Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

generator funkcji prostokątnej na USB

dools 12 Lip 2007 22:33 1506 11
  • #1 12 Lip 2007 22:33
    dools
    Poziom 13  

    Nie wiedzialem gdzie to umiescic, czy hardware komp. czy gdzies indziej wiec pisze tu:

    zastanawialem sie na zrobieniem generatorka prostokatnego na USB. Wiem wiem, skaplikowane itp. czytalem o tym, szukalem... ale:

    Mysle zeby zrobic to tak: USB -> FT245R/FT245BM potem RS'ik i stad brac prostokat.

    Mam dwa pytania do tego:

    1. jaka max. czestotliwosc osiagnalbym przy takowej konfiguracji?
    2. czy jakis mily Pan napisalby mi programik do ustawiania czestotliwosci i wspolczynnika wypelnienia? Mysle, ze nie powinno byc problemow (mimo iz programowania jestem <0 ), poniewaz taki program - z tego co czytalem - pisze sie jak na zwykly RS'ik.

    Przydatne linki:
    jeden dystrybutor FT'ka:
    http://www.soyter.pl./index.php?pid=74

    drugi, wraz z modulem odrazu do kupienia (jakby ktos nie chcial sie bawic w lutowanie):
    http://www.propox.com/products/t_94.html

    jakby ktos chcial lutowac:
    http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f_szukaj=FT232BM&idp=1

    schematy & krotkie opisy takich przejsciowek:
    http://www.elektroda.net/dla_kompa/ftdi/

    kolejna kopalnia wiedzy:
    http://www.ftdichip.com/

    ogolny, znosny opis USB:
    http://www.jawilogic.com/downloads/usb.pdf


    Aha... nie wiem, ale jesli by bylo osiagalne cos takiego wykonanie na przejsciowce USB->LPT to czemu nie? Tylko znowu, co z max. czestotliwoscia...

    Pozdrawiam

    PS. baardzo mało się bawiłem w basica. Jesli myslicie, ze dalbym rade sie nauczyc sterowac LPT/COM w miesiac, to takze piszcie, jakis HOWTO by sie przydal... zadowolil by mnie program nawet pod DOS'a...

    I tutaj link fajny do LPT:

    FAQ LPT:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=277744

    0 11
  • Pomocny post
    #2 13 Lip 2007 20:03
    r06ert
    Poziom 25  

    Witam! Może napisz najpierw proszę do czego miałoby to być. Może na początku rozważysz jeszcze raz czy ma to być na FT232/245. Układ jest dość drogi - ponad 20zł jak kiedyś się pytałem. Może wystarczy jakiś układ na zwykłym RS +max232, albo jeszcze lepiej LPT. W LPT masz już napięcia 0-5V a cały problem polegałby tylko na napisaniu odpowiedniego programu. Możesz też zbudować po prostu jakiś generator z kilku elementów elektronicznych.
    Napisz dokładnie do czego to potrzebujesz, albo jakich parametrów oczekujesz.
    pozdrawiam!

    0
  • #3 13 Lip 2007 21:48
    dools
    Poziom 13  

    dzięki za zainteresowanie tematem.

    to tak: zamienniki koszutują na TME 12-15zł. Jak na jednorazowy/dwurazowy wydatek to mogę scierpieć, a nawet kupić ten moduł (z przesyłką by wyszło coś koło 50zł, drogo, ale raz :) )

    Generator zbudowałem, owszem, na bramkach i serii układów 40xx. Ale ciekawym rozwiązaniem byłoby dla mnie zastosowanie tutaj komputera, tym bardziej jakbym napisał sam program, ale nigdzie nie udało mi się znaleźć howto do programowania na COM.

    Chcę się wspomóc serią FT ponieważ - jak sądzę - tylko one spełnią wymagania. LPT i COM nie podoła.

    No a teraz co chcę uzyskać: generatorek prostokątu, częstotliwość pracy 3MHz... wypełnienie toff i ton w granicach możliwości. Sygnał z komputera bym wzmocnił jakimś tranzystorkiem. Coś takiego przydało by się np. do testowania przetwornic.

    0
  • Pomocny post
    #4 13 Lip 2007 22:01
    viayner
    Poziom 35  

    Witam,
    A czy nieprosciej bylo by zbudowac generator zewnetrzny sterowany komputerem ?
    Co do obslugi RSa to poszukam bo pisalem kiedys cos na RSa pod Vbasica i C.
    Nie wiem czy 3MHz to sie ud ana wet na USB.
    Pozdrawiam

    0
  • #5 13 Lip 2007 23:04
    r06ert
    Poziom 25  

    Zgadzam się z viayner. Jeżeli masz ochotę po prostu się pobawić to mógłbyś zbudować generator na jakimś procku sterowanym PCta. Mikroprocesor generowałby falę o zadanych parametrach, które odbierze z komputer przez powiedzmy RSa. "Spróbowałbyś "przy okazji trochę techniki mikroprocesorowej i programowania ogólnie ;)

    Co do programowania RSa od strony PCta polecam kontrolkę ("dodatek" do Delphi i Buldiera) ComPort. Myślę, że do Twojego projektu znakomicie się nada i ułatwi bardzo sterowanie portem szeregowym. Poszukaj na forum co i jak, trochę tego było.

    Dodano po 3 [minuty]:

    dools napisał:

    zamienniki koszutują na TME 12-15zł.

    Przy okazji, dzięki za linka. Swego czasu szukałem tańszej alternatywy, ale z miernym skutkiem. Dzięki za linka.

    0
  • #6 14 Lip 2007 00:30
    dools
    Poziom 13  

    viayner napisał:
    Co do obslugi RSa to poszukam bo pisalem kiedys cos na RSa pod Vbasica i C.


    myślę, że Vbasica bym ogarnął w takim stopniu, aby napisać to co by mi było potrzebne, jakbyś znalazł - koniecznie napisz.

    r06ert napisał:
    "Spróbowałbyś "przy okazji trochę techniki mikroprocesorowej i programowania ogólnie ;)


    i tego się "boje"... dlatego wolałbym "łyknąć" tylko programowania pod COM'a.

    r06ert napisał:
    Co do programowania RSa od strony PCta polecam kontrolkę ("dodatek" do Delphi i Buldiera) ComPort. Myślę, że do Twojego projektu znakomicie się nada i ułatwi bardzo sterowanie portem szeregowym. Poszukaj na forum co i jak, trochę tego było.


    ok, dzięki, poszukam.

    co do tego czy USB da radę... jest chyba tylko jeden sposób aby się przekonać :) Wiadomo jaki.

    0
  • #7 14 Lip 2007 01:07
    r06ert
    Poziom 25  

    Do odważnych świat należy! ;) Myślę ,że czasem warto porywa się z motyką na słońce ;) Tym bardziej, że jak wnioskuje z twoich postów chcesz to zrobić bardziej dla zabawy niż z potrzeby. Więc dlaczego by nie nauczy się czegoś więcej. Oczywiście wybór należy do Ciebie. :)

    Programowanie COMa przy użyciu tych kontrolek sprowadza się tylko do wywoływania funkcji. Chcesz coś wysłać? Wywołujesz funkcje, a w parametrach funkcji podajesz dane, reszta już Cię nie obchodzi. Podobnie jest z odbiorem. Jeżeli zostanie odebrana jakaś dana to zostaje wywołana odpowiednia funkcja w której np do zmiennej zostaje przypisana odebrana informacja z portu szeregowego. Tak więc więcej posiedzisz nad pisaniem kodu realizującego odpowiedni algorytm, niż nad sterowaniem COMa.

    0
  • #8 14 Lip 2007 04:10
    dools
    Poziom 13  

    ta opcja z kontrolką mi się podoba :) i chyba z niej skorzystam, bo za dużo czasu na zabawę nie mam..

    jeszcze kolego viayner jakbyś coś znalazł to by było super choć myśle, ze na kontrolce poprzestanę :D

    0
  • #9 16 Lip 2007 08:33
    viayner
    Poziom 35  

    Witam,
    Co do kontrolki to tez uzywalem w VB6 kontrolki do obslugi RS'a ale sa tez inne programiki:
    http://www.vb4all.pl/component/option,com_remository/Itemid,47/func,select/id,22/
    Czasmi sa problemy bo to nie pod kazdym systemem chodzi i trzeba nowsza wersje zciagnac ale masz tam mozliwosci programowania poszczegolnych pinow co moze byc interesujace.
    Polecam to:
    http://www.the-starbearer.de/Praxis/ElektronikamPC/RS232/portdll.htm
    Pozdrawiam

    0
  • #10 05 Sie 2007 03:31
    dools
    Poziom 13  

    pozwole sobie odnowic temat... mam pewien problem.

    Nie potrafie wyslac danego ciagu BEZ bitu startu i stopu. Ktos moze cokolwiek na to poradzic?

    0
  • #11 06 Sie 2007 11:01
    viayner
    Poziom 35  

    Witam,
    jak dobrze zrozumialem to wysylasz sekwencje za pomoca kontrolki na port szeregowy - nie przeskoczysz bitow sartu i stopu, sprzetowy problem.
    Musisz pomyslec o programowej kontroli danego pinu i wysylania cyklicznie sekwencji na ten pin, niestety moze to zaowocowac mniejsza stabilnoscia.
    Rozwaz moze uklad zewnetrzny, moze cos w rodzaju
    - generator kwarcowy powiedzmy 20MHz
    - przerzutnik 74121 z regulacja dlugosci impulsu i przelacznymi pojemnosciami, zewnetrzny elektroniczny rezystor sterowany komputerem.
    Co ty na to ?
    Pozdrawiam

    0
  • #12 08 Sie 2007 02:35
    dools
    Poziom 13  

    pisalem maila do ftdi. Powiedzieli ze FT normalnie pracuja jako uarty i nie ma mozliwosci ominiecia bitu startu i stopu. Jedyna droga to tryb dzialania BiGBang. Napisze, jezeli cos sie uda.

    BTW. dzieki za propozycje, ale to nie to samo co sam komputer :)

    0