Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterowanie silnikiem dc przez sterownik prawo lewo i krańcówki

Frydzioq 12 Jul 2019 23:06 1482 12
  • #1
    Frydzioq
    Level 5  
    Witam mam do dyspozycji;
    Regulator obrotów silnika prawo lewo 12V-40V 30A
    przekaźnik bistabilny bis411
    2 krańcówki
    Układ chcę tak zmontować aby po naciśnieciu przycisku silnik obracał sie w jedną stronę następnie po dotknięciu krańcówki zmienia kierunek obrotów, wraca do początkowej pozycji dotykając krańcówki i automatycznie się wyłącza.
    Potrzebuje do takiego układu schemat lub samo połączenie krańcówek z przekaźnikiem
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Helpful post
    #2
    rb401
    Level 37  
    Frydzioq wrote:
    Potrzebuje do takiego układu schemat lub samo połączenie krańcówek z przekaźnikiem



    Samym prostym połączeniem tych części nic nie zdziałasz, bo masz tu do czynienia z układem który posiada swoje stany wewnętrzne (tzn. temu samemu stanowi krańcówek odpowiadają różne stany układu np.ruch w lewo lub w prawo). Czyli musi być jakaś "inteligencja" (ten bis411 się tu akurat nie nada do niczego).
    To można wykonać rozmaicie np. sterownikiem PLC, układem logicznym różnego typu, ale chyba najbardziej minimalistyczna jest realizacja na samych przekaźnikach.
    Jeśli przekaźniki, to potrzebne by były dwa lub trzy przekaźniki z dwoma zespołami styków przełącznych i z cewkami na napięcie jakie masz tam do zasilania silnika. Styki nie musiały by być wysokoprądowe bo sterowały by tylko wejściami regulatora. Przykładowo nawet coś w tym rodzaju:
    sterowanie silnikiem dc przez sterownik prawo lewo i krańcówki
    Z tym że ostateczna realizacja zależała by od rodzaju krańcówek, które masz, tzn. czy NC i NO lub przełączalne.
  • #3
    Frydzioq
    Level 5  
    krańcówki mam przełączalne
    Główny problem polega na tym, ze zrobiłem ten układ ale nie działa tak jak powinien tzn. raz działa tak jak chciałem (czyli po skończonym cyklu sam sie automatycznie wyłącza) a czasami chodzi w nieskończoność między jedną a drugą krańcówką
    przekaźniki posiadam takie https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=...aw1u-cuAGo4oqhBq2LhQ4gsL&ust=1563127031675062
    Czy można je wykorzystac do tego układu czy brakuje coś jeszcze?
  • Helpful post
    #4
    kicajbas
    Level 31  
    Witam
    Frydzioq wrote:
    Główny problem polega na tym, ze zrobiłem ten układ ale nie działa tak jak powinien tzn. raz działa tak jak chciałem (czyli po skończonym cyklu sam sie automatycznie wyłącza) a czasami....

    A naszym problemem jest to, że nie wiemy jak wstępnie sobie z tym poradziłeś ...może jakiś rysuneczek? :D
    A tak na serio na samo hasło "mam to i to a chciałbym żeby działało tak" ciężko jest coś natychmiast doradzić.
    Przedstaw Swój tok myślenia to może wystarczy go nieco zmodyfikować.

    Pozdr.
  • Helpful post
    #5
    rb401
    Level 37  
    Frydzioq wrote:
    krańcówki mam przełączalne
    Frydzioq wrote:
    przekaźniki posiadam takie


    Aaa... to full wypas! Jak masz te krańcówki przełączne i te przekaźniki 4PDT to spokojnie można to zrobić na dwóch przekaźnikach.

    Tylko w tej chwili problemem jest, jak zasygnalizował kolega kicajbas, to czy chcesz by poprawiać to co masz czy oczekujesz wskazówek jak to zrobić od zera mając te części.
  • #7
    Frydzioq
    Level 5  
    czy chcesz by poprawiać to co masz czy oczekujesz wskazówek jak to zrobić od zera mając te części.


    Na razie chciał bym się skupić na tym co mam, jeśli da się to zrobić.
    Ale powiem szczerze że ciekawy jestem rozwiązania na 2 przekaźnikach. więc jak by kolega chciał to poprosił bym schemat.
  • Helpful post
    #8
    rb401
    Level 37  
    Frydzioq wrote:
    Na razie chciał bym się skupić na tym co mam, jeśli da się to zrobić.


    Z tym Bis411 jest ciężko bo ma jedno wejście przerzucające stany i przykładowo w Twoim układzie lewa krańcówka też powinna spowodować impuls przerzucający kierunek obrotów a jest zajęta w obwodzie sterowania regulatorem. To już bardziej może by pasował bis412, który ma osobne wejścia do gaszenia i osobne do zaświecania, ale i tak ze względu na obwód sterowania regulatorem potrzebny byłby jeszcze co najmniej jeden przekaźnik. Tak że pożytek z tego bis czy innego bis, tu akurat jest mizerny.


    Frydzioq wrote:
    Ale powiem szczerze że ciekawy jestem rozwiązania na 2 przekaźnikach. więc jak by kolega chciał to poprosił bym schemat.


    Przykładowo coś takiego, choć pewnie można by też inaczej:
    sterowanie silnikiem dc przez sterownik prawo lewo i krańcówki

    Obydwie krańcówki lewa-SW1 i prawa-SW2 narysowane w położeniu nienaciśniętym, przekaźniki nie wzbudzone.

    Idea układu jest taka że lewy przekaźnik U1 kiedy lewa krańcówka jest naciśnięta jest wyłączony. Jeśli naciśniemy przycisk SW3 to przekaźnik się włączy i silnik kręcący w prawo zjedzie z lewej krańcówki (tu już można puścić SW3) a przekaźnik U1 pozostanie włączony przez cały cykl poprzez zwarte styki lewej krańcówki. Aż do momentu gdy po powrocie z prawej strony zadziała lewa krańcówka wyłączająca wszystko.

    Prawy przekaźnik U2 na początku cyklu jest wyłączony. Jak dojedzie do prawej krańcówki to się ten przekaźnik załączy i podtrzyma swoim stykiem załączenie. Jednocześnie wysteruje regulator na ruch w lewo. Ten przekaźnik wyłączy się dopiero kiedy lewy przekaźnik odetnie mu zasilanie na końcu cyklu.

    Szeregowe połączenie przycisku SW3 i styku przekaźnika U2 jest tylko po to by wyeliminować "błąd obsługi". To znaczy w sytuacji gdy jest ruch w lewo i ktoś by trzymał naciśnięty ten SW3 w momencie dojazdu do lewej krańcówki to silnik przejechał by przez tą krańcówkę co mogło by być nieciekawe.

    To chyba wszystko na ten temat. Mam nadzieję że się nie pomyliłem na schemacie, bo nie bardzo mam możliwość go zweryfikować.
  • Helpful post
    #9
    kicajbas
    Level 31  
    Witam
    Myślę, że do w.w układu na wejściu +24V warto jeszcze dodać przycisk NC ( taki wyłącznik bezpieczeństwa ) aby w razie "W" można było zatrzymać cały cykl.

    Pozdr.
  • #10
    Frydzioq
    Level 5  
    Dzisiaj podłączyłem układ wg schematu i sprawa wygląda tak. Układ działa tak jak chciałem jedynym problemem jest to, żeby uruchomić układ muszę ręcznie załączyć przekaźnik U1 gdyż
    przycisk chwilowy SW3 po naciśnięciu powoduje zwarcie.
    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy do układu dało by się dołączyć jakiś układ czasowy, który zatrzymywałby silnik na np. 5 sek. 2 razy w ciągu całego cyklu?
  • #11
    rb401
    Level 37  
    Frydzioq wrote:
    przycisk chwilowy SW3 po naciśnięciu powoduje zwarcie.


    Jeśli masz na myśli zwarcie zasilania to masz jakiś ewidentny błąd w odtworzeniu schematu. W tym układzie nie ma możliwości czystego zwarcia zasilania bo niezależnie od stanu układu ujemny biegun zasilania idzie tylko na cewki przekaźników, nigdzie więcej.
    Sprawdź dokładnie ten węzeł od masy (ujemnego bieguna zasilacza 24V). Tam tylko powinny być tylko dwa połączenia na cewki przekaźników i żadnego innego połączenia w tym węźle.

    Frydzioq wrote:
    Czy do układu dało by się dołączyć jakiś układ czasowy, który zatrzymywałby silnik na np. 5 sek. 2 razy w ciągu całego cyklu?


    Ogólnie mówiąc, można by. Tu jeszcze by trzeba doprecyzować kiedy ma być to zatrzymanie, czy w tym punkcie jest załączany jakiś wyłącznik, czujnik itd. .
    Ale większym problemem jest to jakie są Twoje możliwości, budżet itp. . Bo to już nie jest kwestia dodania przekaźnika ale zrobienia jakieś czasówki.
    Którą można wykonać z części jako układ elektroniczny (a niewiadomo jak Ty masz opanowany taki temat) lub kwestia jakiegoś dołożenia gotowego przekaźnika czasowego ale to już większy koszt i inne podejście. Lub przeprojektowanie całości na realizację na jakimś mikrokontrolerze, szczególnie jeśli "lista życzeń" może się jeszcze rozszerzyć.
  • Helpful post
    #12
    kicajbas
    Level 31  
    Witam
    Przepraszam kol.rb401, że posłużyłem się jego schematem:
    sterowanie silnikiem dc przez sterownik prawo lewo i krańcówki
    ...do tego schematu wystarczy dodać jeszcze jeden przekaźnik i nim to zatrzymywać silnik kiedy i na jak długo chcesz.

    Pozdr.