Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 1,5 kW i kondensator pracy.

miki145214 26 Jul 2009 00:33 26855 9
Tespol
  • #1
    miki145214
    Level 11  
    Posiadam silnik marki Wiefamel o mocy 1,5 kW , 1440 obr/min , 220 V . Problem tkwi w tym, że tuż po jego zakupie a było to lata temu wybuchł w nim jeden z kondensatorów - stało się tak po zmianie kierunku obrotów . Obroty zostały ponoć zmienione zgodnie ze schematem z pokrywy puszki,która niestety zaginęła .Drugi z kondensatorów został zdemontowany i tak to pozostało do dziś . Chciałbym reanimować ten silnik . Na forum znalazłem taki oto schemat.Silnik 1,5 kW i kondensator pracy. Pytanie gdzie tu wpiąć kondensator pracy i czy jest on niezbędny ?Schemat pokrywa się z tym co widzę w puszcze - jest tam również sześć wyprowadzeń tylko pojęcia nie mam jak mam się do nich odnieść . Czy nie pomylę zacisku R1 z zaciskiem U2 bo leżą akurat po przekątnej i wystarczy obrócić schemat ( lub silnik ) i pomyłka gotowa. Co z tym zrobić ? No i na koniec pytanie jak dobrać pojemność kondensatorów i czym się różni rozruchowy od kondensatora pracy - na tabliczce znamionowej pisze 50 uF ale nie wiem którego kondensatora to dotyczy. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
  • Tespol
  • #2
    mr.Sławek
    Level 32  
    Skad masz pewnosc ze twoj silnik jest taki sam jak na schemacie?
    To ze tam i tu jest 6 zaciskow to jeszce nic nie znaczy.
    Z tymi informacjami nic nie zdzialamy.
  • Tespol
  • Helpful post
    #3
    spirytusik84
    Level 23  
    Witam prosta sprawa zdemontuj mostki sprawdz omomierzem przejścia na roboczym opór będzie trochę mniejszy niż na rozruchowym w granicach kilku omów na wyłączniku rozruchowym powinno być pełne przejście jeżeli silnik stoi. Gdy już wszystko będzie się pokrywało z rysunkiem a myślę że tak bo jest to standardowe połączenie zapnij mostki, kondensator rozruchowy 50uf i silnik musi iść
  • #4
    miki145214
    Level 11  
    Mimo że pora wczesna i niedziela długo nie czekając sprawdziłem multimetrem te oporności - wszystko się pokrywa z tym schematem - wiem już gdzie znajdują się poszczególne uzwojenia. Podpiąłem kondensator i silnik pracuje . Popracował bez obciążenia jakieś pół godziny i póki co nic złego się nie dzieje - nie grzeje się , nic się nie dymi itd. Mimo wszystko cały czas zastanawia mnie czy ten drugi kondensator z tego co wyczytałem w wielu wypowiedziach - kondensator pracy nie jest tu konieczny - tu jestem zupełnym laikiem . Skoro jest to kondensator pracy to być może spełnia jakąś ważną rolę podczas pracy silnika pod obciążeniem. Jeśli tak to jak dobrać jego pojemność i jak go podpiąć stosując się do tego schematu ,który zamieściłem wcześniej ?
  • #5
    spirytusik84
    Level 23  
    W przypadku twojego silnika konieczny jest tylko kondensator rozruchowy jak widać na schemacie umożliwia on tylko rozruch a gdy silnik wejdzie na obroty jest odłąnczany wyłącznikiem odśrodkowym. Kondensator pracy potrzebny jest w silnikach bez wyłącznika rozruchowego i spełnia on rolę przesunięcia fazowego do uzwojenia pomocniczego.
  • #6
    pawel0777
    Level 15  
    Drugi kondensator włączony na "stałe" występuje w wersji 1,5kW (bardzo mało jest tych silników).Natomiast 1,1 kW ma jeden kondensator włączony poprzez wyłącznik odśrodkowy . Oba silnik poza tym niczym się nie różnią (rdzeń ,zwoje,drut).
  • Helpful post
    #7
    e2rd.o
    Level 20  
    Quote:
    Pytanie gdzie tu wpiąć kondensator pracy i czy jest on niezbędny

    Kondensator pracy wpinasz pod zaciski X1 i U2 o pojemności 20µF/450V, zwiększa on tylko moc silnika.
    Kondensator rozruchowy nie 50 a 100µF/320V bo przy kondensatorze o małej pojemności silnik pod obciążeniem może mieć utrudniony rozruch.
  • #8
    miki145214
    Level 11  
    OK wiem w takim razie jak wpiąć kondensator pracy - zapytam tylko z ciekawości skąd taka pojemność 20 uF się bierze ?
  • Helpful post
    #9
    mr.Sławek
    Level 32  
    Kondensator rozruchowy 100uF to duza przesada. 50uF jest w sam raz. Pojemnosci te (20uF) wylicza sie ze wzoru.
    Generalnie kondensatora tego moglo by nie byc, ale dziala on korzystnie na silnik, min. zwieksza cosfi, zmniejsza halasy z silnika, zwieksza sprawnosc, zwieksza obciazalnosc silnika itd.
  • #10
    miki145214
    Level 11  
    Dziękuję wszystkim za info i porady - myślę że temat jest wyczerpany, więc go zamykam.