
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot1
    8). Na szpilce mocuj帷ej pokryw g這wicy od strony cewki zap這nowej kontrujemy dwie nakr皻ki M8 i wykr璚amy szpilk.
    9). Pod wykr璚on szpilk jest ko貫k na klucz imbus 4 – wykr璚amy go.
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot2
    10). Na osi konik闚 od strony rozrz康u znajduje si druciany zeger zewn皻rzny – zdejmujemy go. Trzeba si postara i zrobi to tak, 瞠by nie wpad do rozrz康u
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot3.
    11). Luzujemy 8 przeciwnakr皻ek 鈔ub regulacji luzu zaworowego i wykr璚amy (nie ca趾iem) 鈔uby regulacyjne aby rozpr篹y spr篹yny zaworowe.
    12). Rozrz康em trzeba podjecha troch do przodu. Przez najbli窺zy otw鏎 w kole pasowym rozrz康u wybijamy o konik闚 w stron akumulatora. Najlepiej robi to kawa趾iem pr皻a z amelinum Φ 20mm. Uwaga aby nie wybija osi przez za郵epk, aby jej nie wbi do 鈔odka albo nie uszkodzi. Po kolei zdejmujemy koniki i odk豉damy w kolejno軼i.
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot4
    13). Ustawiamy rozrz康 w pozycji blokowania i blokujemy ko這 zamachowe. Teraz mamy 1 i 4 t這k w GMP. Czyli t這k zabezpiecza zaw鏎 w razie gdyby ci郾ienie znik這 i chcia spa嗆 na d馧.
    14). Wkr璚amy aplikator ci郾ienia w gniazdo 鈍iecy 1 cylindra i podajemy ci郾ienie.
    15). Oboj皻ne kt鏎y zaw鏎 pierwszy (byle by tego cylindra).
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot5
    Przyrz康em delikatnie 軼iskamy spr篹yn, trzeba stukn望 kombinerkami od g鏎y aby zerwa kliny, zdejmujemy kliny, spr篹yn i uszczelniacz jest dost瘼ny. Pozbywamy si go np. ma造mi obc璕ami. Resztki nagaru dobrze jest umy olejem. Smarujemy olejem nowy uszczelniacz i delikatnie wk豉damy na trzonek zaworu. 疾by dobrze wcisn望 nowy uszczelniacz na prowadnic zaworu podpasowa貫m tulejk z rozrusznika z pf126p o klucz rurkowy 10.
    citroen saxo 1,1 - Guide: wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania g這wi
    Fot6
    16). Zak豉damy spr篹yn, miseczk i kliny.
    17). Drugi zaw鏎 tego cylindra podobnie.
    18). Przek豉damy ci郾ienie do 4 cylindra i powtarzamy operacj dla obydwu jego zawor闚.
    19). Odblokowujemy ko這 zamachowe i przestawiamy tak, 瞠by t這ki 2 i 3 znalaz造 si w GMP. U mnie do zablokowania tej pozycji wystarczy pi徠y bieg i hamulec r璚zny. Je瞠li ci郾ienie b璠zie wi瘯sze lub pozycja GMP niedok豉dnie ustawiona to kto b璠zie musia jeszcze wciska hamulec.
    20). Powy窺ze czynno軼i wymiany powtarzamy dla 2 i 3 cylindra.
    21). Ponownie ustawiamy silnik w pozycji do blokowania rozrz康u.
    22). Sk豉damy w odwrotnej kolejno軼i koniki, spr篹yny i wbijamy o konik闚. Najtrudniejszy jest ostatni etap – otw鏎 na ko貫k musi wyj嗆 idealnie.
    23). Wkr璚amy ko貫k. Zak豉damy zeger. Wkr璚amy szpilk nad ko貫k.
    24). Wkr璚amy 鈔uby regulacji luzu i rgulujemy luzy zaworowe. Na ss帷ych 0,2mm na wydechowych 0,4mm.
    25). Reszt grat闚 (w tym now uszczelk pokrywy g這wicy – je郵i jest potrzebna) montujemy w kolejno軼i odwrotnej.

    Kto zapyta – a sk康 wiedzia貫m, 瞠 a tak du穎 oleju „bierze” przez uszczelniacze a nie przez pier軼ienie? Nie wiedzia貫m, za 13+8z postanowi貫m sprawdzi.
    Od wymiany do napisania tego guide’a auto zrobi這 ponad 4kkm, zu篡cie oleju spad這 szacunkowo przynajmniej o ponad po這w. 安iecy, kt鏎a obrasta豉 i gubi豉 iskr jeszcze nie rusza貫m bo si nie domaga豉.
  • #2
    ma3-4ysz
    Level 24  
    Od wymiany uszczelniaczy silnik zrobi ponad 12kkm oleju nie ubywa. Jestem bardzo zadowolony z reperacji.