Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 1,5 kW i kondensator pracy.

miki145214 26 Lip 2009 00:33 10643 9
  • #1 26 Lip 2009 00:33
    miki145214
    Poziom 9  

    Posiadam silnik marki Wiefamel o mocy 1,5 kW , 1440 obr/min , 220 V . Problem tkwi w tym, że tuż po jego zakupie a było to lata temu wybuchł w nim jeden z kondensatorów - stało się tak po zmianie kierunku obrotów . Obroty zostały ponoć zmienione zgodnie ze schematem z pokrywy puszki,która niestety zaginęła .Drugi z kondensatorów został zdemontowany i tak to pozostało do dziś . Chciałbym reanimować ten silnik . Na forum znalazłem taki oto schemat.Silnik 1,5 kW i kondensator pracy. Pytanie gdzie tu wpiąć kondensator pracy i czy jest on niezbędny ?Schemat pokrywa się z tym co widzę w puszcze - jest tam również sześć wyprowadzeń tylko pojęcia nie mam jak mam się do nich odnieść . Czy nie pomylę zacisku R1 z zaciskiem U2 bo leżą akurat po przekątnej i wystarczy obrócić schemat ( lub silnik ) i pomyłka gotowa. Co z tym zrobić ? No i na koniec pytanie jak dobrać pojemność kondensatorów i czym się różni rozruchowy od kondensatora pracy - na tabliczce znamionowej pisze 50 uF ale nie wiem którego kondensatora to dotyczy. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

  • #2 26 Lip 2009 02:00
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Skad masz pewnosc ze twoj silnik jest taki sam jak na schemacie?
    To ze tam i tu jest 6 zaciskow to jeszce nic nie znaczy.
    Z tymi informacjami nic nie zdzialamy.

  • Pomocny post
    #3 26 Lip 2009 06:21
    spirytusik84
    Poziom 23  

    Witam prosta sprawa zdemontuj mostki sprawdz omomierzem przejścia na roboczym opór będzie trochę mniejszy niż na rozruchowym w granicach kilku omów na wyłączniku rozruchowym powinno być pełne przejście jeżeli silnik stoi. Gdy już wszystko będzie się pokrywało z rysunkiem a myślę że tak bo jest to standardowe połączenie zapnij mostki, kondensator rozruchowy 50uf i silnik musi iść

  • #4 26 Lip 2009 08:27
    miki145214
    Poziom 9  

    Mimo że pora wczesna i niedziela długo nie czekając sprawdziłem multimetrem te oporności - wszystko się pokrywa z tym schematem - wiem już gdzie znajdują się poszczególne uzwojenia. Podpiąłem kondensator i silnik pracuje . Popracował bez obciążenia jakieś pół godziny i póki co nic złego się nie dzieje - nie grzeje się , nic się nie dymi itd. Mimo wszystko cały czas zastanawia mnie czy ten drugi kondensator z tego co wyczytałem w wielu wypowiedziach - kondensator pracy nie jest tu konieczny - tu jestem zupełnym laikiem . Skoro jest to kondensator pracy to być może spełnia jakąś ważną rolę podczas pracy silnika pod obciążeniem. Jeśli tak to jak dobrać jego pojemność i jak go podpiąć stosując się do tego schematu ,który zamieściłem wcześniej ?

  • #5 26 Lip 2009 09:44
    spirytusik84
    Poziom 23  

    W przypadku twojego silnika konieczny jest tylko kondensator rozruchowy jak widać na schemacie umożliwia on tylko rozruch a gdy silnik wejdzie na obroty jest odłąnczany wyłącznikiem odśrodkowym. Kondensator pracy potrzebny jest w silnikach bez wyłącznika rozruchowego i spełnia on rolę przesunięcia fazowego do uzwojenia pomocniczego.

  • #6 26 Lip 2009 12:15
    pawel0777
    Poziom 14  

    Drugi kondensator włączony na "stałe" występuje w wersji 1,5kW (bardzo mało jest tych silników).Natomiast 1,1 kW ma jeden kondensator włączony poprzez wyłącznik odśrodkowy . Oba silnik poza tym niczym się nie różnią (rdzeń ,zwoje,drut).

  • Pomocny post
    #7 26 Lip 2009 13:25
    e2rd.o
    Poziom 18  

    Cytat:
    Pytanie gdzie tu wpiąć kondensator pracy i czy jest on niezbędny

    Kondensator pracy wpinasz pod zaciski X1 i U2 o pojemności 20µF/450V, zwiększa on tylko moc silnika.
    Kondensator rozruchowy nie 50 a 100µF/320V bo przy kondensatorze o małej pojemności silnik pod obciążeniem może mieć utrudniony rozruch.

  • #8 26 Lip 2009 21:15
    miki145214
    Poziom 9  

    OK wiem w takim razie jak wpiąć kondensator pracy - zapytam tylko z ciekawości skąd taka pojemność 20 uF się bierze ?

  • Pomocny post
    #9 27 Lip 2009 00:07
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Kondensator rozruchowy 100uF to duza przesada. 50uF jest w sam raz. Pojemnosci te (20uF) wylicza sie ze wzoru.
    Generalnie kondensatora tego moglo by nie byc, ale dziala on korzystnie na silnik, min. zwieksza cosfi, zmniejsza halasy z silnika, zwieksza sprawnosc, zwieksza obciazalnosc silnika itd.

  • #10 27 Lip 2009 00:15
    miki145214
    Poziom 9  

    Dziękuję wszystkim za info i porady - myślę że temat jest wyczerpany, więc go zamykam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME