Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)

eeo 11 Sty 2010 19:37 12397 10
  • #1 11 Sty 2010 19:37
    eeo
    Poziom 10  

    Witam, potrzebuję przetestować radziecki silnik trójfazowy 1.5 kW, po otwarciu pokrywki złączy - okazało się to mniej proste, niż myślałem. Jak rozumieć oznaczenia? Jak podłączyć?
    Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)
    Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)
    Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)

    0 10
  • Pomocny post
    #2 11 Sty 2010 19:42
    fuutro
    Poziom 43  

    No cóż, ktoś go już skojarzył w trójkąt. Połącz każdą fazę z każdą śrubą i ten oderwany przewód z środkową śrubą. Do korpusu dołącz Ochronny lub ochronno-neutralny, zależnie od tego jaką masz instalację.

    0
  • Pomocny post
    #3 11 Sty 2010 19:44
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, wygląda na to że silnik ktoś podłączał do 230V z kondensatorem. Według tabliczki na 380V powinien być połączony w gwiazdę tzn. przewody z jednej strony kostki razem i do pozostałych zasilanie.
    ---
    A tak w ogóle to wygląda mi na to że ktoś wyprowadził dodatkowe przewody z tego silnika, oryginalnie pewnie był połączony wewnątrz i stąd tabliczka z trzema zaciskami.

    0
  • #4 11 Sty 2010 20:40
    eeo
    Poziom 10  

    Dziękuję. Skoro ktoś ingerował w połączenia, może powinienem najpierw pomierzyć, czy połączenie wedle sugestii kolegi fuutro jest bezpieczne? Czy można to zrobić przy pomocy np. omomierza? Jaka jest róznica dla działania silnika pomiędzy połączeniem w trójkąt i połączeniem w gwiazdę?

    0
  • #5 11 Sty 2010 21:05
    fuutro
    Poziom 43  

    Moja sugestia może mieć tą jedną wadę ale sam omomierz to za mało. Musiałbyś oddzielić uzwojenia i ustalić ich początki i końce.

    0
  • #6 11 Sty 2010 21:37
    niutat
    Poziom 37  

    Moim zdaniem te przewody z lewej są dorabiane, prawdopodobnie w silniku były kiedyś ze sobą połączone. Nie zaszkodziło by zajrzeć do wnętrza silnika i zobaczyć co tam jest namieszane.

    0
  • #7 11 Sty 2010 22:54
    eeo
    Poziom 10  

    Czy wgląd we wnętrze może coś podpowiedzieć? (Łatwo demontowalne ustrojstwo.)
    Widoczne są trzy wątpliwe przewody - kremowy, pomarańczowy i czerwony (naprawa lub przeróbka). Prawdopodobne jest jak kolega niutat pisał, że te przewody były połączone razem wewnątrz, ale ktoś zdecydował to zmienić. W jaki sposób zmienia się praca silnika, jeśli zmienimy mu konfigurację z gwiazdy na trójkąt? Ciągle zastanawia mnie, w który z powyższych sposobów powinienem połączyć, żeby przetestować silnik i jakiego rzędu oporu/ów powinienem spodziewać się pomiędzy wyprowadzeniami do sieci - kilka/naście/dziesiąt omów?
    Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)
    Silnik trójfazowy - jak podłączyć? (foto)

    0
  • #8 13 Sty 2010 10:19
    winyl2
    Poziom 12  

    Podepnę sie pod temat bo mam problem podobny, ale zgoła odwrotny.

    Co do problemu odnalezienia uzwojeń i podłączenia to polecam tego pdfa.

    Ja mam silnik Dietz o takich oznaczeniach
    Δ/Y 220/380V 6,3/3,8A 1,5kW 2800RPM rok prod. 1982
    silnik sprzęgniety jest z wentylatorem bocznokanałowym na wale silnika. Po zajrzeniu do puszki silnika widzę tylko 3 przewody,wszystkie żółte, i kostkę z 6-cioma zaciskami.
    Przewody są podłączone do zacisków U1,V1,W1. Z oznaczeń silnika wynika ze powinno być 6 przewodów i raczej silnik był grzebany i pewnikiem ktoś go wewnętrznie połączył, o ile nie był jeszcze przewijany :(

    Można jakoś stwierdzić w co Δ czy Y jest połączony bez rozbierania? Rozebranie tego to kilka godzin roboty,praktycznie trzeba rozebrać na części składowe :cry:. Podejrzewam że podłączenie tego tak "na oko" pod 3-fazę może spalić silnik jak będzie spięty w Δ.50% szans. Mam rację?
    Wiem ze w Δ należy go łączyć pod 220 przez falownik 1f. W sumie nawet nie wiem czy uzwojenia są sprawne.
    Może ktoś coś mi poradzi co z tym "gratem" zrobić.Jeszcze można podpiąć pod ten falownik 1f i zobaczyć czy dziala,ale nie mam falownika 1f tylko 3f. A kupować tylko żeby sprawdzić.Ehh

    Winyl2

    0
  • #9 13 Sty 2010 10:39
    niutat
    Poziom 37  

    Do kolegi winyl2
    Często warsztaty przezwajające silniki ze względów praktycznych łączyły uzwojenia wewnątrz na napięcie 380V i ten też prawdopodobnie jest tak połączony.

    0
  • Pomocny post
    #10 13 Sty 2010 10:48
    pawel0777
    Poziom 15  

    Eeo Twój silnik ma fabryczne uzwojenie.Ktoś wyciągnął dodatkowe przewody które normalnie były zwarte na uzwojeniu wewnątrz silnika.

    winyl2 Twój silnik był pewnie przezwajany i stąd masz trzy przewody.Po dokładnym obejrzeniu uzwojenia można stwierdzić jak jest połączony.Jeżeli są wyprowadzone trzy przewody uważam że śmiało możesz podłączyć do sieci.

    0
  • #11 16 Sty 2010 18:29
    eeo
    Poziom 10  

    Silnik połączyłem na powrót w Y, działa znakomicie. Dziękuję za sensowne porady.

    0