Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LDM PDP 612 A - wymiana głośnika.

24 Paź 2009 14:59 2990 18
  • Poziom 16  
    Witam serdecznie.
    Od dwóch miesięcy posiadam aktywne kolumny LDM PDP 612A. Ogółem mogę powiedzieć, że jestem z nich zadowolony, ogromna moc, czyste brzmienie, ale....
    no właśnie... ale myślałem, że z układu 2x12" uzyskam choć trochę basu. Nawet przy włączonym podbiciu niskich tonów, efekt jest mizerny. A zależało by mi żebym na mniejsze imprezki nie musiał dodatkowo zabierać suba. To jest pierwszy problem, a drugi jest taki, że waga 36kg wydaje się tylko mała w specyfikacji na kartce :D
    Zastanawiam się nad wymiana głośnika "basowego", pracującego w najniższym pasmie, na jakiś neodymowy np B&C. Co o tym sądzicie??
    Jak wygląda spraw ze zwrotnicą w kolumnach aktywnych?? czy jest ona wbudowana w cały układ wzmacniacza?? Czy konieczna jest zmiana we zwrotnicy?? i jakie inne problem stoją na drodze. Koszty jakie mogę ponieść to ok 500-700zł na kolumnę.
    Dodam tylko, że jeszcze przez 10 miesięcy nie mogę sprzedać tych kolumn ponieważ są one wzięte za dotacje z uni dlatego do sierpnia musze je posiadać :d

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Moim zdaniem, zmiana przetwornikow nie ma sensu. Musialbys wymienic cztery. Dobry 12" niskotonowiec sporo kosztuje. Tani - niewiele zmieni.
    Taniej wyjdzie niewielki, mobilny sub 15".

    Pozdrawiam.

    Przepraszam za brak polskich znakow, ale czasowo jestem w Niemczech.
  • Poziom 16  
    Wiem, że dobry kosztuje ;) Dlatego czekam na propozycje od Was, żeby to rozważyć. Tylko czy muszę zmienić cztery czy tylko 2?? Skoro chciałbym poprawić tylko najniższe pasmo. No i jak sprawa ze zwrotnicą.
  • Poziom 18  
    Jeżeli coś jest do wszystkiego to tak naprawdę jest do niczego. Dobra 12" to ok 500zł ale to wtedy możliwe że będzie ze szkodą dla średnich częstotliwości. Osobiście za te 2000zł bo wymiana 2 głośników była by tylko możliwa jeżeli obudowa została by podzielona na dwie niezależne komory a głośniki celestiona (te oryginalne) grał by tylko średnie częstotliwości.Za te 2000 spokojnie kupisz 2 dobre drivery, złożysz 2 bardzo dobre zwrotnice i do tego dokupisz sobie 2X 18" B&C, RCF, Beymy, czy 18Sound'a. Z doświadczenia wiem, że zagra to dużo niżej i bez meczenia niż 4 X12" od 45hz ze spadkiem -10 dBu. Pamiętaj jeszcze ze bas trzymając na ziemi zyskujesz 3 dBu, przystawiając go do tego do ściany zyskujesz kolejne 3dBu. Natomiast pdp 612 zawsze musisz trzymać tak wysoko żeby driver był ponad głowami. Pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    No dobrze. Tylko, że ja pytam o wymianę po jednym głośniku w każdej kolumnie ;) to skoro dobra 12 kosztuje 500zł to koszt byłby wtedy 1000zł. Jeśli jest konieczna wymiana 4 głośników to wtedy ta zabawa naprawdę nie ma sensu. Jeśli tylko 2 to jeszcze by mi sie opłacało.
    A na bas mam aktywnego RCF'a 705 AS :D
    Tylko chodzi o to, że mam kilka mniejszych lokali, po około 40-50m2 gdzie wchodzi z 20 osób, gdzie sub byłby nie potrzebny gdyby z tych LDM'ów szło wycisnąć więcej basu. No bo w tej chwili nawet na podbiciu jest kiepsko. A czy wogule z markowej 12" idzie wycisnąć jakiś tam bas?

    Czy wie ktoś może, czy te LDM'y mają osobne komory dla każdego głośnika?
  • Poziom 18  
    Nie, nie maja osobnych komór. Naprawdę nie ma najmniejszego sensu wymieniać tutaj głośników. Przebudowywanie tej konstrukcji pozbawi ich tych właściwości które teraz posiadają czyli przyzwoita praca w zakresie średnich częstotliwości. dlatego skoro masz osobny bas to mogę tylko zaproponować wymianę driverów i opłacenie człowieka który by pomógł nosić bas skoro najniższych częstotliwości nie wystarcza. A czemu się uczepiłem tych driverów.. bo sam kiedyś posiadałem owe kolumny i to był ich duży minus.. reszta jak na ta cenę była spoko. Oczywiście wymieniłem na d220 ti i to byl bardzo dobry "tuning" tych kolumn.
  • Poziom 16  
    No właśnie dlaczego drivery?? Są, mocne, głośne, ale w aktywnych mogę to dopracować na korektorze. To skoro zostaje mi i tak nosić bas, to jakie inne kolumny byście polecili jako nadstawki zamiast moich 612 (dodam jeszcze, że jak na moje granie 600W RMS na średnich i wysokich tonach to dużo za dużo) :
    1. LDM PLP 312A/315A/515A (ich plusem jest możliwość podłączenia dodatkowej kolumny i wykorzystania pełnej mocy wzmacniacza)
    2. LDM PDP 410A
    3. dBTechnologies Opera Live 402/405
    4. Lub inne aktywne do 2500zł/sztuke.
  • Poziom 18  
    jeżeli i tak będziesz zabierał suba, to polecam LDM 312A ale jak idzie wywnioskować z mojej wypowiedzi te drivery celestiona są g..o warte, dlatego tutaj tez coś proponuję wymienić
  • Poziom 16  
    Tez na takie rozwiązanie jestem chyba najbardziej nastawiony:D tylko dalej nie wiem o co chodzi z tymi driverami ;D

    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Zostaw te drivery w spokoju, one są w porządku.
    Z wymienionych paczek najlepsze są dbTechnologies.
  • Poziom 16  
    I bądź tu mądry;) a dlaczego akurat dB ? słyszałem, że zdarzają im się problemy z końcówką, że luty puszczają czy coś w tym stylu. Ale podobno mają dobry dół. a jak już dB to które 402 czy 405?
  • Poziom 18  
    Są dobre? To chyba nigdy nie miałeś możliwości porównania jednego z drugim.. Po co zabierasz głos. Jak o co chodzi z tymi driverami??. Myślę ze większość LDM ma ładowane za mało wydajne drivery do głośników. Wydajne czyli chodzi mi o to że d220 można pociąć dużo niżej wtedy jest mniejsza dziura w pasmie. Miałem u siebie PLP 315 jak również PLP 515 i PDP612. Z tego wszystkiego zostały mi tylko PLP 515 z nowymi driverami. W każdej z tych konstrukcji dobrze brzmiący i niedrogi driver to właśnie selenium. A db jest w plastiku, a to do mnie nie przemawia.. najlepiej porównaj je w sklepie. jedno jest pewne LDM ma siedzibę w Polsce i z usterkami nie ma najmniejszego problemu, o ile się jakieś trafiają. Kiedyś na estradzie się stosowało śmieszne JBL EON na odsłuchy dla artysty bo miały być lekkie mobilne (aktywne) i miały grać w bardzo wąskim zakresie pasma 70-14kHz, ale na chwile obecną nawet artystom się daje dobrze brzmiące odsłuchy i nie ma mowy o jakimś plastiku. Niestety ale jak by w plastiku równie dobrze brzmiały głośniki (nie podbarwiały), to liniówki robili by tylko z tworzywa, a kolumna nie warzyła by 100kg tylko 50.
  • Poziom 19  
    To nie JRX! Jesteś pierwszą osobą, która narzeka na drivery LDM...
  • Poziom 18  
    może reszta nie słyszała niczego innego?...:) miałem również okazję porównywać z UPJ-1P oraz MSL czy CQ1, CQ2 i paroma innymi. Selenium to oczywiście nie szczyt możliwości ale duuuzo lepszy, i wierniej brzmiący.
  • Poziom 16  
    Odnośnie driverów.... każdy ma swój gust ;) jednym sie podoba LDM, innym nie.
    Wracając do paczek dB, one maja driver 1" a LDM 1,4" . Nie rozumiem o co chodzi z tym "plastikiem". Skoro to takie tandetne rozwiązanie to dlaczego paczki choćby Electro Voice czy RCF są właśnie w takich obudowach?? Słyszałem w akcji ART 322 i nie mogę na nie powiedzieć złego słowa.
  • Poziom 18  
    pozwolę sobie zacytować książkę "PODRĘCZNIK BUDOWY ZESTAWÓW GŁOŚNIKOWYCH" Friedeman Hausdorf

    8.1. Materiały do budowy obudów
    Do konstrukcji obudów głośnikowych można używać drewna, rozmaitych naturalnych i sztucznych kamieni, jak również
    szkła akrylowego i innych “egzotycznych” materiałów budowlanych.
    Materiały te różnią się, czasem znacznie, zachowaniem akustycznym (rezonansy własne), techniką obróbki, właściwościami
    powierzchni i oczywiście ceną!
    Przed wyborem materiału powinniśmy zatem znów odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
    1. Jaka ma być powierzchnia gotowej kolumny? (lakierowana, fornirowana, bejcowana, naturalna itd.)
    2. Czy ciężar kolumny będzie mieć znaczenie? (ważne, jeśli chcemy użyć sztucznego lub naturalnego kamienia)
    3. Czy dysponujemy odpowiednimi narzędziami do obróbki?
    4. Jakie jest zachowanie akustyczne danego materiału?
    5. Jaka grubość materiału wchodzi w rachubę?
    6. Jaki drogi jest dany materiał i gdzie można go zdobyć?
    Poniżej omówiono - wg tego katalogu pytań - najczęściej stosowane materiały konstrukcyjne:
    - płyty wiórowe
    Zaliczają się one do najczęściej stosowanych materiałów na obudowy głośnikowe. Powierzchnie zewnętrzne płyt
    wiórowych można pokrywać fornirem, foliować, oklejać lub lakierować. Aby osiągnąć powierzchnię wysokiej jakości,
    należy płytę wiórową wyszlifować, wypełnić szpary i wygładzić, co związane jest z dużym nakładem pracy. Zalecana
    grubość materiału to 19 mm. W małych zestawach regałowych może być ona zredukowana do 16 mm w celu powiększenia
    objętości netto. Dzięki tłumieniu wewnętrznemu i związanemu z nim tłumionemu rezonansowi własnemu, płyty
    wiórowe mają “łagodne” zachowanie akustyczne. Przykrojone płyty wiórowe można stosunkowo tanio nabyć w sklepach
    z materiałami budowanymi.
    - płyty spilśnione (MDF)
    Materiał ten, składający się z włókien drewnianych znacznie delikatniejszych niż normalne płyty wiórowe, wymieszany
    pod dużym ciśnieniem ze środkiem wiążącym, ma niemal idealne własności jako materiał na samodzielną budowę
    obudów. Własności akustyczne są nieco lepsze niż w płycie wiórowej. Dla powierzchni zewnętrznych i grubości
    obowiązują takie same reguły jak w płycie wiórowej. Dzięki bardziej gęstemu materiałowi i gładszej powierzchni płyty
    MDF łatwiej poddają się obróbce. Dlatego też przygotowanie ich do fornirowania i lakierowania wiąże z o wiele
    mniejszym nakładem pracy.
    Wskazówka praktyczna: Należy nawiercić otwory montażowe, bo inaczej śruby mogą się odłamać.
    Płyty MDF są droższe od płyt wiórowych.
    - sklejka
    Chodzi tu w zasadzie o materiał z płyty klejonej (sklejki), który dzięki mocnej powierzchni nadaje się szczególnie na
    zestawy do dyskotek i sal tanecznych. Bejcowaniem i (albo) lakierowaniem możemy przy stosunkowo niskim nakładzie
    pracy uszlachetnić powierzchnię. Zachowanie akustyczne, ze względu na słabsze tłumienie wewnętrzne, jest nieco
    gorsze niż w płytach wiórowych i MDF, i trzeba je poprawić usztywniając obudowę (patrz rozdz. 8.3). Sklejka i płyty
    stolarskie są osiągalne w handlu i powinny mieć grubość 19 mm. Cena, w zależności od wykonania, jest porównywalna
    z MDF.
    - sosna
    Spośród materiałów z prawdziwego drewna należałoby wymienić sosnę, ponieważ większość sklepów z materiałami
    budowlanymi ma ją na składzie w standardowych wymiarach. Materiał ten jest bardzo lekki i dzięki temu rezonanse
    własne przesunięte są w kierunku dużych częstotliwości. Odpowiednia byłaby grubość materiału minimum 19 mm.
    Wzmocnienia obudowy (patrz rozdz. 8.3) są tu szczególnie ważne. Zaletą sosny jest to, że zwykłym lakierowaniem
    możemy uzyskać piękną powierzchnię.
    Do wykonania wszelkich wykrojów z materiałów drewnianych potrzebne są narzędzia do obróbki: piła do otworów,
    polerka i szpachla oraz klej do drewna. Ciężar konstrukcji obudowy odgrywać będzie rolę jedynie w przypadku, kiedy
    zestawy zamontowane będą na ścianie czy suficie, albo jeśli będą często transportowane.
    - marmur
    Najdroższe i najszlachetniejsze są konstrukcje z marmuru. Jeśli nie jest się zawodowym kamieniarzem lub rzeźbiarzem,
    to powinno się zlecić tę robotę fachowemu zakładowi. Zachowanie akustyczne marmuru jest, jak to stwierdzono w
    czasie doświadczeń nad materiałami w laboratoriach VISATON-u, zdecydowanie lepsze niż MDF-u o tej samej grubości.
    O tym, że marmur jest jednym z najszlachetniejszych materiałów budowlanych świadczą nie tylko prace artystów z
    czasów antycznych, ale i współczesne wzornictwo. Jeśli zatem ktoś nie boi się ogromnych nakładów finansowych i jeśli
    spory ciężar gotowego zestawu nie stanowi dla niego przeszkody, nie powinien się wahać i wykonać swoją wymarzoną
    obudowę z marmuru. - lekki beton i sztuczny kamień
    Jeśli chodzi o wykonanie, wagę i cenę, to ma tu zastosowanie to, co było już omawiane przy konstrukcjach z marmuru.
    Zachowanie akustyczne obudów z betonu i kamienia sztucznego nie było wprawdzie badane, można jednak przyjąć, że
    jest doskonałe.
    - akryl
    Obudowy z pleksi i szkła akrylowego są atrakcyjne wizualnie, można więc z nich budować interesujące zestawy. Konstrukcja
    takich obudów podejmowana powinna być przez fachowe zakłady albo bardzo biegłych majsterkowiczów.
    Obudowy z pleksi i szkła akrylowego są bardzo drogie i często ich ciekawa optyka może przytłumić istotne walory
    akustyczne.
    Wskazówka praktyczna: Z materiału tłumiącego należy uformować kawałki wielkości dłoni i pofarbować je różnymi
    farbami batikowymi. Ukształtowanymi w kulki, luźno wypełnić obudowę ze szkła akrylowego.
    8.2. Rezonanse obudowy
    Ruchy membrany głośnika niskotonowego i niskośredniotonowego powodują wahania ciśnienia akustycznego wewnątrz
    obudowy, leżące w zakresie od 20 Hz do ok. 500 Hz. Wahania te pobudzają ściany obudowy do drgań własnych w
    zależności od wymiarów i materiału. Jest to przyczyną powstawania dźwięku, który podczas pracy zestawu głośnikowego
    powoduje zniekształcenia brzmienia. Efekt ten nie może być wprawdzie całkowicie stłumiony, jednak przez odpowiednią
    konstrukcję i tłumienie obudowy (patrz rozdz. 8.7) można go na tyle osłabić, że zakłócenia praktycznie nie będą
    słyszalne. Aby stłumić ten przykry efekt, należy między równoległymi ścianami obudowy zamocować usztywnienia.
    Zazwyczaj wkleja się tu krzyże usztywniające (listwy poprzeczne i podłużne) do łączenia obu ścian bocznych oraz ściany
    tylnej i akustycznej wewnątrz obudowy.
  • Poziom 43  
    Jest sporo racji w tym co pisze djdrix. Lepszy, nizej ciety driver, na pewno poprawil by brzmienie tych paczek, zwlaszcza srednich czestotliwosci. Jednak to nie jest najwiekszy problem autora.
    Jak wczesniej pisalem, rozwiazaniem bedzie zakup (budowa?) mobilnego suba na 15" przetworniku, ktorym obsluzysz mniejsze imprezy. Mozna sie tez "uzbroic" w drugi, mobilny zestaw na mniejsze imprezy - niewielkie nadstawki 10"+1" i mobilny (80-100L) sub 15".
    Musze jeszcze dodac, ze pasywne PDP-612 zasilone dobra koncowka brzmia sporo lepiej, zwlaszcza w dolnych rejestrach. Poza tym aktywny zestaw trudniej konfigurowac i rozbudowywac.
    PDP-410 to najlepsze z tego co wyzej wymieniles.
    Plastiki - zwlaszcza dB - sobie odpusc.
    Nawet RCF czy EV w plastiku nie jest stosowany na profesjonalnej estradzie.

    Pozdrawiam.

    Przepraszam za brak polskich znakow, ale czasowo jestem w Niemczech.
  • Poziom 16  
    Pozwolę sobie zapytać z którego roku jest ta książka ;)
    Akryl i pleksa to nie to samo co polipropylen. A z tej książki wynika, że najlepsze właściwości ma.... marmur :D juz widzę mobilnego dj wchodzącego na 2 piętro z marmurowym subem na 18" głośniku :D To była oczywiście szczypta zgryźliwego humoru.
    Ale jak byśmy wszyscy tak myśleli to po co neodymowe magnesy czy wzmacniacze impulsowe?? Pamiętajmy, że cały czas rozmawiamy o "średniej klasie sprzęcie" a nie o zestawach liniowych czy "profesjonalnej estradzie". Tutaj chodzi też o pewne kompromisy, takie jak waga, wymiar, czas potrzebny do złożenia sprzętu, odporność na warunki atmosferyczne... Opinie oczywiście podzielone. Tak samo jak do zestawów aktywnych i pasywnych.
    Osobiście zdecydowałem sie na Aktywny zestaw tylko dlatego, żeby zaoszczędzić (cenne) miejsce w samochodzie. Bo Przewodów 2x więcej i mobilność dużo gorsza.
    Co do 410 też bym był tym rozwiązaniem zainteresowany, bo składanie 2 zestawu na mniejsze imprezy odpada. W tym roku wydałem już dosyć pieniędzy, na "ten najlepszy" zestaw, żeby znowu coś kombinować.

    Czy może ktoś wskazać plusy i minusy pomiędzy LDM PLP 312 a PDP 410?? zwłaszcza wrażenia akustyczne. Za 312 stoi możliwość podpięcia 2 paczki, za to w 410 jest wykorzystywane całe 400W wzmacniacza.
    Bo faktycznie te db sobie odpuszczę chocby z uwagi na serwis.
  • Poziom 15  
    DB Technologies ma bardzo dobry bas OPERA SUB 15 wiem to bo mam taki. Głośnik neodymowy waga tylko 32kg. do tego nadstawki właśnie LDM PDP612 również na neodymach i hula!

    Mocy starcza na każdą salę.