Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Manualny regulator obrotów

atomik1234 29 Cze 2009 09:15 2927 10
  • #1 29 Cze 2009 09:15
    atomik1234
    Poziom 10  

    Witam. Chcę zrobić regulator obrotów do silnika zamontowanego w żaglówce. Chcę by był on sterowany potencjometrem którym poruszać będzie serwo. Nie chcę robić regulatora połączonego bezpośrednio do odbiornika ponieważ czytałem że trzeba umieć coś programować. A ja tego jeszcze nie próbowałem. Pytanie do was czy prędkość silnika steruje się natężeniem czy napięciem. Myślałem o jakimś stabilzatorze regulowanym ale one są na ok 2 A a silnik pobiera ok. 8A. Proszę o jakiś schemat takiego sterownika na potencjometr

    0 10
  • #2 29 Cze 2009 09:39
    LiMuBai
    Poziom 14  

    Witam

    Przy stalym pradzie obroty regulujesz napieciem, z tego co pamietam, jesli chodzi o prad - przeciez to zaden problem - nikt nie mowi ze musisz sterowac silnika bezposrednio ze stabilizatora - mozesz uzyc LM317 albo MMA723 (uA723 MAX723 etc - to dosc popularny stabol + to ze ma rozne "bajery" na pokladzie wraz z ogranicznikiem pradu) + tranzystor mocy i mozna sterowac nawet i 100A.

    Pozdrawiam
    Pit

    0
  • #3 29 Cze 2009 10:49
    atomik1234
    Poziom 10  

    Czy to tak będzie chodzić. Jeśli nie to proszę o schemat jestem początkujący. Proszę o napisanie jakiego tranzystora użyć "oznaczenie".

    Manualny regulator obrotów

    1
  • #4 29 Cze 2009 11:13
    LiMuBai
    Poziom 14  

    http://www.elportal.pl/pdf/k01/24_02.pdf <- tu polecam dobry artykul na temat wspomnianego stabilizatora - nieco teorii i schematow.
    *(podaja Uwe max 40V - to zalezy od producenta ale bezpieczne jest 37V max)

    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/texasinstruments/ua723.pdf
    tutaj nota katalogowa dosc dokladna.

    Napisales tylko ile pobiera pradu ten silnik - a na jakie napiecie jest ? instalacja jachtowa to bodajze 24V, zgadza sie ?

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e52c8b145e9bc7f2.html tutaj zasilacz do 12A ciaglego i 15 w piku.


    poszperaj, pokombinuj - z gotowych schematow nic sie czlowiek nie nauczy - jak bedziesz potrzebowal zmodyfikowac uklad do innego silnika to znow elektroda.,pl a tak to czegos sie nauczysz :)
    zasilacze nie sa takie trudne - no chyba ze do ukladow niskoszumnych a to juz wyzsza szkola jazdy.


    Osobiscie dawno nie siedzialem w wiekszych zasilaczach, aktualnie siedze w programowaniu, biocybernetyce, czyli bardziej obrobka malych sygnalow i obrobka cyfrowa.

    P.S. na magazynku wala mi sie z 400 szt tego MAA723 jak bedziesz mial problem z dostaniem napisz to Ci wysle.

    ----

    Twoj uklad teoretycznie bedzie dzialac - ale nic nie zmienia - prad plynie przez stabilizator i tranzystor - tak ze nie zwiekszysz pradu tylko upalisz staba :) zwroc uwage jak sa podlaczane tranzystory mocy na linkach co Ci podeslalem

    0
  • #5 29 Cze 2009 11:33
    atomik1234
    Poziom 10  

    OK. dzięki za wskazówki. Postaram się to zrobić. Serwa modelarskie chodzą w zakresie 4.8V do 7.2V. Silnik jest na 12V.

    0
  • #6 29 Cze 2009 11:39
    LiMuBai
    Poziom 14  

    ajc, wybacz zle zrozumialem - myslalem ze robisz to na jachcie nie modelu :D moj blad.

    0
  • #7 29 Cze 2009 14:37
    wicy
    Poziom 22  

    Najprostszy manualny regulator obrotów masz w każdym samochodzie (chyba oprócz 126p :) ) - regulacja nawiewu. Wystarczy przełącznik obrotowy i drabinka rezystorowa.

    0
  • #8 29 Cze 2009 14:45
    LiMuBai
    Poziom 14  

    Zgadza sie, ale to malo precyzyjne i malo praktyczne - podejzewam ze w tym ukladzie autor potrzebuje znacznie wiekszej precyzji.

    0
  • #9 01 Lip 2009 12:13
    323493
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 01 Lip 2009 12:40
    Tomasz.W
    Poziom 35  

    Witam.
    Tak sobie czytam i dochodzę do wniosku że nie zbyt dokładnie wiesz za co się zabierasz.

    atomik1234 napisał:
    ....Chcę zrobić regulator obrotów do silnika zamontowanego w żaglówce...
    Jaki to silnik, szczotkowy czy też bezszczotkowy.
    atomik1234 napisał:
    ....Chcę by był on sterowany potencjometrem którym poruszać będzie serwo...
    Pomysł bez sensu. Nie potrzebna komplikacja układu a co za tym idzie wzrasta awaryjność całego układu.
    atomik1234 napisał:
    ....Nie chcę robić regulatora połączonego bezpośrednio do odbiornika ponieważ czytałem że trzeba umieć coś programować...
    Źle czytałeś. Wszystko zależy od tego jaki to jest silnik.
    atomik1234 napisał:
    ....A ja tego jeszcze nie próbowałem....
    Jak widać pora już spróbować. Procesory nie gryzą. W sieci są gotowe projekty z gotowymi programami sterującymi do regulatorów. Wystarczy troszkę poszukać.
    atomik1234 napisał:
    ....Pytanie do was czy prędkość silnika steruje się natężeniem czy napięciem....
    Prawda jest dość smutna, jedno bez drugiego nie istnieje. Są to wartości które luzem nie występują, napięcie jest ściśle powiązane z prądem.

    0