Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Indesit WISL105 i błąd F08 - wymiana grzałki nie pomogła

michal.rudnicki 26 Maj 2015 22:57 2973 9
  • #1 26 Maj 2015 22:57
    michal.rudnicki
    Poziom 5  

    Dzień dobry,

    Mam kłopot z pralką Indesit WISL105, która w ok. 30 sekund po włączeniu sygnalizuje błąd F08 - Przebicie do masy w grzałce - zgodnie z tabelą błędów: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11122500#11122500 oraz zaczyna wypompowywać wodę (nawet gdy jest już pusta).

    Wymieniłem już grzałkę na nową, ale pralka zdradza identyczne objawy. Dodatkowo porządnie wysuszyłem pralkę od wewnątrz i od spodu (nie była zawilgocona) i przetarłem drobnym papierem ściernym wszystkie styki - na grzałce, termostacie, panelu czołowym, silniku i płycie głównej. Objawy zawsze te same. Po odłączeniu zasilania grzałki nie dostaję coprawda błędu F08, ale pralka nadal próbuje wypompować wodę.

    Kondensatory i inna elektronika na płycie głównej wygląda normalnie, nie licząc przybrudzenia sadzą. Poniżej fotografie przed czyszczeniem. Czarny nalot to z całą pewnością sadza, a nie efekt nadtopienia plastiku - łatwo się usuwa brudząc palce na tłusto.

    Pozostałe objawy:
    1. Pralka samoczynnie włącza się i sygnalizuje F08. Słychać wówczas pstryknięcie termostatu (chyba termostatu - białe, okrągłe urządzenie wiszące przy górnej krawędzi pralki, z wężykiem i trzema przewodami).
    2. Pralka nie daje się wyłączyć przyciskiem zasilania gdy wystąpi błąd F08 - pozostaje wyciągnięcie wtyczki z gniazdka.
    3. Wcześniej, gdy problem występował sporadycznie, a błąd F08 pojawiał się podczas prania, pralka nabierała wody do pełna i przelewała ją bez końca. Również nie dawało się jej wyłączyć inaczej niż przez wyciągnięcie wtyczki.

    Jakie jeszcze kroki mogę podjąc w celu zdiagnozowania i wyeliminowania problemu? Mam pod ręką prosty multimetr i lutownicę, ale nie jestem biegły w tematyce okołoelektrycznej, więc proszę o w miarę łopatologiczne wskazówki.

    1 9
  • #2 26 Maj 2015 23:35
    waldek.grom
    Poziom 12  

    Można również sprawdzić czujnik ntc oraz przekaźniki na sterowniku.

    0
  • #3 27 Maj 2015 14:22
    michal.rudnicki
    Poziom 5  

    Waldek, gdzie znajdę ten czujnik (chodzi o termistor?) i jak go sprawdzić? Podobnie z przekaźnikami - czy muszę je wylutowywać do sprawdzenia? Jak sprawdzać ich działanie?

    0
  • #4 27 Maj 2015 20:30
    waldek.grom
    Poziom 12  

    Czujnik ntc czyli czujnik temperatury w grzałce miernikiem na kilo ohm a przekaźniki sprawdzisz np podłączając napięcie dane na nim czy ma przejście lub po prostu podmienić o takich samych parametrach.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Sprawdź również hydrostat tzn ta część do której wchodzi wężyk od dołu czy styki po dmuchnięciu niektóre się załączają inne rozłączają oraz układ hydrostatu czy nie jest zapchany skoro za dużo pobiera wody.

    0
  • #5 27 Maj 2015 21:46
    Gobro
    Poziom 28  

    Sprawdź czy wąż odpływowy pralki nie jest włożony zbyt głęboko do rury kanalizacyjnej.

    -1
  • #6 27 Maj 2015 22:39
    michal.rudnicki
    Poziom 5  

    Czujnik temperatury w grzałce pokazuje oporność 24.8kOhm. Wąż do pralki nie jest włożony za głęboko.

    0
  • #7 27 Maj 2015 22:44
    waldek.grom
    Poziom 12  

    Skoro grzałka nowa czujnik pokazuje oporność do sprawdzenia zostały przekaźnik od grzałki w module oraz sprawdź na dole cały układ węży od zbiornika pomp i presostartu.

    0
  • #8 27 Maj 2015 22:50
    michal.rudnicki
    Poziom 5  

    Sprawdziłem również hydrostat. Wygląda dość podejrzanie zachowanie na parze styków 1-3.
    Para 2-4: domyślnie obwód zamknięty, gdy dmucham rozłącza.
    Para 2-3: domyślnie obwód otwarty, gdy dmucham zamyka.
    Para 1-3: domyślnie obwód otwarty, gdy dmucham zamyka, ale od razu rozłącza, chyba że dalej dmucham z pewnym ciśnieniem. Czy nie powinien zamykać obwodu bez konieczności dalszego dmuchania?

    Pozdrawiam,
    M

    0
  • #9 27 Maj 2015 22:58
    waldek.grom
    Poziom 12  

    Ciężko mi stwierdzić przydałby się na podmiankę hydrostat ale może być faktycznie uszkodzony.Czasem na obudowie jest rysunek które styki załącza przyjrzyj się.

    0
  • #10 09 Kwi 2016 21:35
    michal.rudnicki
    Poziom 5  

    Wadliwa płyta główna. Wymieniona na inną, używaną kosztowała 120zł wraz z robocizną.

    0