Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Blaupunkt Koln RCM40 i magnetofon

19 Jun 2006 17:44 2183 11
  • Level 22  
    Chcę przywrócić do życia mechanizm magnetofonu. Jest to tzw. miękki mechanizm i występuje w kilku podobnych typach odbiorników. Bardzo dużo już za mną lecz pozostał jeden myk. Nie za każdym razem rolka dociskowa dosuwa się do wałka przesuwu (jest to rewers) i wtedy obie rolki pozostają w pozycji przewijania. Pisze tu o momencie ładowania kasety. Może ktoś ma na półce taki sprawny odbiornik. Prosze o sprawdzenie czy po załadunku kasety zawsze startuje jako track 1 czy jest to obojętne. Może ktoś motał się z tym problemem i ma na ten temat wiedzę. Pozdr. Adam
  • TespolTespol
  • Car audio specialist
    Typowe uszkodzenie, w momencie jak wrzucisz kasetę i opadnie wyłącz i włącz radio - jak głowice opadną to trzeba rozebrać mechanizm i widać uszkodzenie - opanował to kolega MelJey. Sam już w kilku rozbierałem i składałem taki mechanizm a kolega mi łatał usterkę.
  • TespolTespol
  • Car audio specialist
    Binis - jakbyś nie dał rady ,to chętnie służę pomocą. Przypomnę sobie stare dzieje (Leszku pamiętasz te instrukcje 8-) ?) , szkoda tylko że coraz mniej się takich super grajków trafia...
  • Level 22  
    Ładowanie i eject kasety przebiega prawidłowo. Po opadnięciu kasety powinna wysunąć się głowica i jedna z rolek dosunąć do wałka (czy zawsze ta sama ? bliższa silnikowi ). Głowica się wysuwa lecz rolki stoją w pozycji przewijania. Jeżeli w odpowiednim momencie ręcznie zasymuluje rewers jedna z rolek skoczy dalej i wszystko działa poprawnie. Wymontowałem magnetofon i kręcąc paluchem mechanizm jednocześnie symulując działanie elektromagn. zauważyłem pewną prawidlowość. Jeżeli rewers zostawie na stronie bliższej silnikowi i zrobie eject po ponownym załadunku mechanizm działa poprawnie. Pozostawienie innych kombinacji ( rewers bliżej frontu lub przewijanie ) przed ejectem powoduje po ponownym załadunku błędne działanie. Mały układ logiczny współpracujący z elektomag. rewersu rozwiązał by tą sprawę.
  • Car audio specialist
    Rewers zawsze ma się ustawic w jedną stronę. Po włożeniu kasety głowice zostają w górze, kaseta zablokowana a jak ją dowinie dopiero opada głowica do końca. Nie potrzeba układu logicznego - masz mechaniczne uszkodzenie i dlatego źle się ustawia. Zrób jak napisałem, poczekaj aż kaseta zjedzie w dół i w tym momencie gdy mają opaść głowice wyłącz i włącz radio. Jak po tym opadną głowice i zacznie grać to znaczy, że musisz rozebrać górę mechanizmu i naprawić.
  • Car audio specialist
    Z tego co pisałeś to faktycznie mogą być dwie przyczyny:
    1. po włożeniu kasety ZAWSZE musi się obracać rolka (ta co nawija na szpulę taśme) bliżej otworu kasety, natomast rolka bliżej silnika musi być zablokowana w tym czasie. Takie ustawienie wykonuje sterownik po wyrzuceniu kasety (autorewers zawsze w tym samym ustawieniu)
    2. Jeśli pkt.1 jest spełniony, a wałki nie opadają (a głowica tylko delikatnie opuszcza się na dół) - złamany lub zablokowany plastik od głowicy. Niestety aby to stwierdzić należy rozebrać prawie całkowicie mechanizm żeby się tam dostać.

    Oczywiście, być może jest coś niestandardowego, np. jakiś kawałek taśmy wkręcony w trybiki, jakiś odłamany plastik, wygięta jakaś cześć mechanizmu, ale wtedy to można stwierdzić tylko metodą prób i błędów. Zobacz też czy czasem nie masz zbyt mocno wkręconych kołków do regulacji skosu głowicy - mogą wtedy ją blokować.
  • Level 22  
    Punkt 1 spełniony. Głowica ustawiona na kołkach prawidłowo. Rzeczywiście w okolicach głowicy wyjąłem drobinke plastyku. Mechanizm dotarł do mnie w marnym stanie. Po kołkach ustalających położenie pokrywki (do niej zaczepiane są sprężyny) tylko wspomnienie więc za każdym razem trzeba to delikatnie kleić. Wnioskuje że pełne wysunięcie głowicy następuje bez udziału zapadki rewersu zresztą mechanicznie jest to niemożliwe. Rozbieranie dolnej części mechanizmu kojarzy mi się z harakiri dla tego odbiornika. Zauważyłem że zasymulowanie rewersu (w ściśle określonym czasie) kiedy opada kaseta powoduje prawidłową prace. Ponieważ zabierak kasety wędruje do końca i po opadnięciu lekko się cofa do blaszki rewersu przykleiłem gąbke na którą naciska w pewnym momencie wędrująca pokrywka z sprężynami. To zadziałało lecz po kilku razach gąbka się odkształca i trzeba czekać na przybranie prawidłowych wymiarów. Można też taką symulacje robić na drodze elektrycznej i chyba pójde w tym kierunku. Dziękuje za porady i czekam na dalsze sugestie lub krytyke moich poczynań
  • Car audio specialist
    Jeżeli kolega MelJey pozwoli to podeślę na PW fragment serwisu PROF, gdzie jest opis naprawy tego mechanizmu (autorstwa MelJey) wraz z dokładnymi fotkami co i jak po kolei. 100% każdy mechanizm da się uratować.
  • Level 22  
    Magnetofon pracuje bardzo poprawnie. Trzy tranzystory , dwa rezystory i jeden kondensator pozwalają na samym początku cyklu ładowania drgnąć elektromagnesowi zapadki przewijania. To oszukuje całą perfidną logike i po opadnięciu kasety wszystko odbywa się normalnie. Trzeba przyznać że radio to brzmi nienaturalnie wspaniale. Instrukcja oczywiście by się przydała. Dziękuje wszystkim za pomoc.
  • Car audio specialist
    Fakt co do brzmienia się zgodzę. Piękne radia, już takich nie robią. Zresztą dolby C kiedyś to samo mówiło o klasie magnetofonu.
  • Car audio specialist
    Oczywiście, że tak. Prześlij Leszku to na PW do binis-a.

    :arrow: Binis - w razie niejasności pytaj na PW żeby nie przeciążać forum.

    Co do mechanizmu , to w zależności od jego modelu głowica była odeparowana od masy , ponieważ była wkręcona w plastik. Powodowało to charakterystyczne trzaski spowodowane elektryzowaniem się głowicy. Jak to opanować - wiadomo, wtedy naprawdę słuchanie kaset to już sama przyjemność.
  • Car audio specialist
    Podesłałem opis na PW. Odnośnie ładunków elektrostatycznych to często na mechaniźmie dolutowany jest zielony kabelek do windy też w tym celu.