Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sygnalizator cofania

kraisman 04 Gru 2005 00:02 2912 4
  • #1 04 Gru 2005 00:02
    kraisman
    Poziom 17  

    Sygnalizator cofania

    --------------------------------------------------------------------------------
    Układ może okazać się nie ocenionym przyrządem podczas manewru cofania. Szczególne ważne zastosowanie posiada dla samochodów dostawczych, gdzie cofanie jest czynnością bardzo utrudnioną. Jednak również może służyć jako "bajer" do samochodu osobowego. Nie jest ważne w jakich celach zostanie sygnalizator użyty, ale na pewno zwróci każdego uwagę - i właśnie o to cały czas chodzi!

    Zasada działania:
    Podstawowym elementem jest generator akustyczny zbudowany z wykorzystaniem bramki NAND z histerezą - U1B. Częstotliwość pracy tego generatora zależy od pojemności C3 i połączonej rezystancji PR1 i R1. Czyli za pomocą potencjometru PR1 możemy stroić generator do użytego przetwornika w celu uzyskania jak najbardziej przenikliwego "dźwięku". Z wyjścia generatora sygnał akustyczny podawany jest na wejście bramki U1C. Natomiast trzecia bramka posłużyła do zbudowania drugiego generatora. Częstotliwość tego generatora możemy regulować za pomocą R2 i C4. Wyjście połączone jest z drugim wejściem bramki U1C. W ten oto prosty sposób na wyjściu pojawi się przerywany sygnał akustyczny. Sygnałowi zostało jeszcze przejść przez dławik L1, aby dotrzeć do przetwornika piezo. Kondensatory C1 i C2 likwidują ewentualne impulsy zakłócające. Dioda D1 została włączona w ten sposób, że zabezpiecza układ w razie błędnego włączenia zasilania.

    Uwagi montażowe:
    Płytka została wykonana w formie koła, co umożliwi umieszczenie jej w obudowie sygnalizatora PCA-100-08. Jednak przed zmontowaniem powinniśmy spróbować wsadzić płytkę do obudowy. W razie potrzeby dokonać kilka manewrów papierem ściernym lub ostatecznie pilnikiem. Jeżeli ktoś nie chce kupować gotowego kitu z AVT to proponuję raczej wykonać płytkę według własnych upodobań. Pod układ scalony stosujemy podstawkę, a kondensatory C1 i C4 kładziemy na płytkę. Po zmontowaniu należy zabezpieczyć płytkę przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych. W tym celu możemy pokryć ścieżki rozpuszczoną kalafonią w spirytusie lub zastosować gotowe preparaty. Po wmontowaniu w obudowę należy wszystko uszczelnić.

    Strojenie:
    Jedynym strojeniem jest wyregulowanie częstotliwości pracy generatora, którą dokonujemy na słuch, starając się uzyskać maksymalną amplitudę. Zasilanie układu wynosi 12-16V czyli akurat (po uwzględnieniu pracy silnika) akumulatora naszego samochodu.

    Wykaz elementów:
    PR1 : 470 k, pot. miniaturowy, leżący
    R2 : 1 M
    R1 : 22 k
    C1 : 100 uF / 16 V
    C2 : 100 nF
    C3 : 10 nF
    C4 : 2,2 uF
    D1 : 1N4001 lub odpowiednik
    U1 : CMOS4093
    L1 : 5 mH (gotowy dławik do kupienia w sklepie)
    Q1 : PCS-100-08

  • #2 05 Gru 2005 13:18
    kerry
    Poziom 14  

    A nie prościej dać zwykły brzęczyk piezo za 5zł i podłączyć do światła wstecznego? Oczywiście to wersja dla tych co lubią denerwować nieprzyjemnym dźwiękiem:)

  • #3 09 Gru 2005 20:26
    virus123456
    Poziom 16  

    kilka pytan odnosnie urzadzenia
    gdzie powino byc zamontowane urzadzenie?
    na jakiej odleglosci otrzymamy sygnal o przeszkodie?
    na jakie przeszkody reaguje?

  • #4 09 Gru 2005 20:32
    BolzZ
    Poziom 26  

    przeciez sa zarowki z brzeczykiem... warto sie w to bawic?

    virus- chyba mie zrozumiales idei-to jest tylko sygnalizator cofania.

  • #5 09 Gru 2005 21:46
    virus123456
    Poziom 16  

    wyglada na to ,ze nie zrozumialem.
    przeciez ponosilem taki temat i opsalem jakie urzadzenie mnie ciekawi i do czego potrzebuje.ale kaisman stwierdzil ,ze to jest to co potrzebuje,a moze ja sie myle?
    szanowny PAN KARISMAN jezeli to jest to co chcialbym zrobic to prosze mnie osobiscie wytlumaczyc zasade dzialania dzialania.
    dziekuje
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic406698.html