logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jak obliczyć rezystancję wewnętrzną i prąd źródła prądowego?

janeczekkk 04 Cze 2007 10:11 4935 14
REKLAMA
  • #1 3951534
    janeczekkk
    Poziom 22  
    Ocena: 76
    Witam
    Mam mały problem. Chodzi mi mianowicie o obliczenie parametrów źródła prądowego. Niby proste ale nie wiem za bardzo w jaki sposób sie za to zabrać.

Miałem zmierzyć charakterystykę obciążeniową źródła, przy zmianie rezystancji obciążenia. Następnie wykreślić charakterystykę rezystancji obciążenia od mierzonego prądu i obliczyć z niej rezystancję wewnętrzną badanego źródła (Rw) oraz prąd tego źródła (Io).

Dołączam schemat pomiarowy, charakterystykę (z której należy obliczyć szukane wartości) oraz wyniki pomiarów w pliku. Wartości do obliczenia zaznaczone na czerwono.

Dziękuję z góry.
    Chciałbym dodać, że jestem początkującą osobą jeżeli chodzi o tego typu zagadnienia.[/img][/code]
    Załączniki:
    • Jak obliczyć rezystancję wewnętrzną i prąd źródła prądowego? Io.JPG (34.85 KB) Musisz być zalogowany, aby pobrać ten załącznik.
  • REKLAMA
  • #2 3952411
    cackoarek
    Poziom 26  
    Ocena: 59
    Witam Panie :arrow: janeczekkk

Na początek mała podpowiedź:
    Wiadomo, że nie wyznaczy Pan rezystancji wewnętrznej źródła prądowego dzieląc napięcie jakie ma na sobie przez prąd wypływający z niego. W przypadku takich obliczeń obliczy jedynie Pan rezystancję obciążenia (która jest znana w ćwiczeniu).

Rezystancja wewnętrzna takiego źródła ujawnia się przy pomiarach ch-ki dynamicznej, którą z resztą Pan wykonał (i słusznie)

Pozdrawiam
  • #3 3952653
    Paweł Es.
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ocena: 692
    przy źródle obciążonym masz napięcie na zaciskach źródła:

U=Rw*(I0-Iobc) i z drugiej strony U=Iobc*(Robc+Ra)

Ra- rezystancja amperomierza
    Robc - rezystancja rezystora obciążającego

czyli wychodzi, że