Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szkolenia elektronika Udemy
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z inwerterem do silnika krokowego

szkoles 19 Sie 2009 03:34 4188 24
  • #1 19 Sie 2009 03:34
    szkoles
    Poziom 8  

    Witam wszystkich.

    Jestem amatorem w elektronice i moja wiedza z tej dziedziny jest mocno wybiórcza.

    Buduje małego robocika sterowanego komputerem poprzez telefony komórkowe. Do telefonu w robociku podłączony jest układ(CM8870) rozpoznawania tonów DTMF. Z układu wychodzą 4 wyjścia cyfrowe dające 0V lub 5V. Do każdego wyjścia podłączony jest transoptor i inwerter(HD74LS04). Wyjście z inwertera podłączone jest do kolejnego transoptora. Do wyjść transoptorów podłączony jest mostek H a do niego silnik krokowy. To w dużym uproszczeniu, bo układy są zwielokrotnione by obsługiwać dwa silniki. Mam problem z inwerterem, gdyż na wejściu generuje 1.3V a na wyjściu 0.15V(L) lub 3.5V(H). Te zawsze dodatnie napięcia powodują, że transoptor zawsze włącza jakieś napięcie co powoduje, ze na mostku H jest pewne zwarcie i spory spadek napięcia. Dodatkowo te 3.5V jest za niskie w porównaniu z 5V, które idzie bezpośrednio z układu DTMF.

    Może znacie jakieś inwertery o lepszych parametrach albo znacie jakieś rozwiązanie w takiej sytuacji?
    Może są jakieś tranzystory, które działają odwrotnie, czyli jak na bramce nie ma napięcia to przepuszczają prąd a gdy jest napięcie to blokują jego przepływ? Mógłbym się wtedy pozbyć inwertera.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
    Pozdrawiam.

    0 24
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #2 19 Sie 2009 05:00
    XsaperX
    Poziom 16  

    Podaj chociaż jakiś schemat, to coś poradzę, bo w takim uproszczeniu nie zgadnę co się dzieję. Napisz w jaki sposób to zasilasz.

    PS. Przy 0,15V transoptor nie włącza się w ogóle. Dioda IR w nim działa od 1,2V.
    PS2. Nie ma lepszych i gorszych inwerterów. Ten może być uszkodzony albo źle podłączony. Sprawdź go tak:
    Podłącz zasilanie. jedno z wejść podciągnij rezystorem (np. 1kom) do masy i zwieraj wejście do plusa, badając przy tym co się dzieje na wyjściu. Dodaj jeszcze kondensator 100nF do zasilania układu przy samych nóżkach. Jeśli to nie zadzaiała jak powinno, to znaczy, że układ do kosza.

    0
  • #3 19 Sie 2009 06:55
    szkoles
    Poziom 8  

    Dołączę schemat jak tylko ogarnę jakiś program do rysowania, bo w paint'cie to bym cały dzień to rysował. A tak przy okazji, to możesz zaproponować jakaś prostą aplikacje do tworzenia schematów?

    To napięcie na wejściu 1.3V znika gdy podpinam pod nie wyjście z DTMF. Napięcie 0.15V na wyjściu inwertera daje na wyjściu transoptora około 0.5V. Na silnik idzie 3.9V zamiast 5V.

    Dzięki za pomoc. Przetestuję sugestię z rezystorem i kondensatorem.

    0
  • #4 19 Sie 2009 07:21
    XsaperX
    Poziom 16  

    szkoles napisał:
    Dołączę schemat jak tylko ogarnę jakiś program do rysowania, bo w paint'cie to bym cały dzień to rysował. A tak przy okazji, to możesz zaproponować jakaś prostą aplikacje do tworzenia schematów?

    To napięcie na wejściu 1.3V znika gdy podpinam pod nie wyjście z DTMF. Napięcie 0.15V na wyjściu inwertera daje na wyjściu transoptora około 0.5V. Na silnik idzie 3.9V zamiast 5V.

    Dzięki za pomoc. Przetestuję sugestię z rezystorem i kondensatorem.


    Aplikacją do rysowania schematów może być Eagle, Protel, KiCAD albo jeszcze inny. Wszystko jedno co wybierzesz. Ja polecam Eagle.
    Jeśli chodzi o te wariujące napięcia, to na wejściach inwerterów nie ma co mierzyć napięcia ;) W układzie, tak jak podczas testowania, użyj rezystorów podłączonych do masy (tutaj możesz użyć rezystory o wartości kilku kom, np. 4,7kom).
    Napisałeś, że sterujesz silnikiem krokowym. W jaki sposób to robisz. Przecież silniki krokowe mają więcej niż dwa wyjścia. Jak podłączyłeś go do mostka H w takim wypadku, a może użyłeś kilka mostków H na jeden silnik i elekrtronika jest OK, tylko sterowanie jest źle zrobione. Przecież silniki krokowe mają kilka uzwojeń, które trzeba włączać po kolei.
    Jakiego transoptora używasz ?

    0
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #5 19 Sie 2009 09:06
    bogdan_p
    Poziom 39  

    zupełnie nie zrozumiały jest sposób sterowania , tak jak wspomniał kolega do sterowania silnika krokowego potrzebujesz sekwencji impulsów w czasie bez względu na rodzaj silnika krokowego , stosując mostki H z pewnością masz bipolarne , ale nie zrealizujesz tego pomysłu w ten sposób
    można zbudować sterownik silnika krokowego z własnym generatorem sterowany tylko dwoma sygnałami zewnętrznymi ( lewo / prawo ) bo nie sądzę że będziesz sekwencję ruchu wysyłał przez układ DTMF , jeżeli układ DTMF jest zasilany 5V to po co dodatkowe transoptory skoro z tego co piszesz poziom sygnału odpowiada standardowi TTL , oczywiście można je zastosować dla separacji pomiędzy układami
    nie wiem jak mierzysz napięcia na 7414 bo są one dość dziwne , jak wpiąłeś diodę transoptora do GND czy Ucc jaki masz rezystor ograniczający i podstawa wspólna masa sygnałowa , kondensatory filtrujące , nie pozostawianie wiszących w powietrzu wejść , stabilizowane napięcie zasilania o odpowiedniej wydajności prądowej oraz schemat bez którego trudno coś doradzić

    0
  • #6 19 Sie 2009 09:21
    szkoles
    Poziom 8  

    Właśnie się staram stworzyć schemat tego cuda co zrobiłem. Eagle wygląda ciekawie, ale poznanie tej aplikacji zajmie mi trochę czasu, więc na szybko wyrzeźbię coś w Visio.
    Ogólnie układ działa. Na pewno jak na to spojrzycie, to załamiecie ręce, brakuje rezystorów ograniczających prąd i pewnie pare innych elementów.
    Jak tylko dokończę schemat(1h) to podyskutujemy dalej, bo bez niego to trochę jałowa jest rozmowa.

    Jestem Wam wdzięczny za Waszą uwagę w tym temacie ;-)

    0
  • #7 19 Sie 2009 09:38
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Cytat:
    brakuje rezystorów ograniczających prąd

    to możesz liczyć się z uszkodzoną diodą w transoptorze lub bramką

    0
  • #8 19 Sie 2009 11:04
    szkoles
    Poziom 8  

    Na schemacie z CM8870 wychodzą 4 wyjścia i z każdego jest wyprowadzenie na inwerter i transoptor. Mostek H też jest 4 razy. Na schemacie jest tylko jeden taki obwód by nie zmniejszać czytelności schematu.
    Zapomniałem dorysować masę do inwertera, ale ona tam jest ;-).
    Napięcie Vm w tej chwili podłączone jest do stabilizatora, więc może wyda się bez sensu stosowanie transoptorów ale docelowo silniki będą działać na 12V. Teraz mam zasilacz 15V i na okres budowy układu nie chciałem nic spalić.
    Styki S1 i S1' to jeden obwód silnika. Na dwa silniki przypadaja 4 obwody.

    Czy przed tranzystorami BD681 powinny być rezystory?
    Czy pomiędzy inwerterem a transoptorem powinien być rezystor?

    Problem z inwerterem do silnika krokowego

    Silniki są bipolarne. Sterowanie odbywa się przez komputer, który ustala konfiguracje każdego kroku.
    Jestem informatykiem i chciałem jak najwięcej mechanizmu przenieść z elektroniki na komputer.

    0
  • #9 19 Sie 2009 11:41
    XsaperX
    Poziom 16  

    szkoles napisał:

    Czy przed tranzystorami BD681 powinny być rezystory?
    Czy pomiędzy inwerterem a transoptorem powinien być rezystor?

    Oczywiście, że przed tranzystorami MUSZĄ być rezystory ograniczające prąd bazy.
    Sama bramka TTL nie wysteruje diody transoptora. Zbyt mała wydajność prądowa. Prąd wypływający z takiej bramki jest rzędu kilku mA, a diodzie IR w transoptorze potrzeba jakieś 30mA. Za to prąd wpływający byłby wystarczający. Wtedy musiałbyś dać rezystor ograniczający prąd diody i odwrócić ją. Wtedy trzeba będzie pozmieniać sterowanie oczywiście. Można też przed transoptorem dać tranzystor NPN i problem wydajności prądowej z głowy.
    Trochę źle to poskładałeś. Lepiej by było zrobić tak:
    http://www.dioda.com.pl/forum/topics45/problem-z-mostkiem-h-vt379.htm
    Tylko zamiast BC337 (tych do sterowania T3 i T4) użyć transoptorów.
    Brakuje diod przy tranzystorach, ponieważ silnik to obciążenie indukcyjne. SEM która się indukuje może je uszkodzić.

    0
  • #10 19 Sie 2009 12:04
    szkoles
    Poziom 8  

    Nie do końca rozumiem Twoją wypowiedz:
    "Za to prąd wpływający byłby wystarczający. Wtedy musiałbyś dać rezystor ograniczający prąd diody i odwrócić ją."

    W Twojej propozycji mostka przed bramkami tranzystorów nie ma rezystorów. Czy to jest poprawnie, bo zaczynam mieć już wątpliwości do tego co się uczę, skoro ja powinienem ograniczyć prąd na bramce a w tym przykładzie tego nie ma.
    Czy na tych tranzystorach co ja zastosowałem mostek jest niewłaściwy?
    Czy jeśli transoptor działa mimo braku przed nim tranzystora, to czy ten tranzystor jest niezbędny i co się może stać jak go nie będzie?

    Jestem Ci niezmiernie wdzięczny za poświęcony mi czas i sugestie ;-).

    0
  • #11 19 Sie 2009 12:21
    XsaperX
    Poziom 16  

    Twój mostek jest przekombinowany ;) zrób z tej strony co podałem i zamiast T3 T4 daj transoptory. Trochę źle to poskładałeś. Mostek H pozwala na obroty w prawo i w lewo, a jak patrzę na Twój schemat to wychodzi, że tylko w jedną można obracać ;). Przed tranzystorami zawsze musi być rezystor ograniczający prąd. Tutaj nie pytaj czemu go nie ma. Narazie zbuduj, przemyśl na spokojnie. Na wyjściu mostka będzie maksymalnie 3,6V, ponieważ na jednym tranzystorze odkłada się 0,7V, a tu masz 2 szeregowo. Tu jest opis tego samego mostka (trzeba przewinąć):
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic312550-90.html
    Zobacz PW.

    0
  • #12 19 Sie 2009 12:33
    szkoles
    Poziom 8  

    Schemat mojego mostku wziąłem z którejś strony na forum, teraz mam problem by to odnaleźć. Tranzystory dałem takie jakie miałem. On działa poprawnie, silnik kreci się w obie strony. Mój schemat jest pewnie nieczytelny. Styki S1 i S1' powinny kawałek odstawać od linii, styki nie przerywają obwodu. Rezystor łączy bramkę tranzystora BD682 z kolektorami połączonych tranzystorów.

    Ten schemat co proponujesz jest identyczny z moim tylko nie ma przed bramkami rezystorów i zastosowano inne tranzystory. Dla mnie troszkę za słabe, bo obwód mojego silnika pobiera przy 12V około 1A.
    Zastosuję się do Twojej sugestii i zobaczę jaki będzie efekt.

    0
  • Pomocny post
    #13 19 Sie 2009 12:52
    XsaperX
    Poziom 16  

    Ten schemat może być dobrze narysowany, tylko strasznie nieczytalnie, przez to te "DC" wziąłem za silnik prądu stałego 8-O. Następnym razem staraj się rysować schemat czytelniej ;)

    0
  • #14 19 Sie 2009 13:01
    szkoles
    Poziom 8  

    Następnym razem schemat będzie z Eagle, więc obrazki będą poprawne, ten schemat jest zlepkiem zdjęć i obiektów Visio ;-)

    Czy pozwolisz, że jak już dopieszczę ten układ to zwrócę się do Ciebie na ocenę końcową, ale to już nie dzisiaj, za parę dni?

    Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. Jestem w tej dziedzinie zielony i każda sugestia jest dla mnie bezcenna.

    Pozdrawiam.

    0
  • #15 19 Sie 2009 13:20
    XsaperX
    Poziom 16  

    Zauważyłem też, że dioda transoptora może "zabierać" cały prąd inwerterowi, przez co jest duży spadek napięcia. Nie może być wtedy perzekroczone napięcie stanu wysokiego i na wyjściach obu transoptorów są logiczne jedynki ;), co jest niedopuszczalne. Chociaż przy rezystorze ograniczającym 1k to może nie mieć miejsca. Widzę też, że rezystor 1k do trochę za dużo na diodę IR. lepiej dać mniejsz, żeby dioda świeciła jaśniej. Co doprowadzi do wyżej wymienionego spadku nap. ;) czyli jedynie tranzystor pomoże wysterować i diodę IR i inwerter. Wyjście układu CM8870 ma zbyt małą wydajność prądową.

    0
  • #16 19 Sie 2009 15:02
    szkoles
    Poziom 8  

    Czy jeden tranzystor na wyjściu CM8870 wystarczy, czy powinien też być tranzystor pomiędzy wyjściem inwertera a transoptorem?

    0
  • #17 19 Sie 2009 16:00
    bogdan_p
    Poziom 39  

    widzę że zaszalałeś na całego , co to za kombinacje przy tym transoptorze jedna dioda sterowana bezpośrednio jedna sterowana z bramki , przecież jak już to wykorzystaj pozostałe bramki a nie obciążaj wyjścia układu DTMF które na pewno nie jest do tego przystosowane połączenie dwóch bramek i masz sygnał bez negacji
    pomijam mostek ....... co za problem zastosować L298 i masz kompletny układ do sterowania silnikiem krokowym , nadal nie rozumiesz zasady sterowania silnikiem krokowym proponuje zacznij od tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic594106.html zrozum że to nie silnik DC i musisz podać sekwencję kroków np
    0001
    0010
    0100
    1000
    to wszystko w odpowiednim czasie który decyduje o szybkości obrotów , jak już to układ powinien wyglądać http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Bipolar.html z zewnątrz podajesz tylko sygnały kierunku , przy Twoich założeniach całą sekwencję będziesz musiał podać z układu DTMF ...... ciekawe jak ?

    0
  • #18 19 Sie 2009 19:19
    szkoles
    Poziom 8  

    Widzę, że mój szybko stworzony schemat wprowadził więcej zamieszania niż pożytku.
    Uzupełniłem go o resztę obwodów i rozmieściłem bardziej czytelnie elementy.
    Na wyjścia CM8870 dodałem tranzystory(jeszcze ich nie wlutowałem, bo muszę zrobić miejsce na płytce) a przed tranzystorami za transoptorem dodałem rezystory.
    Cała logika sterowania krokami silnika jest po stronie oprogramowania komputerowego. Komputer wysyła odpowiedni ton aby ułożyć oba silnik na raz w odpowiedniej konfiguracji.


    Silnik 200krokowy 150om 12V działa bez zarzutu. Jednak nie bardzo się nadaje do napędu robocika bo prędkość przesuwania się jest masakrycznie wolna.

    Silnik 24krokowy 7,5om 12V nie chce działać. Jedynie drga jakby uzwojenia ciągnęły w przeciwne strony.

    Problem z inwerterem do silnika krokowego

    0
  • #19 19 Sie 2009 19:52
    bogdan_p
    Poziom 39  

    kompletnie Cię nie rozumie co Ty tak naprawdę chcesz zrobić ........
    kombinacje coraz to większe , po pierwsze nie steruje się bezpośrednio baz tranzystorów ! zupełnie nie wiem po co te tranzystory napisałem wcześniej jak zrobić sygnał bez negacji

    Cytat:
    Buduje małego robocika sterowanego komputerem poprzez telefony komórkowe.

    ok tylko jaki sens ma robienie całej sekwencji ruchu w komputerze kodowanie jej na sygnał DTMF następnie rozkodowanie i dopiero sterowanie , jak można zastosować rozwiązanie w którym wysyłasz tylko sygnały pracy dla danego silnika
    w układach z obciążeniem indukcyjnym wymagane są diody zabezpieczające bo za którymś razem polecą Ci wszystkie tranzystory w mostkach , dlaczego nie chcesz zastosować typowych rozwiązań układowych ?
    zerknij sobie do dokumentacji i zobacz jakim prądem można obciążać CM8870 http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/C/M/8/8/CM8870.shtml to aż dziwne że ten układ jest jeszcze dobry

    0
  • #20 19 Sie 2009 21:47
    szkoles
    Poziom 8  

    Ja się nie upieram przy swoim układzie. Jeśli mam zmienić cały układ to chciałbym wiedzieć co w mojej koncepcji jest błędne. Może wystarczy dodać diody do mostka i będzie ok. Niewiele wiem o indukcji silników. Schemat mostka wziąłem z którejś strony na tym forum właśnie o sterowaniu silnikiem. Tam nie było żadnych diod zabezpieczających. Może to kwestia typu tranzystorów, bo ja użyłem innych.
    Z kodowania DTMF nie mam jak zrezygnować. To nie jest układ sterowania przewodowego. Komputer poprzez telefon komórkowy albo np. skype wdzwania sie w telefon w robocie i poprzez transmisje audio przekazuje polecenia do robota. Zastosowanie L289 pod względem logiki sterowania niewiele zmieni. Na każdy silnik też potrzeba dwóch linii dekodera DTMF. Jedna do ustawienia kierunku obrotu a druga do włączenia kroku silnika. Ja w swoim przypadku też używam kombinacji dwóch linii z DTMF aby ustawić odpowiednią konfigurację silnika. Takie kodowanie DTMF w komputerze to żaden problem, 20 linii kodu i wszystko działa. Do L289 też będę potrzebować inwertera by sygnał sterowania kierunku nie zajmował dwóch kanałów tylko jeden. Tak więc układ do transoptorów będzie taki sam w obu przypadkach. Dodałem tranzystory na wyjścia CM8870, gdyż kolega XsaperX zasugerował, że prąd z tego układu jest za słaby by sterować inwerterem i diodą w transoptorze. Może tu trzeba coś jeszcze poprawić np. dodać rezystor przed tranzystorem. Właśnie takich uwag bym od doświadczonych kolegów oczekiwał.
    Czy w przypadku gdybym dodał jeszcze układy inwertujące by sygnał z dekodera szedł tylko na inwerter, to czy tak podwójnie znegowany sygnał nie będzie za słaby do sterowania diodą na transoptorze?
    A gdybym przeszedł na silnik unipolarny i za transoptorem zamiast mostka H podpiął układ ULN2803, to czy taki układ byłby poprawny?

    0
  • #21 19 Sie 2009 22:50
    bogdan_p
    Poziom 39  

    a co ma osłabić ten sygnał ? przy połączeniu dwóch bramek Schmitta przecież pracujesz na poziomach logicznych ( L / H )

    Cytat:
    Zastosowanie L289 pod względem logiki sterowania niewiele zmieni. Na każdy silnik też potrzeba dwóch linii dekodera DTMF.

    widzę że zupełnie nie rozumiesz co to L298 i jak wygląda sterowanie silnikiem krokowym , L298 to tylko dwa scalone mostki H plus logika sterowania do wysterowania potrzeba 4 bitów dopiero dodanie L297 daje możliwość sterowania dwoma sygnałami Step / Dir nie wiem jaki sens ma sterowanie za pomocą 2 bitów 2 mostki H , przecież przy takim sterowaniu przez oba uzwojenia zawsze płynie prąd , zmieniasz tylko polaryzację zasilania cewek , jak ustalasz czasy pomiędzy sekwencjami , podałem Ci link do tematu o silnikach krokowych ciekawe czy tam zaglądnąłeś , zobacz sobie przynajmniej animację sterowania silnika krokowego może zrozumiesz w końcu o co chodzi , zastosowanie silnika unipolarnego nic nie zmieni bo sekwencja sterowania jest identyczna
    proponuje zastosuj albo układ z własnym generatorem sygnału CLK ( podany wcześniej link ) albo typowy sterownik CNC , w pierwszym przypadku zmieniasz tylko stan logiczny na wyjściu układu DTMF resztę robi sterownik , w drugim musisz dodatkowo generować sygnał CLK , jeszcze jedna sprawa dlaczego nie wykorzystasz pełnego dekodowania układu DTMF przecież masz 16 kombinacji a nie tylko 4 stosując np. 74154
    masz silniki znasz ich prąd pracy bo to jest podstawa do budowy sterownika silnika krokowego

    0
  • #22 20 Sie 2009 00:40
    szkoles
    Poziom 8  

    Co do układu L298, to nie miałem z nim jeszcze do czynienia i muszę przestudiować jego działanie. Na stronę z linku wszedłem i wstępnie przejrzałem zawarte tam informacje.

    Jeśli chodzi o silniki krokowe i ich sterowanie to mam pewne pojęcie. Budowałem już ploter na takich silnikach. Tylko, że to był banalny układ zbudowany na ULN2803 sterowany przez LPT.

    Tony DTMF rzeczywiście dają 16 kombinacji ale tylko w przypadku sterowania jednego urządzenia. Ja potrzebuje sterować niezależnie w danej chwili dwoma silnikami, co mi daje 2 bity na silnik czyli jedynie 4 możliwe stany.

    Z tego co widzę to 74154 jest to spakowany układ bramek Not i Xor. Gdybym w danej chwili chciał wysłać sygnał do jednego z 16 urządzeń to byłby idealny ale w moim przypadku nie bardzo ma sens.

    Czy jak zamienię mostki H na L298 to układ będzie w miarę sensowny?

    Może jeszcze dodam o co w tym wszystkim chodzi. Tworząc ten układ chce się czegoś nauczyć. Chce sprawdzić czy moje myślenie ma jakiś sens i sprawdzić gdzie popełniam błędy. Na pewno jest masa idealnych, gotowych schematów o niebo lepszych od tego co ja wymyśliłem. Jeśli się da doprowadzić mój układ do w miarę normalnego działania to będę szczęśliwy, że coś stworzyłem. Składałem już dziesiątki różnych układów na podstawie gotowych schematów. Jedynym wyzwaniem było fizyczne poprawne połączenie elementów co po pewnym czasie tresowana małpka by potrafiła zrobić.

    Jeśli cały układ jest do kitu i nie ma sensu to zrozumiem to i przejdę na gotowe schematy ale jeśli mimo nieoptymalnego dobrania elementów da się uratować moją koncepcję to zdecydowanie bym tak wolał. W informatyce jest tak, że dany efekt można osiągnąć na wiele sposobów i wydaje mi się, ze w elektronice jest podobnie. Nie szukam ideału.

    Ja jestem informatykiem i zabawa dla mnie się zacznie jak przysiądę do pisania oprogramowania do obsługi wifi, kamery czy gps.

    0
  • #23 20 Sie 2009 09:39
    bogdan_p
    Poziom 39  

    rozumie że nie jesteś elektronikiem i chcesz coś samodzielnie wykonać od podstaw ale nie zawsze takie projekty mają sens pod każdym względem to że coś tam działa to chyba nie wszystko jeżeli jest to pozbawione jakichkolwiek zasad
    wracam do sterowania silnikiem krokowym na przykładzie unipolarnego ( sterowanie falowe ) :
    1 - podajesz napięcie na cewkę I
    2 - zwłoka czasowa
    3 - podajesz napięcie na cewkę II
    4 - zwłoka czasowa
    5 - podajesz napięcie na cewkę III
    6 - zwłoka czasowa
    7- podajesz napięcie na cewkę IV
    8 - zwłoka czasowa
    ta sekwencja powtórzona n-razy daje pełen obrót np dla silnika 7,5° / krok ( 360° / 7,5° ) to 48 razy jestem ciekaw jak u Ciebie wygląda ta sekwencja nadawana na 2 bitach , dalej zwłokę czasową należy dobrać indywidualnie dla silnika i może wynosić od 1ms do kilkunastu to opóźnienie decyduje o szybkości wirowania która jest również zależna od silnika , to ze coś Ci się tam kręci nie świadczy o tym że jest prawidłowo sterowane

    Cytat:
    Z tego co widzę to 74154 jest to spakowany układ bramek Not i Xor. Gdybym w danej chwili chciał wysłać sygnał do jednego z 16 urządzeń to byłby idealny ale w moim przypadku nie bardzo ma sens.

    co tu nie ma sensu ? każdemu z 16 tonów przypisana jest kombinacja 4bitowa na wyjściach 74154 otrzymasz dokładnie 16 stanów odpowiadających danemu tonowi lub jak chcesz naciśniętemu przyciskowi klawiatury , proponuje zerknij sobie do tabeli stanów obu układów
    skoro chcesz pozostać przy 2bitach na silnik to dlaczego nie chcesz zastosować proponowanych wcześniej rozwiązań ? pomijam program i sposób sterowania wybrany przez Ciebie ma to być urządzenie autonomiczne zasilane z baterii tak więc chyba wypada ograniczyć pobór prądu do min. a nie jak u Ciebie bezsensowne przepuszczenie prądu przez dwa uzwojenia w czasie postoju , w sterownikach silników krokowych stosuje się to jest to tzw. prąd trzymania ale te układy mają kontrolę prądu a u Ciebie jest bez żadnych ograniczeń ( wydajność zasilacza )
    budując urządzenie zdalnie sterowane nie tworzy się takich rozwiązań w których całe sterowanie jest uzależniane od programu w PC , urządzenie ma tylko odbierać Twoje polecenia a nie czekać ma pełną sekwencję sterowania , zastanawiałeś się co się stanie jeżeli coś zostanie zakłócone przy Twoim sposobie sterowania
    pozostaje nadal przy sterowniku który sam generuje sekwencję kroków a Ty wysyłasz tylko polecenie pracy i kierunku , dość proste rozwiązanie CNC dla unipolarnego masz tu http://www.ottop.republika.pl/sterownik2803.shtml chodź uważam że lepsze jest rozwiązanie z 74194
    przedstawiłem swoje argumenty sam zdecyduj co ma sens ......

    0
  • #24 20 Sie 2009 15:16
    szkoles
    Poziom 8  

    Według wszelkich źródeł sterowanie silnika krokowego odbywa się w poniższej sekwencji:

    ______Sa Sa' Sb Sb'
    Krok 1: ON OFF ON OFF
    Krok 2: OFF ON ON OFF
    Krok 3: OFF ON OFF ON
    Krok 4: ON OFF OFF ON

    gdzie dla silnika unipolarnego ON="+" a OFF="-"

    Moje sterowanie za pomocą 2 bitów przy zastosowaniu inwertera daje dokładnie taki sam wynik:

    _____b1 b1' b2 b2'
    Krok 1: 1 0 1 0
    Krok 2: 0 1 1 0
    Krok 3: 0 1 0 1
    Krok 4: 1 0 0 1

    Masz racje co do kwestii, że w przypadku mojego aktualnego układu przez obwody cały czas płynie prąd. Na razie nie było to dla mnie istotne, gdyż chciałem rozwiązać problemy samego sterowania silnikami. Te kwestię chciałem rozwiązać poprzez wykorzystania wyjścia StD na CM8870, które jest aktywne podczas rozpoznawania tonu DTMF. Planowałem by one sterowało dostępem napięcia na silniki.

    Jeśli chodzi o problemy w komunikacji komputer-robocik to efekt byłby taki sam gdybym zastosował sterowanie silników poprzez L297 i L298. W obu przypadkach silniki stoją.
    Tak naprawdę to sygnały sterowania elektroniką będą generowane w telefonie(smartphone na WindowsMobile) a komputer będzie się komunikował z telefonem drogą cyfrową. Jednak ta kwestia nie ma znaczenia przy budowie układu elektronicznego.

    Za pomocą programu mogę dobierać częstotliwość zmiany i długość sygnału co mi daję regulacje prędkości silników.
    Jest jedna zaleta sterowania krokami przez komputer a nie przez elektronikę. Mogę przytrzymać dany krok co zadziała jak hamulec.

    W kwestii sterowania krokami silnika nie przekonałeś mnie do swojej racji. Nic nie zyskam przechodząc na elektronikę, jedynie stracę powyższą możliwość.

    Co do kwestii sposobu rozwiązania układu zasilania silników chętnie przyjmę wszelkie wskazówki.

    Chciałabym zastosować silniki bipolarne 12V 7,5om.
    Nie bardzo wiem jakie zastosować elementy by je wysterować.
    Zmieniłem swój układ(na razie w wersji projektu) uwzględniając L298D.
    Czy ten układ jest już bardziej sensowny(dotyczy tylko 1 silnika)???
    Nie do końca wiem do czego służą wyjścia Sense. Może jakaś wskazówka?

    Problem z inwerterem do silnika krokowego

    0
  • #25 20 Sie 2009 16:51
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Cytat:
    Według wszelkich źródeł sterowanie silnika krokowego odbywa się w poniższej sekwencji: .......

    może warto czytać jaki dałem przykład , dokładnie są 4 rodzaje sterowania :
    - falowe,
    - pełnokrokowe,
    - półkrokowe,
    - mikrokrokowe
    Cytat:
    W kwestii sterowania krokami silnika nie przekonałeś mnie do swojej racji. Nic nie zyskam przechodząc na elektronikę, jedynie stracę powyższą możliwość.

    Twój wybór , nie wiem co w tym nadzwyczajnego że hamujesz silnik !
    Cytat:
    Chciałabym zastosować silniki bipolarne 12V 7,5om.

    ten silnik ma swój symbol i najważniejszy jest prąd , L298D jest praktycznie nie osiągalny na polskim rynku L298N + diody , Sens to wyjścia do podłączenia rezystorów pomiarowych , na pewno nie będziesz mierzył prądu tak więc można połączyć je z masą http://pdf.elenota.pl/pdf/STMicroelectronics/1773.pdf , jednak nie zbyt dokładnie czytałeś temat o silnikach krokowych bo wszystko tam jest , każdy może mieć własne zdanie i wykonywać układy według siebie przedstawiłem Ci swoje uwagi widzę że i tak nic nie zmieni to w Twoim projekcie , Życzę powodzenia !

    0