Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Ford S-Max I Nie działa dodatkowa nagrzewnica elektryczna

09 Maj 2017 21:32 8457 15
  • Poziom 14  
    Posiadam S-Maksa z dodatkową nagrzewnicą elektryczną kabiny (obok nagrzewnicy wodnej), co zresztą jest chyba w tym modelu standardem. Problem jest taki, że nagrzewnica nie działa. Po odpaleniu nadmuch daje ciepło dopiero po kilkunastu minutach, gdy rozgrzeje się silnik.

    Dostałem się dziś do nagrzewnicy i stwierdziłem, co następuje:

    1. Grzałka (para czerwono-czarna) ma rozwarcie.
    2. Zasilanie na grzałkę (para fioletowo-czarna) ma cały czas 12,25V. Myślałem, że to może jakiś upływ, ale obciążyłem zasilanie rezystorem 300Ω i napięcie ani drgnęło, rezystor zaś zaczął się grzać.
    3. Para brązowo-czarna (czujnik temperatury?) ma rezystancję 4kΩ.
    4. Nie udało mi się namierzyć przekaźnika, sterującego nagrzewnicą. Jeżeli jest to przekaźnik R6 – Heated windscreen relay, to wydaje się, że jest OK, a w każdym razie nie ma zwarcia i nie jest załączony.

    Czy macie pomysł, co jest nie tak? I jak powinna działać ta nagrzewnica — czy włącza się tylko po naciśnięciu przycisku szybkiego ogrzewania przedniej szyby, czy także w zwykłym trybie pracy klimatyzacji? Jeszcze latem sprawdzałem tryb nagrzewania przedniej szyby i wówczas dmuchało ciepłem — teraz to nie działa.

    Ford S-Max I Nie działa dodatkowa nagrzewnica elektryczna
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 22  
    Grzałka to tam tak naprawdę jest sterowana poprzez pwm z GEM ( w oparciu o napięcie ładowania, temperaturę silnika, stan pracy innych urzadzeń), oraz sygnał z panelu klimatyzacji, obojetnie czy manualna, czy automatyczna klima, przy grzaniu na max, wył. klimatyzacja, drugi cieńki przewód . Zasilanie główne idzie z skrzynki pod maską, poprzez bezpiecznik chyba 80A, do kabiny, do tej złączki, którą rozpiąłeś. Pod czarną pokrywą nagrzewnicy elektrycznej znajduje się płytka z m.in. tranzystorami załaczającymi element grzejny.
    Dokladałem sobie taką grzałkę do focusa mk2, tam jest to tak samo rozwiązane jak u Ciebie, no GEM i panel klimatyzacji bedzie inny, ale zasada działania identyczna. Jak coś, to jutro po pracy wrzuce jakiś schemat z ruskiej stronki do focusa, kolory przewodów się zgadzają, diodą z opornikem albo zaroweczką 1.2w idzie sprawdzić, czy pwm idzie:-)
  • Poziom 38  
    vmario napisał:
    1. Grzałka (para czerwono-czarna) ma rozwarcie.


    Skoro to grzałka to tu masz problem.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 14  
    _siekier napisał:
    Grzałka to tam tak naprawdę jest sterowana poprzez pwm z GEM ( w oparciu o napięcie ładowania, temperaturę silnika, stan pracy innych urzadzeń), oraz sygnał z panelu klimatyzacji, obojetnie czy manualna, czy automatyczna klima, przy grzaniu na max, wył. klimatyzacja, drugi cieńki przewód . Zasilanie główne idzie z skrzynki pod maską, poprzez bezpiecznik chyba 80A, do kabiny, do tej złączki, którą rozpiąłeś. Pod czarną pokrywą nagrzewnicy elektrycznej znajduje się płytka z m.in. tranzystorami załaczającymi element grzejny.


    Czyli napięcie na nagrzewnicę ma być podawane cały czas? Myślałem, że to tylko prosty element grzejny z czujnikiem temperatury, ale z tego, co piszesz, wynika, że moje proste pomiary wcale niekoniecznie wskazują na to, że coś jest źle.
  • Poziom 38  
    Skoro masz przerwę w grzałce to czego jeszcze szukasz.
  • Poziom 14  
    piotrekwoj1 napisał:
    Skoro masz przerwę w grzałce to czego jeszcze szukasz.


    1. Z tego, co pisze _siekier wynika, że mierzyłem omomierzem nie bezpośrednio grzałkę, ale cały sterownik, więc mogłem mieć rozwarcie, bo półprzewodniki w sterowniku nie startowały przy tak niskim napięciu, jak daje omomierz.
    2. Nawet, a właściwie szczególnie, jeżeli mam spaloną gołą grzałkę, to pozostaje pytanie, dlaczego na grzałkę jest podawane nieustannie napięcie, nawet przy wyłączonej stacyjce. Wymienię grzałkę, podłączę, a ona mi zeżre akumulator, grzejąc się na postoju. I od razu się spali, bo będzie grzać bez nawiewu.
  • Poziom 17  
    Może grzałka sterowana jest masą?
  • Poziom 22  
    Koledzy, tak jak napisałem, napięcie podawane jest do modułu nagrzewnicy PTC cały czas. Dopiero tranzystory w module załączają napięcie na grzałkę, w oparciu o sumę logiczną dwóch sygnałów sterujących. Nagrzewnica działa dopiero po zapłonie, a w zasadzie przy działającym silniku.
    Przyczyny należy szukać w tych dwóch cienkich przewodach - opisałem to wyżej.
    W razie czego, wstawię jakiś schemat i zdjęcia, sam to u siebie w focusie rozpracowywałem.

    ---------------------------------
    edit;
    W załączniku schemat podłączenia nagrzewnicy PTC w focusie mk2, w s-maxie jest taka sama, tylko numery kostek i pinów są inne, bo i GEM jest inny - tu należy się posiłkować schematami mondeo mk4, bo to s-max na nim bazuje.
    ptc.pdf Download (332.9 kB)
    W kwestii sprawdzenia sygnału pwm wchodzącego do grzałki, jak i plusa po stacyjce, to do tego wystarcza dioda led z szeregowym rezystorem 1kΩ (albo żarówka 12V 1,2W) i kawałek przewodu
    Tak wygląda w środku moduł nagrzewnicy PTC Link
    A tak to się prezentuje w focusie Link
    dużo tego jest na tych ruskich stronach...
  • Poziom 14  
    Dzięki za wszystkie pomysły i uwagi. Wrócę do tematu na jesieni.
  • Poziom 10  
    Witam.Koledzy dołożyłem sobie taką nagrzewnice do forda focusa mk2 diesla i mam problem bo rozładowuje mi akumulator na wyłączonym silniku.Nie może naładować prostownik akumulatora,czyli musi sporo prądu pobierać ta nagrzewnica. Miałem instalacje już oryginalnie podprowadzona, podłączyłem te 2 grube przewody kolorami kostek (biały do białego a czarny do czarnego) i te 2 cienkie kabelki zakończone kostka 2-pinowa tez podłączyłem pod kostkę wolna w głębi okolice sterowania klimatronikem oraz po przez program i kabel elmconfig włączyłem w GEMie nagrzewnice ptc.Na początku pomyliłem się i włączyłem opcje nagrzewnice ptc ale tą na samej górze pierwszej kolumny WEBA STO i wyczytałem w google ze jest jeszcze w 2 kolumnie opcja nagrzewnicy ptc.Tą w pierwszej kolumnie odznaczyłem a włączyłem ta z drugiej kolumny i pomyślałem że to może dlatego mi rozładowało akumulator ale niestety bez zmian również to samo .Teraz rozłączyłem te 2 grube przewody i akumulator nie rozładowuje się, podłączyłem prostownik zostawię na cały dzień żeby się naładował akumulator.Nie mam pojęcia co jest nie tak że się nie wyłącza nagrzewnica po zgaszeniu samochodu.Z góry dziekuje za pomoc.Pozdrawiam.
  • Poziom 22  
    Moduł grzałki ptc nie ma prawa pobierać prądu przy braku wysterowania - czyli bez plusa po stacyjce oraz sygnału pwm do załączenia z modułu GEM. W moim poprzednim poście napisałem wszystko na ten temat, łacznie z opisem diagnostyki. A jeszcze inna sprawa, że nie można przecież wykluczyć uszkodzenia samej grzałki ptc, nikt nowej nie kupuje, ja tez kupiłem używaną, ale moja działa jeszcze w najlepsze. :D
  • Poziom 10  
    Wychodzi na to że kupiona nagrzewnica jest uszkodzona ale pojadę do znajomego elektryka i może on coś wymyśli z tym. Dzięki za pomoc. A te 2grube przewody to jest + i -?.
  • Poziom 22  
    Tak, te dwa grube przewody to + zasilania oraz masa.
  • Poziom 10  
    Wymontowałem ta nagrzewnice i podlączylem pod kostki i czuć że grzeje ale dlaczego coś jej nie wyłącza w nocy jak stoi w garażu przez noc tylko wyladowuje akumulator.Miernikiem sprawdzałem jaki prąd przepływa przez te przewody:12,9V, czyli bezpośrednio z akumulatora.Na zegarach nie wyświetlała mi się informacja że nagrzewnica jest włączona na ileś tam %. A może ja, ją jakoś nie tak włączyłem w GEM-ie tak jak powinno i dlatego ona się nie wyłącza tylko grzeje na maxa na tyle ile akumulator ma prądu.Zdarza się że uszkodzeniu podlegał czujnik temperatury w kabinie?. Już nie wiem co tu jeszcze by sprawdzić. Bo wychodzi na to że grzałka powinna być sprawna.A "obecność czujnika temperatury otoczenia lub system klimatyzacji lub silnik I4" też musi być włączona ta opcja w GEMI-ie?.
  • Poziom 22  
    Litości! Wszystko już zostało napisane o diagnostyce.
    Nie sprawdziłeś, jaki prąd przepływa (do tego trzeba użyć amperomierza), tylko zmierzyłeś napięcie. Pewnie tylko na złączu zasilania, wysokoprądowym (uwaga, prądy rzędu 60A). Rozłączyłeś te małe dwupinowe złącze przewodów sterowania(tam idzie zasilanie po kluczyku i sygnał pwm do wysterowania modułów grzałek)? Jeśli tak, a nagrzewnica nadal grzeje, to jest uszkodzona, zdemontuj ją jak najszybciej, chyba ,że chcesz puścić swoje auto z dymem. W GEM nie nawojujesz za wiele, włączasz tylko additional heater i ptc heater jak dobrze pamiętam, nic wiecej, chyba ze chcesz nieźle namieszać. W zegarach to zależy jakie masz, jak full bieda, przed liftem, bez komputera spalania to nie zobaczysz informacji o dzialaniu nagrzewnicy, w pozostałych typach zestawu wskaźników zależnie od zaprogramowanych opcji wyświetlania (moduł HEC to zegary).
  • Poziom 14  
    U mnie temat zakończyła Żona - nagrzewnica włącza się, po ustawieniu trybu Auto w klimatyzacji.