Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy zatarte łożysko silnika może spowodować pożar?

robaga2 23 Lut 2009 21:54 1854 5
  • #1 23 Lut 2009 21:54
    robaga2
    Poziom 9  

    Czy zatarte łożysko silnika może spowodować pożar? Witam proszę o podzielenie się informacjami czy w waszych zakładach dochodziło do zapłonu wyniku np. zatartego łożyska silnika w sprężarce ( wysoka temp. spłonięcie przewietrznika, plastykowej osłony). Moim zdaniem zatarte łożysko nie mogłoby doprowadzić do pożaru, ponieważ powinny zadziałać zabezpieczenia. Czy może źródłem pożaru było zwarcie w przewodach zasilających lub inne przyczyny?

    0 5
  • #2 23 Lut 2009 22:17
    badshaman
    Poziom 12  

    witam!
    należy dokonac oględzin łożyska zobaczyć czy nastąpiły zmiany materiałowe,ubytki etc. czy łożysko (materiał) zmieniło kolor na wskutek działania wysokiej temperatury
    Jeśli w łożysku dochodziło do zacierania to automatcznie rosła temperatura ale nie sądze że pożar był zainicjowany wyłączanie łożyskiem.
    Łożysko zapewnie zadziałało tu pośrednio tzn. na skutek zacierania materiałów w łożysku wzrastał moment obrotowy aż do wartości krytycznej z czym wiąże się wykładniczy wzrost temperatury uzwojeń i uszkodzenie ilozacji no i zwarcie.

    0
  • #3 23 Lut 2009 22:38
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam! Na łożysku były widoczne ślady zatarcia, działania wysokiej temperatury. Zastanawiałem się czy inne źródło pożaru mogło spowodować spalenie osłony i przewietrznika - brak chłodzenia łożysk - wysoka temperatura- wyciek smaru i późniejsze zacieranie się łożyska. Spłonęła strona przeciwna pędowa silnika (przewietrznik), przewody zasilające w różnych częściach, różne miejsca zasilające w rozdzielni. Prawdopodobnie takie zatarcie doprowadziło do takich szkód. robaga2(malpa)wp.pl

    0
  • #4 23 Lut 2009 23:09
    badshaman
    Poziom 12  

    No fakt skoro to przeciwna strona pędowa to łożysko było wyłaczną przyczyną uszkodzenia Prosze wymienić łożysko dobrej firmy najlepiej obustronnie kryte

    0
  • #5 24 Lut 2009 07:21
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Owszem, może ale... Należy zadać sobie pewne pytania - dlaczego łożysko się zatarło. Dlaczego nie wyskoczyły zabezpieczenia.
    Łożysko może się zatrzeć, ale w tym momencie rodzi się pytanie - gdzie był i co robił konserwator? Kiedy sprawdzał stan łożysk, kiedy je wymieniano i czy wykonywano wymagane czynności serwisowe. Jeśli je wymieniano - to czy wykonano pracę prawidłowo.
    Wreszcie - czemu nie wyrzuciły zabezpieczenia silnika, w skutek czego doszło do pożaru. Tu niestety wniosek jest smutny - zabezpieczenia były wykonane wadliwie. Albo ich nie było, takich jakie powinny być, albo je źle dobrano, albo - przerobiono niezgodnie z DTR-ką.

    Jeśli niestety uznamy, że zabezpieczenia były wadliwe, a łożysko uszkodzone, lub zużyte (obsługa olała obowiązki) i się zatarło, to blokując się wprowadziło silnik w stan zwarcia, uzwojenie się przegrzało, izolacja zapaliła i przyleciała brygada z gaśnicą.
    Inna sprawa, że łożyska nie psują się z godziny na godzinę, tylko jest to proces długotrwały, mający wiele objawów - głośna praca, stuki mechaniczne, nagrzewanie się dekli łożyskowych itp. Jeżeli obsługa to zlekceważyła, na zasadzie "Eeee jeszcze chodzi, nie trza psuć..." to niestety zasłuża na odpowiednie sankcje.

    0
  • #6 24 Lut 2009 19:12
    12robert12
    Poziom 28  

    niestety zacieranie się łożyska czasami nie słychać, miałem parę przypadków że zacierało się łożysko i osłuchująć na "kija drewnianego" nic nie było słychać, nawet kręcąc wałem nie było czuć oporu. Raz mi nadpalił się przewietrznik a raz prawie zapaliły się pyły produkcyjne na silniku. I czasami zabezpieczenie nie wyrzuci bo nie ma oporów przy wirowaniu. Ale takie sytuacje zdarzają się u nas bardzo rzadko, przewaźnie albo wywala zabezpieczenia albo piszczy lub wibruje.

    a kompresory cicho nie chodzą więc można było nie zauważyć , chyba że ktoś olał przeglądy okresowe.

    przewietrzniki są robione z niepalnych materiałów.

    czasami jak silniki pracują w jakis zasilarkach, wagach, mają częste zmiany obrotów to zabezpieczenia mogą być odpowiednio zwłoczne, co może spowodować nie tyle pożar co spalenie silnika aż "poleci siwy dym".

    Pozdrawiam.

    0