Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

krakol 19 Mar 2008 20:02 17268 11
  • #1 19 Mar 2008 20:02
    krakol
    Poziom 11  

Witam,

Mam problem z cyfrowka niestety aby pojsc dalej musze ja zaliczyc. Ogolnie jestem informatykiem ale ta cyfrowka niestety jest na studiach nie wiem sam po co ale to nie wazne przejdzmy do rzeczy. Potrzebuje projekt ukladu dokladnie chodzi licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D liczacy w kodzie 6143520 zebym ja wogole wiedzial co to znacyz to by bylo dobrze moze ktos mogl by mi pomoc :-) oczywiscie punkciki itp. potrzebowal bym clay projekcik tego...aaa jeszcze jak ktos moze ma to licznik asynchroniczny na przerzutnikach JK liczacy 3bity czy jakos tak

z gory serdecznie dziekuje i prosze o wyrozumialosc...

0 11
  • #2 19 Mar 2008 20:30
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

krakol napisał:

(...) ale ta cyfrowka niestety jest na studiach nie wiem sam po co ale to nie wazne przejdzmy do rzeczy.

Prawdę mówiąc, to dziwię się, że jako informatyk się zastanawiasz po co ci wiedza jak działają układy, na których ta twoja informatyka się realizuje (w końcu w komputerze znalazło by się parę liczników, bramek i innych ciekawych elementów luzem i w stadach :))

To 6143520 to kolejne stany licznika jakie mają następować po sobie, czyli masz tablicę przejść:

6->1
    1->4
    4->3
    3->5
    5->2
    2->0
    0->6

Licznik jak widać ma 7 stanów, wypadało by, żeby ze stanu 7, którego nie ma w normalnym cyklu liczenia przechodził do jednego ze stanów prawidłowych (licznik samokorygujący się) na wypadek, gdyby jakieś zakłócenie ustawiło przerzutniki w ten stan.

Mając powyższą tablicę przejść możesz zakodować je na 3 bitach i wypisać trzy listy dla wejść D przerzutników:

D0:={lista stanów dla których w następnym stanie jest 1 na Q0}