Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sportowy wydech, a moc.

ponk 05 Paź 2006 23:15 31601 16
  • #1
    ponk
    Poziom 11  
    Witam, chcialbym sie zapytac czy przez zmiane wydechu z seryjnego mozna podniesc moc?
    rozmawialem ostatnio z mechanikiem i dal mi do zrozumienia ze uklad wydechowy niema sie nic do mocy...no chyba ze zatkany katalizator czy cos takiego.


    Pozdrawiam i dzieki za zainteresowanie
  • #2
    ePeter1234
    Poziom 18  
    Tłumik sportowy ma niewielki wpływ na moc w samochodzie. Zastanawia mnie jaki samochód posiadasz, że chcesz w nim zwiększyć moc. Z doświadzecznia i zdrowego rozsądku powiem Tobie tyle, że to nie ma najmniejszego sensu w samochodach o małej mocy. Lepiej będzie jak kupisz sobie dobrze spasowaną wizualnie końcówkę do auta, niż wydech który będzie słychać z kolometra i nie będzies niczym wyróżniacz niż pospolity dres. Pozdrawiam
  • #3
    DOHC
    Poziom 19  
    moim zdaniem jak sie nie ma o czyms zielonego pojecia to nie powinno sie wypowiadac na ten temat a juz napewno nie doradzac komus.

    Uklad wydechowy ma zasadniczy wplyw na moc , wymieniajac kompletny uklad mozna duuzo zyskac , w samochodzie NA najwiekrze przyrosty uzyskuje sie wlasnie przez wydech . Problem jest to ze zeby zrobic dobry wydech do NA trzeba miec bardzo szeroka wiedze w tymtemacie i najlepiej doswiadczenie
  • #4
    dabu
    Poziom 32  
    zapomniałeś dodać DOHC iż w samochodzie o małej pojemności i małej mocy jest to opłacalne iż da się odczuć ten wzrost kilku koni a w silnikach o większej mocy szkoda roboty i pieniędzy gdyż nie odczuje się tego wogóle
  • #5
    Roli
    Poziom 26  
    DOHC dobrze gada, jak sie nie ma o czymś pojęcia to lepiej sie nie wypowiadać, tyczy sie to również wypowiedzi dabu. ponk nie słuchaj ludzi którzy tylko czytają fora i myślą że tam można sie wszystkiego dowiedzieć. W układzie wydechowym (jak i dolotowym) tkwią spore rezerwy, które można wykożystać jeżeli ma sie o tym pojęcie, a wykonanie układu wydechowego na zamówienie jest drogie bo wiedza kosztuje, generalnie jednym z najlepszych europejskich wydechów jest Supersprint, ponieważ nie dotyczą go tak restrykcyjne normy hałasu jak Sebringa czy Remusa ;)
  • #6
    dabu
    Poziom 32  
    tylko iż miałem na myśli założenie tłumika przelotowego dlatego ze to nic nie da w w większych silnikach oprócz ryku, niemyślałem tu o akcesoryjnych układach wydechowych robionych pod konkretny model
    A troche też sie znam iż mój tatko od 13 lat ma zakład tłumikarski i też w nim pracuje.
  • #7
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    DOHC napisał:
    ...Uklad wydechowy ma zasadniczy wplyw na moc , wymieniajac kompletny uklad mozna duuzo zyskac , w samochodzie NA najwiekrze przyrosty uzyskuje sie wlasnie przez wydech ...


    Duużo to znaczy ile? 2%? 5%?
    O wiele większy wpływ mają modyfikacje dolotu niż wydechu. Jeśli silnik nie łyknie więcej powietrza to co z tego że łatwiej wydali spaliny?
  • #8
    kluczyk
    Poziom 13  
    Z wlasnego doswiadczenia wiem ze zalozenie sportowego wydechu cos daje sam mam supersprinta w seicento,ale dopiero zalozenie dedykowanego ukladu dolotowego dalo widoczne i odczuwalne efekty.tak wiec sam wydech nie wiele daje moze do 5% max ale z ulkadem dolotowym mysle ze trche wiecej.
  • #9
    DOHC
    Poziom 19  
    gondoljerzy napisał:
    DOHC napisał:
    ...Uklad wydechowy ma zasadniczy wplyw na moc , wymieniajac kompletny uklad mozna duuzo zyskac , w samochodzie NA najwiekrze przyrosty uzyskuje sie wlasnie przez wydech ...


    Duużo to znaczy ile? 2%? 5%?
    O wiele większy wpływ mają modyfikacje dolotu niż wydechu. Jeśli silnik nie łyknie więcej powietrza to co z tego że łatwiej wydali spaliny?


    BREDNIE

    piszesz ze dolot duzo wazniejszy od wydechu , powiedz mi w takim razie jak do komory spalania wleci wiecej mieszanki jesli nie zdazy ona wyleciec po poprzednim suwie wydechu ?? wogole to dolot i wydech nie sa od siebie nie zalezne , i w jednym i w drugim zachodza zjawiska falowe ktore sa zalezne od obrotow (w duzym uproszczeniu) tzn przy projektowaniu dolotu i wydechu zaklada sie przy jakich obrotach maja poprawiac przeplyw silnika , to zalozenie wynika z czasow walka rozrzadu tak powstaje dobrze dzialajacy silnik . Niestety rzadko zdarza sie tak ze ludzie robia wszystko kompleksowo i obiektywnie rzecz biorac z pary wydech-dolot na wydechu zyska sie wiecej


    ps

    wyjasniam co dla mnie znaczy slowo wydech- kompletny uklad wydechowy tzn kolektor wydechowy + tlumiki i rury pomiedzy tlumikami

    nie mylic z : lanserski swiecacy duzo psujacy ostatni tlumnik
  • #10
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    DOHC napisał:

    BREDNIE

    piszesz ze dolot duzo wazniejszy od wydechu , powiedz mi w takim razie jak do komory spalania wleci wiecej mieszanki jesli nie zdazy ona wyleciec po poprzednim suwie wydechu ?? wogole to dolot i wydech nie sa od siebie nie zalezne , i w jednym i w drugim zachodza zjawiska falowe ktore sa zalezne od obrotow (w duzym uproszczeniu) tzn przy projektowaniu dolotu i wydechu zaklada sie przy jakich obrotach maja poprawiac przeplyw silnika , to zalozenie wynika z czasow walka rozrzadu tak powstaje dobrze dzialajacy silnik . Niestety rzadko zdarza sie tak ze ludzie robia wszystko kompleksowo i obiektywnie rzecz biorac z pary wydech-dolot na wydechu zyska sie wiecej


    ps

    wyjasniam co dla mnie znaczy slowo wydech- kompletny uklad wydechowy tzn kolektor wydechowy + tlumiki i rury pomiedzy tlumikami

    nie mylic z : lanserski swiecacy duzo psujacy ostatni tlumnik


    Piszesz że brednie. Tymczasem ja spotkałem się ze stwierdzeniem dużo mądrzejszych od siebie że taki sam nakład pracy i środków włożony w przeróbki dolotu daje 6 razy więcej niż taka sama inwestycja włożona w wydech. Moje własne zabawy z dorabianiem sobie kolektorów, wydechu i dolotu potwierdzają to stwierdzenie. Zgadzam się ze wydech i dolot współpracują w jednym silniku. Jednak zjawiska falowe, o których piszesz można w nowoczesnych silnikach wykorzystać dopiero po zmianie wałka rozrządu. Seryjne czasy rozrządu są za to krótkie. Więc nawet najlepszy wydech nie wspomoże dolotu w jego pracy w sposób falowy. Poprawić można wyłącznie przepustowośc , ale to niekoniecznie poprawia charakterystykę silnika. Często się zdarza, że mały przyrost mocy maksymalnej jest okupiony niższą elastycznością i spadkiem mocy na niższych obrotach.
  • #11
    DOHC
    Poziom 19  
    a dzialanie dynamiczne , co o nim mi powiesz ? ono nie wysapi ?
  • #12
    Roli
    Poziom 26  
    Cytat:
    Często się zdarza, że mały przyrost mocy maksymalnej jest okupiony niższą elastycznością i spadkiem mocy na niższych obrotach.


    To dzieje sie wtedy gdy "odetkamy" wydech, ale zapomnimy o dolocie.

    Cytat:
    Poprawić można wyłącznie przepustowośc , ale to niekoniecznie poprawia charakterystykę silnika.


    Nie wiem czy o tym samym tu myślimy ale przymjijmy że tak, współczynnik napełnienia nie zawsze idzie w parze ze wzrostem mocy.

    Cytat:
    Jednak zjawiska falowe, o których piszesz można w nowoczesnych silnikach wykorzystać dopiero po zmianie wałka rozrządu.


    Tutaj nie masz racji, da sie to zrobić, jednak bedzie stosunkowo mały (mniejszy niż przy zmianie wałka na agresywniejszy) przyrost mocy/momentu.

    A co do działania dynamicznego to wystąpi, tylko kwestia przy jakich obrotach ;)
  • #13
    marek1pl
    Poziom 15  
    Z tego co ja się orjentuje to kopanie przy wydechu ma sens tylko wtedy gdy jednocześnie zmieniamy dolot,mało tego należy tak to wszystko ze sobą zgrać by nawzajem się nie zakłucały.Chodzi o to by jak najbardziej wykorzystać moment przewietrzania silnika, tak więc zmiana samego dolotu czy samego wydechu daje marne efekty w porównaniu do ceny.Kompleksowe rozwiązanie daje bardzo przyzwoity przyrost mocy.[/b]
  • #14
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja natomiast sugeruje chwileczkę pomyśleć, zamiast opierać się na przeczytanych gdzieś dewagacjach innych.
    Silnik ma cztery "suwy", zapewne ineresuje na wydech :D - kiedy to spaliny są usuwane z cylindra.
    Układ wydechowy, składający się z tłumików (i katalizatora w benzynie) stanowi swoisty "opór" dla spalin, czyli w kolektorze wydechowym pojawi się pewne ciśnienie - gazy w końcu musza się "przepchnąć" przez te wszystkie "dziurki" w tłumikach. Wydech sportowy będzie stanowił mniejszy "opór" dla gazów, a zatem ciśnienie w kolektorze zmniejszy się, a zatem wydech będzie szybszy - bardziej skuteczny. I dlatego w każdym silniku wzrośnie moc i dynamika. Jaki to będzie wzrost, to już zależy od silnika. Niestety - coś, za coś, takie wynalazki sa głośniejsze, czyli po przegięciu pałeczki odpadniemy na przegladzie, a w skrajnym przypadku przyczepi sie do nas polucja.

    Jesli ktoś się lubi brudzić, wystarczy odkręcić rurę za kolektorem i przewieźć się parę kilometrów (sugerowane ochraniacze słuchu). Efekty mogą niektórych zdziwić.
  • #15
    marek1pl
    Poziom 15  
    Wymienisz tłumiki na sportowe wydasz1000zł a uzyskasz 3KM więcej ot cała twoja filozofia. Ma to sens tylko wtedy gdy wymienisz dolot zmieni się wtedy fala odbita i wydłuży okres przewietrzania silnika a to że ty tego nierozumiesz to nie moja wina.
  • #16
    piotriix
    Poziom 16  
    1km za 333 zl mysle ze po zalaniu naprawde dobrego paliwa uzyskasz wiecej
  • #17
    ponk
    Poziom 11  
    Jezu, dzieki za odpowiedz niespodziewalem sie az tak duzego zainteresowania, oczywiscie mialem na mysli kompletny uklad wydechowy a nie sam tlumik koncowy :)
    Czyli jednym slowem ma i to duzo, i pewnie radzicie mi zmienic mechanika hehe.


    ePeter1234-moje auto to BMW E-34, 520 12v 129 KM

    jeszcze mam jedno pytanko jesli juz zebralem tu dosc duze grono specjalistow.
    Podczas przyspieszania gdy mam jakies 5 tysiecy obrotow, dlawi mi sie silnik, znaczy ma jak by dziure w obrotach, a po jakiejs sekundzie moze dwoch, wystrzela jak z rakiety, jak by mu sie turbina zalaczyla...
    co to moze byc? moze ktos wie?
    podejzewam zapchany katalizator...ale niejestem mechanikiem..

    Pozdrawiam i dzieki za odp.