Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz klasy D car audio - kto naprawi?

scorpio80 15 Kwi 2009 11:38 2142 3
  • #1 15 Kwi 2009 11:38
    scorpio80
    Poziom 11  

    Potrzebuje pomocy w sprawie wzmacniacza klasy D. Jakiś miesiąc temu stałem się 'szczęśliwym' posiadaczem tegoż cacka, chyba mało spotykany w Polsce, a mianowicie US BLASTER USB 3001. Poczytałem wszystkie poradniki CA, zamontowałem odseparowany przód helix’a, skrzynka zamknięta z głośnikiem Blaupunkt Velocity 1500 (38cm) no i wspomniany wzmacniacz. Sprawa wygląda tak: na postoju bez włączonego silnika mogę go słuchać na dowolnej głośności, nic się nie dzieje, głośnikiem wymiata i wszystko wykręca w aucie. Napięcie na kondensatorze (Deitz 1F) 12,0 - 12,5V (przy bardzo mocnym graniu 11,5V powiedzmy) i nie ma problemu. Problem pojawia się po załączeniu silnika: napięcie wchodzi w zakres 14,1 - 14,5V i tak się utrzymuje w zasadzie zawsze, wzmacniacz już na 1/3 głośności na radiu załącza protect. Bez kondensatora załączał i wyłączał na powiedzmy 3 sekundy, z kondensatorem, jak już się raz protect załączy, to nie może z niego wyjść. Dopiero ściszenie radia prawie do zera go odblokuje. Sam w tej sytuacji nie jestem w stanie nic zrobić. Potrzebuje pomocy fachowca.

    ------
    ODPOWIEDŹ od użytkownika IREK2:

    Cześć
    (…)Załączanie protect zazwyczaj ma miejsce jak głośniki maja bardzo niska impedancje i/lub dość trudy przebieg fazowy. Dobór progu czułości zabezpieczeń to trudna sprawa i nie wykluczam, ze konstruktorzy cos popsuli, dobrze by było podłączyć jakiś inny głośnik.
    Napisz cos o tym wzmacniaczu i głośnikach do niego podłączonych. Chodzi o ilość kanałów i impedancje głośników.
    ------

    Dzięki za odpowiedź.

    Sprzęt jest używany, chyba z Niemiec, wygląda dość świeżo.
    z głośnikiem wygląda tak, ze jest to dwucewkowy Blaupunkt Velocity 1500/38cm, cewki są dwie po 2 ohm. Miałem go spiętego w 4 ohm, podłączyłem wzmacniacz na poprzednich cieńszych kablachi wada się ujawniła przy pierwszym odpaleniu silnika (jak napięcie skoczyło do 14,5V). Takie napięcie nie powinno być niczym szkodliwym dla tego sprzętu, wszystkie dane podane na pudełku są dla 14,4V. Wzmacniacz przy ok. połowie głośności zaczął się włączać i wyłączać. Zaznaczam, ze z samego akumulatora (12 - 12,5V) mogę rozwijać pełną moc RMS i nic się nie dzieje. Dzieje się tak przy głośniku spiętym zarówno w 4 ohm, jak i w 1 ohm (wzmacniacz stabilny przy 1 ohm).

    -----
    ODPOWIEDŹ od użytkownika IREK2:

    Cześć
    Jeśli wzmacniacz wyłącza się na 4omach tak samo jak i na 1omie to znaczy, ze dzieje się cos dziwnego; bo zrozumiałbym, ze na 1omie jest przeciążony i się wyłącza, ale żeby na 4omach się wyłączał to juz dziwne. Wygląda, ze nie zabezpieczenie prądowe tylko jakieś inne go wyłącza. Możliwe, ze jest wrażliwy na napięcie zasilania, ale te 14,5V nie powinno mu zaszkodzić.
    Śmiesznie jest napisany ten opis bo piszą, że w stopniu wyjściowym są darlingtony w paśmie 20Mhz, a jeśli to jest wzmacniacz w klasie D to w stopniu wyjściowym musza być na 100% mosfety tak samo jak w przetwornicy
    wiec o żadnych darlingtonach nie ma mowy.(…)
    -----

    Proszę o pomoc z Waszej strony – szukam osoby, która zajęła by się tematem. Poniżej parametry wzmacniacza:

    1ohm load stable
    Double side FR-4 PCB, high quality SMD components
    Full MOSFET circuit design
    Subsonic adjustable
    Low pass filter adjustable
    Bassbosst Frequency and level adjustable
    Phase adjustable
    Overload, shortcircuit, thermal, low voltage protection
    Easy bridging operation
    Optional remote gain control

    * 4 Ohm RMS power at 14.4V: 300 Watt
    * 2 Ohm Load RMS power at 14.4V: 500 Watt
    * 1Ohm Load RMS power at 14.4V: 820 Watt
    * Input Level: 0.2~5V
    * Frequency Response: 8~180 Hz
    * LPF: 40~180 Hz
    * Subsonic filter: 5~50 Hz
    * BassBoost Frequency: 55 Hz
    * BassBoost Level: 0~12 dB
    * THD at 4Ohm load 30% Rated Power: <0.15%
    * S⁄N Ratio: 70 dB
    * Best Efficiency: 83%
    * Minimum Load: 1 Ohm
    * Optional Remote: YES
    * Bridgable with same amplifier: N⁄A
    * Overload protect System: YES
    * ShortCircuit Test @ max power: PASS
    * Overheat protect temperature: 80 ºC ⁄ 176 ºF
    * Components & PCB: SMT & Double sided board
    * Transparent Isolation Connector: YES
    * Dimensions: 25 x 228 x 280 mm.

    Instrukcja obsługi tego wzmacniacza poniżej:

    0 3
  • Sklep HeluKabel
  • #2 23 Kwi 2009 11:25
    +++marek
    Poziom 9  

    Prawdopodobnie wystarczy dać grubsze kable do głośników i koniecznie je skręcić (wykonać skrętkę) a nie prowadzić "jak popadnie"

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 07 Lip 2009 21:56
    edirect
    Poziom 2  

    witam, mam to samo , wzmacniacz Blaupunkt , wofer Blaupunkt, wszystko grało w innym aucie, tak samo podłączone, ale teraz w nomym BMW po odpaleniu silnika przy zwiększeniu mocy załącza się protect! na wyłaczonym silniku (na aku) działa bezproblemowo moge rozwinąć moc jaka zapragnę i nie moge też tego problemu rozgryżć...

    0
  • #4 08 Lip 2009 08:01
    scorpio80
    Poziom 11  

    Jaki dokładnie masz wzmacniacz?

    Jeśli chodzi o ten mój wzmacniacz to niedługo po napisaniu posta odesłałem go do sprzedającego, także sprawa nie została do końca rozwiązana.
    Moje spostrzeżenia są takie:

    1. Jest opcja, jak napisał +++Marek powyżej, że po skręceniu kabli sytuacja by się poprawiła - nie sprawdziłem, bo już wzmacniacz był odesłany. Jak dla mnie mało prawdopodobne, ale tego się już nie dowiemy.
    2. U mnie dodatkowo wystąpiła różnica potencjałów mas. Uszkodzenie było w chinch'ach wzmacniacza na przód; poprowadziłem również masy z jednego punktu do wzmacniacza i radia.

    Teraz mam chrunch'a 1100.2 jako napęd suba, sprawuje się całkiem dobrze.

    Temat zamykam, w razie pytań zapraszam na PW.

    0