Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gramofonowy przedwzmacniacz lampowy na ECC88 ?

26 Sty 2007 20:16 15512 14
  • Poziom 2  
    Witam!
    Jestem producentem muzycznym i od dawna poluje na dobry przedwzmacniacz mikrofonowy i gramofonowy,ale widzac ceny stwierdzilem,ze czas wziac sie w garsc i zrobic to samemu.
    Na poczatek chce zbudowac przedwzmacniacz nr.1. ze strony audioton i zastanawiam sie czy mozna to latwo przerobic,zeby mozna bylo podlaczyc do niego gramofon.
    czy ktos moze mi pomoc?
    to jest schemat ze strony audioton:

    https://obrazki.elektroda.pl/92_1169838549.gif

    Pozdrawiam i dziekuje.
  • Poziom 24  
    Witam!

    Moze inaczej zaczne :) a czemu nie zrobic przedwzmacniacza konkretnie do gramofonu a nie meczyc sie z przerobkami? Moze narazie kilka wersji na ECC83 :)
    http://users.otenet.gr/~athsam/Circuits/Tube_Phono_preamp.gif
    http://users.otenet.gr/~athsam/tube_phono_preamplifier.htm
    A co do przerobki to chyba wystarczyloby podwojny stopien wzmacniajacy ze stala korekcja zastosowac i by starczylo. Czyli dwa polaczone przedwzmacniacze. Moge sie mylic, tak mi sie wydaje.

    Pozdrowienia
    Airnox
  • Poziom 38  
    Układ jest dość bezsensowny, dlaczego 2 lampy pracują równolegle? Wzmocnienie będzie dokładnie takie samo, jak przy jednej! Ponadto dla wzmacniaczy m.cz. bez porównania lepsze są lampy ECC83, które specjalnie do tego celu zostały zrobione. ECC88 jest lampą pracująca dobrze w zakresie setek MHz, tam, gdzie ECC83 ma już niewystarczajace własności.
    Teraz o samym układzie: albo R4 jest zbędny, albo R6 i R7. Podobnie R8 i R10 są zbędne. C7 i C8 można zastąpić jednym kondensatorem, o sumarycznej pojemności. Potencjometry zamiast R13 są bez sensu. Na wejściu (przed R4) powinien być kondensator, dla oddzielenia ewentualnej składowej stałej, jeśli by się skąś pojawiła. Układ w narysowanej wersji jest oczywiście mono.
    Zastosowanie takiego układu jako przedwzmacniacza jest zasadne tylko dla gramofonu z przetwornikiem piezo (krystalicznym), lub takiego samego mikrofonu. Dla gramofonu z wkładką magnetyczną i mikrofonu dynamicznego przedwzmacniacz musi mieć korekcję charakterystyki częstotliwościowej.

    Uwaga ogólna: wzmacniacze, a zwłaszcza przedwamacniacze lampowe bardzo łatwo "łapią" przydźwięki, ich projektowanie i budowa wymaga sporego obycia z tym zjawiskiem, zwłaszcza, że źródłem przydźwięków może być zarówno niewystarczajaca filtracja napięcia anodowego, jak również napięcie żarzenia i pole magnetyczne od transformatora.

    Zabawa w tego rodzaju rozwiazania jest równie pasjonującym przedsięwzięciem, jak udział w "szkole przetrwania", z zamianą zapałek na krzesiwo i hubkę.
  • Poziom 2  
    OK, dziekuje za odpowiedz ale prosze jeszcze o podpowiedz.
    Jak juz wspominalem nie jestem elektronikiem i zbudowanie takiego urzadzenia w moim przypadku polega na zasadzie "kopiuj wklej", czyli krotko mowiac prosze o "jak".
    Nie mam schematu i opisu to kiepsko to widze, wiec moze ktos z was posiada gotowy projekt i moze go udostepnic.
    Pozdrawiam i dziekuje.
  • Poziom 24  
    W takiej sytuacji proponuje zlozyc gotowy uklad na ECC83 ,ktory to juz podalem w swoim poprzednim poscie. A co do poprawek do Twojego schematu to Jerzy Węglorz napisal dokladnie co trzeba przerobic i do czego sie to nadaje.

    Pozdrowienia
    Airnox
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    doktor_fatalny napisał:
    Jak juz wspominalem nie jestem elektronikiem i zbudowanie takiego urzadzenia w moim przypadku polega na zasadzie "kopiuj wklej", czyli krotko mowiac prosze o "jak".
    Nie mam schematu i opisu to kiepsko to widze, wiec moze ktos z was posiada gotowy projekt i moze go udostepnic.
    Pozdrawiam i dziekuje.


    Autor tematu wyraził się jasno czego oczekuje. Wszelkie komentarze bądź polemiki związane z rozwiązaniami układowymi proszę zachować na inną okazję albo otworzyć sobie oddzielny temat i wyjaśniać wątpliwości.
  • Poziom 2  
    He he milo jest na forum.
    Wszyscy ladnie odpowiadaja,pozdrawiaja i dziekuja...
    ale schemat dla was prosty dla mnie nie jest...coz to tak jak zrobic podwojna flare i napisac,ze przy ruchu do przodu musisz przeciac 2 razy..
    nie wiecie o co chodzi?
    moze dlatego ze nie jestescie dj'ami:D


    mimo ze w dalszym ciagu nie wiem zbyt wiele to pozdrawiam i dziekuje za to co airnox mi wyslal..

    Dokta.

    Ps.OLDBOY oczywiscie ma racje.
  • Poziom 38  
    Jimi Hendrix!
    Niskoszumna pentoda EF86 jest rzeczywiście niskoszumna, jak na pentodę, ale triody szumią mniej. Ponadto EF86 ma tendencję do "mikrofonowania", więc konstrukcyjnie wymaga zamocowania podstawki lampowej w jakiejś gumie, lub gąbce. Twój (podesłany) układ jest oczywiście mono, (taki standard był dominujacy w czasach, z których pochodzi konstrukcja), więc dla współczesnych celów musiał by być podwojony.
    Układ zawiera znacznie więcej elementów, niż układy triodowe, co wcale nie gwarantuje lepszych rezultatów (łatwiej np. o łapanie przydźwięków), ponadto charakterystyka zgodna z RIAA jest kształtowana w czwórniku przepustowym, a nie w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego - co z reguły daje lepszą stabilność.
    Dość dobrym pomysłem zastosowanym w tym wzmacniaczu jest stabilizacja napięcia żarzenie, które zresztą - dzięki wyprostowaniu - zmniejsza niebezpieczeństwo przenikania przydźwięku ta drogą. Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden pomysł: uziemiony jest ujemny koniec żarzenia, dzięki czemu włókno ma potencjał dodatni względem masy (a również katod), co powoduje, że nie ma wewnetrznej emisji od włókna żarzenia do katody, co w przedwzmacniaczach, w których katoda "wisi" na potencjale dodatnim (choćby na skutek opornika w nkatodzie) też bywało źródłem przydźwieku.
  • Poziom 12  
    Witam,
    wiem, że odkopuje już stareński wątek ale szukam jakiegoś przedwzmacniacza lampowego na wkładkę piezoelektryczną (UF-70) i jakoś szczęście mi nie pomaga i znajduję ciągle RIAA do wkładek MM.
    Jeśli ktoś dysponowałby takowym schematem prosiłbym o podesłanie go na forum ew. o wskazanie miejsca, gdzie jakowyś schemat by się znajdował. Pozdrawiam
  • Poziom 38  
    Przedwzmacniacz do wkładek piezo nie miał korekcji charakterystyki, gdyż taka wkładka tego nie wymaga: charakterystyka pojemnościowa wkładki skutecznie obcinała wzrost sygnału na wyższych częstotliwościach.
    W przedwzmacniaczach "2 - systemowych" było conajwyżej przełączanie czwórnika korekcji w położeniu "M" , na szeregowy opornik w położeniu "K".
    Przyjrzyj się odpowiednim rozwiązaniom na tranzystorach, ten szczegół układu jest analogiczny.
  • Poziom 10  
    Witam
    Prosiłbym o opinię na temat tego przedwzmacniacza gramofonowego :
    http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho3.html
    Mam zamiar spróbować układu z pasywną korekcją na E88CC ( jednak :)
    Ponieważ "grozi mi" wykonanie w najbliższym czasie RIAA na lampach
    staram się zebrać jak najwięcej opinii na ten temat.
    W czym E88CC będą gorsze od ECC83 ?

    Pozdrawiam
    Piotr
  • Poziom 38  
    1. Korekcja w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego jest rozwiązaniem o wiele bardziej "eleganckim", zwłaszcza, jeżeli mamy do dyspozycji pewien "nadmiar wzmocnienia", który dzięki ujemnemu sprzężeniu może być wykorzystany również do zmniejsznia zniekształceń nieliniowych i uniezaleznienie się od rozrzutu parametrów lamp.

    2. Lampa E88CC (seria"złota", lub "niezawodna") jest typową lampą na wysoka częstotliwość, przeznaczona do pracy np. w układzie kaskody, przy napięciach anodowych w okolicach 100 - 150V i pradzie anodowym ok. 10mA. Ma duże nachylenie charakterystyki i niewielką oporność wewnetrzną, co powoduje, że jej użycie w układach wzmacniaczy RC dla niskich częstotliwości nie wykorzystuje jej nachylenia charakterystyki, które ujawnia się właśnie przy dość sporym prądzie anodowym. Lampa ECC83 została skonstruowana specjalnie do wzmacniaczy m.cz, pracuje dobrze przy małych prądach anodowych (w okolicach 1mA), co pozwala na zastosowanie dość dużych oporników w anodzie - a co przy okazji znacznie wiekszej oporności wewnetrznej - daje kilkakrotnie wieksze wzmocnienie, niż E88CC.
    W sumie: użycie E88CC zamiast ECC83 to kilkakrotnie wieksze zużycie prądu i kilkakrotnie niższe wzmocnienie.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Jerzy Węglorz napisał:


    2. Lampa E88CC (seria"złota", lub "niezawodna") jest typową lampą na wysoka częstotliwość, przeznaczona do pracy np. w układzie kaskody, przy napięciach anodowych w okolicach 100 - 150V i pradzie anodowym ok. 10mA. Ma duże nachylenie charakterystyki i niewielką oporność wewnetrzną, co powoduje, że jej użycie w układach wzmacniaczy RC dla niskich częstotliwości nie wykorzystuje jej nachylenia charakterystyki, które ujawnia się właśnie przy dość sporym prądzie anodowym.

    Lampa E88CC jest lampą szerokopasmową, używaną w tysiącach oscyloskopów w torach Y od stopni wejściowych po stopnie końcowe i wzmacniającą tam sygnały o częstotliwościach począwszy od składowej stałej po kilkanaście MHz. Lampy szerokopasmowe są używane w przedwzmacniaczach gramofonowych, widziałem np. kilka układów na E180F itp.


    Jerzy Węglorz napisał:

    W sumie: użycie E88CC zamiast ECC83 to kilkakrotnie wieksze zużycie prądu i kilkakrotnie niższe wzmocnienie.

    Owszem, ECC83 ma większy współczynnik wzmocnienia, ale to wcale nie znaczy, że E88CC się nie nada. Jeśli chodzi o "lampę projektowaną do audio", to E88CC spełnia te kryteria z zapasem, a jednocześnie może pracować praktycznie wszędzie, od stopni wejściowych, po inwertery fazy, stopnie sterujące, a nawet wtórniki katodowe sterujące lampami końcowymi pracującymi z prądem siatki.
    Gdyby brać pod uwagę zużycie prądu, trzeba by w ogóle zapomnieć o stosowaniu lamp elektronowych.