Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

krakol 19 Mar 2008 20:02 17268 11
  • #1 19 Mar 2008 20:02
    krakol
    Poziom 11  

    Witam,

    Mam problem z cyfrowka niestety aby pojsc dalej musze ja zaliczyc. Ogolnie jestem informatykiem ale ta cyfrowka niestety jest na studiach nie wiem sam po co ale to nie wazne przejdzmy do rzeczy. Potrzebuje projekt ukladu dokladnie chodzi licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D liczacy w kodzie 6143520 zebym ja wogole wiedzial co to znacyz to by bylo dobrze moze ktos mogl by mi pomoc :-) oczywiscie punkciki itp. potrzebowal bym clay projekcik tego...aaa jeszcze jak ktos moze ma to licznik asynchroniczny na przerzutnikach JK liczacy 3bity czy jakos tak

    z gory serdecznie dziekuje i prosze o wyrozumialosc...

    0 11
  • #2 19 Mar 2008 20:30
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    krakol napisał:

    (...) ale ta cyfrowka niestety jest na studiach nie wiem sam po co ale to nie wazne przejdzmy do rzeczy.


    Prawdę mówiąc, to dziwię się, że jako informatyk się zastanawiasz po co ci wiedza jak działają układy, na których ta twoja informatyka się realizuje (w końcu w komputerze znalazło by się parę liczników, bramek i innych ciekawych elementów luzem i w stadach :))

    To 6143520 to kolejne stany licznika jakie mają następować po sobie, czyli masz tablicę przejść:

    6->1
    1->4
    4->3
    3->5
    5->2
    2->0
    0->6

    Licznik jak widać ma 7 stanów, wypadało by, żeby ze stanu 7, którego nie ma w normalnym cyklu liczenia przechodził do jednego ze stanów prawidłowych (licznik samokorygujący się) na wypadek, gdyby jakieś zakłócenie ustawiło przerzutniki w ten stan.

    Mając powyższą tablicę przejść możesz zakodować je na 3 bitach i wypisać trzy listy dla wejść D przerzutników:



    D0:={lista stanów dla których w następnym stanie jest 1 na Q0}
    D1:={lista stanów dla których w następnym stanie jest 1 na Q1}
    D2:={lista stanów dla których w następnym stanie jest 1 na Q2}

    Dla stanu 7 przyjmujesz jako następny np. stan 6

    Potem tworzysz z tego tablice Karnaugha, minimalizujesz funkcje dla D0, D1 i D2 i rysujesz schemat układu.


    Co do licznika na JK, to jakoś tak nie mam pomysłu skoro nie potrafisz jakoś tak zrozumiale zdefiniować problemu :))

    0
  • #3 19 Mar 2008 20:43
    krakol
    Poziom 11  

    dokaldnie to ma byc ten JK licznik 3 bitowy asynchroniczny na przerzutnikach JK najciekawsze co powiedzial prowadzacy ze tego licznika na JK nie trzeba projektowac tylko trzeba projektowac ten na D :-)

    ps. tak wogole to dla mnie wazne jest programowanie i bazy danych a nie dzialanie hardware

    0
  • #4 20 Mar 2008 09:38
    merien
    Poziom 14  

    Licznik synchroniczny na przerzutnikach D liczący w tym kodzie co chciałeś
    Obliczenia:
    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D
    I schemat: (Nabazgrany ale poprawny)
    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

    Mam nadzieję, że pomogłem, oraz że odwdzięczysz się jakoś :P (np w punktach czy coś:PP)

    0
  • #5 20 Mar 2008 18:27
    krakol
    Poziom 11  

    wszystko fajnie dzieki wielkie punkciki pojda ale potrzebuje tez troszke wiedzy to ze to mam juz to nic nei znaczy... moze ktos mi wytlumaczyc na chlopski rozum jak sie robi tablice karnough dla kazdego z tych wyjsc czyli D0 D1 D2 bo nie mam pojecia jak sie to liczy i skad sie to bierze.... przepraszam ale naprawde katastrofa

    0
  • #6 20 Mar 2008 19:51
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    merien napisał:
    :
    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D
    I schemat: (Nabazgrany ale poprawny)
    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

    Mam nadzieję, że pomogłem, oraz że odwdzięczysz się jakoś :P (np w punktach czy coś:PP)


    Nie najlepsza ta minimalizacja, nie robi się grupowań na styk, bo układ rzeczywisty może iść w maliny (różne opóźnienia w elementach). Dodaj grupy obejmujące elementy wspólne !!!!

    Poza tym mam wrażenie, że ten licznik nie będzie do końca działał wg zadanej sekwencji, bo np. po stanie 2 (010) powinien być stan 0 (000) a jest 3 (011)

    Poza tym daj się trochę wykazać specowi od abstrakcyjnego programowania na nieinteresującym go sprzęcie (częsta choroba informatyków, od której często cierpią użytkownicy :( (z 15 letniej praktyki zawodowej w serwisie))

    0
  • #7 20 Mar 2008 22:53
    krakol
    Poziom 11  

    sorry ale faktycznie nikt nie potrafi mi pomoc obliczylem jak to ma byc wyszla mi tabela ta wyzej podana jest zle zrobiona i uruchomilem w ElectronicWorkbenchu [...] i nie działa co mam robic chyba ze cos w workbenchu zle zrobilem pomoze ktos....plissssssssss

    0
  • #8 20 Mar 2008 23:50
    PiRoman2
    Poziom 20  

    Do Paweł Es.
    Nie przesadzaj z tymi grupowaniami. Hazardy nie mają wielkiego znaczenia w układach synchronicznych.

    0
  • #9 21 Mar 2008 01:47
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    PiRoman2 napisał:
    Do Paweł Es.
    Nie przesadzaj z tymi grupowaniami. Hazardy nie mają wielkiego znaczenia w układach synchronicznych.


    Wszystko zależy jak daleko ma się okres zegara do czasów propagacji w bramkach i przerzutnikach. Ja bym jednak nie pomijał tego zjawiska w układach wolnych, bo można potem odruchowo o tym zapomnieć w tym jednym układzie pracującym na granicy możliwości ...

    6->1
    1->4
    4->3
    3->5
    5->2
    2->0
    0->6

    0[000]->6[110]
    1[001]->4[100]
    2[010]->0[000]
    3[011]->5[101]
    4[100]->3[011]
    5[101]->2[010]
    6[110]->1[001]
    7[111]->x[001]


    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D


    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

    0
  • #10 14 Lut 2009 14:37
    olszyk88
    Poziom 1  

    wie ktoś moze jak zbudować oparty o przerzutniki D synchroniczny licznik działający zgodnie z podaną poniżej tabelą.

    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D

    0
  • #11 15 Lut 2009 16:02
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 16 Lut 2009 14:29
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    olszyk88 napisał:
    wie ktoś moze jak zbudować oparty o przerzutniki D synchroniczny licznik działający zgodnie z podaną poniżej tabelą.

    Cyfrówka i licznik synchroniczny na przerzutnikach typu D


    Musisz zrobić 4 tabelki Karnaugha (po jednej dla każdej linii D). Tabelki będą 4x4,

    Dla danego stanu licznika do tabelki wpisujesz stany lini D dla NASTĘPNEGO stanu licznika.

    0